453 visninger
|
Oprettet:
avler god ide ? {{forumTopicSubject}}
Jeg kunne virkelig godt tænke mig at avle på marsvin men ved godt at det ik bare lige er at sætte en han og hun sammen og så får den unger og så sælger jeg dem nej jeg har virkelig tænkkt det igennem 1000 gange og jeg har været nede på biblioteket og låne en masse bøger om marsvin men jeg er kun 14 år gammel men jeg går virkelig op i mine marsvin men syntes i det er en god ide at jeg begynder at avle på dem ?
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
Er det fordi at det bare er hyggeligt, og at alle unger skal sælges?
Eller har du et 'mål' med avlen... kunne være at lave bedre racedyr af en eller anden slags, hvor du måske osse planlægger at udstille osv., og hvor du altså beholder fra dine kuld og kører flere generationer?
Hvis du udelukkende vil, fordi det er hyggeligt og du planlægger at ungerne bare skal sælges - så synes jeg det er en rigtigt dårlig ide.
Af flere grunde.. men hovedsageligt fordi der er rigeligt med 'hjemmebryggede hyggemarsvin', og at hver drægtighed risikerer hunnens liv... og jeg kan ikke se den dybere mening i at løbe den slags risiko blot fordi det er hyggeligt.
apr 2010
Er dine forældre indstillet på evt. meget dyre regninger hos dyrlægen, fordi en fødsel går galt?
Hunnerne føder ganske ofte sent om aftenen, hvor det er den dyre takst hos dyrlægen. Et kejsersnit løber let op i mange tusinder af kroner selv på normal takst.
apr 2010
Følger: 131 Følgere: 137 Gnavere: 8 Emner: 98 Svar: 557
tror vist lige jeg skal en tur i tænkeboksen igen
apr 2010
Men man skal/bør have den kedelige side med af regnestykket, så man er forberedt på at det går galt.
I værste fald mister du både hun OG unger... plus står tilbage med en kæmpe dyrlægeregning.
Det er heller ikke sjovt at være vidne til - det er vi mange der kan snakke med om.
Det er ikke fordi vi så ikke vil have at folk avler, men det er en god ide at tænke en ekstra gang, om man er villig til at tage de kedelige konsekvenser med.
Jeg har selv mistet adskillige hunner på den her konto, for det er ikke risikofrit. Det er osse nederen at få et for tidligt født kuld, hvor mor ender med at gnave benene af ungerne, og man selv må ud og akut-aflive ungerne for at gøre en ende på deres lidelser.
Så start med at tænke dig rigtigt meget om... om du kan klare både penge-udgifterne, men osse hvor frygteligt det er 'indeni' en selv, når det går galt. Jeg kender flere voksne, der helt har opgivet at være opdrættere, fordi det var for hårdt for deres egen psyke når det gik galt.
apr 2010
apr 2010
apr 2010
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
apr 2010
Ja det vidste jeg godt men hvor mange kuld unger må de få om året ?
apr 2010
De siger at det er helt iorden vi har snakket om det et par gange nu fordi jeg ik er helt sikker på om det var det jeg ville og om jeg kunne klare det derfor skriver jeg herinde
apr 2010
Er det for hyggens skyld, eller har du et mål med at avle.
Det lyder ikke som om at du har overvejet de dybere tanker bag avl.. altså begrebet *hvorfor*... og at du sådan set fedter rundt i at det ku være hyggeligt.
Start med at få klarhed over hvorfor du vil - det er trods alt det vigtigste spørgsmål af dem alle.
apr 2010
apr 2010
Følger: 21 Følgere: 19 Gnavere: 9 Emner: 41 Svar: 281
Ellers gror bækkenet sammen
Jeg ville også rigtig gerne avle på mit ene marsvin, fordi hun virkelig har jordens skønneste personlighed. Jeg regnede præcist ud hvor gammel hun var, og det viste sig at hun var blevet et år dagen før ;-P
apr 2010
avler god ide ?