{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
942 visninger | Oprettet:

Masse Marsvin spørgsmål! {{forumTopicSubject}}

Hej Gnavergalleri.

Jeg ville gerne vide lidt mere om Marsvin, og har prøvet at læse mig til det, men kunne ikke finde svar på alle mine spørgsmål. Så jeg håber at I kan hjælpe mig.

1. Kan man udstille et Marsvin der er købt i en dyrehandel, hvis ja, hvordan?

2. Er det "tilladt" at avle på dem indenfor Dansk marsvine forening, og kan der komme stamtavle på.?

3. Kan man blande div. arter med hinanden i avl.?

4. Er det "dumt" at avle på dyr uden stamtavle, altså synes DMF at det er godt.?

5. Må man sætte 2 voksne hunner sammen?

Er det korekt at man kan sætte en ung han og en voksen han sammen. Gælder det også hunnerne, eller kan man sætte 2 voksne hunner sammen eller? smiley

Godt nytår. På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Masse Marsvin spørgsmål!
  • #1   30. dec 2012 1. Kan man udstille et Marsvin der er købt i en dyrehandel, hvis ja, hvordan?

    Ja, som kæledyr eller børnedyr. Du finder næppe racerene dyr i en Dyrhandler.

    2. Er det "tilladt" at avle på dem indenfor Dansk marsvine forening, og kan der komme stamtavle på.?

    Ja det er, men hvis du vil have stamtavle er den bare tom..

    3. Kan man blande div. arter med hinanden i avl.?

    Det er racer, ja det kan du. Men lad vær'.

    4. Er det "dumt" at avle på dyr uden stamtavle, altså synes DMF at det er godt.?

    Jeg syntes det er dumt. Du ved ikke om der er feks tandfejl i familien osv.


  • #2   30. dec 2012 jeg skal ikke kunne udtale mig om dmf, men i dmk vil svarene være:

    1. ja det kan du godt - men da de kun kan stambogsføres som kæledyr med blank tavle, kan de kun udstilles som kæledyr (og/eller børnedyr)
    2. ja, du må avle på hvad du vil indenfor dmk, men afkommets tavler afhænger jo af hvilke tavler der er på forældrene - eller om der er på. Men groft sagt, så kan der altid laves kæledyrstavler.
    3. arter nej - racer ja. Om det så er en god ide at blande racerne, det afhænger jo så af dit formål. Visse racer kan blandes og stadig give racedyrsafkom - hvor andre så vil give kæledyr. Jeg har så tit brugt racedyr til at blande i mine kæledyr, fordi racedyrene har haft en eller anden kvalitet som jeg godt ville bruge.
    4. dumt og dumt.. det afhænger helt og holdent af hvad du gerne vil have ud af parringerne - og nok osse kvaliteten på forældredyrene.

    Og igen - alle besvarelser er med en dmk-hat på.


  • #3   30. dec 2012 Tak for jeres svar, jeg blev lige lidt klogere. Hvad er forskellen på de forskellige foreninger? I har glemt at svare på spørgsmål 5. smiley

  • #4   30. dec 2012 forskellen finder du nok bedst ved at selv læse reglerne hos begge klubber, men der er f.ex. forskel på udstillingsreglerne.

    til spørgsmål 5 - ja det må man gerne.


  • #5   30. dec 2012 Så det er kun hannerne, der ikke kan enes hvis de begge er voksne og sættes sent sammen? Jeg har været lidt inde på din hjemmeside og kigge, og hvordan filan kan man opdrætte kæledyr. :)? De er vel ikke nogen bestemt race, blot et blandingsdyr? Eller hvordan, forklar forklar...... smiley

  • #6   30. dec 2012 naaah.. det KAN altså osse ske med hunnerne, da nogen virkelig kan være nogen kællinger af rang. Dog er de ofteste noget nemmere at flette sammen end hanner kan være.

    Nej, kæledyrene er ikke nødvendigvis af en bestemt race - omend jeg har racedyr. Lige nu har jeg en safran, en hvid, en satinsølvagouti og en satin gyldenagouti (dog med pelsfejl).
    Racedyrene har en standard i forhold til racen - så langt er du nok med.
    Med kæledyr er det lidt anderledes, idet mange af de ting som tæller for racedyrene, ikke tæller her... altså farver, aftegn, øreform osv. Til gengæld kigger man på hvordan dyret er bygget, hvor man har et ideal til hvordan fysikken skal være. Så kigger man på temperamentet. Og til sidst tæller det en hel masse hvordan man har forberedt dyret til udstillingerne. Det er slet ikke bare lige 'nemt' at lave gode kæledyr - man skal være lisså selektiv som hvis det var racedyr, ellers bliver de sjældent gode nok til at klare sig supert på udstillingerne.


  • #7   30. dec 2012 Tak for dir svar. Jeg er blevet meget klogere! smiley

  • #8   30. dec 2012 Man kan udstille i DMF som kæledyr eller børnedyr hvis man er under 16 og man kan også avle på den. Det marsvin du har købt i dyrhandel får en tom registrering kun men dens navn, ungerne får så et med deres navn og forældrenes navn.
    Kæledyr behøver ikke være registreret før udstilling i DMF.


    Man kan godt sætte to voksne sammen nogen gange lykkes det andre gange ikke.

    Ang. avl kan du jo vælge at købe en som er registreret og købt ved en hvor opdrætteren kender dyrene der ligger bag.


  • #9   30. dec 2012 Hvis ellers dyret har det der skal til for også at klare sig udstillingsmæssigt i kæledyr, så er der ikke noget i vejen for at avle på det, selvom det ikke har nogen stamtavle.
    Men hvis man ønsker at udstille, så skal man som Sweet Leafs siger være selektiv. Det nytter ikke noget at avle på alt revl og krat man kan finde, bare fordi de ser søde ud eller har en pæn farve.
    Jeg er i gang med uddannelsen som kæledyrsdommer i DMK, og kan sige, at der er altså ligeså hård konkurrence der, som der er med racedyrene. Og det er der også i børnedyrsklasserne.


  • #10   31. dec 2012 Men ja, som Malene R siger, du kan jo altid købe hos en af de kæledyrsopdrættere, hvis dyr allerede gør sig godt på udstillingerne, i stedet for at købe i dyrehandel. Så får du også en meget bedre start.

    Angående at sætte hanner sammen... jeg er så en af dem, der også har haft en del succes med at sætte voksne hanner sammen. Men det kræver at dyrene har mentalitet til det.


  • #11   31. dec 2012 jeg kan jo lige indskyde at blot fordi man har hentet et marsvin i en dyrehandel eller på et internat, det er ikke det samme som at det ikke vil kunne klare sig på udstillingerne. Rigtigt mange af den slags dyr har klaret sig mere end flot - lissom man nemt kan få dyr med lange stamtavler i kæledyr, hvor de ikke er gode nok.
    Det er altså igen et spørgsmål om at være selektiv når man vælger dyrene - hvis man altså gerne vil udstille.


  • #12   31. dec 2012 Det er også derfor jeg sagde, at man skulle kigge hos de opdrættere, hvis dyr allerede gør sig godt på udstillingerne smiley

  • #13   31. dec 2012 Yesyes.
    Det kan nemlig godt være lidt tricky at vurdere selv, hvis man ikke ved hvad man kigger efter. Det er sådan noget man lærer med tiden.


Kommentér på:
Masse Marsvin spørgsmål!

Annonce