{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.253 visninger | Oprettet:

Annie
Annie
Tilmeldt:
28. okt 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8

Skinny-marsvin er syg i øjet...hjælp!! :( {{forumTopicSubject}}

Jeg har brug for råd og erfaring.
Min ene Skinny han fik her for 10 dagen siden pudset sine hjørnetænder hos tandlægeklinikken i Ballerup , da han ikke ville spise. Jeg fik taget rønkenbilled af hans hoved og det viste sig at tænderne heldigvis ikke var vokset baglens, og fik at vide at jeg var kommet i god tid. Allerede dagen efter var han i meget bedre humør, var begyndt at spise og nogle få dage efter var han fuldt tilbage som det marsvin jeg kender ham som.
Men men men...onsdagaften (1 uge efter tandpudsningen) opdagede jeg, at hans øje var hævet og stak ud af hovedet. Jeg tog hurtigt til dyrelægen torsdag morgen og fik at vide at tandproblemet nok have skabt dette problemer ved at et fremmedlegeme var kommet ind bag øjet fra mundsiden af. Jeg behandler ham nu med 0,1 ml antibiotika (1 gang dagligt) og øjensalve mod betændelse (2 gange dagligt). Dyrelægen sagde at det var meget uvist hvordan det ville gå, men hun var ikke helt optimistisk. huff
I går (lørdag) synes jeg at øjet så bedre ud og var ikke ligeså rødt og hævet...men her til morges er det mere hævet og der er kommet en udposning i øjenkrogen. (se billeder - ved ikke om I kan få en fornemmelse af tilstanden). Han har tydeligvis ondt, da jeg helst ikke må komme i nærheden af øjet. Han spiser dog ivrigt, men smutter hurtigt tilbage til sin hule efter at have spist.
Åhhh jeg er så bekymret og frygter det værste.
Har I erfaring med dette? Han har nu været 4 dage på antibiotika og øjensalve, burde øjet ikke allerede være i bedring, eller kan der gå lang tid?
Håber at I kan hjælpe.
Mange hilsner fra bekymrede Annie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skinny-marsvin er syg i øjet...hjælp!! :(
  • Annie
    Annie Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #1   28. okt 2012 et billede mere at øjet

    profilbillede
  • #2   28. okt 2012 Det ligner hornhindebetændelse, og så dog ikke.

    Hvilken creme har du fået til øjet ? Hvad hedder den ?

    Har dyrlægen overvejet om der kan ligge en byld bag øjet ?


  • #3   28. okt 2012 Jeg må tilstå jeg aldrig har set en skinny eller andet marsvin med et øje som dette...

  • Annie
    Annie Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #4   28. okt 2012 Jeg bruger Fucithalmic VET 10mg/g - er det ikke godt nok?

    Jo dyrelægen nævnte noget med at det kunne være en byld og det ville kræve en operation og det ville ikke være noget som hun anbefalede at få lavet, da der var under 50% for at dyret ville få det bedre af det. Det samme sagde tanddyrelægen. Men jeg tror at han mente at fjerne bylden og sætte øjet på plads igen. Ved du om der er nogen der vælger at få bortoperere et øje på marsvin, hvis øjet er livstruende? eller er det mest humane at lad det lille dyre få fred!?


  • #5   28. okt 2012 Stakkels gris smiley
    Håber det kommer til at gå godt med den!!


  • #6   28. okt 2012 så er skinnyer åbenbart anderledes end andre marsvin, de mangler normalt hjørnetænderne.

    jeg vil gætte på enten hornhindebetændelse pga en øjenskade eller at der er noget galt med kindtandsrødderne i den side...


  • Annie
    Annie Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #7   28. okt 2012 Susan S jeg mente også kindtænderne og ikke hjørnetænderne. beklager. rønkenbillede vist at tænderne havde ikke lavet skade og var ikke groet baglens, men det er formentlig et fremmedlegeme/noget mad der er gået ind i huden-eller er det en tumor. huff

  • #8   28. okt 2012 Umidelbart vil jeg hælde til der er tale om en byld eller lign. bag øjet. Og jeg ville nok vælge hvis ikke det bliver bedre snart at aflive dyret.
    Jeg ville ikke lade et marsvin gennemgå en operation for at fjerne øjet og så mene den har et godt liv bagefter.

    Jeg ville så som sagt vælge at aflive dyret. Jeg kunne forestille mig det må gøre meget ondt med et øje som det der.


  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
    #9   28. okt 2012 Det kan være det der, der også kan ske ved hunde - som jeg selvfølgelig ikke kan huske hvad hedder. Men de hunde plejer at skulle opereres i øjet.

    Ja det hjalp nok ikke meget..


  • #10   28. okt 2012 Den er ikke bare ved at blive blind, øjet er forstørret i forhold til hvordan det normalt bør se ud, det er rødt og blåt det er ikke et godt tegn

  • #11   28. okt 2012 min erfaring er at hornhindebetændelse ser lidt anderledes ud end det der.

    jeg tror mere der er tale om en byld eller lign. bag øjet som nærmest presser øjet ud af hovedet på dyret for at sige det lige ud.

    Men dyret skal klart til dyrlægen igen,


  • Annie
    Annie Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #12   28. okt 2012 Tror heller ikke at det er noget med hornhinden - det er noget der ligger bag ved øjet og trykker.
    Jeg ringer igen til dyrelægen i morgen tidlig og snakker med hende!
    Er der ingen af jer der har erfaring med at have et én-øjet marsvin? Kan det ikke heele og blive godt? har læst om et eksempel på en rotte, hvor det gik godt! Jeg gør selvfølgelig kun hvad der er godt for dyre og ikke hvad der er godt for mig. Jeg sagde til dyrelægen at hun skal hjælpe mig med at tage det rigtige valg i sidste ende! men jeg forhører mig lige her...


  • #14   28. okt 2012 Kender en hest der er enøjet, men ikke marsvin.. Men hesten er da springhest, og klare sig ultra godt!

    Men det er sikkert ikke det samme smiley


  • #15   28. okt 2012 Jeg har haft et marsvin der levede med ét øje efter en øjenskade, og hun fungerede fint, ligesom helt blinde marsvin også kan.

  • Annie
    Annie Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #16   28. okt 2012 Åh tak for jeres svar - sætter stor pris på det.
    Dejlig at I har gode oplevelser med enøjede marsvin, men har I også oplevelser med heeling efter bortoperation af øje?

    Forstår det ikke helt, men han spiser og siger hyggelyde selv om han ligner en der ikke burde være glad....er det mon så i bedre...


  • #17   28. okt 2012 får han egentligt smertestillende? for hvis ikke han gør så burde han have ondt...

  • Annie
    Annie Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #18   28. okt 2012 ingen smertestillende...der kom hul på ved tårekanalen tidligere i dag, hvor der løb hvidt og klar væske ud af øjet, så det har nok lettet trykket...men det tyder ikke på at det tros alt er positivt, da der er betændelse i øjet. jeg har også googlet og læst en del om hans problem og det tegner ikke særlig positivt...det tyder på at så alvorlige øjenproblemer altid ender med at marsvinet får fred. Åh jeg er ulykkelig...

  • #19   28. okt 2012 det lyder egentligt bare som pussevæske der er kommet ud. Så det ville ikke være sikker på der er gået hul på noget

  • Annie
    Annie Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #20   28. okt 2012 er det godt eller skidt?

  • #21   29. okt 2012 betændelse indeni øjet er SÅ smertefuldt så jeg kan love dig at der er IKKE gået hul i hans øje uden han ville have reageret med kraftige smerter så du tydeligt kunne se det. Jeg har selv engang stukket hul på min hornhinde og selv den overfladiske betændelse gjorde vildt ondt. går der derimod så meget betændelse indeni øjet at det springer vil dyret være helt vild af smerte, det ville ikke engang et marsvin kunne skjule... jeg hælder også til det bare har været pudsevæske.
    Under alle omstændigheder burde du have set en forbedring efter 2 døgn allerede his behandlingen virkede, så du må til dyrlæge igen.


  • Annie
    Annie Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #22   29. okt 2012 Ringede til dyrelægen her til morges og hun sagde at det lød alvorligt og at det ville være bedst at lade ham få fred. Han har nu fået fred smiley

    Tak for alt du var for mig og din bror - vi kommer til at savne dig rigtig meget - Det er en virkelig sørgelig dag i dag smiley

    Nu skal jeg tage stilling til hvad jeg gør i forhold til hans bror, ham på profilbilledet......det er virkelig en svær situation smiley


  • #23   29. okt 2012 Du gjorde det rigtige, det kan ikke har været godt med det øje og det har helt sikkert gjort ondt. Det er jeg ikke i tvivl om. Jeg ville også ha ladet ham få fred.

    Angående hans bror så ville jeg finde en lille ny ven til ham. Om det er en skinny, en skinnybærer eller et alm. marsvin af en eller anden race er lige meget. Det er jo op til dig hvad du gerne vil ha.

    en en unge ville jeg vælge.


  • #24   29. okt 2012 jeg er enig med sortfod.
    Rigtigt trist, men bedst for grisen.

    Hvis det er en trøst, så er vi en del opdrættere i storkøbenhavn, så det bør være muligt at finde en sød lille ven til ham.


  • #25   11. apr 2013 R.I.P.

Kommentér på:
Skinny-marsvin er syg i øjet...hjælp!! :(

Annonce