{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.130 visninger | Oprettet:

Aflivning af mine marsvin. {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg måtte bare dele det her med nogle.
Jeg har besluttet mig at få aflivet mine små piger.

Det er godt nok en svær beslutning. Men jeg tror det er bedst får dem og jeg.

De er tit syge. Og nu er den gal igen. De to af dem er over 5år. Og den ene er over 3år.

Det er bare så svært. For de er jo ligeglade. De ved jo ikke hvad der kommer til at ske. Det er kun mig der ved det.

Gid man bare havde masser af penge. Men nu har de kostet mig over 4000kr i løbet af deres liv.

I behøver ikke svare på det her oplæg.

Nadia


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aflivning af mine marsvin.
  • #2   30. nov 2012 Det er barsk at være herre over liv og død, men omvendt er det også vores pligt som dyrejer, at træffe disse beslutninger.
    Man skal kigge på sit dyr og se om man virkelig helt inde i hjertet mener at det trives eller vil have bedst med at få fred - og umiddelbart lyder det til, at være den rette beslutning for dine
    kram får du ihvertfald


  • #3   30. nov 2012 altså min langhåret knækker tit sine tænder. det er sket 4 gange inden for 4måneder. Plus hun piver når hun tisser og laver afføring. Og hun har tildens til at få blærrebetændelse. Og hun er over 5 år.

    Min ruhårett marsvin, er svært overvægtigt. Og hun får altså ikke så meget spise. Plus hun har vildt meget skæl. Og det klør på hende. Hun har haft skab. Men det er ikke det hun har mere. Hun er over 3år.

    Også er min finde korthåret. Hun fejler ikke noget. Men hun har altid været sammen med den lang håret. Og hun Er over 5år.


  • #4   30. nov 2012 Og ja det er sku en svær beslutning. Især som du siger Nanna c, at man er herre over om de skal leve eller ej. For havde jeg pengene. Ville jeg jo betale det det ville koste.

  • #6   30. nov 2012 ja de får tørfoder. ca 30-40 gram om dagen. en halv gulerod om dagen, og masser af agurk. Plus de får noget andet ind i mellem. Noget andet grønt du forslår?

  • #8   30. nov 2012 Du får mig til at vente med at aflive dem. Også prøver jeg det her med det samme.

    Og hvis det ikke virker så tager jeg den derfra. Mange tak for rådet.


  • #10   30. nov 2012 Har de fri adgang til hø?

  • #11   30. nov 2012 det er kosten der er årsag til problemerne, både urinvejsproblemerne og hudproblemerne... agurkeskræl indeholder rigtig meget phosphor og det kan godt give de omtalte urinvejsproblemer. Den anden har sansynligvis hudproblemer pga for kulhydratrig kost og der er kål (klorofyl og lavt kulhydratindhold) også meget bedre end rødder (stivelse=sukker) Prøv at gå HELT over til kål som eneste grønt lige i en periode, det kan både være hvidkål, grønkål, broccoli osv, bare det er kål. det der lugter lidt "prutagtigt" (sorry, men kan ikke beskrive det anderledes) ved kål er svovl og svovlet medvirker til at nedsætte ph-værdien i urinen. Marsvins urin er normalt basisk, men ved dem der har urinvejsproblemer vil man oftest se en ph-værdi som er FOR basisk (den kan komme helt op på ph9 hvor den normalt ligger på 7½-8). Prøv at gøre det jeg siger mht til det grønne og udeluk ALT grønt i en periode på nær kålarter, de må derimod gerne få MASSER af kål... tilvæn langsomt over nogle dage hvis de ikke er vant til kål og når de så ER tilvænnet kan du give alt de gider æde af det...

  • #12   30. nov 2012 4000 kr i 5 år er da kun 800 kr om året, det er da ikke meget

  • #14   1. dec 2012 zenzen: kunne du præcisere præsis hvad i mit indlæg du mener? kun venligt ment, jeg er bare lidt fatsvag og ved ikke helt hvad det er du vil have jeg forklarer nærmere, om det er det med marsvins urin der normal ER basisk men kan være FOR basisk du mener? eller om det er det at kål er gavnligt for urinvejsproblemer? Eller at foderet kan være årsag til hudproblemer?

  • #16   1. dec 2012 det med agurk har jeg fået at vide via en mailliste der hedder noget ned "stones" men har ikke gemt mailen. Men lavede lige en hurtig google og fandt noget af samme info andetsteds http://www.dietandfitnesstoday.com/phosphorus-in-cucumber.php her står så kun at agurk (cucumber) har et meget højt phosphorindhold, men det er også DET som ofte laver ged i den mht til marsvinenes urin: det er pga forkert Ca-P forhold at nogle marsvin får utætte nyrer og der giver gentagne urinvejsinfektioner, øget tørst pga væsketabet og til allersidst i forløbet begynder dyret at magre af trods god appetit. Men det har ofte problemer med urinvejsinfektioner i flere år først.
    hvis du kigger nærmere på tørfoder så er der jo oftest lidt for meget phosphor i tørfoderet i forhold til Calsium. Dette kan opvejes hvis dyret ellers spiser meget hø og bladgrønt som generelt indeholder mest calsium...MEN rigtig mange marsvin ved ikke hvad der er godt for dem så de guffer løs af tørfoderet og gulerødderne og agurkerne og kommer på den måde i overskud af phosphor. Dette har du selv inddirekte fundet ud af ved simpelthen at fjerne tørfoderet. Det kan også løses ved at rationere tørfoderet (2-3 tsk pr marsvin pr dag er rigeligt) og så ellers hø af libitum og grønt som har det rette Ca-P forhold. Det er generelt (der vil være enkelte undtagelser): bladgrønt = grønt der gror over jorden, såsom kål (alle rigtige kålarter), bladselleri, spinat osv... rigtig mange marsvin får problemer (både i hud, tarmsystem og urinveje af at få for mange rødder, for meget phosphor og for kulhydrat rig kost... jeg selv har haft problemer før i tiden med urinvejsinfektioner ved nogle af mine dyr, men efter jeg er begyndt at rationere tørfoderet og hovedsageligt fodre med bladgrønt i rigelige mængder plus masser af hø har der ikke opstået nye tilfælde. En ting man dog skal regne med er at dyrene gror langsommere når man ikke propper dem med rødder og kraftfoder, jeg har ikke eneste hunaby over 1100g og ingen af mine voksne hanner vejer over 1300, før i tiden havde jeg flere dyr over 1500, men det er slut efter der er skåret ned på kraftfoderet, men pyt, de er sundere end før:)


  • #18   3. dec 2012 Ej hvor er jeg bare glad for alt det i har skrevet. Jeg er blevet så meget klogere. Og hende som pev når hun tissede, gør det ikke så meget mere, efter jeg har skiftet ud med så meget grønt. Og jeg som troede agurk var sundt for dem. Den må jeg selv spise smiley

    Jeg håber hende med hud problemerne også får det meget bedre.

    Mange mange tak til jer


  • #20   6. jan 2013 Hej alle der har givet mig gode råd her i tråden.

    Jeg vil lige opdatere.
    Mine små svin har det super godt.
    Det viste sig de ikke kunne tåle det foder jeg gav dem. Selvom de har fået det i to år.
    Så nu giver jeg dem mest grønt og en smule nyt foder jeg har fundet de kan tåle.

    Mange tak for hjælpen.

    Hilsen fra en glad pige.


  • #21   6. jan 2013 Lyder super godt smiley Held og lykke med dem!

Kommentér på:
Aflivning af mine marsvin.

Annonce