{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
524 visninger | Oprettet:

Reklamationsret på dyr? {{forumTopicSubject}}

Hej alle i glade GGere 🐰 her kommer et lidt mærkeligt men måske meget relevant spørgsmål:

Hvis nu man køber et dyr hos en dyrehandel eller registreret avler (altsår med kvitering eller andet bevis på at købet har fundet sted). Lad os sige at det er en kanin. Efter 6 måneder begynder kaninens tænder at vokse uhæmmet og være til enormt besvær for kaninen.

Her kommer mit spørgsmål så: Da det er en "fejl" som jeg umuligt kan være skyld i, har jeg så reklamationsret? Altså ret til at få dyret ordnet på sælgers regning?

Et lidt anderledes spørgsmål, men jeg syntes at det er yderst relevant, måske nogle faktisk står i denne situation 😍


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Reklamationsret på dyr?
  • #1   1. feb 2016 I princippet så vidt jeg husker ja. Men du skal ikke regne med det, for vis sælger ikke er enig med dig kan det jo være svært at bevise at problemet er medfødt/genetisk og ikke noget der er opstået pga. af forkert fodring.

    Og i sidste ende hvis ikke i kan blive enige så jeg vil tro i skal i retten om det, og det er der jo ingen der gør for en kanin eller andet mindre dyr.


  • #2   1. feb 2016 Hvis det er fra en dyrhandler, så ja! Og så skal man altså ruppe neglene for hvis du gør opmærksom på fejlen inden 6mdr. Skal sælger bevise at fejlen ikke var til stede da du købte den + du skal have noget fra en dyrlæge som dokumentere at det er noget arveligt og ikke forkert fodring/pasning. For vildtvoksende tænder, kan altså også komme ved forkert pasning.

    Har du givet mere end 800kr for kaninen kan du få gratis hjælp af forbrugerklagenævnet. Men under er det for egen regning.

    Og uanset om den er fra avler eller dyrhandler så kan du aldrig stille det krav at det skal fikses på deres regning. Det er enten ny vare, eller handlen går tilbage.

    Kan jo læse du skriver efter 6mdr. så skal man huske bevisbyrden er hos køber, og så kan det gå hen, og blive meget svært og bøvlet. Men som sagt er den købt fra en dyrehandler så ville jeg klart lige prøve at ringe til forbrugerklagenævnet hvordan du er stillet i denne sag - er den fra avler kan det ofte blive meget mere indviklet, da man så lige også skal have bevist at personen nu også er avler, og handlen ikke blot er et civilkøb. Hvor imod dyrehandler altid går ind under forbrugerkøb.

    http://www.forbrug.dk


  • #3   1. feb 2016 Jeg står ikke selv i situationen, jeg syntes bare at det var en interessant problemstilling smiley men mange tak for svar smiley

  • #4   1. feb 2016 Ahh ok, læste det som du stod i det - men nu ved du det. At hvis du gør butikken opmærksom på fejlen inden 6mdr. skal de bevise at det ikke er en fejl som de skal dække - og igen ellers kan man altid ringe til forbrugerklagenævnet og høre hvordan man står. smiley

    Især når det omhandler avler for så er det ofte et skøn/bevisbyrden der afgøre om handlen her skal ses som Forbrugerkøb eller civilkøb smiley


  • #5   1. feb 2016 Tak smiley der er bare så mange regler og jeg havde siddet længe og grublet over de smiley

  • #6   1. feb 2016 uanset hvad tror jeg dog ikke man skal regne med det bare lige er og gøre når vil tale om dyr. Havde det været en død ting er reglerne soleklare, men med dyr der tror jeg ikke man skal regne med det bare lige er at gøre

  • #7   1. feb 2016 Kan så oplyse, at dyr faktisk bliver behandlet på helt lige fod. Som var det én død ting man havde købt. (Pc, Tv, køleskab, radio, mobil osv.) Så faktisk er reglerne, lige så soleklare - der er ofte bare nogle andre ting i henhold til bevisbyrden, der kan blive ret så bøvlet. smiley Og at levende ting knytter man sig til, på en helt anden måde en sine andre materielle ting. Og når der er følelser i spild, bliver alt bare indviklet.

    Man kan jo ikke lige sende, dyret til reparation eller tilbyde en ny vare- for den skal være identisk med den først. Hvilket, ikke kan lade sig gøre med dyr. Det er sådan set den eneste forskel, i henhold til det er et dyr sagen omhandler.


  • #8   1. feb 2016 nej men bevis delen er ikke så sole klar som ved en død ting og derfor ender det oftes i ingen ting...

    Og selvom der ikke skelne og der står de skal behandles som enhver død ting, så er teori og praksis 2 forskellige ting.


  • #9   1. feb 2016 Går køb af Internatdyr egentligt under civil-køb eller forbrugerkøb..?

  • #10   1. feb 2016 Dit eksempel er ikke det allerbedste. Som hovedregel opstår arveligt betingede tandfejl inden for 6 måneders alderen - så hvis fejlen opstår 6 mdr efter et køb, har sælgeren et godt argument for, at fejlen kan være miljø- eller ernæringsbetinget.
    Blandt hobbyfolk er problemet ikke så stort, idet vi er interesserede i, at købere får mest muligt ud af sine kaniner - og så finder man en løsning, alle parter kan være tilfredse med.
    For nogle år siden solgte jeg en kanin til en opdrætter på Sjælland. Hun syntes ikke, at temperamentet matchede efter 2½ år (!) Hun fik den byttet - og jeg er stadig gode venner med køberen.


  • #11   1. feb 2016 Michelle S: Yep, det går under forbrugerkøb.

Kommentér på:
Reklamationsret på dyr?

Annonce