{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.136 visninger | Oprettet:

Ny marsvinejer - hvad skal jeg tænke på {{forumTopicSubject}}

Hejsa Alle sammen herinde

Jeg har for en lille måned siden, lavet en aftale med om at tage to omplaceringsmarsvinepiger ind i mit liv, efter de har været ude i et hjem, hvor børnene endte med at blive trætte af dem her i starten af januar. (Typisk historie, så det vil jeg ikke diskutere.. )

Jeg har haft marsvin før, selvom det dog kun var i lidt over et år, hvor jeg boede sammen med en eks-kæreste, der havde to marsvinepiger, der gik sammen. Så jeg kender til den grundlæggende pleje, men da det er nogle år siden, har jeg læst op rigtig meget op på det, for at de kan få optimale forhold at bo under.

Og en af planerne er at der skal købes et indebur i to etager i træ med en hule i - har kig på en ved zooplus - som nok bliver købt i starten af det nye år.

Så i starten får de lov til at bo i det bur, der følger med dem, hvad helt sikker også er bedst for dem.

Jeg har købt foder og godbidder hjem, som har et højt indhold af C-vitaminer - da jeg læste de ikke selv kan danne C-vitaminer (jeg sad kristisk og læste hver eneste indholdsfortegnelse på hvert foder for at se hvor meget C-vitamin det indeholdt).
Derudover har jeg købt dråber de skal have en gang om ugen.

Der er købt madskåle i keramik, ny vandflaske i glas, som sidder på et stativ af træ men også kan sættes i buret.

Jeg har bundstrøelse, frisk hø og lidt ekstra snack. Samtidig med at jeg deler grene med søsterlil, der har nogle hasselgrene til hendes chinchillaer.

Og så fodrer jeg også med grønt, da jeg i forvejen har kælekaniner, så det er jo bare lidt ekstra grønt. Jeg satser meget på at de vil komme ud på græs sammen med mig i løbet af sommeren

Jeg har købt kalksten og saltsten - men er lidt i tvivl om hvor vidt det egentlig er nødvendigt for marsvin at have disse?
Da det jo ikke er nødvendigt ved kaninerne.

Jeg glæder mig meget til de flytter ind og jeg lover jer - at de ikke kommer til at gå sammen med mine kaniner smiley At de vil blive elsket livet ud og at jeg nok skal poste billeder, når de officielt er mine.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny marsvinejer - hvad skal jeg tænke på
  • #3   21. dec 2013 MK - dråberne var nu tænkt som at jeg skal dryppe dem direkte ned i munden på dem, engang om ugen.. Selvom om de opdrindelig skal i vand smiley

    Så jeg helt sikkert på at de kan udnytte dem rigtig.. Jeg vil bare være på den sikre side.. smiley


  • #4   21. dec 2013 Ud med dråberne og giv dem noget kvalitet marsvine foder såsom: Cavia Korell, eller Mifuma.

    Du kan også bruge Burges Excell.

    Hvis du fodre med varieret grønt og så et ordentligt tørfoder er dråberne penge ud af vinduet og totalt nødvendigt.

    Derudover drikker marsvinene ikke dråberne frivilligt selvom du hælder dem direkte i gabet af dem. Så de vil uden tvivl føle det som et overgreb hvis du holder dem fast og giver dem det. Og det ville jeg ikke gøre imod dyrene når det slet ikke er nødvendigt at gøre det.
    Så drop de c vitamin dråber.

    Og ud med saltsten og kalksten som de andre skriver.


  • #5   21. dec 2013 hvis det endelig skal være, så er c-vitamin i pulver bedre, for det kan man drysse på en skive agurk, og så ryger den ned i mavsen. Men når alt kommer til alt, så er det ikke nødvendigt... der er allerede nævnt gode fodermærker, og der er masser af grønt som indeholder c-vitamin... som f.ex. rød peberfrugt.
    Hvis du nu tænker på at masser af frugter osse indeholder c-vitamin, så skal du lige være lidt varsom her. De indeholder nemlig osse en masse frugtsyre, og for meget kan give 'nikotintænder' på marsvinene... og brune marsvinetænder er ikke lige det mest hensigtsmæssige. Nogen marsvin er så osse mere disponible overfor læbesvamp når de bliver udsat for frugtsyre. Det er som sådan ikke skadeligt eller smitsomt, men er nok ikke superbehageligt med sårskårber omkring munden.

    Jeg ville kigge på carporthusene fra lux-shoppen, de er voldsomt populære ved mine.. specielt dem der kan/gider hoppe op og sove i køjen.

    Og så er godt hø jo alfa og omega, men det har du jo nok alligevel når du har kaniner.

    Det kan måske være en god ide at være HELT sikker på at begge marsvn er af samme køn... der er sket upsere på den konto.


  • #6   21. dec 2013 Jeg er sikre på at det er marsvin af begge køn - de er nemlig ni måneder gamle - og plejefamilien har tjekket dem. Så det er på piger smiley

    Jeg ved også godt at grøntsager er bedre end frugt - det gælder jo også for os mennesker og kaniner og andre der spiser det... smiley

    Og jeg lader bare være med at give dem saltsten og kalksten, så - de ryger bare i skraldspanden, c-vitamindråberne er jeg stadig lid mere nidkær overfor - ikke så meget fordi jeg skal tvinge dem til at tage dem, men mere fordi - jeg er lidt usikker på om de nu får nok. Så dem beholder vi lige lidt endnu smiley Som "ny"begynder vil jeg gerne være på den sikre side, men de behøves jo ikke få dem - bare fordi jeg har dem. smiley

    Og foderet - der er valgt til dem er af god kvalitet (det var en af grundene til at jeg pløjede indholdsfortegnelsen igennem) og det gjorde jeg samtidig med at jeg havde plejefamilien med på sidelinien, som jo også ved en del om det at have dem.

    Buret jeg overvejer til dem - er vedhæftet som billede nedenunder, og så skal der købes træhuse og legetunneler og så videre..





    profilbillede
  • #7   21. dec 2013 Hvad er foderet for noget? Du siger det er af god kvalitet, og derfor vil jeg gerne vide hvad det er. Og hvor meget c vitamin det indeholder.
    Hvis foderet indeholder nok c vitamin og du samtidigt fodere med grønt og hø så er der faktisk ingen grund til at være bekymret for om de får nok. Der skal faktisk ikke så meget til før de får nok c vitamin.

    Hvad er målene for buret? Det er svært at vudere ud fra billedet om det vil være egnet. Synes godt det kan se lidt smalt ud.



  • #8   21. dec 2013 altså jeg er selv nybegynder i at have marsvin, men i og med jeg har læst om dem og vidste lidt i forejen har mine det rigtig godt, de har et bur på 175 cm*45 cm hvilket er lavet ud af et skab vi har givet ben. De trives i bedste velgående. De får rød peberfrugt 1 gang om ugen for at jeg er sikker på de får nok, og ellers får de Cavia korell som bliver købt på lus-dhoppen, hvor jeg giver cirka 28 kr. for 2 kg hvilket holer omkring 2½ måned smiley så det er billigt, dog har jeg et STORT forbrug af spåner da min mor ikke vil have en stor pose hestespåner stående må jeg købe det i små poser hvor der er 4 liter for 25 kr. eller sådan nget der omkring smiley så det er 50 kr. for en rengøring ved mine grise smiley

  • #9   21. dec 2013 angående buret, hva så med dette bur, det er større og koster mindre smiley http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/marsvinebur/fleretages/186895

  • #10   21. dec 2013 Foderet er Cavia Nature og ja jeg ved godt det indeholde slik og jeg ved godt det er en gnaverblanding og jeg ved godt - det måske ikke indeholder det højeste antal C-vitaminer (255 mg pr kilo) - men jeg har truffet mit valg, ud fra det jeg har det bedst med - og da vi så vidt muligt - herhjemme lader basisfoderet være frisk grønt, bladselleri, brocolli, diverse krydderuret, rodselleri, pastinak, persillerod - bliv selv ved, jamen så har jeg ikke største skrupler med at bruge en gnaverblanding (der i øvrigt er det med det højeste indhold af C-vitamin).

    Jeg ved godt - mange af jer IKKE er enige med mig i den beslutning, men for mig er tørrede græspiller bare ikke optimal kost til dyr, der normalt ville leve varieret ude i naturen.

    Buret 108 cm i længden, 59 cm i bredden og 102,5 cm i højden (og jeg har haft et bur magen til for noget tid siden. Det ser smalt ud - men man skal ikke lade sig narre - for det er ikke smalt - det er på størrelse med de bure man anbefaler til to marsvin - i bunden og husk på det er to etager. Så de få godt med plads..
    Buret har jeg læst mig frem til, så det er jeg ikke absolut ikke bekymret for ikke er optimalt...


  • #11   21. dec 2013 Lucky star - har kigget på det - og jeg bryder mig ikke så meget om det - vil gerne have noget afskærmet. Så de har mulighed for at selv at vælge om de vil være i det åbne eller i det lukkede.

    Og jeg betaler altså gerne lidt mere og venter en måned mere at køb det til det - og så få noget - jeg synes er optimalt for deres skyld..


  • #12   21. dec 2013 Lucky star - hvad mener du med - en stor pose hestespåner???

    Vi bruger hampstrøelse - det er supergodt - og det kan bruges til både kaniner, chinchillaer og marsvin... og det er en 14 kilos godt sammen presset pakke, der kan stå et hjørne et sted og fylde..


  • #13   21. dec 2013 Det er ikke det med den højste mg c vitamin i. Og ja det er en blanding.

    Men så længe du fodre med grønt så og ikke har drægtige hunner så kan du godt fodre med det foder.
    Men ja det er en blanding og forstår ikke hvorfor du vil bruge din penge på det. Det er jo ikke en gang billigt. På zooplus kan du få cavia complete det er pillefoder, har højere c vitamin indhold og er billigere end cavia nature.
    Men som sagt kan du godt fodre med dit blandingsfoder, hvis du virkelig gerne vil det, jeg forstår dog ikke hvorfor man hellere vil fodre med en blanding frem for et pille foder, du risikere netop de sortere nogle af tingene i foderet fra og der er et stort spild af foder og dermed penge ud af vinduet.
    Hvis du vil argumentere for at du ikke vil give dem foder piller fordi de ikke lever af det i naturen så skal du også fravælge alt hvad der hedder tørfoder, og samtidigt også droppe sit c vitamin dråber for det har de heller ikke i naturen.

    Jeg er ikke i tvivl om dine intentioner er gode, men du virker på den ene side meget usikker på hvad der er bedst angående foder, men på den anden side vil du alligevel ikke lytte til rådene der kommer...

    Så jeg forstår det ikke, men det er jo op til dig selv smiley



  • #14   21. dec 2013 Jeg ville nok kigge på en anden burløsning.. evt bygge noget selv. De ramper er ret så stejle, og specielt hunmarsvin er ikke altid de mest udforskende. Så du risikere i realiteten at de kun bruger den etage du sætter dem på.... og at de måske højst går/falder ned på nederste, og så ikke vil op igen. Pga ramperne er der faktisk ikke voldsomt meget plads til træhuler m.m.

  • #15   21. dec 2013 Sortfod - ja jeg er usikker - er vi ikke alle sammen, det når vi står overfor at skulle have et nyt dyr - det uanset hvor garvet man er og ja det er lidt ukendt område for mig - men omvendt - så har jeg mine værdier, som jeg ikke vil gå på kompromis med.

    Og - jo det er den med det højeste C-vitamin mg af blandningerne (jeg har været den alle sammen igennem). Tro mig smiley på den tyske side - fordi det er der jeg handler foder..

    Jeg VED godt at jeg kan risikere at de sortere - det kan jeg også risikere med mine kaniner, som jeg også fodrer med gnaverblanding, der dog er specificeret til netop kaniner. Og ja nogle af dem sortere da også i deres foder - men det får mig nu ikke til at ændre på at jeg foder med den variant - jeg gør. Jeg køber ikke hvad som helst til mine dyr.

    Jeg bryder mig bare ikke græspille-form konceptet - det har jeg aldrig gjort, og det kommer jeg aldrig til og jeg har flere gange mødt den der med - at det er penge ud af vinduet - nå ja - så er det penge ud af vinduet - men så lad mig da smide de penge ud af vinduet. Så længe mine dyr er sunde er raske og de får det de har behov for, så kan jeg ikke se hvad der er galt i at jeg smider penge ude af vinduet smiley Og der var faktisk en grund til at jeg ikke ville skrive hvad for foder jeg havde valgt, fordi jeg ved - at nogle ville vælge at dunke mig hovedet og tale en smule ned til mig - på grund af mit valg.
    Og det gjorde du jo netop ved at sige at det jo er penge ud af vinduet, at jeg kunne få et bedre foder ved at bruge piller og så videre. Tro mig - og samtidig siger du at jeg har gode intentioner, men ikke lytter til rådene.
    Det støder mig faktisk - bare fordi vi ikke er enige - behøver man ikke mene at jeg ikke lytter.
    Du er for mig meget fastlåst på foderet - og det var IKKE det jeg spurgte om. Jeg skriver jeg har købt foder hjem, der indeholder et højt mængde af C-vitamin. Det er i min verden det samme som at sige - det er der styr på smiley smiley
    Jeg havde brug for at vide om der var andet udover de ting jeg skrev jeg havde styr på - jeg skulle være opmærksom på..

    Jeg snakkede også med plejefamilien om det - og hun foreslog mig også pillefoder, og jeg skrev at jeg ville bruge gnaverblanding, selvfølgelig ikke en standard gnaverblanding, men der er arts-specificeret.
    Det er overvejelser - jeg har tænkt igennem, så det er ikke så meget foderet jeg usikker på - for det har jeg styr på. (Selvom du ikke måske ikke er enig)

    Jeg ved godt at jeg ikke skal fodrer en drægtig marsvin med det - det har jeg læst, jeg ved også at der skal suppleres op med grønt, der indeholder C-vitaminer, og jeg har på ingen måder intentioner om at skulle have unger på dem. De skal bare kælemarsvin og kan jeg finde en dyrlæge, der kan neutralisere dem, og så love mig at de kommer hjem i live, jamen så vil jeg da helt klar også overveje det.

    Når jeg skriver - hvad skal jeg tænke på, så er det ment som hvad skal jeg tænke på ellers:

    Kalksten og salt til eksempel - jeg kom rigtig meget i tvivl, da jeg jo ved det ikke er sundt for kaniner - men købte det alligevel fordi jeg troede det var nødvendigt..
    Men jeg har så lært - det IKKE er nødvendigt. Så dem må jeg jo bare skrotte.

    Og - buret til eksempel - jamen er ramperne for stejle, så må jeg jo blinke til min mand og bede ham om at lave trappe i ubehandlet træ, som er gnavervenligt, til dem - så de kan komme op på anden sal. Hvis det nu var det - det kunne også være - at vi kunne lave en ekstra platform eller noget i den stil og ellers må jeg se om jeg kan finde en anden og bedre løsning på buret.

    Jeg er modtagelig for råd - jeg er åben, jeg skal lære og jeg skal have indput. Jeg vil dog gerne - have lov til at gøre tingene på den måde, som jeg FØLER er rigtigt, så længe jeg gør det på en fornuftig måde og jeg tilgodeser deres behov.






  • #16   21. dec 2013 Som jeg skrev kan du gøre som du vil.

    Jeg forsøger sådan set bare at hjælpe ud fra min mange årig erfaring med marsvin. Men jeg beklager da jeg har en anden opfattelse af hvad godt tørfoder er, og at jeg ville hjælpe.

    Det skal ikke gentage sig da smiley


  • #17   21. dec 2013 Hey - verden består ikke af et enig flok - hvor man alle sammen skal mene og tro det samme.

    Og du skal ikke undskylde - eller beklage - for vi er dem vi er og vi skal kunne udveksle meninger - også selvom en af os indimellem bliver stødt, så skal vi jo også videre..

    Og jo - du må rigtig gerne må komme på tværs af mig - og jeg skal nok være på tværs af dig - for jeg tror ikke altid vi vil være enige.. Og det er der ikke noget galt i...


Kommentér på:
Ny marsvinejer - hvad skal jeg tænke på

Annonce