{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.668 visninger | Oprettet:

Rikke S
Rikke S
Tilmeldt:
7. jun 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1

Hamster {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har en søn på 8 år, der længe har ønsket sig en hamster. Vi har nu besluttet at han er blevet gammel nok til at være med til at have ansvaret for et lille levende væsen. Jeg har forsøgt at sætte mig ind i alt det med at have hamster, men jeg har nogle spørgsmål, jeg håber nogle af jer vil svare på.

1. Hvad er bedst dværghamster eller guldhamster?
2. Hvilket bur vil i anbefale (gerne med link), eller størrelse?
3. kan man nøjes med at bruge carefresh som bundlag eller skal man også have hø?
4. jeg har set der er nogle af jer der har sandbad i burene, hvad går det ud på?

på forhånd tak:-)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hamster
  • #1   7. jun 2013 1. Jeg synes kinesisk hamster eller guldhamster.
    2. Det her http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/hamsterbur/metal/320034 er billigt og et godt bur. Jeg har selv 5 af dem (til guldhamstere). Men man skal selv købe et hjul (som også kan købes på den side: http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bur_tilbehoer/loebehjul/227543 ) og andre legeting.
    3. Hø er ikke nødvendigt. Hårdt hø kan faktisk gøre mere skade end gavn.
    4. Et sandbad er et sted, hvor hamsterne bader og de fleste bruger det også som toilet. Hamstere og andre gnavere (fx ørkenrotter, deguer og chinchillaer) bader i noget sand man kalder "chinchillasand".

    Læs mere på min hjemmeside http://simses.webs.com/pasningsvejledning


  • #2   7. jun 2013 Sandbad er hamstere rigtig glade for! smiley den bruger sandbadet til og rulle sig i og blive *kølet af* og bare hygge sig.
    Du kan sagtens bare kun bruge carefresh dog gerne noget toilet/køkkenrulle inde i huset til den, og jeg vil nok anbefale et guldhamster da dværghamstere er meget små og følsomme, jeg vil hundre anbefale et guldhamster.


  • #3   7. jun 2013 1. Hvad er bedst dværghamster eller guldhamster?
    Guldhamsteren er størst, men håndtering vil jeg tro er det sammen. Få hamsteren købt ved en god avler. Gå ikke efter sebiriske dværghamster da de er hybrider, og ofte har sygdomme. De er blandingen af t arter, cambell og vinterhvid

    2. Hvilket bur vil i anbefale (gerne med link), eller størrelse?
    Et bur på minimum 60*40 uden tremmer (det sviner, og dværghamsteren barnet ved at stikke af)
    Huske deres forskel på hvilket hus og hjul man skal have i buret alt efter om det er guldhamster eller dværghamster i vælger, på grund af størrelses foreskellen.

    3. kan man nøjes med at bruge carefresh som bundlag eller skal man også have hø?
    Intet hø, da det kan stikke hul på hamsterens kindposer. Husker heller ikke hamstervat. Brug toiletpapir revet i strimler til reden. Carefresh er supergodt, da det er blødt og hamsteren kan grave i det, også er det absorberede og det lugter ikke.

    4. jeg har set der er nogle af jer der har sandbad i burene, hvad går det ud på?
    Sandbad (chinchilla sand) bruger hamsteren til at rense pelsen, ligesom vi mennesker går i bad. Nogle hamster bruger sandbadet som toilet.


  • Rikke S
    Rikke S Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1
    #4   7. jun 2013 mange tak for svar, ved i hvor der er en god opdrætter på fyn?

  • #5   7. jun 2013 Nej, men man kan altid finde transport fra enten sjælland eller jylland. smiley

    Prøv at kigge efter opdrættere her:
    (link fjernet)
    http://www.hamsterland.dk/avlere.htm


  • #6   7. jun 2013 Jeg vil klart anbefale en Ikea detolf som et bur til både dværg og syrisk.
    http://www.gnavergalleri.dk/fotoalbum/hamster/16787-bims_bur__opdaterende_layouts_

    Det er 163x43, er er meget stort for selv en syrisk- Et bur kan ikke blive for stort, kun for småt.


  • #7   7. jun 2013 1. Hvad er bedst dværghamster eller guldhamster?

    Da guldhamster kan blive på størrelse med en kvindes hånd ville jeg vælge et dværghamster fordi at den er nemmere at håndtere end et guldhamster hvor han dårlig nok kan holde den fordi den er større end hans egen hånd smiley

    2. Hvilket bur vil i anbefale (gerne med link), eller størrelse?

    Jeg har selv et akvarium som er rigtig dejligt fordi du kan følge med i hvad hamsteren laver. Du kan købe billige akvariums på DBA (den blå avis).

    3. kan man nøjes med at bruge carefresh som bundlag eller skal man også have hø?

    Du kan sagtens nøjes med carefresh smiley
    Men lad være med at bruge hø! Det kan ødelægge deres kindposer, dem de samler mad i ^^
    I stedet for hø kan du bruge toiletpapir i strimler.

    4. jeg har set der er nogle af jer der har sandbad i burene, hvad går det ud på?

    De ruller sig i det og graver i det, lidt ligesom et bad for os, det er dejligt og gør os rene. Nogle hamstere kan finde ud af at bruge et sandbad, andre bruger det som toilet, heh.


  • #8   8. jun 2013 Frederikke: Jeg synes derimod at guldhamstere er nemmere at håndtere for børn, da den ikke er for lille men heller ikke for stor. (fx er der mange af mine købere, der synes at marsvin er lidt for store for deres børn)
    Jeg får masser af tilbagemeldinger med billeder, hvor forældrene af børn på mellem 2 og 14 år (dem, der er ældre skriver selv) skriver at de er rigtig glade for deres hamstere, og de ikke har nogle problemer mth. håndtering. smiley


  • #9   8. jun 2013 Simse: Det er meget forskelligt, jeg synes dog at dværghamstere er nemmest at håndtere smiley

Kommentér på:
Hamster

Annonce