{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.775 visninger | Oprettet:

Mit marsvin gik amok :/ {{forumTopicSubject}}

Hej der ude.
Jeg er nu den heldige ejer af et skønt lille han marsvin, som jeg allerede holder rigtig meget af.
Jeg har dog nogen spørgsmål omkring ham. De er nogen ting der undre mig.
1) Mange marsvin er jo nervøse og spændt i starten, når de lige er kommer til et nyt hjem - min tidligere erfaring siger dog at når de er nervøse/bange osv. Så løber de rundt og gemmer sig når man vil have dem op? - Ham her sidder BUM stille. Hvis man tager ham op, rykker han sig ikke ud af flækken. Han sidder præcist det samme sted indtil man sætter ham i burdet og slukker alt lys
Og det er så her mit andet spørgsmål kommer ind
2) Jeg har haft ham siden i onsdags, og hver nat siden har han haft en god natteaktivitet, og jeg er da bare glad for at hører ham spise osv. Men det jeg ikke forstår er, at i nat vågnede jeg ved at han gik helt amok, og for rundt! Hele burdet rystede.Ikke i lang tid, han stoppede lidt efter at jeg tændte lyset - Men jeg kan nu stadigvæk ikke lide det. De andre nætter har jeg også kunne hører ham løbe rundt i burdet, men da aldrig så voldsomt.
Jeg sidder nu med tændt lys, og kan hører at han går lidt rundt igen.

Var der bare et flip, eller? smiley
Knus Pernille.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mit marsvin gik amok :/
  • #1   12. okt 2012 Bor han alene?

  • #2   12. okt 2012 Det kan lyde som en slags stres fordi han er alene og marsvin er jo rigtig mege sociale.
    Mit marsvin Anton gjorde det samme da han var alene i en uge fordi han lige havde mistet sin burkammerat og jeg først lige skulle ud at finde en først smiley
    Synes virkelig du skal ud og finde en ven til ham..


  • #3   12. okt 2012 Jeg er enig med øvrigheden. smiley

    Marsvin er flokdyr, og det at være alene er unaturligt for dem. Dit marsvin sidder helt stille, fordi han er paralyseret af angst og løber sandsynligvis rundt, som du beskriver, fordi han er blevet opskræmt af et eller andet. Hvis du finder en sød lille burkammerat til ham (en anden han, medmindre du vil kastrere ham og derefter finde en hun), er jeg helt sikker på, det hele vil blive bedre. smiley


  • #4   12. okt 2012 kan godt tænkes han bliver bange, der er mørkt og han er alene og hvem ved, måske skærer du tænder eller snorker! sådan nogle farlige lyde er rigeligt til et lille marsvin, palle alene i verden, kan blive lidt panikken...:)

  • #6   12. okt 2012 Tak for hjælpen - Men han er jo et han marsvin?
    Jeg kan ikke sætte ham sammen med hun, og sidst jeg havde 2 han marsvin gående sammen, endte det i nogen lidt blodige magtkampe, som ikke er til at holde ud? smiley


  • #7   12. okt 2012 når hanner går flere sammen er regel nr 1 at de skal IKKE være lige gamle... jeg har flere gange haft hanner gående sammen i årevis hvor den ene var 1 år da de blev sat sammen og den anden var en unge på 4-6 uger. Det giver en rangorden med den ældste som boss der som regel holder i flere år... men sætter man to brødre sammen plejer der at blive ballade senest omkring 1 års alderen... de er simpelthen for lige...

  • #8   12. okt 2012 Jeg er enig med Susan S. smiley Jeg har p.t. 2 halvbrødre gående sammen, hvor der kun er en måneds aldersforskel. De er nu hhv. 4 og 5 måneder gamle og slås ikke decideret, men skal hele tiden demonstrere overfor hinanden, og jeg er ikke i tvivl om, at jeg sandsynligvis på et tidspunkt simpelthen bliver nødt til at skille dem ad og sætte hver især sammen med en unge. Ellers ender det sandsynligvis med rigtig slåskamp...

    Mine 2 andre hanner, som går sammen, er der 6 måneders aldersforskel på, og de har det som blommen i et æg sammen; der er aldrig ballade. smiley

    Så find en unge, der er noget yngre end dit nuværende marsvin (eller en han, der er noget ældre, hvis der er tale om en unge) og sæt sammen med ham. Det vil helt sikkert være godt for dit marsvin. smiley


  • #9   15. okt 2012 Pernille H: Bare fordi det er gået galt én gang er ikke ensbetydende med, at det vil gå galt hver gang.
    Jeg har flere grupper med hanner sammen og det fungere fint.


  • #10   19. dec 2012 Susan S:
    Jeg har købt 2 hanmarsvin hos seriøs avler, de er ikke brødre, men der er kun 2 dages mellemrum mellem dem.
    Vil det give problemer, tror du?


  • #11   19. dec 2012 Anja M, nu er jeg ikke Susan S, men jeg tillader mig at give mit bud alligevel og håber, det er ok?

    Jeg vil sige det således, at det ikke nødvendigvis BEHØVER give problemer, at dine 2 hanner er mere eller mindre lige gamle. Det kommer meget an på deres individuelle psyke, for problemerne opstår i de situationer, hvor hannerne er nogenlunde lige stærke og derfor begge mener, de har retten til at være bossen i forholdet. smiley

    Men samtidig er risikoen, for at der opstår problemer, ifølge min erfaring større, jo tættere hannerne er på hinanden aldersmæssigt.


  • #12   19. dec 2012 Hmm oki....det snakkede hun slet ikke noget om, men vi må jo se tiden an...lige nu går det fint.

  • #13   19. dec 2012 Så længe, de er helt små, er der sjældent problemer. Problemerne kommer oftest i takt med, de bliver ældre. Men som sagt er det ikke sikkert, der bliver problemer - jeg krydser fingre for, de 2 drenge kan blive ved med at gå fredeligt sammen. smiley

Kommentér på:
Mit marsvin gik amok :/

Annonce