{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
940 visninger | Oprettet:

(kanin) ens farve og samme antal unger 4 gange {{forumTopicSubject}}

Hej.

Engang havde jeg 3 kaniner. 1 han og 2 hunner. Den ene hun var en tre farvet(mest orange) dværg vædder og den anden hun var en helt sort løvehoved.

Hannen var en sort og hvid løvehoved(mest hvid). Han nåede at få 4 kuld med de 2 hunner her. Men noget jeg altid har undret mig over var at i de her kuld kom der 3 unger hver gang og 2 af dem lignede faren i farverne hver gang og 1 af dem var helt sorte hver gang.

Ved i hvad det kan skyldes? Jeg tænker lidt at det er lidt "sjovt" at de kuld her var helt ens hver gang smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  (kanin) ens farve og samme antal unger 4 gange
  • #1   4. dec 2011 Kaniner har genkoder præcis som vi mennesker (og alt andet) har. Deres genkoder koder for alt i deres krop, og derfor også hvilke farver de bærer på, hvilke farver de er og hvordan deres manke er (hvis de har en) Når de samme kaniner får unger sammen flere gange, giver det god mening, at deres farver er nogenlunde ens. Genkoderne bestemmer bla. hvilke farver, der bliver givet videre, og når din han får unger med en hun bliver deres genkoder for farver lagt sammen. Jeg har fået to kuld imellem min Joey og min Kit Kat. Ungerne havde stort set helt ens farver i begge kuld.

    Indlægget blev vidst lidt kludret, men håber det giver mening smiley


  • #2   4. dec 2011 Jo, jeg tror nok jeg forstod det :). Jeg har bare aldrig oplevet det før :). Jeg har gået og tænkt om det var hannen der var noget "galt" med smiley

  • #3   4. dec 2011 Hans sorte farve har bare domineret over den trefarvedes smiley så nej, det giver helt fint mening mht ungernes farer smiley

  • #4   4. dec 2011 *farver smiley

  • #5   5. dec 2011 Man kan også tage udgangspunkt i et eksempel fra mennesker, der er meget brugt.
    Blå øjne og brune øjne.

    Hvis en kvinde med blå øjne (bb), får børn med en mand der har brune øjne, men bærer blå øjne (Bb) kan man regne på hvor stor sandsynligheden er for at børnene får hhv. brune og blå øjne.

    50% af en forældres gener vil blive givet videre til et givent barn.
    Dvs. at man kan sætte et regnestykke op, der hedder:
    (bb)*(Bb)

    Hvis du ganger det ud, får du følgende muligheder:
    Bb
    bb
    Bb
    bb

    Dvs. at 50% af børnene vil have blå øjne, og 50% vil have brune (bærer af blå).
    Det er det samme der sker med dine kaniner.
    Der skal dog tages højde for, at procent satserne er hvad der teoretisk kommer (sandsynligheds regning). Så hvis de får 4 børn, kan der f.eks. være 1 med brune øjne og 3 med blå.

    Ved ikke om det måske hjalp lidt.


Kommentér på:
(kanin) ens farve og samme antal unger 4 gange

Annonce