{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.501 visninger | Oprettet:

Josephine N
Josephine N
Tilmeldt:
18. sep 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Sætte to kaniner sammen {{forumTopicSubject}}

Hej GG.

Jeg har lige læst en diskussion omkring hvorvidt det er smart at lade kaniner gå sammen, kan se at der er mange forskellige meninger om hvor vidt det er fornuftigt eller ej.
Men jeg vil på forhånd frabede mig negative kommentarer om dette. Jeg søger erfaringer fra folk som har haft positive oplevelser med dette.

Jeg har nu i et halvt år haft en enkel hunkanin gående, i et stort udendørs løbegård/bur og i en stor kanin indhegning i stald. Så hun har haft godt med plads, helt alene,
Jeg mener selv at min kanin trænger til selskab, da hun konstant opsøger vores katte og hund og generelt alt selskab hun kan komme i nærheden af. Jeg er desuden vokset op med at vi har haft flere kaniner gående sammen (Selvfølgelig med massere af plads!)

Derfor synes jeg nu at det var på tide at hun får selskab..

Jeg har købt en lille hun kanin unge på 8 uger, da jeg blev rådet til at kaninen som jeg førte sammen med min voksne kanin, helst ikke skulle være kønsmoden.
Jeg har nu sat et alm. indendørs bur ned i min voksne kanin's indhegning i stalden. Det er gået fint og de snuser og dufter til hinanden igennem tremmerne.
Jeg forsøgte at tage den lille ud og sætte den ned til min voksne kanin, for det virkede som om at de allerede var meget nysgerrige efter hinanden. Men da springer min voksne kanin hurtigt på ungen og begynder at dominere hende og jagte hende ind i et hjørne. Derfor har jeg igen adskilt dem, da jeg er bange for eventuelle skader på den lille. Jeg lader ungen stå i indendørs bur nede i voksne kanin's indhegning.

Har i nogle råd til hvordan man lettest sætter to kaniner sammen? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sætte to kaniner sammen
  • #1   18. sep 2013 lade dem gå med trådnet imellem det lyder til at fungere bedst

  • #2   18. sep 2013 Indhegningen skal være stor for at du kan have 2 sammen, du bør også have mad og vand i begge ender så du ikke ender med den ene "besætter" både mad og vand

  • Josephine N
    Josephine N Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #3   18. sep 2013 Indhegningen er cirka 5kvm.
    Det skal lige siges at det først er idag at jeg har fået den lille. Så de gik i 3 timers tid op og ned af hinanden adskilt af tremmer fra det lille bur, før jeg satte dem ned sammen under overvågning. Jeg tror at de skal have et par dage til at vænne sig til hinandens selskab, men har i nogle gode råd til hvordan man lige så stille får dem vænnet til hinanden?
    Er det bedst at lade dem mødes på neutral grund? Skal man lade dem bytte bure? Skal man gribe ind når den voksne hund jagter og dominerer den lille, eller skal man først gribe ind hvis det bliver decideret voldsomt?


  • #4   18. sep 2013 Neutralisering

  • #5   18. sep 2013 de skal under alle omstændigheder have hver deres hus og foder og madskåle i hver ende af indhegningen og så kan det som du sir nok hjælpe at de "bytter" plads


  • #6   18. sep 2013 Lad da ungen vænne sig til stedet inden du sætter den sammen med en anden kanin..? Den er lige flyttet fra dens mor og søskende, så lad den vænne sig til dig og stedet først.


    Derefter, hvis du VIL have de skal gå sammen, så neutraliser dem. Så skulle hormonerne gerne gå af dem begge, og de skulle gerne blive mere fredelige fordi der så ikke er nogen hormoner der farer rundt i kroppen på dem.


  • #7   18. sep 2013 Som Sacha siger, er det meget stressende for ungen at blive smækket direkte sammen med en dominerende hunkanin. I det hele taget bør den have minimum tre dage med ro i buret, før du begynder at håndtere den.

  • #8   18. sep 2013 Lige som Sacha siger, skal du lade den lille nye vænne sig til de nye omgivelser først ^^ Den skulle jo helst ikke udvikle sig til en nervøs eller aggressiv kanin oven på ubehagelige oplevelser smiley

    Personligt syntes det ville være bedst, hvis de to bare gik ved siden af hinanden, adskilt med et hegn, så de kan snuse og side op ad hinanden smiley
    Har selv haft kaniner gående sammen, mor og datter, men det er jo en helt anden snak, da de aldrig har været adskilt og fra start af har dannet et hiraki, mor bestemmer datter adlyder smiley
    Oplever tit at kaniner der normalt har gået sammen, bliver adskilt og derefter flyttet sammen igen, ikke altid kan enes smiley

    Så dit projekt kan godt blive meget udfordrende! smiley Men hav dem gående op ad hinanden i noget tid, måske et par uger, og lad ungen blive lidt større så den har en chance for at forsvare sig, hvis det går galt.
    Men væn dem stille og roligt til hinanden, bedre råd har jeg ikke smiley


  • #9   18. sep 2013 Neutraliser begge.. Det eneste rigtige at gøre!

  • #10   18. sep 2013 mine kaniner er også selvskabs krævende, men det selvskab de skal ha får de mellem et hegn sætter jeg dem sammen så slagter de hinanden , men så længe der er net imellem er de begge glade

  • Josephine N
    Josephine N Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #12   18. sep 2013 Tak for alle de fine brugbare svar - det vil jeg gøre brug af smiley

  • #13   18. sep 2013 Der er ingen tvivl om at det er godt for kaniner at være sammen med artsfæller! De er sociale dyr og nyder hinanden. Hvis man vel og mærket giver dem den plads de har behov for.

    Som udgangspunkt er det en god ide, Josephine. For din ældstes kanins skyld, men også fordi det kan være mere besværligt at have kaninerne adskilt. For nogle føre til mindre plads og kortere ude plads pr kanin.

    Det er super godt at ungen kun er 8 uger. Mine kaniner render løse i haven i dagstimerne, og selvom de har flere hundrede kvadrameter at rende på, skal de alligevel græsse op af hinanden eller sidde på samme plet, som var de klistret sammen. Jeg har sammenført en kastreret han sidste år med mine 4 hunner med godt resultat.
    De skal helst introduceres neutralt. Helst andet område end din ældste kanin er på nu, for det vil ikke være neutralt område. Den ældste vil hurtigt få ejerfornemmelse over sin del, når du lukker ungen ud, ellers ku det gå fint an. Neutral grund er bedst. Her skal de have lov til at snakke om tingene, men ingen bideri eller kradsen.
    Det kommer meget an på hvordan den er overfor den lille.
    Man skal tage det i et roligt tempo, som du gør. Det gælder jo også for katte og hunde


  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
    #14   20. sep 2013 smiley (link fjernet)

Kommentér på:
Sætte to kaniner sammen

Annonce