{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.045 visninger | Oprettet:

(Marsvin) Slægtskab - hvor går grænsen? {{forumTopicSubject}}

Lad mig starte med at understrege, at en indavlskoefficient på 0 til enhver tid er min foretrukne - jeg går som udgangspunkt ikke ind for at parre beslægtede dyr med hinanden.

Men, men, men... nu er det sådan, at jeg i går erhvervede mig noget nær det lækreste hanmarsvin, man kan tænke sig, og hele dagen i dag har jeg gået og tænkt, at når min yndige Nelly voksede op og blev klar til sit første kuld unger til næste år, så ville de 2 være et fremragende match.

Desværre har jeg opdaget - rent tilfældigt, fordi jeg sad og kiggede på stamtavler - at min nye drengs mor er Nellys oldemor på fars side. Og så kan/bør jeg vel slet ikke sætte de to sammen??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  (Marsvin) Slægtskab - hvor går grænsen?
  • #1   30. jul 2012 Jo det er så langt ude at det ikke har nogen betydning.

• #2   30. jul 2012 jeg syntes ikke det har nogen betydning... men du ved jo ikke om den stiger (altså indavlskoefficienten) hvis du går længere tilbage... jeg tilstræber at holde mig under 10% i indavlskoefficient, men jeg regner så også med alt jeg kender af generationer som for nogles vedkomne går 15-20 stykker tilbage eller mere...
    jeg er bruger på http://netmarsvin.dk/ og kan bruge et værktøj der til at lave testparringer (på mine dyr som jeg har oprettet i flere år) og bede den udregne det hele for mig.

• #3   30. jul 2012 Er lettet over, at det ikke betyder så meget rent indavlsmæssigt, når slægtskabet ligger så langt ude... for blev lidt ærgerlig, da jeg opdagede, at de to faktisk er lidt i familie med hinanden. Umiddelbart er der ikke andre, der går igen på begge stamtavler... men jeg kan selvfølgelig, som du skriver, Susan S, ikke vide hvad der evt. måtte ligge længere ude...

Nå, jeg har heldigvis cirka 10 månder til at fundere over det endnu. smiley Så der er god tid til at beslutte sig. smiley

• #5   31. jul 2012 Du må meget gerne bryde ind, Sandra S - det er helt ok, for det er jo et spændende emne generelt, det der med genetik. smiley

• #6   31. jul 2012 Marsvin kan også håndtere en del indavl. Det er trods alt sådan alle vores racer er fremkommet.
    Indavl er kun skidt, hvis der rent faktisk ligger noget skidt i linierne, som kan fremavles ved at fordoble det ved en indavlsparring.

• #7   31. jul 2012 de kan tåle meget indavl hvis der ikke ligger noget skidt i linjerne, men gør der, dukker det jo op... og hvis det så er dødeligt ja så er det forholdsvist nemt at avle væk, så mister man jo dyrene inden de avler... men hvis det ikke er dødeligt kan det blive opkoncentreret. For nogle år siden da jeg startede med abyer måtte jeg købe avlsdyr ind flere gange og til sidst fra udlandet for alt jeg kunne købe i DK var fyldt med arvelig grå stær i linjerne, det var SAMTLIGE abyopdrættere i dk som havde dyr med grå stær... jeg fik ordentligt på puklen i starten jeg påpegede det og de andre troede ikke på DERES dyr fejlede noget. Men jeg tog altså mine til dyrlæge og fik bekræftiget min mistanke... og under 1 år efter især en af de andre havde gjort sig uvenner med mig på den konto havde ingen af DEM sjovt nok heller danske dyr tilbage i avl, de var også skiftet til svenske/engelske... så det gælder om at være obs på den MINDSTE ting når man laver en tæt parring.... Min søster arbejder med forsøgsdyr og opdagede tilfældigvis et gen for hypermobillitet ved sine mus da hun begydte at indavle dem kraftigt...

• #8   31. jul 2012 jeg mener forøvrigt også at sindet ligger delvist i generne, derfor sorterer jeg også til avl med henblik på sindet, det er jo ligesom dyr som også er beregnet til kæledyr jeg opdrætter. Det mener jeg man bør gøre: sælger man overskudsungerne til kæledyr skal de sgu være disponerede for at være stille og rolige og håndterbare...sålænge de får en ordentlig behandling sefølgelig:)

• #10   31. jul 2012 Jeg mener man skal passe rigtig godt på indavlen, specielt når det ikke er fra ens egne linjer. Personligt gør jeg det kun med mine ensfarvede fordi jeg er den eneste der laver chokoladerne og jeg derved ikke kan få nyt blod medmindre jeg henter hjem fra udlandet (har jeg gjort af 3 gange nu). Med chokoladerne er det næsten umuligt at undgå fordi der i tidernes morgen er blevet brugt 3 hanner RIGTIG RIGTIG meget, så meget at de går igen på størstedelen af mine stamtavler smiley Nu ved jeg efter så mange parringer at de ikke har indflydelse på afkommet uanset hvor de ligger i stamtavlen. Men med kæledyrene holder jeg mig langt væk fra det, grundet at det langt fra er mine egne linjer der ligger hele vejen ud i stamtavlen, så jeg kender hverken sindet eller sygdomsforløb ved ret mange af dem.

Jeg tror ikke det vil have inflydelse når det ligger så forskudt, men man ved aldrig smiley

• #11   31. jul 2012 Normalt ville jeg som sagt heller ikke engang overveje det, men her står jeg med 2 smukke grise med et helt fantastisk temperament; de er nysgerrige og livlige, men samtidig utrolig søde og kælne (Nelly blev hurtigst tam af de 3 tøser, jeg har), og derfor blev jeg nødt til at undersøge, om det var helt "no go" at lade dem få et enkelt kuld sammen, når de var beslægtede, eller om jeg kunne tillade mig overhovedet at overveje det. smiley

• #12   31. jul 2012 Silkes marsvin: Så vidt jeg ved er du ikke den eneste der laver ensfarvede chokolader. Dell'Orto gør også.
    Men hun bor selvfølgelig på Sjælland. Det gælder også lidt som værende udlandet *GG*

• #13   31. jul 2012 I øvrigt er det noget vrøvl Susan skriver. Jeg kender da mindst en opdrætter, der ikke har haft grå stær i sine aby linier, hvilket Susan også selv har sagt til hende. Og hun har aldrig hentet abyer i udlandet, siger hun.

Og så har jeg for nyligt set en Turbo aby med grå stær....

• #14   31. jul 2012 Cavy: den eneste jeg købte fra (op til problemet med grå stær i danske linjer blev annerkendt, ikke EFTER) som jeg ikke fik dyr fra med grå stær var en i nordjylland, mon det er den samme vi tænker på, der fik jeg så en han til avl med arvelig kræft i kæben som blev givet videre til begge hans piger, verificeret ved dyrlægen med røngtenbilleder af alle 3 der viste en stor kræftknude ved faderen og begyndende knogleforandringer ved begge piger. De abyer personen har nedstammer i hvert fald ikke fra Tyskland som de fleste abyer gjorde der for få år tilbage hvor det hele gik galt. Ellers har jeg kun købt fra danske opdrættere bagefter alle udskiftede deres avlsdyr, måske opdrætteren du taler om først er kommet til bagefter, jeg har trods alt være med i over 10 år...
    Sidst jeg solgte en aby i DK er flere år siden og det er normalt dyr får aldersforandringer i øjnene, du glemmer lidt at sige hvad den hed og hvor gammel den var;)
    i øvrigt syntes jeg også du skriver rigtigt meget vrøvl, jeg har dog så meget pli at jeg diskuterer det med dig, i stedet for bare at råbe "Annbritt vrøvler" uden nogen som helst bevisførelse....

• #15   31. jul 2012 i øvrigt: har ens dyr en arvelig sygdom så kontakter man da opdrætteren? hvis du har set et marsvin med grå stær herfra som ligner den arvelige type (der optræder ved unge dyr under 2 år, ikke ved en gammel fætter på 5-6 år) hvorfor har du så ikke sagt til personen at "det der vil opdrætteren nok gerne vide"... jeg har pt ingen dyr med grå stær og efter at ha udskiftet mit avlsmateriale 3 gange med danske dyr hvorefter jeg til sidst vendte blikket mod sverige og england så HAR jeg lært at se grundigt i øjnene på kræene;)

• #16   31. jul 2012 Det er skuda rigtig, hende havde jeg helt glemt faktisk smiley

Men Louise, som du selv siger, du har lige nogle måneder endnu til at overveje det, så hvis der ikke kommer arvelige sygdomme osv ville jeg ikke have et problem med at sætte dem sammen smiley

• #17   31. jul 2012 Nej, det er nok ikke den samme vi tænker på. Jeg tænker på en opdrætter, hvor du selv har sagt til personen, at vedkommende var den eneste du havde købt abyer fra, som ikke havde grå stær i linierne.

Og jeg aner ikke hvad dyret hedder eller hvor gammel den er, bare at den er købt hos dig. Jeg beklager meget, at jeg ikke spurgte efter dens præcise navn og alder, jeg troede ikke det var information jeg skulle bruge til noget senere.
    Jeg ved bare, at det var 2 abyer som var købt hos dig, som var i feriepasning hos en jeg besøgte, og den ene af dem havde så grå stær.

• #18   31. jul 2012 jammen det er fint Annbritt/stambogskasserer ved DMK: start lige et rygte om at jeg sælger syge dyr uden overhovedet at kunne udtale dig om navn eller alder på dyrene.

ALLE marsvin er disponerede for at få aldersforandringer i øjnene ligesom ved mennesker, du ser jo heller ingen mennesker på 60 fx som har et perfekt syn som da de var 20.

Jeg syntes det er MEGET uheldigt du i den position du har i DMK sidder på et offentligt forum og blabrer om om du har set abyer fra mig med grå stær når du udemærket ved det er en arvelig sygdom vi har kæmpet med indenfor racen (og hvor JEG startede kampen i DK vel at mærke). Du risikerer MEGEt nemt at rygtet løber om at "nu sælger jeg syge dyr". Faktisk hører det du har lavet ind under ijurielovgivningen da det risikerer at ødelægge salget for mig til udlandet også hvis rygtet går.
    Jeg vil gerne bede om at du enten dementerer det du har sagt igen eller også beviser din påstand, ellers ender dette med en klage til klubben.

• #19   31. jul 2012 Nu skriver cavy cats herinde som privat person, lige så vel som du gør.

Hun har heller ikke sagt du sælger syge dyr. Blot nævnt at hun har set et dyr opdrættet af dig med grå stær.

• #20   31. jul 2012 Som Sortfod siger, jeg skriver herinde som privat person.
    Af samme grund har der netop også stået i AT, at har man spørgsmål angående stamtavler, så skriver man til stambogsmailen eller ringer i telefon tiden.
    Jeg vil ikke sidde og besvare spørgsmål om stamtavler i privat beskeder på forskellige fora.
    Ergo er jeg ikke på div. fora som stambogskasserer.
    Jeg er her som privatpersonen der har Cavy Cats Opdræt. Af samme grund har jeg valgt at kalde mig "Cavy Cats Opdræt" som brugernavn, ikke "DMKs stambogskasserer".

Og som Sortfod siger, jeg har kun sagt, at jeg har set et dyr du har opdrættet og solgt, som har grå stær. Og jeg er i øvrigt ikke den eneste, der har set den.
    Og hvis du mener det hører under injurie lovgivningen, så må jeg vel have fat i et billede af den, så jeg kan bevise det, i tilfælde af, at du skulle finde på at gå til en advokat fordi jeg har nævnt, at du har opdrættet et dyr med grå stær.
    Akkurat som samtlige opdrætter i DK, der har avlet abyer bør gå til en advokat fordi du har sagt, at de ALLESAMMEN har/havde deres linier fyldt med grå stær, selvom det ikke er sandt.

• #21   31. jul 2012 igen: hun siger intet om alderen på dyret, det kunne ligeså godt være naturligt grå stær som kommer på alle dyr(og mennesker) mere eller mindere!, nogle først i 8 års alderen, andre i 3 års alderen. Hun burde holde sig for god til at sprede rygter når hun ikke ved hvad alder dyret har.
    Og jo med den position hun har burde hun ikke udtale sig når hun ikke kender fakta. Jeg havde i det mindste en dyrlæge i ryggen som undersøgte øjnene på samtlige mine dyr da jeg i sin tid "påstod" at grå stær ved unge dyr var et stort problem som havde fået lov til at brede sig ubemærket i DK. Det er jo ike for sjov man pensionerer alle ens avlsdyr på en gang og starter forfra med dyr fra et andet land, det er noget man gør når man er sikker i sin sag og dyrlægen også siger det ser arveligt ud og opstår alt for tidligt.
    Problemet var dog dengang at det var ikke ret tydeligt medmindre man tog en lommelygte og lyste lige ind i øjet på dyret, SÅ kunne man se det, nok derfor de andre ikke så en disse.
    Ang. advokat: du siger altså at du vil gå til en advokat hvis jeg klager over du som tillidsperson sidder og bagtaler mit opdræt? At du skriver her som privatperson har intet at sige: vi ved ALLE (som har marsvin) du har en tillidspost i DMK og det står også på DMK´s hjemmeside hvem du er.
    Havde det været 14 årige sofie der havde sagt dette havde jeg slet ikke reageret så kraftigt, men når en person med en tillidspost i dk hvor de SKAL vide noget om avl og genetik osv sidder og udtaler sig om at hun har set et dyr fra mig med en måske arvelig sygdom, så tager jeg det meget alvorligt... og jeg vil igen gerne bede om info på det dyr, ellers må jeg jo gå ud fra du er fuld af løgn og bare er ude på at smadre mit omdømme som opdrætter.

• #22   31. jul 2012 ... bare en fuldstændig radikal tanke... man har I overvejet at tage den der diskussion privat?

• #23   31. jul 2012 Susan i stedet for at køre op i en spids, og true med at klage. Så enten lad det ligge, eller klag.

Cavy Cats siger netop hun ikke kender alderen, på dyret. Hvilket fremgår i tråden og du har så argumentert for at derved kan hun ikke vide om det er arveligt stær eller alders betinget stær.

Det burde vel være nok for de tvivlende til at se at i er uenige om det.

Og derved ingen udspredelse af noget som helst. Hun siger blot det omtalte dyr har stær. Hun har imodsat dig set og kan udtale det har stær. Hvor du ikke har set det.

Men hvis du mener Cavy Cats er så forkert på den, og du mener DMK skal gøre noget ved det så klag.

Men jeg mener forsat hun udtaler sig som privat person.

• #24   31. jul 2012 Sweet Leaf: overvejede Annbritt at skrive en privat besked til mig før hun slyngede ud offentligt at hun havde set et marsvin herfra fornyligt med den arvelige sygdom abyopdrættere frygter mest?
    Overvejde hun mon om det kunne sætte mit opdræt i et dårligt lys at hun som stambogskasserer udtalte offentligt at hun havde set en aby herfra med den sygdom?
    Jeg vil gerne have info om det dyr (navn og fødselsdato kan ikke være så svært at skaffe hvis hun har været på besøg hvor den stod), ellers bør hun æde sine ord igen... for får jeg info om dyret kan jeg gå hen (måske, kommer an på alderen, men jo ældere den er, jo mindere betyder hende ord) og finde forældre eller søskende uden grå stær. Og er fotos af deres øjne ikke nok til at blive renset så tager jeg til dyrlæge med dem og får en udtalelse derfra.
    Det var MIG der startede hele opmærksomheden i DK på grå stær ved abyerne, pokkerme om jeg vil beskyldes for at ha lige så lidt styr på det som de fleste af de andre havde dengang.

• #25   31. jul 2012 sortfod: jeg kan ikke bruge det til noget at det bare hænger i luften... rygtet går og du ved ligeså godt som jeg at det ender med ingen vil købe abyer herfra fordi de har nok allesammen grå stær, ja sådan ender det når det er tillidspersoner der udtaler sig og ikke småpiger på 14...

• #26   31. jul 2012 Øhm hvis du mener det Susan så er det jo så nok der jeg kommer til at grine og sige moral er godt og dobbelt moral dobbelt så godt.

Du er ikke ligefrem kendt for at tage det hensyn imod andre når du først går i gang. ! Men det er så en anden snak.

Men altså hvis du så ikke havde nævnt så mange gange at Annbritt er stambogsføre i DMK, så var det ikke fordi hovedparten af af GG ved at Annbritt er stambogsføre i DMK det er jo ikke fordi at hele DMK sidder herinde.

De fleste herinde er hverken medlem af DMK eller har marsvin.

Men igen, som jeg skrev. Hvis du snakker om at klage så gør det, eller lad være med at true med det. Tomme trudsler kan ingen tage seriøst.

Og nu når du er kørt op i en spids. Så kan jeg da også fortælle dig at jeg har set det pågældende dyr også. Ligesom et par stykker mere. Så send bare klagen over mig med også ! smiley

Og nu finder jeg noget andet at lave, for det her er sgu det samme og det samme igen.
    Og det er godt nok trivielt.

• #27   31. jul 2012 Jeg har på intet tidspunkt sagt, at det var arvelig grå stær den havde. Jeg sagde bare, at den havde grå stær. Og som jeg forstod det på personen den var hos, var det noget den havde haft længe.
    Men igen, jeg har intet sagt om, at det var arvelig grå stær.

Og igen... jeg udtaler mig ikke som tillidsperson, jeg udtaler mig som privat person.
    Akkurat ligesom du nu har sørget for, at skulle der nu være nogen herinde der ville overveje at købe abyer, så tør de ikke gå til andre end dig, fordi du har spredt rygte om, at ALLE ANDRE der har abyer sælger syge dyr. Men det regner jeg da med at du siger som privat person også.

Men klag til DMK hvis det er så stort et problem for dig, at jeg har sagt i den her tråd, at jeg har set en aby, der stammede fra dig, som havde grå stær. For uanset hvad fanden du så gør, så kan det ikke ændre på, at jeg har set den. Og det har jeg som privat person al mulig ret til at nævne alt det jeg har lyst til.

• #28   31. jul 2012 ..og ikke alle småpiger på 14..

Du må gerne lige tænke på os der er unge.. "Nogle" af os er altså ikke nogle "småpiger" men nogle mennesker der kan tage vare om sig selv og deres dyr, og opfører sig fornuftigt..

• #29   31. jul 2012 og jeg siger så: info om dyret (navn og helst også fødselsdato), ellers eksisterer det ikke og i lyver alene for at sætte mig i dårlig lys som opdrætter.

• #30   31. jul 2012 Mad mutten: det var virkeligt ikke for at genere dig eller andre på 14 men lyver voksne er det endnu værre end når børn gør det.

• #31   31. jul 2012 Jamen så klag til DMK hvis du mener vi lyver.
    Der sidder nemlig en tillidsperson i DMK, som kan dokumentere de oplysninger du ønsker og som sikkert også gerne giver dem, skulle der blive indsendt en klage over det smiley

• #32   31. jul 2012 I øvrigt er det jo så pænt meget også injurier at sidde og beskylde os for at lyve, hvis vi ender med at komme med dokumentation for, at dyret eksistere. Det skal du også lige huske at tænke på smiley

• #33   31. jul 2012 Hvis du HAR oplysningerne på kræet hvorfor pokker spytter du så ikke bare ud med dem nu? Hvorfor pokker vil du ha jeg forsvarer mig først? ELSKER du krig på kniven eller hvorfor giver du mig ikke bare de oplysninger?

• #34   31. jul 2012 Jamen, JEG har ikke oplysningerne på kræet. Som jeg sagde tidligere, jeg spurgte jo netop ikke efter dem, da jeg så dyret.
    Men bare fordi JEG ikke har dem, er jo ikke ensbetydende med, at der ikke er andre der har dem, vel? smiley

Men jeg gider seriøst ikke den her diskussion mere. Hvis det er så stort et problem for dig, at der findes et dyr du har opdrættet, som har fået grå stær, så kontakt DMK.

• #35   31. jul 2012 Det er ikke et problem for mig hvis der findes et ældere afdanket kræ på 5-8 år med stær, men du lader det svæve i luften om den er ½ år eller 5 år... og er den ½ år så er det sgu et problem for så er det ofte den arvelige type og den har jeg altså ikke set her siden...ja omkring 2005 eller 06.
    Du kender tillidspersonen du påstår har navn og fødselsdato og du sidder selv med en tillidspost og har dermed ALLE kontaktoplysninger på den person som sidder med infoen...
    , hvorfor pokker beder du så ikke bare om de oplysninger i stedet for at lade mig sidde her og hidse mig op? Bed personen kontakte MIG hvis de ikke vil give dig infoen. "Vi"l personen ikke kontakte mig og vil du ikke ud med infoen så må vi jo gå ud fra at både dig og din (fiktive?) tillidspersons ven er fulde af løgn begge to og bare prøver at sabotere mit opdræt.

jeg får efterhånden indtrykket af at du GERNE vil ha ballade i DMK igen.
    Du mangler seriøst at lære hvad man siger offentligt uden at ha en skid at ha det i, og hvad man lige snakker privat om først.

• #36   31. jul 2012 Orv... man bliver lidt forskrækket som ny i marsvineverdenen, når man ser en diskussion udvikle sig som denne her... Det minder mig meget om netop den form for indbyrdes ballade, som var årsag til, jeg for 2 år siden stoppede som racekatteopdrætter - min interesse er 110% dyrene. Alt det der med klubber, stamtavler osv. er noget, jeg vælger, fordi jeg er seriøs omkring det, jeg gør, og gerne vil kende mine dyrs "bagland" mht. farver, eventuelt arvelige sygdomme på linjerne osv., så jeg ikke risikerer at komme til at avle på noget skidt med syge eller svage dyr til følge = ulykkelige dyr og ulykkelige ejere!

Jeg bliver så trist, når jeg ser folk hidse sig op og beskylde hinanden for alverdens ting... Det er vel ikke det, der er formålet med at være i en klub og opdrætte? smiley

Undskyld, jeg kunne jo egentlig bare lade helt være med at blande mig, men blev bare lidt ked af den måde, tråden her havde udviklet sig på...

• #37   31. jul 2012 Nej, helt så gammel er den dog ikke. Men nej, den er heller ikke ½ år.
    Måske omkring 3 år mener jeg der blev sagt. Men også, at det ikke var for nyligt den havde udviklet det, hvis jeg husker korrekt.

Og fordi personen pt er på ferie.
    Desuden er det også en person du kender.

• #38   31. jul 2012 Louise H: Jeg er helt enig.

• #39   31. jul 2012 Susan S: Nu har jeg sendt dig en besked med hvem du kan kontakte for at få oplysningerne.
    Og det synes jeg du skal gøre og viser det sig så, at jeg og Sortfod ikke lyver om, at dyret eksistere, så må det jo være på sin plads med en undskyldning for de injurier du er kommet med i den her tråd.

• #40   31. jul 2012 tak for privat besked Cavy... jeg tror det er ...hm 3 år siden jeg købte noget fra hende og endnu længere tid siden hun købte noget fra mig, men vi får se... og jeg går ud fra at dne eneste grund til hun ikke selv har kontaktet mig ang. ham må være pga han er så gammel at det må anses for at være den naturlige form der opstår ved ældre dyr.
    og hvorfor pokker du ikke bare skrev det i en pb fra starten fatter jeg ikke, men lad det nu ligge... for nu. jeg kan i øvrigt IKKE svare dig fordi du har sat mig på filter så jeg er NØDT til at skrive offentligt til dig, ikke omvendt (jeg har ingen på filter, det er livet for kort til)

edit: har lige tjekket mine gamle mails: maj 2009 købte jeg et dyr fra hende og det er længere tid siden hun har købt noget fra mig...

• #41   31. jul 2012 Jeg sagde ikke det var en hun EJEDE..... Det er en hun havde i feriepasning.

• #42   31. jul 2012 ok? lyder sgu da underligt... to opdrættere der bor i nærheden af hinanden (Kolind er i nærheden af mig) og så køber folk dyr ved den ene og sender i feriepasning ved den anden? er i sikre på der ikke er noget i har misforstået....

• #43   31. jul 2012 Ja, det er vi ret sikre på.
    Men som sagt, hun kender navnet på dyret, så snak med hende når hun kommer fra ferie.
    Og derefter vil vi så se frem til, at du giver os en undskyldning smiley

• #44   31. jul 2012 og hvornår kommer hun så fra ferie...
    hvorfor i alverden skulle jeg gi dig en undskyldning? det er dig der hænger mit opdræt ud offentligt, jeg har INTET at undskylde for.

• #45   31. jul 2012 Fordi du sidder og beskylder mig for at lyve. Derfor mener jeg, at du skylder mig en undskyldning.

Jeg mener hun sagde hun kom hjem lørdag.
    I øvrigt er hun ikke voldsomt begejstret for, at du sidder og påstår herinde, at hendes aby linier er fyldt med grå stær.
    Det var det der med moralen i at sidde og hænge andre opdrættere ud. Men det er åbenbart kun dig der må sidde og sige den slags om andre opdrættere?

• #46   31. jul 2012 Og nu gider jeg ikke deltage mere i den her diskussion før jeg får den undskyldning.

• #47   31. jul 2012 for the record: jeg er fuldstændigt fløjtende ligeglad med hvem der startede hvad og hvorfor og hvem der har ret og hvem der ikke har - men [BEEP] I er belastende at høre på!!!!!
    Tag dog og start en tråd selv, hvor I kan smide pladder efter hinanden, eller sæt hinanden i stævne og få det afgjort med at lægge arm, mudderbrydning eller whatever!

• #48   31. jul 2012 jeg har ikke sagt hendes abylinjer er fyldt med grå stær? jeg sagde at samtlige opdrættere jeg har købt fra før vi alle gik over til svenske eller engelske dyr havde stær i linjerne. Og hende har jeg først købt fra EFTER vi fik ryddet op i abyerne.

• #49   1. aug 2012 Altså først vil jeg godt lige sige at jeg syntes det er utroligt man skal forsvare sig imod noget man IKKE har sagt.
    forklaring følger...

Jeg har sendt en sms til Eva og bedt om info på det dyr og også (indrømmet) beklaget mig en smule over jeg skal bede om den info, at jeg ikke har fået den ganske automatisk når hun ligesom jeg ved at grå stær ved abyer kan være arveligt alt efter alderen det optræder.
    Eva har skrevet en sviner tilbage til mig på sms om at jeg (ifølge Annbritt måske?) påstår hun sælger dyr med grå stær? Og hun nægter mig derfor alle oplysninger på det påståede dyr fra mig der har stået flere folk og set, men ingen åbentbart vil sige hvad hedder.

Det med hvem jeg har købt af kan hun kun ha fra dig Annbritt, hvis du har refereret herfra UDE af kontekst.

Jeg har skrevet her at samtlige danske opdrættere jeg købte fra inden balladen om grå stær solgte mig dyr med grå stær pånær en og det var Jytte (von Nitouche), og det er sandt. Jeg har ikke købt af Eva og jeg har ikke købt af Piwers, så jeg aner af gode grunde ikke hvad de havde i deres bestand dengang, jeg tror i øvrigt ikke engang Eva VAR abyopdrætter dengang.
    Jeg har dyrlægens ord for de andre havde grå stær for jeg tog hele banden med til dyrlæge og blive tjekket i øjnene, det tog en time mindst .

Den med "inden" har du nok glemt at skrive til hende for så ville hun vide jeg ikke talte om hende, jeg har jo først købt dyr fra hende EFTER vi begyndte at købe fra sverige og england.
    Dyret jeg undgik i stamtavlerne var et "von der geest" dyr fra Tyskland og det var IKKE i tavlen ved den jeg købte hos Eva EFTER "stær-balladen" og det har jeg heller aldrig påstået den var nogle steder!
    Hans tavle ligger offentligt tilgængeligt her http://netmarsvin.dk/common/dyrstamtavle.phtml?dyrid=6778

der er som der ses INGEN von der Geest dyr i.

Det er utroligt nogle har så lidt indhold i deres egen tilværelse at de må skabe sig indholdet ved at forsøge at ødelægge tingene for andre.
    Først så smider du en sætning i en debat om indavl og konsekvenserne heraf en lille historie om at der sidder et kræ et sted som muligvis bærer på en arvelig sygdom herfra, og når jeg så forsøger at finde ud af hvilket kræ det er sender du små løgnehistorier videre så personen med oplysningerne nægter at gi mig dem.
    Men helt ærligt: får vi ikke på bordet hvad den aby hedder, ja så eksisterer den altså ikke mere end julemanden.
    At du så har sørget for at gøre mig uvenner med Eva nu tager jeg ret køligt: dem der tror på rygter kan man alligevel ikke bruge til noget.

• #50   1. aug 2012 Susan:
    1 - jeg kan ikke se nogen steder, at Annbritt beskylder dig på samme måde som du beskylder hende!

2 - hvad i al verden har det med sagen at gøre, at hun er stambogsfører hos DMK?
    Hun er her som privatperson, hvilket også er årsagen til, at hendes brugernavn er hendes opdrætternavn og ikke "stambogsfører hos DMK".
    Det er den dummeste udtalelse EVER!

3 - du pisker en stemning op fuldstændig unødvendigt og på en meget voldsom måde.
    Det er præcis sådan en adfærd som du udviser der gør, at nye medlemmer skræmmes væk - fra BEGGE klubber.
    Det er en utrolig modbydelig måde at reagere på. Jeg kender ingen, der reagerer som dig.
    Du ser ALT som et angreb mod dig og ALT som noget negativt!

Louise - jeg ville ikke tænke videre over det slægtskab, så lyt til Cavy Cats og Sortfod.

• #51   1. aug 2012 Jeg har ellers taget dig af filterlisten så du kunne svare mig privat, men det mente du åbenbart ikke du ville.....

Jeg har ikke gjort dig uvenner med Eva, det har du helt selv klaret ved at skrive til hende kl. 1 i nat selvom jeg sagde til dig du skulle vente med at kontakte hende til hun kom hjem fra ferie.

Men jeg er da glad for at høre, at du mener julemanden eksistere smiley
    Som Eva sikkert også har fortalt dig, så vil hun ikke give dig navnet fordi hun ikke ønsker du skal begynde at chikanere dyrets ejer. Og det mener jeg skal respekteres.
    Så må du fortsætte med at leve i fornægtelse om, at kræet eksistere. Vi andre ved, at den gør.

Og grunden til hun mener du anklager hende for at sælger dyr med grå stær er fordi jeg viste hende hele det indlæg du skrev herinde hvor du anklagede alle andre aby opdrættere for at sælge dyr med grå stær.
    Intet andet. Jeg har kun gengivet det du selv skrev.

• #52   1. aug 2012 Jeg vil nok altså også lige sige, at læser man ét af de første indlæg Turbo skriver, står der også:

"For nogle år siden da jeg startede med abyer måtte jeg købe avlsdyr ind flere gange og til sidst fra udlandet for alt jeg kunne købe i DK var fyldt med arvelig grå stær i linjerne, det var SAMTLIGE abyopdrættere i dk som havde dyr med grå stær"

Dvs. der står sådan set at det er SAMTLIGE abyopdrættere i DK - ikke som Turbo nu skriver, samtlige HUN købte fra.
    Så hvis det er Turbos oprindelige indlæg, der er blevet refereret til Eva, kan jeg godt forstå at hun er fortørnet - det tror jeg enhver ville, hvis man fik skudt den slags i skoen.

Så kan det jo så diskuteres hvem det er, der mangler indhold i livet i den her sammenhæng.

• #53   1. aug 2012 Fancy: det spørger Annbritt jo så også til og så svarer jeg (forklarer det mere grundigt):
    "Cavy: den eneste jeg købte fra (op til problemet med grå stær i danske linjer blev anerkendt, ikke EFTER) som jeg ikke fik dyr fra med grå stær var en i nordjylland" og så har jeg ellers brugt resten af tiden på at sidde og slås for at finde ud af hvilke slængtninge jeg har til den der "mr/ms ukendt gris" plus udspecificeret MANGE gange at jeg taler om dyr JEG har købt ved danske opdrættere.
    Indrømmet KAN den misforståes den sætning der pilles ud hele tiden, men læser man den i hele sammenhængen så er det da tydeligt for enhver at dem jeg IKKE har købt dyr af FØR balladen om grå stær dengang aner jeg da ikke hvad havde af dyr? hvor skulle jeg vide det fra?
    Jeg tror ikke engang Eva var abyopdrætter dengang i øvrigt uden dog at kunne sige det 100%, men jeg havde i hvert fald ikke hørt om hende før efter.
    Så hvis hun ikke var på banen med abyer dengang kan jeg ikke engang forstå hvis hun skulle føle sig truffet... Den eneste anden jeg kan huske fra dengang som jeg ikke købte dyr fra var Piwers.
    I øvrigt har jeg nu også fået på puklen for at skrive en sms til Eva udenfor hendes ferie: Folk da selv herre over hvornår de vil svare på en sms og det kan da heller aldrig blive mit problem hvis de ikke sætter deres tlf på nat-tilstand så den kun laver lyd ved opkald fx, jeg ringede jo ikke til hende, jeg sendte en sms (svarer sgu da til at sende en e-mail).

• #54   1. aug 2012 bare en tanke... men hvis min mobil pipper midt om natten, og der ikke er lig på bordet - så bliver jeg muggen over et blive vækket, når jeg til daglig skal op kl. 6 for at nå i skole.
    Jeg kan forestille mig at andre osse finder det ufedt, hvis man bliver vækket af noget som kunne have ventet til 'almindeligt dagslys'.

• #55   1. aug 2012 det kommer åbentbart som en overaskelse for alle, men det er faktisk muligt at slå "bipperiet" fra uden at slå ringningen fra...

• #56   1. aug 2012 ja, men hvem fanden gider slå lyden til og fra hele tiden?
    Jeg er opdraget til at man ikke forstyrrer andre mennesker i tidsrummet 22-8 MEDMINDRE der er lig på bordet. Alt andet kan udemærket godt vente.
    Jeg kan osse slå min dørklokke fra, men jeg bliver sgu stadig sur hvis nogen kommer rendende udenfor 'åbningstid' og ikke har tjekket først om jeg er stadig er oppe.

• #57   1. aug 2012 Sweet Leafs: Eva blev så også pænt pissed.

Susan S: Men hvis hun slår det fra, hvordan skal hendes marsvinepasser så kunne komme i kontakt med hende, hvis der opstår en nødsituation med et af dyrene?

• #58   1. aug 2012 altså kan godt være funktionen er forsvundet på de nye smartphones og hvad folk ellers har, men på min mobil fra 17hundredehvidkål er der mulighed for at indstille forskellige profiler (fx en lydløs til job, en larmende til hvis man er til koncert osv) hvor man simpelthen indstiller en profil med forskellige egenskaber.

Og der kan man altså sagtens lave en "natprofil" hvor man fx indstiller den til lydløs sms/mms/e-mail modtagelse, men ringefunktionen er intakt.

Og den slår man så bare til med et tryk på en knap når man har brug for den... den slags funktioner må da stadig eksistere... men det kræver selvfølgelig man bruger dem, men på den anden side kan det vel ikke være mit ansvar hvis folk ikke kan/vil indstille deres tlf. Jeg har ikke ringet til hende kl lort om natten, jeg har sendt en skriftelig besked hun selv kan vælge hvornår hun vil opdage. At hun så har valgt at modtage med lyd på 24 timer i døgnet kan virkeligt ikke være mit ansvar.

• #59   1. aug 2012 nej, den eksisterer ikke på RIGTIGT mange mobiler nu om dage.

Så sorry, den virker kun på folk der ikke har opgivet deres momor-mobiler.

• #60   1. aug 2012 Jeg er som Sweet Leafs også opdraget med at man hverken ringer eller sms'er til folk efter kl. 23 senest medmindre man ved det ikke gør folk noget.

Men sådan er man jo så forskellig i sin opdragelse og pli.

• #61   1. aug 2012 Nogle der ved hvordan man kan undgå at få mails hver gang i svarer hinanden? Jeg gider faktisk ikke se på den opførelse.. magen til børnehave

• #63   1. aug 2012 Tak smiley

Kommentér på:
(Marsvin) Slægtskab - hvor går grænsen?

Annonce