Indavl...? {{forumTopicSubject}}
Nu har jeg tit læst jeres indlæg herinde og tænkte det her var et godt sted at spørge...
Jeg fik 3 marsvin af en ældre dame, alle 3 gik i samme bur da hun påstod at alle 3 var piger. dvs mor med hendes 2 piger.
men det vidste sig at den ene pige var en dreng.
Da jeg fandt ud af det tog jeg ham fra, og troede ikke der var sket noget. Men nu her for en time siden fødte moren to unger. De ser fine ud men ved ikke rigtig om de er det da det er hendes søn der nok er faren til dem :S
Regner med at tage dem til dyrlæge imorgen og se om hun kan fortælle mig hvordan det står til med dem. Men ved ikke om det er hendes søn eller hun måske er blevet parret af faren inden han er taget fra dem
Lidt noget rod men håber i forstår det...
Hvordan finder jeg ud af om de er indavlet eller ej?
Nogle råd?
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 11 Gnavere: 6 Emner: 53 Svar: 472
Skaden er sket - det er super ærgerligt og dumt, men der er jo ikke rigtig noget at gøre ved det nu.. Du må bare holde øje med om ungerne trives..
Synes jeg tit har hørt, at særligt gnavere tåler indavl ret godt.. Så formentlig skal dine dyr nok blive fine
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
feb 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
De ser fine store ud. og virker til at have det godt. så nu må jeg se. Regner stadig med et dyrlæge tjek imorgen, og siger de at de ser ok ud så bliver de her hos mig, indtil de dør
apr 2010
I en tråd på et andet forum fik jeg nemlig nævnt at jeg ville flytte en højgravid hun, hvor nogle venlige sjæle sagde, at det var en rigtig skidt idé, da der var stor risiko ved at udsætte moderen for stress. Og det skulle vidst også være sådan en uge efter fødslen.
Men jeg har ikke haft unger før, så jeg har ikke den store erfaring med det - måske det er noget Von Fancy vil svare på?
jun 2010
Det er altid noget møj at stresse en drægtig hun eller hunner der lige har født - det kan resultere i drægtighedssyge. Hvis det ikke er akut, ville jeg lade hende få en lille uges tid før dyrlægebesøg så hun ikke stresses lige efter fødslen.
feb 2011
Det kan du nok have ret i
At det måske er dumt, men tror vist nok vores dyrlæge skal komme og tjekke en hest herude, så kan jeg nok lige lokke hende til at kigge til dem, så jeg er sikker på der ikke er noget om dem. Har nemlig heller aldrig haft marsvine unger før.
Kender i et godt link til pasnings af sådan nogle små nogle?
Og er det som med kattekillinger at jeg godt må tage dem op og veje dem imorgen så jeg kan se om de tager på eller skal jeg bare helt overlade det marsvinemor?
apr 2010
Jeg kan absolut anbefale gnaverforum.dk hvis du har nogen spørgsmål - der er virkelig kyndig hjælp at få derinde
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
apr 2010
Indavl er noget man gør ved mange dyrearter for at teste linjen, som du selv siger, men det er for guds skyld noget der kun bør gøres af garvede opdrættere, og ikke af nybegyndere der skal prøve en ny teknik af, hvis man kan sige det sådan (det ved jeg godt, at du ved Annbritt. Men syntes lige det skulle nævnes)
maj 2010
Følger: 58 Følgere: 61 Gnavere: 19 Emner: 73 Svar: 3.427
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Hvis folk vælger at avle på denne måde, er risikoen for problemer ved indavl automatisk også mindre.
Som en anden siger, så længe det ikke er en hel linje hvor det er det rene indavl, så er der nok ikke noget galt med ungerne
Mange dyr får et fint liv, selvom de er afkom af en forældre/unge parring, og det tror jeg også dine gør
jun 2010
Kender man sine linjer godt nok og har sat sig nok ind i det, kan indavl/linjeavl være en god ting, men det kan også give rigtig dårlige resultater hvis men netop ikke ved hvad man gør.
feb 2011
Jeg har altid hørt/lært at indavl giver dyr med "skader/problemer" som ikke vil få et god liv.
Der er kommet 3 unger, de ser fine ud, er større end jeg troede sådan nogle ville være. De er fine rene, og render rundt i bunden. Jeg har givet hende lidt ekstra hø og lagt håndklæde over den ene ende. Man kan ikke mærke på hende hun har unger, så snart jeg sætter hånden ned skal hun hen og snakke, den eneste grund til jeg opdagede ungerne var at der kom underlige lyde fra huset da jeg gav hende mad og snakkede med hende. Hun har ikke virket vildt tyk eller noget. og synes heller ikke hun er blevet mindre. Men har kun haft hende den sidste måned så må være derfor. Men håber de klare den alle 3
maj 2010
Og her er jeg så dybt uenig
Jeg mener at indavl er noget man bør holde sig fra, med mindre man prøver at genoprette en bestand af et givent dyr. Som oftest vil det være div. truede dyrearter, men det kan også bruges i race øjemed.
Historien viser helt tydeligt, at folk ganske enkelt ikke er i stand til at styrer indavl.
Janni E:
Indavl er noget underligt noget.
Mange sygdomme er det man kalder recessive, og kommer først til udtryk hvis der er to gener der koder for sygdommen.
Risikoen for sådan noget, er større hvis man parre to beslægtede dyr med hinanden.
Jo mere indavl, jo større risiko for negative konsekvenser.
Folk der ikke har styr på indavl, men dyrker det alligevel, lever højt på ideen om at der er lige så mange positive ting som negative der bliver forstærket, når man vælger indavl.
Selvom jeg er uenig i hele indavls-ideen, er der også folk der bruger det, til at se hvad deres dyr indeholder af gener, og om der er problemer i linjerne.
Så det kan som sådan bruges begge veje.
Der findes så enkelte undtagelser, godt nok ikke inden for pattedyr.
Nogle hvirvelløse dyr er lavet på en sådan måde, at der er behov for indavl, for at de kan formere sig.
apr 2010
Følger: 63 Følgere: 63 Emner: 21 Svar: 675
Der kommer ikke de samme "skader/problemer" som der kan komme ved indavl af mennesker.
Mange bryder sig ikke om indavl fordi det er etisk forkert - men det er at pålægge dyrene menneskelige egenskaber som det ikke besidder.
En rotte, mus, marsvin er komplet ligeglad med om det er deres mor eller søster de humper.
Jeg læste engang en artikel omkring indavl - lavet af en amerikansk forsker (kan ikke finde linket til denne artikel da det er et par år siden jeg læste den).
Men der havde han brugt mus og rotter i sit forsøg.
Det var først laaaangt ude omkring generation 18-20 stk at han så en "skade" ved konstant mor/søn og far/datter parring.
Denne "skade" var blot en lidt mindre kuldstørrelse.. sååå....
Jeg laver ikke selv indavlsparringer.
Men jeg udelukker bestemt ikke muligheden for det.
Jeg laver en parring om ikke så længe hvor det er gran-kusine/fætter parring (hannens mormor og hunnens morfar er kuldsøskende)..
Dette er en velkendt linie i DK og jeg har arbejdet med den. Derfor føler jeg mig tryg ved det.
Så om det er indavl eller ej, gør ikke så meget.
Det er ikke noget de vil ta skade af som man ser ved mennesker.
Du kan være ganske rolig
Man ser jo engang imellem at der kommer lidt deforme unger ud, men dette har intet med indavl at gøre. Ligesom mennesker kan få handicappede børn, så kan dyr også.
Og dette kan man ikke se sig fri for
jun 2010
Men du skriver jo en del selv som understøtter mit argument. Du skriver bl.a. "Historien viser helt tydeligt, at folk ganske enkelt ikke er i stand til at styrer indavl" - det er jo netop der jeg siger at hvis folk ikke har forstand på det, ikke kender sine linjer godt nok eller ikke kan finde ud af at styre det - så skal de holde sig fra det.
Der findes faktisk mennesker der udemærket kan finde ud af at styre sin avl, kender sine linjer og får et ganske fint resultat ud af linjeavl.
Du har ganske ret i at når man parrer to beslægtede dyr, forstærker man ikke kun de positive ting men også de negative. Det er der hvor man er nødt til at kende sine linjer og vide hvad der reelt er deri før man overhovedet bør overveje at parre de to beslægtede dyr.
Her snakker du så om recessive sygdomme ("Mange sygdomme er det man kalder recessive, og kommer først til udtryk hvis der er to gener der koder for sygdommen.") når vi snakker marsvin ved jeg ikke lige hvad du tænker på der?
Jeg har selv set eksempler på indavl som jeg 100% mener ikke burde være foretaget, men at der er nogen der ikke kan styre det, mener jeg ikke behøver betyde at indavl/linjeavl med måde for dem der KAN finde ud af at styre det skal betegnes som totalt no-go.
Kender man ikke sine linjer, har man ikke erfaring nok med avl eller sine linjer, ved man ikke 100% hvad man laver, eller har man ingen grund til at lave linjeavl - så skal man naturligvis holde sig fra det.
Nu er det heller ikke noget der laves hele tiden, heller ikke indenfor marsvin. Men nogle gange vægter man en given ting man gerne vil have frem i en parring, vurderer på linjerne, vurderer på de andre ting der skal vurderes ved en sådan parring og vælger om man vil parre de to beslægtede dyr eller man ikke vil. Og jeg har endnu ikke hørt eller oplevet at det gav noget skidt - hos de folk der igen har styr på det.
maj 2010
Jeg tænker slet ikke marsvin, men generelt.
Næsten alt der hedder genetisk betingede sygdomme er recessive ting.
Mit problem med indavl ligger i, at der er så mange der påstår at de har styr på det, og alligevel bliver dyr mere og mere indavlede.
Hvis vi er rigtig uheldige, ender det med, at man har et par linjer, der er totalt indavlede, og man så må forsøge at krydse de linjer ud.
Jeg tror ikke på, der er nogen der er i stand til at styre det, med mindre de får gentestet deres dyr, så de rent faktisk ved hvad der er i dyrene.
Der er jo en grund til, at professionelle der arbejder med indavl hos truede dyrearter, mere eller mindre kun gør det, når de er blevet gentestet, så man <b>ved</b> hvad der er i dyrene, frem for at prøve sig frem.
Jeg ved godt hvad alle argumenterne for indavl er. Jeg kender dem til hudløshed.
Men så længe der er så mange dyr som der er, af de mest normale dyr, så kan jeg altså ikke se ideen i det overhovedet. Det er en dårlig ide, der kun fører negative ting med sig, når almindelige mennesker som os, laver den slags.
Længere er den sådan set ikke i min verden, og jeg ville ikke røre dyr med en ildtang, hvor avler havde foretaget bevidst indavl.
LUX:
Sådan kan man altså ikke helt sætte det op.
Grunden til at mennesker ikke tåler indavl i særlig høj grad, er egentlig at vi er så forbandet indavlede. De mennesker der bedst tåler indavl, er afrikanere. Og der er en speciel stamme i afrika, der har en kæmpe genpulje. Det er den største diversitet man har set hos mennesker.
Ellers er vi alle sammen voldsomt indavlede, og det er derfor det går galt.
Ligegyldigt hvor godt dyr tåler indavl, vil du altid have en forøget risiko for at recessive defekter kommer til udtryk, når du laver indavl.
Jeg kan personligt ikke rigtig forstå hvorfor nogen vil løbe den risiko...
jun 2010
Det er da også fint nok at du mener indavl/linjeavl ikke bør forekomme.
Der er vi bare ikke enige. Jeg kender både de positive og de negative ting der kan forekomme af sådanne parringer. Jeg har også set resultatet af begge dele.
Jeg er helt enig med at kan man ikke styre det, så skal man holde sig fra det. Men sådan er det jo med mange ting.
Vi har også noget der hedder skimmel gener - krydser man to af dem kan man i høj grad risikere lethal whites unger. Skal man så afholde sig helt fra at bruge skimmel i sin avl, fordi NOGEN ikke kan finde ud af ikke at krydse de gener?... Bare lige et eksempel på dårlige ting i forhold til folk der ikke har styr på hvad de laver kontra ansvarlige folk der har styr på hvad de laver.
maj 2010
Fakta: Indavl forøger risikoen for at recessive mutationer kommer til udtryk.
Recessive mutationer er oftest dem der er skyld i defekter.
Det er altså ikke bare noget jeg sidder og slynger ud. Det er sådan det er.
maj 2010
Det er jo også et kendt fænomen blandt mange dyr, at hvide gener ofte giver defekter på homozygot for,
Men jeg kan så ikke forholde mig til dit argument, der i mine øjne bunder ud i, at fordi andre gør det, så må jeg også.
Indavl er noget lort. Længere er den bare ikke i min verden.
Hvis du vil, må du gerne låne min "Genetics - from genes to genomes" bog... Så kan du jo kigge på hvorfor jeg ikke kan lide indavl, og aldrig kommer til at billige det, lige meget hvad folk slynger ud af argumenter.
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
jun 2010
Jeg har selv foretaget indavl/linjeavl enkelte gange efter nøje overvejelse for at forstærke noget godt ved de pågældende dyr og har derfor erfaringer der ligger til grund for mine argumenter.
Men vi kommer ikke rigtigt længere, vi er bare uenige og det kan jeg godt leve med
Indavl...?