{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.777 visninger | Oprettet:

dårlig mave - Kanin {{forumTopicSubject}}

Hej I Skønne Mennesker smiley

Jeg synes at min pige ofte har dårlig mave. Så dårlig at jeg må have hende under vandhanen for at skylde hende ren.

Hun har før været på Høkur, hvilket absolut ikke havde nogen effekt, da hun ikke vil spise hø. Hverken presset billigt hø, det fra dyrehandleren eller grønt friskt hø fra en bondegård.
Fibeplex har heller ikke rigtigt nogen effekt på hende..

Er der noget andet jeg kan give hende i hverdagen, så hun undgår at rende rundt med en indsmurt rumpe ?

Hun får ingen Salat eller Agurk, så det kan ikke være det der udløser den dårlige mave.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  dårlig mave - Kanin
  • #1   20. nov 2013 Når men kanin tulle har dårlig mave giver jeg ham lidt havregryn og en masse hø det hjælper hos mig smiley

  • #2   20. nov 2013 Har du prøvet at koge noget vand og lade det køle af så det er lunken og give hende det? Det hjælper meget smiley

  • #3   20. nov 2013 Havregryn på prøves smiley

    Lunkent vand har jeg ikke hørt om hjælper.. Men det må også prøves smiley


  • #4   20. nov 2013 Emma: På hvilken måde skulle lunkent vand hjælpe? smiley

  • #5   20. nov 2013 Må jeg spørge, hvad din kanin så spiser, når den ikke spiser hø?

    Kaninen SKAL have hø, så du kommer ikke udenom, at hun skal tilbydes hø (og spise det). Det er kaninens hovedfoder, og uden fibre og struktur undgår du ikke dårlig mave. Det er ikke så holdbart i længden at give Fibreplex. Den dårlige mave holdes selvfølgelig nede, men kaninen bliver fejlernæret og kan sagtens ende med at få tandproblemer, hvis den slet ikke får hø.


  • #6   21. nov 2013 Lulle:

    I starten (siden 2 august) kunne jeg ikke få hende til at spise andet end tørfodder og mælkebøtter. Iceberg er hun helt vild med, men hun får det ikke. Hun har vist fået det 4 måske 5 gange i meget små doser.

    For ca 3 uger siden begyndte hun at spise andet end tørfoder. Jeg tror det skyldes den kanin jeg havde for en kort stund. Tror det var ham der fik lært hende at gulerødder er godt. For ca 2 uger siden overraskede hun mig ved at spise blomkål. Det har hun ellers fået tilbud mange mange gange uden nogen interesse.
    Så nu er hun stille og roligt begyndt at spise andet grønt. Idag har hun fx spist tørkost, en gulerod og broccoli men ladet rødbeden ligge (denne grøntsag har hun endnu ikke rørt siden jeg fik hende).

    Hun gider heller ikke grene eller frugt medmindre det er melon..

    Jeg har aldrig nogensinde haft i sinde at komme udenom at hun skal have hø. Hun har skam Altid hø i buret og hun er blevet tilbudt tre forskellige slags uden held.
    Hun har været på høkur én gang i samråd med dyrlægen, hvilket varede fra fredag til mandag. Ergo: Hun spiste intet i de dage!

    Filippa vil ikke spise hø!

    Hendes tænder er fine. Hvordan hun har holdt dem i de måneder hun ikke har ville spise andet end tørkost ved jeg ikke, men hun har gjort det uden at bide i tremmer eller andet hun ikke bør bide i. Jeg er meget obs på hendes tænder.

    Jeg er klar over at fibreflex ikke er holdbart i længden, hvilket heller ikke har nogen effekt på hende.

    Så nu hvor du har gjort det klart for mig at min kanin bliver fejlnæret, skal tvinges til at spise hø og hun kan få tandproblemer, kunne jeg godt tænke mig nogle løsninger til det..


  • #9   21. nov 2013 Jeg tænker lidt...
    Får din kanin hø i høhæk/bold? For måske har det betydning for, om den vil spise det? Min har ind i mellem perioder, hvor han stort set ikke spiser høet i høboldene (Jeg har sat dem fast på buret, så de fungerer som høhæk hos mig), men i stedet det ekstra hø, der ligger nedenunder.
    Ja høhæk/bold anbefales, men har du prøvet noget andet?

    Og hvilke typer hø er det du har forsøgt? Er der landmandshø eller lidt finere hø?
    MultiFit og VitaKraft laver noget udemærket og velduftende hø - dem har jeg altid kørt på, om min vil simpelthen ikke have landmandshø.

    Derudover tænker jeg, at du ikke skriver noget om, hvor meget tørfoder og grønt du giver din kanin, for det kunne jo tænkes, at den har spist sig mæt i det, og derfor ikke rør høet?


  • #10   21. nov 2013 Jaeh, som andre siger, brug lidt havre. Om det er foderhavre eller de samme, som 'du selv kan spise' er ét fedt smiley

    Erstat halvdelen af det almindelige foder med havre.

    Lur mig, om hun ikke spiser lidt hø uden du opdager det? smiley

    - Jeg tror nogen gange ejeren gør hø-spisningen mere vanskelig end nødvendigt mange gange, og selv den mindste smule overfodring (enten med kraftfoder eller grønt) kan gøre kaninen så mæt, den ikke spiser det nødvendige hø.

    Vores 30+ dyr må nøjes med den smule regulære foder, som de får - og så må de selv om, hvor længe de vil sulte.

    Vi har ingen (og har aldrig haft) dyr, der ikke spiser deres hø smiley


  • #11   21. nov 2013 min kanin havde dårlig mave i lang tid og så gav jeg hende noget kogt vand som var lunkent og det hjalp faktisk fordi det renset ud i systemet smiley

  • #12   22. nov 2013 Jeg lægger både høet i buret og i sådan en dims på siden, hvor jeg trækker det lidt igennem tremmerne, så jeg er sikker på hun kan få fat på det smiley

    Har prøvet det billige presset hø fra netto. Den store pose hø man kan købe i dyrehandleren og nu køber jeg det fra en gård smiley Jeg har fået tilbudet om at hjælpe dem med at høste for en måned eller to siden, så det er helt friskt..

    Ang mad, får hun best friends kaninfoder. Ikke det bedste, i know, men har været igennem alle maxi zoo´s varianter da de tilbyder smagsgaranti eller pengene tilbage smiley Hun vil ikke have andet end best friends, men er for nyligt begyndt at spise kaninpiller og korn som jeg blander op med Best friends.
    Jeg har været så dum at give hende Alt for meget tørfoder indtil for 1 måned og 2 dage siden smiley Nu får hun kun 50 gram og er hun mere sulten må hun spise grønt - som hun først startede på for 3 uger siden smiley

    Af grønt får hun dagligt gulerødder og persille eller basilikum (nu hvor hun endelig vil spise det) og ellers blander jeg mæklebøtter, broccoli, blomkål, hvidkål og rødbede, som hun for første gang nogensinde I Dag har spist smiley

    Når vejret er til det, kommer hun i løbegården hvor hun kan spise æbler, græs og ukrudt hvis hun vil smiley Just for the record: Hun spiser ikke æblerne smiley

    Hun har været på ren høkur, hvilket stoppede efter et par dage, da det simpelthen blev for uforsvareligt. Hun nægtede at spise det, tabte sig meget hurtigt og blev mega aggressiv. Snakkede med dyrlægen om det, og hun mente heller ikke det var forsvarligt mere, så det stoppede vi.
    Jeg er ellers ret stædig når det kommer til kræsne dyr, men jeg tror sgu ikke at hun ved at hun skal spise det.. Måske jeg skulle låne en "normal" kanin på et tidspunkt smiley

    Glemte at købe havregryn i dag, så må lige få det købt i morgen og se hvad hun siger til det smiley
    Hendes mave er dog normal idag, men det det gør jo ikke noget at forbygge smiley


  • #13   22. nov 2013 Charlotte:

    Det vil jeg meget gerne prøve lidt af smiley Sender dig lige en pb smiley


  • #14   22. nov 2013 Jeg vil da næsten sige, jeg godt kan forstå din kanin ikke har brug for høet, med det store udvalg og mængde du giver! smiley

    Sæt fodermængden yderligere ned, og skær ned på det store udvalg af frisk grønt - Hun har jo knapt nok plads til høet i maven, når du forkæler hende sådan smiley


  • #15   22. nov 2013 Når mine dyr har dårlig mave kigger jeg altid på det her. Selvom det er marsvin der bliver nævnt så gælder det også for kaniner:

    "Marsvin bør under ingen omstændigheder få tørfoder ved diarré. Marsvin har ligesom mennesker brug for ekstra væske ved diarré, og tørfoder indeholder næsten ingen væske, men suger væske fra kroppen (pellets svulmer op til 5-dobbelte i maven på marsvinene).
    Marsvin må gerne spise hø, men hø mangler ligesom tørfoder også den vigtige væske. Derfor er det godt at supplere med mildt og mavevenligt grønt ved diarré. Det forudsætter naturligvis at marsvinet er fuldt ud fortrolig med og vant til det grønt, som serveres.
    Særlig velegnet er æbler (altid usprøjtede! og gerne sure), gulerødder, evt. kogt, blåbær og tranebær, krydderurter som fx dild, fennikel, kamille, mælkebøtter, persille, rosmarin, røllike, timian og citronmelisse. Dertil forskelligt strukturrigt foder som hø, græs, bladgrønt. Strukturen understøtter fordøjelsen (tørfoder mangler struktur!). Og endelig økologiske bananer, altid brunt-plettede, aldrig grønne eller gule. Ved meget vandet diarré kan man også give lidt havregryn for at give marsvinet energi. Er marsvinet slet ikke vant til nogen af ovenstående foderemner, så må løsningen desværre være "kun hø" og vand, evt. understøttet af probiotika. Diarré kan være alvorligt – især for marsvin som får tørfoder – og derfor kan dyrlæge også overvejes alt efter ens erfaring med marsvin. "

    http://chelsea.forumup.dk/viewtopic.php?t=7926&mforum=chelsea


  • #17   22. nov 2013 Ja smiley starter man op med kål er det en god ide at starte med lidt kinakål og så langsomt arbejde sig igennem de forskellige slags kål og vente med grønkål til sidst

  • #18   22. nov 2013 NøvlingKaniner:

    Hun har kun spist grønt i 3 uger. Før det spiste hun heller ikke hø.. Har læst mig frem til at kaniner gerne skal have tilbudet om 4 forskellige slags grønt om dagen, hø og tørkost..

    Selv da hun var på ren høkur spiste hun ikke hø smiley


  • #19   22. nov 2013 | Stumpen |:

    Heh.. Så passer 50 g altså meget godt smiley Hun vejer 2,6 kilo lige pt. Hun skal af med 600 g mere, og taber sig ganske stille og roligt smiley Passer nok også meget godt med at jeg skal pille 10 g fra omkring nu smiley


  • #21   22. nov 2013 Okay, så har jeg noget andet du kan læse her:

    Kaniner behøver ikke have tilbudt 4 forskellige slags grønt om dagen

    Det er jo en helt anden sag, når en kanin (som din) ikke spiser det hø, den skal. Og jeg ved slet ikke, hvor den påstand med 4 forskellige typer kommer fra. I min verden er tilbudet om 4 forskellige typer grønt om ugen rigeligt.


  • #22   22. nov 2013 NøvlingKaniner:

    Jeg kan ikke huske alle sider jeg har været inde på, men det jeg har kopieret ned, er fra netdyredoktoren:
    http://www.netdyredoktor.dk/andre-smaadyr/kaninleksikon/def/fodring-af-kanin.aspx

    "Dagligt anvendes 3-4 forskellige slags af nedenstående grønt, - så bliver fodringen ikke for ensidig...."

    "Det er jo en helt anden sag, når en kanin (som din) ikke spiser det hø, den skal." -> Jeg nægter altså at sulte hende igen, for at forsøge at tvinge hende til at spise hø. Der må være andre måder at sørge for at hun får hvad hun skal have. Om hun skal trickes eller lokkes til at spise hø, eller om jeg skal gå alverdens hø-mærker igennem for at finde et hun vil spise er jeg ligeglad med. Gør det gerne..

    Så - Hvad forslår du at jeg skal prøve ??


  • #23   22. nov 2013 | Stumpen |

    Hvor meget fedt er der i Møllerens ? Kan ikke finde noget på nettet om hvor meget fedt der er i. Kan kun se at kæle kaniner anbefales 50 - 75 g om dagen..



  • #24   22. nov 2013 | Stumpen | :

    Jeg fandt noget om hvad der er i møllerens:

    http://www.hk-hornsyld.dk/produkter/vis/kaninguf

    Her mener de at man skal give 100 - 150 g om dagen.. Hold da op hvor er det til at blive forvirret af.

    Jeg har kigget på min pose, der er skulle være 5 % fedt i. Kan se på møllerens at der skulle være 4,7 % så det er jo ikke den store forskel smiley


  • #25   22. nov 2013 Jeg foreslår såmænd bare, du tager den med ro.

    - Det er mig ofte en gåde, hvordan det kan være så krævende og svært at passe en enkelt eller to kaniner. Min konklusion er, at ejer vælger, bevidst eller ubevidst, at gøre hver en lille ting til et problem.

    Men når du skriver, at du nægter at lade hende 'sulte' igen, så kan jeg ikke forstå, hvorfor du opretter denne tråd. Du vil tydeligvis ikke lytte til råd, der ikke giver dig ret i det, du allerede gør - Hvorfor så overhovedet spørge?


  • #27   22. nov 2013 NøvlingKaniner:

    Min tråd har aldrig omhandlet hø. Min tråd omhandler at min kanin har dårlig mave, og jeg søger andres erfaringer med at afhjælpe dette..

    Jeg har fået to råd omkring mit problem som skal afprøves: Kogt lunkent vand og havregryn.
    Resten af tråden er blevet drejet hen på hø. Jeg kan ikke rigtigt se nogle råd omkring hø jeg kan afprøve, som ikke allerede er afprøvet, udover det gode tilbud om helt andre mærker hø. Så hvor er det at jeg tydeligvis ikke vil lytte til råd ?

    Jeg føler mig ret stødt af din udtalelse om at det er dig en gåde at det er krævende og svært at passe en kanin.
    Vil gerne understrege, at jeg hverken synes det er krævende eller svært at passe min kanin, men da jeg gerne vil hende det bedste af det bedste, så bliver jeg sgu nød til at spørge andre omkring deres erfaringer.

    Det kunne jo være at der sad en eller anden med et fantastisk råd som kunne afprøves.. Evt et godt råd om hvordan jeg får hende til at spise hø uden at sulte hende igen.

    Anywho.. Min kanin har racerrøv og vil gerne afhjælpe dette på den mest effektive naturlige måde.


  • #28   22. nov 2013 | Stumpen | :

    Heh.. Hvis man google møllerens kaninguf, så er der meget blandede svar på om det er meget fedt indholdigt i eller ej. Der er også forskellige svar på hvor meget en kælekanin skal have at spise. Du kan godt se hvordan det kan gøre en person forvirret ikke smiley

    Min basse er en dværgvædder. Eller - Det er det dyrlægen har fortalt hun er. Hun er fundet i en cointainer.. smiley


  • #30   22. nov 2013 Okay.

    På ethvert tarm/fordøjelses problem hos en kanin er det umiddelbare svar: Hø.
    Derfor er det meget naturligt, at debatten drejer ind på hø.

    Når du så samtidig tilkendegiver, at du giver mængder, både foder og grønt, der er så forholdsvise store, at det kan forklare den manglende hø-spisning og fordøjelses-ubalance, må det da påpeges!

    Det er da ærgerligt, du føler dig stødt. Men det er sjovt nok aldrig multi-kaninejeren der har denne slags problemer, og jeg tror at denne fokus på 'problemer' skyldes overarrangement i kaninens liv - muligvis fordi, der ikke er så mange dyr at holde øje med, jeg skal ikke kunne sige det..

    Min opskrift på at oprette fordøjelses-balancen:

    - Skift halvdelen af den korrekte mængde foder med havre.
    - Skru kraftigt ned, eller endnu bedre undlad frugt og grønt.
    - Giv daglig rent, tørt, velduftende, ikke-støvende hø.
    - Fjern den bløde afføring, og hold en ekstra god hygiejne i buret når der findes rester af diarré.

    Det er sådan vi behandler dårlig mave. Én ud af 55-60 unger har skulle behandles kortvarigt med fiberpasta, resten er behandlet udelukkende med hø og fodertilpasning.


  • #31   22. nov 2013 Iceberg er der mange kaniner der ikke kan tåle, vores tidligere kanin fik totalt tynd mave af selv en lille stump. hvidkål spiste han med god appetit, det var KUN Iceberg der lavede rod i maven.

  • lene J
    lene J Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Svar: 28
    #32   5. jul 2014 hvis den ikke spiser hø, kan du fodre med et meget fiberholdigt foder som hedder burgels exel

Kommentér på:
dårlig mave - Kanin

Annonce