{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.102 visninger | Oprettet:

Marsvin: Blanding af racer plus andre spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Jeg havde lidt marsvin (to hanner og tre hunner), da jeg var yngre og savner mere og mere de små snakkende grise smiley Derfor håber jeg snart at kunne få lidt igen, men kan ikke huske det hele fra dengang, og nogle nye spørgsmål omkring opdræt har også meldt sig:

- Jeg synes tit, jeg støder på kuld, hvor halvdelen f.eks. er sheltie og den anden halvdel er coronet. I kaninverdenen, som jeg kun kender, vil ungerne jo gerne blive en god blanding af forældrenes forskellige racer, men ved marsvin synes jeg det ser ud som om ungerne bare ligner hver sin race - kan det passe? Og kalder man så en unge, der f.eks. ligner en sheltie for en sheltie, selvom faren f.eks. er coronet?

- Jeg kan godt lide både de glat-langhårede og de krøllede, især sheltie og alpaca - vil en blanding af disse to også give ca. halv af hver?

- Jeg forestiller mig at ville anskaffe mig to hanner og to-tre hunner igen. Når de så skal parres og sætter en han og en hun i et bur, hvad så med den han og den hun, der så bliver alene? Bliver de så ikke triste? Og kan de godt genkende deres roomie igen bagefter, hvis parret får lov at gå sammen en hel måned f.eks.?

Kan sikkert finde på mange flere spørgsmål, da jeg heller aldrig fik avlet på de grise, jeg havde engang (hannerne var vidst for gamle, for der kom aldrig unger), men vi starter lige med disse smiley

På forhånd tak for jeres hjælp smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvin: Blanding af racer plus andre spørgsmål
  • #1   10. aug 2011 Hov, har fundet et link, hvor der står, at hunnerne gerne skal have et par måneders pause mellem hvert kuld. Jeg synes jo, dette lyder af lidt?! Hvad gør I?

    Og hvis I ellers kender nogle gode links eller bøger, må I meget gerne smide jeres anbefalinger her smiley


  • #2   10. aug 2011 Sheltie og Coronet er to racer man sagtens kan parre sammen og så give de racerent afkom - enten af Sheltie eller Coronet.
    Det kan man også med flere andre langhårsracer.

    Sheltie og Alpaca vil kunne give Sheltie og Peruaner unger, med mindre Sheltien bærer på krøller, så vil de også kunne give Texel og Alpaca. (Texel er den krøllede udgave af Sheltie, og Alpaca den krøllede udgave af Peruaner). - så vidt jeg lige ved i hvert fald.
    Der er dog også stor risiko for fejl som for mange hvirvler osv. som resulterer i kæledyr.

    Man siger der ofte kan være problemer med at få voksne hanner til at gå sammen igen når de har været brugt til avl. Derfor bruger mange opdrættere, som også jeg selv, at sætte hanunger sammen med voksne i stedet. Hunner vil ofte kunne gå sammen igen.
    Jeg synes dog du skal vurdere om du vil have kælemarsvin eller du vil avle af en årsag. Der er så mange risici forbundet med avl, drægtighed mm. så hvis man ikke har en grund til at avle og et mål, så mener jeg risici er for store til at gøre det for sjov.

    Jeg mener også hunner gerne skal have en god pause mellem kuld. Hvor længe kommer an på hunnen, hendes kondition, hvor godt hun klarer kuld mm.


  • #3   10. aug 2011 Arh på den måde smiley Tak for omhyggeligt svar smiley

    Hvad mener du med at sætte hanunger sammen med voksne i stedet? At faren til et kuld f.eks. får sin søn som rommie i stedet for sin gamle, hvis de ikke længere kan sammen eller?

    Ja jeg ved der er flere risici forbundet med avlen - det hele er også kun på "tegnebrættet" indtil videre og mange ting skal overvejes smiley


  • #4   10. aug 2011 Ja at når man fravænner unger og der så er hanunger, så kan de sættes sammen med en voksen "onkel".

  • #5   10. aug 2011 Okay smiley

Kommentér på:
Marsvin: Blanding af racer plus andre spørgsmål

Annonce