{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.193 visninger | Oprettet:

Det er ikke bare.. {{forumTopicSubject}}

Det er ikke "bare" at få dyr, om det er et hamster, et marsvin, en kanin, rotte, mus. Alle dyr kræver en ansvarlig ejer.

Jeg syntes at det er så synd for så mange dyr, fordi deres ejere ikke lige søger ekstre informationer om den race de nu har anskaffet sig.

Der er ikke et dyr, der er "bare", der er ikke noget dyr der er nemt at holde.
Det er altså en krævende sag. Der burde uddeles certifikater til folk der må få dyr, man burde virkeligt have et kursus før det var tilladt.

Vi taler altså om at holde dyr i fangeskab, uanset hvor stort et bur de får. Man tager et vildt dyr, gør det tamt og holder det som husdyr = du frarøver den alle muligheder for at overleve, ved mindre du gider at sætte dig ind i dens levestil og gider at gøre noget for at dit dyr har det godt.

Mange holder dyr for "sjov" skyld. Jeg kan da godt se det sjove i det, men husk lige at du ved at have et dyr fratager det alle dets rettigheder. Du er jo den store, der har fat i den tykke ende.

Og jo det er da noget af det bedste at få unger, men man bør altså tænke sig om før man gør det. Er der mulighed for at komme af med ungerne, er man klar på at unger og mor kan dø?
Jo mere man ved om sit dyr, jo større chance er der for at det dyr får et langt og godt liv.

Tænk lige over det..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det er ikke bare..
  • #1   8. okt 2010 jeg tror at ordet "bare" er stærkt misforstået i denne sammenhæng desværre.
    Det jeg ihvertfald tror at folk mener når de skriver "bare" om pasningen af et almen kæledyr er at de mener at pasningen af dyret ikke burde være mere end f.eks at anskaffe sig et eksotisk dyr som kraver både varmlampe og specielle temperraturer og meget mere.
    med din beskrivelse af fangeskabet og dyrets naturlige instinkter er jeg dog lidt uforstående, da de fleste "kæledyr" der er i omløb i DK er ren avlet kæledyr, det vil sige at mange avler lige præcis har gået efter nogle dyr der har det godt i menneskets selskab og måske ikke lige at lige så stort behov for at bevæge sig rundt på lige så store områder som i nautren, ikke at sige at dyret lige pludselig ikke skal have mulighed for at komme ud og bevæge sig eller have god med plads i buret, men at sige at dyret måske ikke finder et stort behov for store bevægelses mulighed og måske har sværer ved at blive stresset op og over mangel på område til dette


  • #2   9. okt 2010 Jeanette:
    Jeg er dybt uenig med dig.
    Det burde ikke være sådan, at folk bruger længere tid på at sætte sig ind i eksotiske kæledyr/hobbydyr end de mere almindelige kæledyr/hobbydyr.
    IMO er det en misforståelse, at man ikke behøver bruge samme mængde tid på at sætte sig ind i tingene... Ja, det er helt klart nemmere at skaffe info om de mere almindelige dyr, men på den anden side, er den info man finder ofte meget mere fejlbehæftet, end det man kan finde om mere eksotiske dyr.

    Her ud over snakker du om at man avler dem til at være menneskevante. Men fra at være menneskevant og til næsten ikke at have behov for at blive motioneret, der er der altså langt. Det er jo også en af grundene til at man har løbehjul til langt de fleste mindre dyr. De har faktisk brug for en hel del motion.

    Prøv bare at se på hunden. Det er det dyr der har været domesticeret i længst tid, og de har stadig virkelig mange af deres naturlige instinkter tilbage.
    Det er ikke sikkert at de ville kunne klare sig optimalt hvis man slap dem løs - nogle racer kunne nok, mens andre ville gå til - men det bryder lidt med din ide om, at dyrene er avlet til at være mere eller mindre tilfredse med lidt spartansk motion + menneskelig kontakt.

    Det eneste dyr jeg kan komme på, der er flokdyr og rent faktisk kan trives uden selvskab af artsfælder er hunden. Det har taget rigtig mange tusinde år at få den til det punkt...

    Så jeg er meget enig med trådstarter.
    Folk skal tænke sig om en ekstra gang, og ikke tro at det dyr "bare lige" er noget man får.
    Problemet er der med alle normale dyr her hjemme.
    Der er så mange der har dem, at folk tror at det er noget man bare lige anskaffer sig, og så er det hele bare lutter lagkage.
    Se bare på hvor mange problemer der er med hunde. Folk anskaffer sig hunde, uden at sætte sig ind i hvilken race der måske er mest optimal for familien. Du kan især se det hos labrador, golden og andre meget normale racer.
    Langt de fleste man ser er sløve og overvægtige hunde, fordi folk tror, at de bare tilpasser sig familiens livstil.
    De bliver ikke stimuleret mentalt, og mange af dem ender med at have adfærdsproblemer i den ene eller den anden retning.


  • #3   9. okt 2010 Pia N Hvor skriver jeg egentligt lige at man ikke behøver at sætte sig ind i hvordan ens dyr passes bare fordi den ikke er eksotisk ? og ligeledes hvor skriver jeg at flokdyr som er underbetegnelsen kæledyr ikke behøver artsfæller ? jeg tror du har misforstået mit indlæg og samtidig måske lagt lidt ord i munden på mig ?
    Jeg mener jo lige præcis at man skal sætte sig ind i hvordan ens dyr skal passes uanset hvilket slags det er, men samtidig tror jeg at ordet "bare" er misforstået eller brugt forkert i denne sammenhæng.. f.eks kan jeg da godt tænke godt jeg "bare" har marsvin når min veninde f.eks nærmest skal rejse land og rige rundt for at få fat noget perfekt sand til hendes leopard gekkoer, eller hun skla finde foder mus i den helt rigtige str til hendes slange, og tager fra dyrhandler til dyrhandler og køber mus som hun avler i en bestemt str.
    Det betyder jo ikke at jeg ikke sætter mig ind i hvordan mine marsvin skal passes, det betyder jo heller ikke at jeg ville rejse langt for at skaffe de fornødende tilbehør eller rette individ til mit opdræt.
    Hvis du ligesom forstår det sådan ? smiley


  • #4   9. okt 2010 Mange tak Pia, du har lige præcis forstået hvad det er jeg mener smiley

    Men "bare" mener jeg nemlig at folk kun tager de overfladiske ting i betragtning når de køber dyr. Der er for lidt tanke bag det..

    Jeg må da ærligt indrømme at jeg ikke helt havde tænkt da jeg købte mine marsvin, men jeg har været utrolig heldig, da jeg købte dem hos en opdrætter der virkelig fik sat et lys op for mig. Hun anbefalet en side til mig, et forum kun for den race jeg har anskaffet mig.
    Alle derinde er søde og alle er klar til at give gode råd, som jeg har taget til mig med største fornøjelse.

    Nu hvor jeg kan se det hele lidt på afstand vil jeg virkelig opfordre folk til at søge informationer om deres race, og det skal altså ikke kun være faglideratur. Det skal meget gerne komme fra erfarende folk.

    Det bringer mig så videre til at dyrehandler ikke burde sælge dyr da deres vejledning tit ikke er så god som hvis den kommer fra en opdrætter.


  • #5   9. okt 2010 Jeanette:
    Okay.
    Jamen så ser vi meget forskelligt på det smiley
    For mig er der ikke noget eksotisk i en leopard gecko. Jeg tror det er dem, skægagamer, nogle arter af phyton og kornsnoge folk har størst tendens til at anskaffe sig, og det er ikke mere vanskeligt at få ordentligt sand til en leo en det er at finde ordentligt stand til et akvarie, eller ordentligt chinchillasand for den sags skyld.

    Jeg tror stadig ikke at ordet "bare" er misforstået.
    For det er hvad folk tænker...
    "Det er bare et marsvin" eller "det er bare en kanin".
    Og det er den måde at tænke på, er et kæmpe problem. Jeg tænker aldrig "Jeg har bare chinchillaer", når jeg hører om eller snakker med folk med anderledes dyr. Heller ikke når jeg snakker med folk der har virkelig krævende dyr.


  • #6   10. okt 2010 Pia: jeg må sige som jeg har oplevet det er ikke nemt at have disse lidt ekstra eksotiske dyr. men det kan bare godt være at butikkerne i mit nærområde ikke er helt gearet til at tilbyde være til sådanne dyr..
    Jeg tænker jo heller ikke jeg har bare marsvin... men jeg kan godt tænke godt at jeg har marsvin istedet for så mange andre dyr, for i mit nærområde er det så nemmere at få fat i de rigtige ting til marsvin end til leopard gekkoer, hvis du forstår..

    Men man skal jo altid sætte sig ind i hvad det er for et slags dyr man har med at gøre inden man går ud og anskaffer sig det. men jeg vil ikke flå hovedet af folk eller verbal overfalde dem hvis de kommer til at bruge sætningen "jamen det er jo bare en...." der vil jeg nok derimod spørge indtil hvorfor de mener sådan


  • #7   10. okt 2010 Jeanette:
    Nu er det vist dig der lægger ord i munden på andre.
    Der er ingen der har snakket om at flå hovedet af andre, eller verbale overfald...

    Hvad angår udstyr til krybdyr, så er det da muligt, at det bare er fordi jeg ved hvor tingene kan fås på nettet.
    Hvis en dyrehandler ikke har terrarier, har de nok heller ikke alt det andet udstyr man skal bruge. Men så er der jo messer nogle gange om året, rundt om i landet, hvor der er rig mulighed for at købe sig fattig i div. krybdyrs ting.
    F.eks. holder Eksotiske Insekter messe i Roskilde senere i år.

    Langt de fleste dyrehandlere har foderdyr som rotter og mus på frost, fårekyllinger, græshopper og melorme.
    Som regel er det bare noget værre skidt. Især insekterne skal man selv fodre på, hvis man vil gøre sig forhåbninger om at de skal have nogen som helst næringsværdi.
    Opdrættere i Tyskland har vist, at det er muligt at fodre leopard geckoer op, udelukkende på melorme...

    Men vores opfattelse af eksotisk, er også meget forskellig kan jeg se.
    En leopard gecko er ikke eksotisk i mine øjne. Den er meget normal. Faktisk er den så normal, at der findes et utal af farve variationer (morpher).
    Vi skal ud i de noget mere "sjældne" arter, før jeg personligt ville kalde dem eksotiske.
    Her ud over, findes der jo også en række eksotiske pattedyr og fugle, der ikke nødvendigvis behøver specielle forhold hvad temperatur og indretning angår, men de skal måske have speciel mad.

    Når det så er sagt, ville jeg da heller ikke rive hovedet af folk, der mener det "bare" er marsvin f.eks.
    Men nu har jeg tilfældigvis haft det virkelig tæt på, at folk siger, at de bare har hund, kanin eller marsvin, og jeg får det fysisk dårligt af at tænke på, hvordan de dyr er blevet behandlet. Så jeg plejer bare at holde mig helt væk fra sådan nogle mennesker. Ved yngre børn/teenagere kan man sige at det er forældrenes skyld. Men ved voksne mennesker, er der ofte bare ikke noget at stille op... Så kan man være nok så pædagogisk.

    Eksempel:
    Jeg sidder et sted, hvor en pige fra Australien enormt gerne vil have en Fenneke Ræv (Ørken ræv). Nu er det bare sådan, at de er ulovlige i Australien. Ud over det, vil hun hente den hjem fra Japan.
    Folk har prøvet at være pædagogiske, og forklaret hende, at der er ulovlige. Folk har prøvet at forklare, at det ikke er godt at støtte dyrehandlerne i lande som Japan. Folk har prøvet at være lidt mere grove i det, for at få hende til at forstå, at det er ulovligt med den ræv, og det vil være umuligt at få et ulovligt dyr tilset af en dyrlæge, men hun fatter intet...
    Ja, nu er der godt nok tale om et eksotisk dyr, men det er jo ofte noget i stil med sammen indstilling man møder hos folk der siger "bare" om deres dyr.
    De VIL bare have dem, men lytter ikke til råd.
    Når de så får dem, lytter de heller ikke til råd, og til sidst står man med dyr, der ikke bliver behandlet ordentligt, også selvom det næsten aldrig er noget folk gør med vilje...


Kommentér på:
Det er ikke bare..

Annonce