{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.892 visninger | Oprettet:

Kaninmor udstøder unger én efter én! {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Jeg har lige nu en dværgvædder mor med unger i reden. Ungerne blev født onsdag d. 4 maj, om eftermiddagen. Desværre var der én unge som lå udenfor reden, og ovre i hjørnet - død. Her i dag kom jeg hjem til endnu en unge der lå udenfor reden, og også den var død.

Jeg er nu blevet meget i tvivl om min dværgvædder hun, har problemer med at passe på sine unger, ikke giver dem mad eller udstøder dem (af den ene eller anden grund)

Jeg vil derfor bede jer om alt den hjælp I kan give! Hvad ville I gøre? Og er der noget man overhovedet kan gøre? Hvad er grunden til hun tilsyneladende flytter én unge fra reden og væk? Eller kravler de selv ud?

Hun er førstegangs fødende, men er i den rigtige alder. Jeg er godt klar over at i nogle tilfælde, kan hun kaninen have svært ved det- eller slet ikke finde ud af det.

Der er stadigvæk masser af liv nede i reden, og alt tyder godt i den retning. Men jeg er meget nervøs for at der snart ligger endnu en unge udenfor reden igen.

Hvad kan jeg gøre?
Mvh Andrea


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kaninmor udstøder unger én efter én!
  • #1   6. maj 2011 Det er ikke sikkert at det er hende som flytter dem.
    Enten kan de selv have kommet udenfor reden og så ikke kunne finde tilbage igen, eller også har de hængt ved når de har fået pat. Og på den måde er kommet udenfor reden.

    Har de store maver ?


  • #2   6. maj 2011 Tak for dit svar. Ja, de har alle store maver - og ser i det hele taget sunde
    og raske ud. (Også de to som døde har set helt fine ud!)


  • #3   6. maj 2011 Så tror jeg enten de selv har forladt reden og ikke kunne finde tilbage, eller at de ikke har sluppet patten i tide.

    Når du ser dem uden for reden så læg dem tilbage igen smiley


  • #4   6. maj 2011 Mange tak for hjælpen! smiley Vil holde et skarpt øje med reden. Håber at kunne
    nå ungerne, hvis der skulle forvilde sig flere derud.


  • #6   6. maj 2011 Står hun et roligt sted og får masser af ro?

  • #7   6. maj 2011 Min holdning er ikke at røre kaninungerne før de selv kommer ud fra reden, derfor nej jeg har ikke rørt ved ungerne. Jeg har løftet forsigtigt op i halmen, for lige at se om der var liv. Men har på ingen måde blandet andre/min egen lugt ned i reden. Jeg ved der er andre som røre ved dem, løfter dem osv. - men det er jeg ikke så meget for.

    Stedet er nogenlunde. Mine kaniner har deres eget "skur", og det står oppe ved vores terrasse. Har haft døren lukket så meget som muligt, så hun har haft ro. Men selvfølgelig har der været nogle lyde omkring hende, men jeg kan nu ikke se at det skulle være problemet.


  • #8   6. maj 2011 Hvis der er meget støj omkring hende, kunen det være hun var stresset, og derfor ikke havde tid til at tage sig af ungerne smiley

  • #9   6. maj 2011 jeg synes bare det lyder underligt at de dør. De kan jo som sagt selv komme på afveje, eller sidde fast i moren efter fodring. Men de plejer at søge til de finder en rede eller grave sig længere ned et andet sted i buret.
    Har dog selv prøvet en unge som kom ud af reden og døde, men det var altså i januar måned smiley
    Det undrer mig meget hvis de dør af at komme ud af reden, det er jo ikke koldt udenfor. Medmindre der er køligt i det skur de bor i.


  • #10   6. maj 2011 Hvis de ikke ligger i reden, når der bliver fodret, og moderen ikke selv har lagt dem et andet sted hen. Så bliver de altså ikke fodret, og til sidst vil de dø.

    Vi har selv redet en unge som lå i den anden ende af buret i forhold til reden


  • #11   6. maj 2011 Stald Malega *DK-medlem*

    Selvfølgelig vil de dø hvis ikke de bliver fodret, men det lyder ikke som om de har været væk fra reden i mere end 1 døgn før de er blevet fundet døde.


  • #13   7. maj 2011 Tak for jeres svar alle! Vågnede desværre op til stemmen "Nu ligger der igen en unge udenfor reden", og jeg farede udenfor - og til mit held opdagede jeg at ungen havde puttet sig ned i noget hø, og stadigvæk var varm. Mor kanin blev taget ud, og nusset - imens ungen blev puttet tilbage i reden. Jeg er blevet mere, og mere i tvivl - og er kommet frem til at det må være fordi mor kanin er stresset / eller har andre problemer. Inden jeg kom ind hørte jeg også at hun stampede.

    Derfor vil jeg høre om det kan svare sig / skade at flytte hendes bur ned i baghaven, og på den måde give hende den optimale ro? Jeg har før haft kuld dernede, og de har alle været meget vellykkede. Men vil der opstå problemer? Jeg vil lade mor kanin komme på græs imens, og flytte buret varsomt med reden. Eller vil det blot stresse hende yderligere?


  • #14   7. maj 2011 Jeg ville flytte buret så hun får mere ro

Kommentér på:
Kaninmor udstøder unger én efter én!

Annonce