{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
594 visninger | Oprettet:

Liva S
Liva S
Tilmeldt:
9. okt 2019
Følger: 11 Emner: 1 Svar: 5

Stamtavle, øremærke o.s.v {{forumTopicSubject}}

Hej alle. 😊

Mig og min veninde har lige købt to ren racet lille rex unger på 8 uger. Kansas og kenya ❤️. Planen er at de skal have unger til foråret 2021. Og i mellemtiden ville jeg så gøre mig klog på hvordan man lige for stamtavle på ungerne samt får dem øremærket? Begge unger kommer fra stalde der udstiller (plus mor og far til begge er udstillet til omkring 93) og det er bestemt meningen at det skal de også. Jeg er meldt ind i dansk kanin avler foreningen og har et avls nummer. Jeg har fået afvide at det er det nummer man øremærker med. Er det rigtigt?
Info: Kenya er farven gepard og Kansas har farven havana otter der er 3 dage imellem dem og de er lige blevt 2 måneder 😊 vi har stamtavle på dem der går langt ned i stamtræet. Det er begge øremærket. 👍

På forhånd mange tak for hjælpen! 🙏❤️


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stamtavle, øremærke o.s.v
  • #2   25. maj 2020 Hej Liva
    Tillykke med dine fine kaniner og velkommen i Danmarks kaninavlerforening.

    Lige nu er al aktivitet omkring udstilling i Danmarks Kaninavlerforening på stand-by, grundet Corona. Men når alt langsomt åbner op igen, så besøg en udstilling og stil alle dine spørgsmål til de avlere der er der. Jeg er sikker på, du der vil få svar.

    Ellers kan jeg fortælle, at du ved indmeldelsen er blevet tilknyttet en lokal foreningen, den formand der er i din lokal foreningen vil også kunne hjælpe dig i gang.

    Dine øremærket kaniner, kan selv udstilles, når de er 4 mdr.
    Der udstilles de som ungdyr. Når de er 6 mdr. (nogle racer lidt ældre) udstilles de som voksen dyr og kan selv få stamtavle. Man kan ikke købe en unge med stamtavle, det vil altid være en afkomstattest. Stamtavle kan først fåes efter kaninen er voksen bedømt.

    Vil man avle seriøst vil jeg altid anbefale, at købe en godt bedømt voksen kanin, da ingen kan bedømme, hvordan en unge udvikler sig, det er meget usikkert. En voksen godt bedømt er perfekt at starte op med.

    Dit fire cifferet avler nummer bruges til at øremærke, avlernummeret skal i højre øre. I venstre øre skal der være et unikt kuld nummer. Det skal have mindst 3 ciffer.
    De fleste avlere har et system for kuld nummer. Det er vigtig hver kanin har et unikt nr.
    selv bruger jeg årstal efterfulgt at nr. på kanin. Altså den 10. fødte kanin i år, får nummer 2010 i venstre øre.
    Få hjælp af en erfaren avler i starten.
    Vi har en avlergruppe på facebook hvor vi hjælper hinanden, ved ikke om du har fundet den, den er kun for medlemmer, dit avler nummer, skal opgives, før du kommer ind i gruppen. Den gruppe er guld værd.

    Atter velkommen til - måske vi en dag mødes til en udstilling smiley


  • Liva S
    Liva S Tilmeldt:
    okt 2019

    Følger: 11 Emner: 1 Svar: 5
    #3   27. maj 2020 Hej smiley
    Tak for velkommensten! ❤️Faktisk har vi været her længe og har haft planer om dværgvædder opdræt men det blev ikke til noget efter hun ikke rigtig kan udstiles nu😕 (som du skriver kan man ikke se hvordan unger ener)

    Skrev til avlerne og fandt jo så ud af at det er afkomsatest vi har fået med og ikke stamtavle 😝

    Lige nu fokuserer vi på at få to kælene kaniner og vi er godt på vej! Landet er ad lige vel lukket så der er ikke meget mere at lave 😆 men planen er helt sikkert at vi skal til nogle udstillinger. Må jeg spørge hvor jeg kan se hvor der er udstillinger? Jeg har i et par år været inde i hoppen fungerer det på samme måde med udstillinger?

    Og så bare tak for at tage dig tiden til at svare og undskyld de mange spørgsmål!! 💞




  • Michael K
    Michael K Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Svar: 11
    #4   28. maj 2020 Også herfra et stort velkommen. Prøv at følge de forskellige kaningrupper under Danmarks Kaninavlerforening på Facebook. Søger du derinde på Lille Rex vil du også se, at en hel del avlere af denne skønne race er meget aktive på Facebook.

    Tag meget gerne kontakt til den lokalforening du er tilknyttet i Danmarks Kaninavlerforening, for at få hjælp.

    Vi har for øvrigt ikke været helt lukket ned, da der har været afholdt flere Webinarer for medlemmerne på Internettet, nu da vi ikke har kunnet mødtes fysisk.

    Det er fuldstændigt korrekt, det Anette K. skriver om øremærkning. Jeg vil lige tilføje at ligesom det er mindst 3 cifre i venstre øre er det max 5 og ingen bogstaver. Held og lykke med dine kaniner.


Kommentér på:
Stamtavle, øremærke o.s.v

Annonce