{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.025 visninger | Oprettet:

Mille N
Mille N
Tilmeldt:
20. maj 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

*Marsvin* Byld eller knude? {{forumTopicSubject}}

Hej GG

Jeg skriver for at blive lidt klogere. Men for at understrege til at starte med, så har jeg absolut ingen erfaring med marsvin, tråden handler ikke mine marsvin, for jeg har ingen, jeg håber blot at få lidt mere viden.

Sagen er den, at et familiemedlem har overtaget 2 marsvin fra nogen der ikke kunne have dem længere. Vedkommende der har overtaget dem har haft marsvin før, og de bliver passet og plejet som de skal hver dag.

I min "fascination" af dyrene, ville jeg tage en op og kæle med igår, og finder så denne bule på dyret. Den sidder sådan på siden af marsvinet, over dens højre bagben. Jeg har snakket med hende der har overtaget dyrene, og hun havde ikke set det før, ej heller hos tidligere marsvin, så derfor gik jeg på google. Og egentlig blev jeg lidt klogere, men ikke meget.

Som jeg forstår det, så kommer bylder oftest på halsen, hvis det er de der "teenagebylder" og ikke så ofte på resten af kroppen, mens talgknuder tit ses på ryggen af marsvinet. Bulen virker en anelse varmere end dyret hvis man mærker på den, og man kan tydeligt mærke at der er væske i den - altså, den er ikke "hård" som jeg har forstået at en talgknude kan være. Jeg kan ikke umiddelbart se nogle skrammer på huden der hvor bulen er, og den virker ikke øm eller noget.

Så nu ved jeg egentlig ikke rigtig hvad jeg skal tro det er. Varmen + væsken tyder vel på en byld, mens placeringen og at den ikke er øm tyder på en talgknude?

Der er helt sikkert ingen der kan fortælle mig med garanti hvad det er uden at have set marsvinet, men jeg synes alligevel det kunne være interessant at høre hvad der er af erfaringer med sådan noget. Den skal selvfølgelig ikke gå med det længere end højest nødvendigt.

Så ja - er der nogen der kan belære en "marsvine-newbie" om bylder og knuder?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  *Marsvin* Byld eller knude?
  • #1   21. sep 2013 Uanset hvad det er så skal den til dyrlæge. Så du kan ligeså godt få dyrlægen til at vurdere det. Hvis det er kræft så kan marsvinet dø hvis ikke der bliver gjort noget realativt hurtigt.

    Og selv hvis det bare er en harmløs byld, så kan den stadig være farlig for dyret. Hvis man venter længe nok så kan man risikere at den til sidst bliver så væskefyldt at den springer indeni dyret. Og så har man et seriøst problem.

    Så jeg synes du/I bør tage den til dyrlæge på mandag. Det lyder ikke vildt akut, men der må heller ikke gå lang tid før den skal tjekkes.


  • Mille N
    Mille N Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #2   21. sep 2013 Som jeg også har skrevet, så bliver der sørget for at den kommer til dyrlæge snarest muligt. Men derfor ville jeg da stadig gerne have stillet min nysgerrighed, om man vil, og få lidt mere information omkring det. Igen - det er ikke mit dyr, men derfor interesserer jeg mig stadig for det.

  • #3   21. sep 2013 Hvor skriver du at den skal til dyrlæge snarest? For det må være noget jeg har overset så

  • Mille N
    Mille N Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #4   21. sep 2013 Ja, jeg kan da godt se nu at jeg ikke har fået det skrevet meget udpenslet, men det var nu det jeg mente med "Den skal selvfølgelig ikke gå med det længere end højest nødvendigt.".

  • #5   21. sep 2013 Okay, men i så fald er det godt at høre du vil til dyrlægen med den snarest smiley

  • #6   21. sep 2013 Jeg kan ikke fortælle dig om det er det ene eller det andet smiley
    Men mit afdøde marsvin havde talgknuder på kroppen. Vi var en gang om ugen hos dyrlægen, hvor hun skar dem op og pressede alt indholdet ud af dem. Hun fortalte mig at de aldrig ville kunne gå 100% væk. Det var en dyr fornøjelse at gå til dyrlægen så tit, og det var tydeligt at det gjorde ondt på min marsvin at få det presset ud, men at det var en lettelse bagefter smiley
    Hun blev efter noget tid aflivet, fordi hun var gammel og ret voldsomt angrebet af talgknuder.


  • #7   21. sep 2013 Marsvin kan sagtens få bylder andre steder også, ligesom de også kan få diverse knuder - kræft-, væske- og fedtknuder, bare for at nævne et par eksempler.
    Det er ikke til at sige ud fra dit indlæg hvad det er..


Kommentér på:
*Marsvin* Byld eller knude?

Annonce