{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.687 visninger | Oprettet:

Blind rotte.... {{forumTopicSubject}}

Jeg købte for 5-6mdr siden en rotte i en dyrehandel.
Den har lidt sky og de sagde den ikke var meget for at blive kælet og ofte gemte sig.


Men da den gik med dens søster, som vi ville købe og jeg ku se de var meget knyttet, tog jeg begge.

Desværre døde hendes søster kort efter vi fik dem hjem. Hvorfor aner jeg ikke, en morgen lå den bare og var død. Ingen tegn, den havde været "normal" ikke lavet noget mystisk og virket stresset.

Så var hende den sky tilbage, men det gjorde så at hun hurtig blev tam og meget glad for os.

Vi købte senere en ny rotte veninde til hende og det gjorde hende meget glad.
Men i mellemtiden og før syntes vi den havde en mærkelig adfærd, specielt ved hurtige bevægelser og lyde. Det var lidt som blinde, at hun følte sig frem. Ofte så jeg hende også gå ind i ting og så stå helt stille indtil hun havde følt sig frem.

Jeg fik en veninde som er dyrlæge til at kigge og hun mente også det enten så dårligt eller slet ikke kunne se.

Nu har hun røde øjne og de er enormt røde. Men det var som om der var en hinde der var grålig, som grå stær.
Min dyrlæge mente dog ikke det var noget at der ville betyde noget, andet end vi skulle være opmærksomme på at passe ekstra gode på hende når hun er ude i uvandte omgivelser.

I dag har hun endnu mere grå stær lignende skygger i sine øjne, hun er dog blevet meget god til at orintere sig og hvis man altid er rolig, bliver hun ikke skræmt.
Hun er simpelthen den mest rare og nusse glade rotte, så jeg håber ikke det kommer til at genere hende på længere sigt.

Hun fungere dog ikke godt i for høje bure og med pinge og huler for højt oppe, men så længe man tager hensyn til dette, så er hun glad og tryg.


Er der nogle af jer derude der har oplevet rotter blinde?
Evt gode råd eller anden viden, som kun kan gavne.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blind rotte....
  • #1   18. okt 2012 Hvis du læser mit indlag kan du læse at den har været til dyrlæge.

  • #2   18. okt 2012 dens øjne ser da vildt mærkelige ud... er det begge øjne eller kun det ene?

  • #3   18. okt 2012 hvis det er begge øjne hun er blind på tror jeg det har sammenhæng med at hun er hvid. Jeg er ikke særligt meget inde i rottegenetik men der er flere kombinationer af gener der kan give hvide rotter med dårligt syn, så meget har jeg da læst mig frem til...

  • #4   18. okt 2012 Altså nu kan de ikke gør noget ved en blind rotte. desværre er dyrlægernes evner ikke så de lige laver en øjen operation på en rotte (-;

    Jeg søger andre, der måske har en rotte med lignende problemer eller som har haft og ved noget.

    Råd og ideer.

    Pizza har det godt, er glad, aktiv, spiser og stortrives. Så jeg er på ingen måder bange for hun lider af det. og det var dyrlægen heller ikke.


  • #5   18. okt 2012 Det er begge øjne. det venstre mere end højre.

  • #6   18. okt 2012 At hun muligvis er blind sker der ikke noget ved, hendes andre sanser skal nok gå ind og fungere bedre for hende - alligevel bruger rotterne ikke deres syn som vi gør. Så hun burde vil kunne fungere helt normalt, når hun har vænnet sig til det, igennem hele hendes liv.

    Susan S - og hvor har du lige læst det henne? Det er nomalt at pink-eyed og ruby-eyed rotter væver (endda nogle black eyed) - men at forskellige kombanationer ligefrem kan danne dårlige øjne på rotter - den har jeg alligevel ikke læst før.


  • #7   18. okt 2012 fandt noget om det da der blev talt om det i en anden rottetråd i forgårs vist...

  • #8   18. okt 2012 Sikker på at det ikke var at rødeøjede ofte bare ikke ser lige så godt? De væver nemlig fra side til side for at kunne fokusér bedre?

  • #9   18. okt 2012 fandt det, det var i en privat besked til en, ikke på forum (demens indtræder tidligt ved nogle) http://www.curiousv.com/curiosityrats/files/genetics.html der står en masse interessant her også også noget med farvekombinationer der kan give hvide og dårligt seende dyr...

  • #10   18. okt 2012 Kan ikke finde det du mener - kan du citer der hvor du mener det står?
    For som jeg lige har skimet det - så er det bare basal genetik og lidt sygdom.


  • #11   19. okt 2012 Hellerats: der blev diskuteret i en anden tråd om hvide rotter var sunde og raske hvor der blev anført at albinoer ofte var syge og blinde. Som jeg læser det hun har skrevet i linket kan forskellige markings-gener gøre at en rotte bliver hvid og kan fejle andre ting. Så nej det står ikke direkte at et hvid rotte får problemer med øjnene nogle steder, men der står de kan have forskellige defekter på centralnervesystemet... som bla kan vise sig ved blindhed, megacolon osv. Under alle omstændigheder kan selv jeg, uden rotteerfaring, se på fotoet at der er noget galt med de øjne...

  • #12   19. okt 2012 Så det du virkelig snakker om er High-white? Og ja det hænger ofte sammen med megacolon - som gør at rotternes tarmsystem ikke fungere og de derfor dør meget unge - men det har da intet med rotternes syn at gøre smiley
    (Og jeg skriver sådan, for jeg ikke rigtig forstår hvad du faktisk mener :P)
    Men high-white har ikke rigtig noget med albino at gøre - som faktisk hedder PEW - Pink Eyed White.
    Og hvis det er det du mener med markings - så er det slet ikke PEWs det handler om - så er det mere dominante blazed og plettede rotter - altså ikke "hvide" rotter.


  • #13   19. okt 2012 Hvilken farve er Pizza? I hendes profil synes jeg hun ser lidt gylden ud i pelsen?
    Er hendes øjne lyserøde eller mørkerøde? Kan man se plamagerne i dem i almindeligt lys eller kommer de frem hvis du tager billeder med blitz?

    Jeg har haft en dreng som var beige/champagne husky. Han havde øjne der ligner Pizzas meget, men det var altså noget han var født med. Det var bare mest tydeligt hvis man tog billeder af ham. I normalt lys så de bare ensfarvede røde ud.

    Som baby(de mørke pletter i øjnene kan lige anes):


    profilbillede
  • #14   19. okt 2012 Her er et billede hvor han er voksen og det tydeligere kan ses at han havde specielle øjne.

    Han så ikke godt hverken som lille eller voksen, men han havde ingen problemer med at færdes.
    Jeg tror at hans øjenfarve kom sig af at han måske havde både ruby og husky øjne som så er kommet til at se ud som om de "bare" var røde med mørke pletter..


    profilbillede
  • #15   19. okt 2012 hellrats: og jeg skriver som jeg gør fordi jeg ikke er inde i alle de flotte farver ved rotter som jeg er ved marsvin:)
    Nej jeg mener ikke noget bestemt gen (hvis det er det du mener*SS*), jeg fik bare opfattelsen af at forskellige gener for hvide markeringer kan give forskellige defekter hvis de er dobbelt. Præsis som fx en hvid kat ofte er dårligt hørende selvom den ikke er albino... og det samme ved hunde. Men der findes også gener som gør dyrene direkte syge hvis de er dobbelt: som det med tarmen ved rotter. Eller dobbelt skimmel ved marsvin. Nå men det er sgu svært at forklare hvad man mener når man ikke er inde i ordene der skal bruges... præsis som hvis jeg skulle forklare en englænder hvordan man reparerede en cykel, ved sgu da ikke hvad cykeldelene hedder på engelsk...


  • #16   19. okt 2012 de ser eddermanme ikke kønne ud de øjne, undskyld mig.... så hellere helt røde end de der pink iris og mørkerøde pupiller.

  • #17   19. okt 2012 Jo det findes lethale gener hos rotter, men det har hellere intet med forklaringen af hvorfor øjnene ser ud som de gør.
    F.eks. to Pearl (en farve) gener er lethal og ungerne dør som foster, men lethale gener har intet med high-white markings at gøre smiley


  • #18   19. okt 2012 interessant... smiley

  • #19   19. okt 2012 Susan S
    - Det er slet ikke pupillerne der er mørke. Ikke hos ham jeg har lagt billeder op af ihvertfald. Jeg skal lige prøve om jeg kan finde et billed der kan vise det.

    Jeg bryder mig slet ikke om røde øjne i det hele taget, men lige med ham der kunne jeg godt se forbi det smiley


  • #20   19. okt 2012 Måske kan det ses her at pupillen er en lys plet inde midt i det mørke?
    Dette billede er ligesom de to foregående taget med blitz.
    Det var ikke nær så iøjenfaldende (hehe) når man så ham i almindeligt lys.


    profilbillede
  • #22   19. okt 2012 Hun har tydligt de her lyserøde øjne.

    Man ser det tydeligst i lys. De ligner billederne ovenfor.
    Dog er pizzas øjne blevet værre og værre med tiden.


    Hun har det også med at væve.
    Hun løber lidt rundt, når hun finder et nyt sted sidder hun og væver og efter sekunder er det som om hun nu har styr på det nye sted og hvor tingene er(-;

    Grunden til vi mistænkte hun var blind var at det blev værre og hun lavede flere underlige stunds hvor hun ikke så ting og gik direkte ind i dem.


  • #23   16. dec 2013 Jeg har hørt rigtig meget om at rotter med røde øjne har større risiko for at blive blinde//blive født blinde?

Kommentér på:
Blind rotte....

Annonce