{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fordele og ulemper
  • #1   19. okt 2014 Fordele:
    De super aktive
    De er nemme at gøre tamme
    De så søde at kigge på / være sammen med da de er en god str.
    Jeg vil anbefalde hvis i beslutter at købe et hamster, at i køber en han da en han ikke føler de skal beskytte deres bur ligesom hunnerne føler så de har MEGET nemmere ved at blive tamme hurtigere smiley i er meget velkommen til at skrive til mig om vejledning og spørgsmål smiley


  • #2   19. okt 2014 Hvor mange slags findes der? Hvad er for eksempel forskellen på dværg- og guldhamster? smiley

  • #3   19. okt 2014 Der findes rigtig mange slags hamster arter men de er delt op i 2 grupper vis du ved hvad jeg mener
    Der er guldhamster og inde unde guldhamster arten findes der lang og kort håret
    Og dværghamster findes der self også kort og langhåret men også siamesiske dværghamster osv jeg ville klart anbefalde et dværghamster da deres sind og str er helt perfekt smiley


  • #4   19. okt 2014 Kan to hamstre gå sammen?

  • #5   19. okt 2014 Nej jeg vil anbefalde kun at have 1 hamster da man jo ikke vil have de skal komme op og slås og i værst fald dråbe hinanden smiley hvilken bur havde i tænkt og hvad er jeres overvejelser smiley

  • #6   19. okt 2014 Hvad kan de ikke tåle at spise?
    Med hensyn til bur har vi ikke kigget på noget endnu.


  • #7   19. okt 2014 Hvad mener du med hvad må de ikke spise mener du foder godbidder eller grønsager smiley

  • #8   19. okt 2014 I Danmark findes der disse arter:
    Gulhamster (den største)
    Kinesisk hamster
    Cambell dværghamster
    Vinterhvid dværghamster
    Roborovski dværghamster
    Hybrid dværghamster (blanding, og ikke noget man skal købe)

    Der findes ikke noget der hedde siamesisk eller sibirisk.
    Og vil helt klart anbefale jer at kontakte en avler fra dansk hamster forening www.hamsterinfo.dk

    Hanner og hunner er lige nemme at gøre tamme vi har i hvert fald ikke oplevet nogen forskel, og vi har haft ret mange.

    Synes jo kun der er fordele ved dem, de er fantastiske dyr. Men de er jo ikke nogen der gider at sidde stille og nusse. Også er de aften og nat aktive.


  • #9   19. okt 2014 Mit hamster var et siamesisk hamster

  • #10   19. okt 2014 Nej det findes altså ikke, det er helt sikkert en hybrid du har, som er en blanding af cambell og vinterhvid, du kan læse om hybrider på www.hamsterinfo.dk

  • #11   19. okt 2014 Det var 140% ikke en Hybrid smiley

  • #12   19. okt 2014 Seriøst der findes intet der hedder siamesisk hamster! Og du er blevet snydt! - har du ikke en stamtavle fra dansk hamster forening, så kan du ikke regne med det.

  • #13   19. okt 2014 Det var da utroligt, jeg fik det hjem fra England... Med stamtavle

  • #14   19. okt 2014 Så find et link der kan overbevise mig.

    - vil lige rette hjemmesiden jeg har oplyst tidligere til www.hamsterland.dk - den anden er også god at bruge.


  • #15   19. okt 2014 Det 3 år siden jeg hade mit hamster og det døde så har naturlig vis ikke en atest mere

  • #16   19. okt 2014 Stamtavle

  • #17   20. okt 2014 Siameser er en kat smiley (Eller aftegning) så vidt jeg ved findes den aftegnign ikke hos hamstere..

    Stamtavlen, var den registreret eller hjemmelavet?


  • #18   20. okt 2014 Puha Laura smiley Hvis man ikke ved noget om det man taler om skal man lade være. ..

    Sanne : Jeg har prøvet at samle dine spørgsmål, har jeg overset et må du gerne tage fat i mig smiley

    - Hvor mange slags findes der?
    [i]I Fangeskab har vi 5 arter hamstere.
    Syrisk Guldhamster
    Vinterhvid Dværghamster
    Campbells Dværghamster
    Kinesisk Hamster
    Roborovski

    Alle arterne har deres egne kendetegn, og man bør som familie overveje hvad man søger i sit hamster[/i]

    - Hvad er for eksempel forskellen på dværg- og guldhamster?
    [i]Syrisk Guldhamster er den mest almindelig hamster i Danmark.
    Den bliver ca. 15cm lang og vejer vejer typisk omkring de 120-160g, hvor hunner er større end hanner.
    I Danmark har man dog de sidste par år fået importeret nogle store individer fra Sverige, og dette har skabt nogle linjer, hvor hunnerne nemt runder 180g.

    Der findes et væld af farver, aftegninger, pelstyper og -længder hos guldhamsteren, hvor mange opdrættere forelsker sit typisk i nogle enkelte varianter og avler efter dem.
    Guldhamstere er typisk nemme kæledyr, som børn har forholdsvist nemt ved at håndtere pga. deres gode størrelse.

    Vinterhvid Dværghamster er en dværghamster, som oprindeligt stammer ikke mere end 500-1000km fra campbells dværghamsteren.
    Den fik oprindeligt sit navn, fordi mange vinterhvide skifter til hvid vinterpels om vinteren – dette gør alle dog ikke.

    Den er generelt en rolig hamster, som meget nemt bliver utroligt tam. Den bliver typisk omkring 10-12 cm og vejer oftest 35-55g som fuldvoksen.

    Campbells Dværghamster er en lille art i den forstand, at der ikke er mange individer tilbage af dem i Danmark.
    Den bliver som regel omkring 10cm og en typisk vægt på 35-50g – her er hannerne oftest størst, dog meget afhængig af den enkelte linje.
    De findes i et væld af farver, aftegn og pelstyper. Dog er der så få, som opdrætter campbells, at de forskellige gener gerne blandes sammen på kryds og tværs for at bevare de gener vi har tilbage.

    Campbells dværghamstere har haft lidt et blakket ry for at skulle være aggressive. Dette har lidt intens avl dog hjulpet meget på de senere år, men man kommer ikke uden om, at campbells dværghamsteren er mere territorial end andre hamstere er. Derfor kan de godt være mere forsvarende over for deres bur og rede end andre hamsterarter.

    Kinesisk Hamster er nok den hamsterart, som holdes i fangenskab, der er den mest sjældne herhjemme. Der findes meget få seriøse opdrættere og nogle enkelte private hist og her, som har et par eller to. Ellers ser man dem kun yderst sjældent i dyrehandlere rundt om, som får dem hjem fra grossister eller andre mindre sjove steder.

    Den kinesiske hamster er generelt en rigtig hyggelig lille hamster, at have som kæledyr.
    Køber man den fra et sted, hvor ungerne dagligt er håndteret, vil man have størst sandsynlighed for, at få en tam kineser. Kinesere fra dyrehandlere kan godt være meget svære at få tamme, men deres milde sind, gør heldigvis, at man nemmere kan håndtere hamsteren uden, at frygte for et bid i fingeren smiley Selvom en kineser kræver mere håndtering for, at blive rigtig rolig og tam, så får man også et fantastisk kæledyr bagefter. Den lever længere end andre “almindelige” hamstere og har en kæmpe personlighed. Mange kinesere bliver rigtig gode til agility, de lærer at sidde på skulderen og kravle rundt i nakken og hygge sig osv. – generelt er det en rigtig sød lille hamster, med et perfekt mildt sind, som nemt kan blive barnets bedste ven.


    Roborovski Dværghamster er en pudsig lille hamster.
    Den bliver 5-7 cm og har en normalvægt på 25-35g. Den er lynhurtig og er den vågen, har den fart på
    Den er en hurtig lille hamster og derfor kan den også være sværere at holde som kæledyr.
    De bliver ikke tamme og rolige som andre hamstere og har altid meget fart på. Dog kan de sagtens blive håndvante og trygge ved hænder, så de kan sagtens håndteres nede i buret.
    De er særlige ved, at de generelt som art, stort set aldrig bider mennesker. Dette gør dem uhyrligt sikre at håndtere.[/i]


    - Kan to hamstre gå sammen?
    [i]NEJ - i naturen bor Vinterhvide og Campbells i kolonier, men hjemme har vores linier slet ikke samme mulighed for at være på så store områder, og må betegnet som solitære. Derfor bør man aldrig holde 2 hamstere i samme bur, medmindre man ønsker unger. [/i]

    - Hvad kan de ikke tåle at spise?
    [i]Alt efter hvilken art du vælger, vil jeg til guldhamstere, kinesiske, vinterhvide og til dels roboer anbefale Mr. Johnsons Hamster & Gerbil - det er et super lækkert foder.
    Campbells bør man fodre på Altromin, Lux Gnaverpiller eller andet foder i pilleform. Vigtigst af alt bør foderet have et højt indhold af Animalsk protein. Derudover bør man give protein tilskud 3-4 gang om ugen.
    Jeg tillader mig samtidig at linke til Christina Linde's frugt og grønt liste, den er rigtig god: (link fjernet)

    - Med hensyn til bur har vi ikke kigget på noget endnu
    [i]Igen handler det meget om hvilken art i vælger som jeres, guldhamstere/Kinesere bør have et bur på mindst 80*40*40 de vil nyde forskellige aktiviteter, og her kan b.la Alaska buret anbefales.
    Campbells / Vinterhvide plejer jeg at anbefale 56*40*30 her bør også være god mulighed for at grave, eller andre aktiviteter. smiley [/i]

    Jeg beklager at tråden blev meget lang, men sådan er det smiley
    Hvis du på noget tidspunk skal til København, er du velkommen til at komme og kigge på de forskellige arter, jeg har alle 5 herhjemme. smiley


  • #19   21. okt 2014 Nu er det mange år siden, jeg har haft hamster, men jeg mindes at de larmede meget om natten, for der var de vågne.

    Men jeg ved ikke, om det er noget, som de nye hamsterarter ikke gør?

    Ellers er det i hvert fald en af ULEMPERNE smiley



  • #20   22. okt 2014 Jette: nye hamsterarter?
    Det er ofte hamsterens hjul der larmer, men man kan få nogle næsten lydløse hjul til dem, så høre man dem ikke så meget om natten.


  • #21   22. okt 2014 Vil gerne slå fast vi ikke har fået nye arter . Blot ny viden om at Sibirisk dværghamster ikke findes smiley

  • #22   22. okt 2014 Colour point: Nemlig smiley - forresten så er dit første (og meget lange) indlæg super godt smiley

  • #23   22. okt 2014 Når jeg skriver nye hamsterarter, er det fordi, det er 30 år siden, jeg havde hamster, og der var der kun guldhamstere hos dyrehandleren. smiley Så jeg ville bare høre, om de det med at være aktive om natten, var avlet væk, hos de andre arter smiley

  • #24   22. okt 2014 Når nej det er det ikke, de er stadig natdyr smiley

  • #25   22. okt 2014 Man kan ikke avle nataktive arter til at være dagaktive smiley
    De er udviklet til at være vågne om natten. Man kan få dyrene vænnet til at blive vækket om dagen, men at bytte rundt på døgnrytme på så få år, er en rigtig grim ting. Formentlig vil det forkorte levetiden markant hvis man begynder at holde dem vågne i dagtimerne. Præcis som mennesker ikke kan tåle at vende op og ned på dag og nat 24/7. Vi skal have noget lys smiley


  • #26   22. okt 2014 Hamstere i naturen er faktisk aktive i skumringen og i morgenstunden . smiley

    Det vil man også opleve herhjemme, du kan sagtens vække dine dyr om dagen, men det er tidlig aften - til ca 2 herhjemme og så igen tidlig morgen til ca 7-8 stykker der er aktivitet.

    Tak Susse smiley Jeg synes det er super vigtigt at folk bliver vejledt smiley


  • #27   23. okt 2014 Mange af dværgene er vågen nogle timer, sover - er vågen - sover osv, så er vågne både nat og dag

  • #28   26. okt 2014 Jeg vil ikke sige campbells er mere territorielle end andre arter, jeg er lige så tryg ved at stikke hånden i reden og vække en campbells der er fra en opdrætter der går op i deres temperament som ved alle de andre arter.

    Campbells og vinterhvide ligner hinanden meget, men campbells er mere nysgerrige og udadvendte end de vinterhvide, som godt kan virke lidt dovne og sove fra alting


  • #29   26. okt 2014 Så er det kun mine campbells som er langt mere territoriale end de vinterhvide smiley

  • #30   28. okt 2014 Trine dine campbells er bare tossede smiley

  • #31   28. okt 2014 Det er ikke mine unger Heidi smiley det er de voksne smiley de er gode nok når de er ude af buret smiley

Kommentér på:
Fordele og ulemper

Annonce