{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kanin og marsvin
  • #1   18. okt 2015 Nej, det er det ikke smiley

    Kaninerne bør også have hvert deres seperate bur.

    Men kanin og marsvin er to forskellige arter, der under ingen omstændigheder bør holdes sammen - nogle vil mene de kan, men jeg har til gode at se et reelt argument udover noget om at 'de jo hygger så godt sammen' - men det er ikke helt rigtigt.

    Marsvin og kanin kan påføre hinanden ret stor skade - spark, bid m.v. - derudover så har de forskellige foderbehov, fx marsvinenes c-vitamin behov, som hvis kaninerne får for meget, kan belaste deres nyrer og urinveje.

    Deres sociale behov er også forskellige.

    Så grundlæggende, nej - de bor på ingen måde dele bur. Du må enten anskaffe dig ekstra bure eller nyde de dyr du har smiley


  • #2   18. okt 2015 men det er jo et dobbelt bur så burde der godt kunne være to kaniner i smiley

  • #3   18. okt 2015 Hvis du med dobbeltbur mener at den ene går ovenpå og den anden under.. Så er der ingen ko på isen smiley

    Men nej. Det er ikke et stort nok bur ellers..
    Ellers kan jeg kun være enig med Rollo - kaniner og marsvin har to vidt forskellige behov..


  • #4   18. okt 2015 nej der er en rampe så bekke kaniner kan komme op og ned som de vil

  • #5   18. okt 2015 I så fald - absolut nej til marsvin.
    Hvis I gerne vil have 2 marsvin, så skal de have deres eget bur,,,, et kaninfrit bur.


  • #6   18. okt 2015 okay men en dame i dyrebutikken hvor jeg så nogle marsvin unger sagde at det kunne de godt det handle bare om til vænning

  • #7   18. okt 2015 folk i dyrehandler har som regel nul og niks forstand på de dyr som de sælger - faktisk mere end trist at de så står og rådgiver folk.

  • #8   18. okt 2015 okay men jeg har et andet spørsmål smiley

  • #9   18. okt 2015 Nej desværre.
    Der er stor chance for slåskampe da de er to forskellige arter.


  • #10   18. okt 2015 okay men ved i hvorfor min ældste kanin pare sig med den mindste kanin det gør de tit og de er bekke hunner. den ene er næsten 1 år og den anden er næsten 6 måndere. og den mindste har skreget en enkel gang

  • #12   18. okt 2015 Tror de parre sig med hinanden fordi at de syntes at det er sjovt

  • #13   18. okt 2015 okay men kan du også svare på mit spørgsmål lige over dig smiley

  • #14   18. okt 2015 okay mærkeligt at det altid er den ældste der gøre det mens den mindste løver væk nåer den gør det men tak elise smiley

  • #15   18. okt 2015 Det kan også være for at vise hvem der bestemmer

  • #16   18. okt 2015 skal man så skilde dem af når de gør det

  • #17   18. okt 2015 Hvis det varer kort tid skal du ignore det og sørge for at du ikke "forstyrre" dem, mens du stadig holder øje med dem. Varer det længe skal du skille dem ad da den lille kan forsvarer sig og de kan slås. Så hold øje med dem smiley

  • #20   18. okt 2015 Ups. Havde ikke læst at den lille skreg.

  • #22   18. okt 2015 Jeg syntes heller ikke at de skal gå i samme bur! Men jeg mente at indtil at hun får et andet bur skal de skilles ad når de slås, men ikke når de "parrer sig" da det kan irretere dem. Men når de så slås mens eller efter parringen skal de skilles. Altså så hurtigt væk fra samme bur, ellers væk fra hinanden

  • #24   18. okt 2015 Har bare læst på en hjemmeside om det. De har så taget fejl smiley

  • #26   18. okt 2015 L har ret. Kaniner og marsvin skal ikke gå i samme bur, da marsvin er flokdyr og kaniner er kolonidyr. De fungerer ikke sammen. smiley
    To kaniner skal altså heller ikke gå sammen. Når den ene skriger af smerte skal de skilles ad og det kan da kun gå for hurtigt. Når de parrer hinanden er det dominans og det er endnu et tegn på at de burde gå i hvert sit bur. smiley

    Som L skriver skal du få dem fjernet fra hinanden inden de gør alvorlig skade på hinanden. smiley Næste gang kunne det jo gå galt. smiley


  • #27   18. okt 2015 Okay tak men de ligger nogle gange også og putter sammen og den lille sikker den store er det ik et tegn på de kan være sammen

  • #29   18. okt 2015 Okay hvad så når de kommer ud af dobbelt buret må de så godt være sammen

  • #31   18. okt 2015 Ja men nå de går rund i huset frit må de begge så ik være ude sammen tidig

  • #33   18. okt 2015 Okay men hvorfor sagde hende dammen som vi købte den yngste af at de godt kunne samme. De skulle bare gå nogle uger hver for sig og stå ved siden af hinanden så de kunne vænder sig til hinandens lugter før vi satte dem sammen. Og det var nogle der avler kaniner der sagde det smiley smiley smiley

  • #35   18. okt 2015 Har et gammelt bur hvor den en godt kan være i hvis det er

  • #38   18. okt 2015 Kan bare ik komme til det bur lige nu men kan i morgen

  • #40   18. okt 2015 Kan gøre det efter skole

  • Nøkken
    Nøkken Tilmeldt:
    mar 2013

    Emner: 2 Svar: 56
    #41   18. okt 2015 så længe du får det gjort... var også åndsvagt at hende damen skulle vildlede dig sådan..

  • #42   18. okt 2015 Men skal to kaniner ik gå sammen lige meget hvordan de har det med hinanden

  • Nøkken
    Nøkken Tilmeldt:
    mar 2013

    Emner: 2 Svar: 56
    #44   18. okt 2015 nej, er alt for uforudsigeligt... selv neutraliserede kaniner skal "date" før de kan gå permanent sammen...

  • #45   18. okt 2015 Men hvis de har det godt sammen måtte de så hellere ik gå sammen

  • #47   18. okt 2015 Okay

  • #48   18. okt 2015 At ligge og putte kan også være dominans og er meget ubehageligt for kaninen det bliver "puttet". At slikke den anden kanin kan være et tegn på underkastelse. smiley

  • #49   18. okt 2015 Hvad så hvis den mindste sikker den største er det også dominans

  • #51   18. okt 2015 Okay

  • #52   18. okt 2015 Synes du skal gøre hvad du mener er bedst hvis du har mere end de 8 kvadratmeter så lad dem dog blive sammen mine har selv et dobbeltbur + 100 kvadratmeter de frit benytter og en hel have de kan bruge ingen af dem er stereliseret de har sikkert bare set for meget "kanin gyser" bare lad dem om det bare de altid har adgang til og gå hver til sit det folk der tror de bare kan komme og bestemme og ved hvad der er bedst men jeg synes du selv skal mærke efter hvad du synes er bedst men hvis en kanin "lider" så skil dem ad dem herinde aner jo ingenting om hvor meget plads de har og hvordan de eller reagere på hinanden lad dem og den "tro" de har på deres kaniner men os om vores "tro" på vores kaniner så ignore hvad de skriver det skal du ikk gå op i smiley

  • #53   18. okt 2015 Det har mine nemlig også et stort dobbelt bur hvor en løbegår er koblet til så de kan hoppe ud i 24 7 og de stikker hinanden og putter sammen og hopper kun nogle gange på den lille. Og har kun skreget den ENE gang og det var lige da de var blevet sat sammen

  • #55   18. okt 2015 Jeg synes bare du skal gøre hvad DU synes er bedst og så lad dem om det de andre har åbentbart ikk så meget efaring da de jo så åbentbart bruger nettet til og blive klog på man lærer altså ikk alt af nettet for det måske en der skriver det og så kobler folk sig sikkert bare til og det jo så viden fra nettet af men ikk fra den "virkelige" verden så dyr er og bliver forskellige og tager ting til sig forskelligt så hvis man allerede fra start af kan se de ikk kan sammen så kommer det nok aldrig til og lade sig gøre men hvis man kan se der sker en udvikling og de faktisk kan sammen jamen så mener jeg de skal blive sammen

  • #56   18. okt 2015 Tak sådan har jeg også og de ligger og putter og slikker hinanden så det ville jeg mene var et godt tegn smiley gør din også det

  • #59   18. okt 2015 Ja det gør de meget tit og sidder næsten altid på toilettet sammen eller sover sammen både ude som inde

  • #60   18. okt 2015 Sådan har mine det også rat tit det er så sødt

  • #62   18. okt 2015 Og det med mine forældre de havde spurgt i adskillige dyrehandler og de sagde hvis det blev være skulle vi skille dem ad men det er det ik tværtimod

  • #64   18. okt 2015 Hvis du vil løbe risikoen med 2 fertile kaniner sammen og risikere de æder hinanden på et tidspunkt så er det dit valg.

    Men det er risikoen du løber ved at have fertile kaniner sammen.

    Det er bare en skam der er dyrene der betaler den værste pris hvis det går galt...


  • #65   18. okt 2015 Oh god stop jeres viden vi har tingene på vores måde og jeres på jeres måde 100 den her samtale aldrig stopper for i hele verden er der delte meninger om alt! Hvis i synes i vil lade en kanin gå alene jamen så gør dog det det da ikk vores problem men vi synes kaniner skal gå sammen og så må vi jo om det alt har hver sin mening

  • #67   19. okt 2015 Jeg har skrevet til hende hvad jeg mener er bedst og jeg har ogs sagt at trives de ikk skal de ikk gå sammen men hvis hun kan se de trives så måtte hun om hvad de skulle

  • #69   19. okt 2015 Jeg regner med hun finder ud af et eller andet jeg gider ikk rigtig diskutere mere om hvad der er rigtigt og forkert for vi blir aldrig enig

  • #70   19. okt 2015 Det har du nok ret i shy

  • #71   19. okt 2015 Og nogle snakker som de har forstand til, eller mangel på samme.

    Lidt logisk tankegang er da at hvis kaninerne slåsser, bider m.v. skal de skilles - længere er den da ikke.

    Jeg ville nok tage nogle voksne i hånden, og tale med nogle kaninkyndige mennesker - selvom der så kan være delte meninger om hvad det er.

    Jeg mener ikke man behøves gå helt over i 'Frikanin' boldgaden, men lidt almindelig omtanke for hvordan kaninens sociale behov m.v. i naturen er bygget op, gør at det for mig er logisk at man ikke smider to kaniner ind på så lidt plads og forventer de går godt sammen.

    Dyr har IKKE de samme følelser og samme udviklede tankegang som mennesker - dyr gør IKKE noget 'for sjov' eller fordi de synes det er hyggeligt. Dyr består af basale instinkter, uanset hvor meget mennesker så forsøger at tillægge dem af andre ting - og uanset hvad vi mennesker så SYNES. For det handler ikke en dyt om dét - det handler om basal viden og logisk tankegang.

    Beklager at jeg hverken er pædagogisk korrekt eller noget, men kom nu lige ind i kampen altså...

    ---

    Til den 12 årige trådstarter - du må have dine forældre på banen, find en god og kyndig opdrætter i nærheden af dig, og få snakket om burforhold, sammen med dine forældre, for det er i sidste ende deres ansvar.

    Hvis du angiver en landsdel, er det måske nemmere at henvise til nogen der kan hjælpe dig.

    Men kort og godt, skal du i hvert fald ikke stoppe to marsvin derind også.


  • #72   19. okt 2015 Jeg er godt nok voksen men okey slutter samtalen her..

  • #73   19. okt 2015 Kan vi ik være enige om at være uenige og slut smiley

  • #75   19. okt 2015 Stakkels kanin som skriger og hvor det så bare blive ignoreret smiley

    Synd det er kaninerne det skal gå ud over, men håber du får en lærestreg eller lytter til folk som ved hvad de snakker om.


  • #76   19. okt 2015 Har ondt af den stakkels kanin der skriger af smerte, men stadig ikke bliver hørt. smiley Ærgerligt det er kaniner folks uvidenhed og manglende evne til at ville lytte skal gå ud over. smiley

    Håber du lærer af det her. Ingen her prøver at hakke dig ned, vi prøver at hjælpe, så du kan få det hele under kontrol. smiley

    Desuden er slikkeri og at putte ikke altid så sødt som det ser ud som. I hvert fald ikke den kanin der er mindst dominerende og lavest i hierarkiet. smiley


  • #77   19. okt 2015 Du spørger selv om du skal skille kaninerne ad. Du får et tydeligt JA fra flere personer, men ignorerer det. Det var ikke det svar du ville høre eller hvad?

    Stakkels kaniner. De har ikke selv valgt at bo hos dig, så det mindste du kan gøre er da at sørge for de har det godt. - Det har de ikke nu.


  • Karina J
    Karina J Tilmeldt:
    jun 2015

    Følgere: 3 Emner: 5 Svar: 59
    #78   19. okt 2015 Shy-Sheila J, gør mig en tjeneste, og benyt lidt mere tegnsætning. Det er næsten umuligt at læse hvad du skriver, når du fravælger ophold i teksten. Jeg mener ikke at ordene er stavet forkert, men når der kommer 8 liniers tekst, uden et eneste ophold, bliver man næsten forpustet af at læse, og ender med at fravælge den post...

    Trådstarter: Nej til marsvinet. Du skal huske, at en dyrehandel lever af at sælge dyr og tilbehør til dyr. I en del dyrehandler, er personerne, der er ansat, ikke særlig kvalificerede i andet end at sælge. Så det er desværre ikke det rigtige sted at indhente information.
    Det at man har avlet på en kanin, betyder heller ikke nødvendigvis, at man ved meget mere om kaniner, end at man sætter en han og en hun sammen.

    Når den gamle kanin parrer den unge, er det dominans. Den siger til den lille "Det er MIG der bestemmer".
    Det kan se rigtig hyggeligt ud når de putter. Men igen, det kan sagtens være den store, der igen siger til den lille "Du er en hovedpude". Og den lille slikker så den gamle, for at sige "Du er den store. Lad vær med at gøre mig ondt"

    Kaniner siger sjældent noget. De overlever ved at rovdyrene ikke kan finde dem, eller ved at rende væk. Et af deres sidste "våben" er et skrig. Men det bruger de kun når de er overbevist om at de er i overhængende fare. Så selvom det "kun" er sket en gang, så har den gamle gjort den lille ONDT, og det er ikke bare lidt.

    Dit bur lyder ikke til at være egnet til 2 kaniner. Det er ikke stort nok, og der er for mange muligheder for, at den gamle kan trænge den lille op i en krog, hvis den bliver sur. Og så er der ingen veje at løbe hen. Jeg beklager at måtte sige det, men du risikerer at komme ud til en kanin, der enten er blevet såret, lemlæstet eller dræbt....


  • #79   19. okt 2015 Nanna: De fleste som har svaret i dit forum er altså folk som har forstand på kaniner/marsvin og jeg synes at du burde tage imod deres råd og skille kaninerne fra hinanden for ellers ville det næsten være vanrøgt smiley

  • #80   19. okt 2015 Læs lidt her, og se hvad du kan komme ud for at der sker smiley
    http://www.gnavergalleri.dk/forum/generel-diskussion/47648-kaniner_sammen_


  • #82   20. okt 2015 Ok, nu bliver jeg sikkert kaldt alverdens ting lige om lidt, men here goes:
    Min gamle kanin og marsvin har gået sammen hele deres liv. De er født sammen, opvokset sammen og var sammen hele deres voksen liv, og der har ingen problemer været. Vi fik dem fra skolens dyrehus, hvor alle hunnerne (både kaniner og marsvin) gik sammen i et stort bur - der har ALDRIG været problemer. Vi havde dem nogengange gående løs under opsyn, hvor marsvinet har fulgt efter kaninen, og de var nærmest uadskillelige.
    Det sker måske 1 gang ud af 1000, og måske udelukkende fordi de er opvokset sammen.
    Dermed ikke sagt at det er noget jeg vil anbefale, da marsvin som de andre siger er flok dyr og "snakker marsvin" - det er kaniner ikke smiley Desuden har de ikke helt samme foderbehov, så gnaverblandingerne fra det lokale supermarked er ikke helt godt nok, hvis man skal fodre dem optimalt smiley

    Og når din ene kanin er så dominerende overfor den anden, ville jeg nok dele buret op. Har i mulighed for at sætte trådnet for ved åbningen mellem de to etager, eller noget lignende? Det vil sikkert give mere ro og større trivsel mellem dem smiley Hvis du sætter marsvin ned til kaninerne, kan du også risikerer at den dominerende kanin, vil prøve at dominerer marsvinene og det kan gøre stor skade på marsvinene.
    Så marsvinene skal have deres eget bur smiley


  • #84   20. okt 2015 Hej trådstarter .. Jeg har både haft mange marsvin og kaniner og det er NO GO at lade disse 2 dyr gå sammen .. kaniner er meget dominante og marsvin vil aldrig kunne hamle op med en kanin-deres foder er forskelligt, både af det grønne og tørpiller og kaniner kan finde på at holde marsvin væk fra foderet-dvs det kommer til at sulte.. Det var blot nogle af minusserne.. Ang dine kaniner-så er det dominans-når din ene kanin "parre" den anden, dette er almindelig adfærd for kaniner og derfor er det påkrævet at den kanin der underkaster sig-kan komme væk for at holde god ro imellem kaninerne og ikke stresse den.. Det kan den ikke i fælles buret-trods det er dobbelt-- Kaniner har godt af at gå med en artsfælle-men det kræves der er GOD plads-for at de begge trives sundt og godt .. Du risikere en dag at komme ud til en død kanin som har lidt grufuldt-da den er bidt ihjel og ikke har kunne komme væk- Hvis du er villig til at forstå dine kaniners signaler og behov meget mere-for at give dem de bedste betingelser-så kan jeg forslå dig at se under FRI KANIN - der er mange ideer og råd udfra ny viden man har opdaget om kaniner -som man kan drage nytte af og få MEGET glade kaniner .. Og det er vel i bund og grund ideen med at holde dyr--at gøre dem glade smiley

  • #85   21. okt 2015 Arh Rollo. Der er nu en del dyrearter der gør ting for sjov, og som har udviklet sprog mv.
    Problemet er at folk tror, at det der betyder noget i menneske kropssprog, også betyder det samme i dyrekropssprog, og det er her alle problemerne begynder at opstå.
    Du kender sikkert eksemplet med skægagamer, der lukker øjnene og ser glade ud, når de bliver nusset, men at det i virkeligheden er et tegn på stress.
    Det betyder sådan set ikke, at vi er det mest udviklede dyr mht. tankegang. Vores hjerne er bare udviklet til et specifikt formål. Kaninen og marsvinet har udviklet hjernen til andre formål, så den holder ikke at sidde og sige, at de slet ikke føler mv (det har man bevist at langt de fleste pattedyr gør, da de har samme kemiske reaktioner i hjernen, der er dem der giver os de følelser vi så har valgt at sætte navn på).

    Dog enig i at man ikke skal overføre menneskets måde at være på, direkte på dyrs måde at være på. Sådan hænger tingene ikke sammen.


Kommentér på:
Kanin og marsvin

Annonce