{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.880 visninger | Oprettet:

Mit marsvin taber sig {{forumTopicSubject}}

Hej GG,

Jeg har et problem med mit hanmarsvin. Han er blevet vurderet til at være mellem 2 og 3 år (han er fra Dyreværnet, så de ved det ikke præcist), og han er lige blevet kastreret for lidt over en uge siden. Problemet er så, at han i løbet af den sidste uge, siden kastrationen, har tabt sig lidt over 100g. Han vejede ca. 1005 g inden og blev i går vejet til 890 g. Han har tidligere gået med et andet marsvin, men de blev skilt ad for ca. 3 uger siden. Planen er, at de skal gå sammen igen, når de tre uger er gået.
De første par dage efter kastrationen spiste han normalt, men derefter begyndte det at gå ned ad bakke. Først gik han fra tørfodret, og ville kun spise grønt, men nu rører han næsten ikke mad, og det eneste han har nogen interesse i er gulerødder, som han kun tager få bidder af.
Jeg var ved dyrlægen med ham i går (fredag), hvor han blev undersøgt. Han har ikke feber, hans operationssår ser rigtig fine ud, han er ikke dehydreret, hans slimhinder og tænder er fine og han er flot i pelsen. Dyrlægen kunne dog ikke rigtig sige hvad der var galt, men hun gætter på, at det kan være en mave/tarm infektion. Jeg har derfor fået noget antibiotika som jeg skal give ham to gange dagligt, og noget foder, som hedder critical care til herbivore. Det tvangsfodrer jeg ham med hver anden time.
Derudover har jeg også lagt mærke til, at han nogle gange laver en lille, pibe agtig lyd, når han pøller.
Jeg har haft ham på græs, hvor han ikke rigtig ville spise, da jeg så satte vores marsvineunge ud til ham, begyndte han at spise en lille smule.

Er der nogle af jer kloge hoveder, som har nogle ideer til, hvad jeg ellers kan gøre, for at få ham på fode igen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mit marsvin taber sig
  • #1   29. aug 2015 har du spurgt dyrlægen om de har fastet ham før operationen? nogle dyrlæger ved ikke at marsvin IKKE må faste for så udvikler de ketose efterfølgende... og det gør de som regel først så symptomerne er tydelige en uges tid efter...
    Jeg er lidt sur på de internater: købte selv et marsvin fra Rødovre engang, måtte have ham op til min egen dyrlæge og blive omopereret en uge senere (bor i lystrup ved århus så det var ikke lige så nemt at tage tilbage til rødovre med ham igen..der var en byld der hvor den ene testiklen havde siddet om skulle opereres ud, tjek lige din egen om der er en hård bule indenunder... huden kan sagtens være helet ovenpå) og jeg ved flere af de andre der købte hanner var ude for det samme: de fik mange marsvin ind på en gang. De sender simpelthen hannerne for hurtigt ud af huset efter kasterationerne!


  • #2   29. aug 2015 forøvrigt: hvis du skal have den mindste chance skal du have hans blodsukker op, tvangsfodr ham med foderpiller, stop lidt druesukkertabletter i ham, eller sukkervand hvis du ikke har druesukker. 1 tsk sukker til en dl vand og giv ham 10 ml af det hver anden time sålænge han kun nipper mad. drikker han selv? -har du set ham drikke eller svinder det bare i vandflasken (den kan være utæt)

  • #3   29. aug 2015 Jeg har ikke spurgt dyrlægen, om de har fastet ham, men jeg spurgte selv om han skulle faste inden operationen, og der fik jeg at vide, at det skulle man ikke, så tror de har styr på det.
    I forhold til Dyreværnet, så fik jeg ham ikke som kastrat, det har jeg selv valgt at gøre, så det skal jeg ikke kunne sige noget om smiley kan ikke mærke noget hårdt, så tror ikke, at der er bylder.
    Har set ham drikke vand i forgås sidst, men de sidste par dage har han næsten ikke forladt huset. Det der critical Care som jeg fodrer ham med er blandet op i vand, så der får han i hvert fald lidt væske igennem.
    Tak, vil prøve det med sukkeret!


  • #4   29. aug 2015 hvis han piber når han skal pølle eller tisse kan det være urinvejs problemer. hvis der er det, så har han ondt og så kan de sagtens tabe sig.

  • #5   30. aug 2015 Jeg har ikke oplevet det når han tisser, kun når han pøller. Her til aften trak hele hans bagkrop sammen da han skulle lægge en enkelt, samtidig med at han pev.

  • #6   30. aug 2015 Hej, jeg syntes at du skal søge dyrelæge få dem til at kigge på ham

  • #7   30. aug 2015 Jeg har været ved dyrlægen smiley (står der også i mit opslag) og har en tid igen på mandag, så hun kan følge op på ham. Skrev bare herinde for at få nogle gode råd, fordi dyrlægen netop ikke vidste præcist hvad det kunne være.

  • #8   1. sep 2015 hvad sagde dyrlægen? går ud fra du var der i går?

  • #9   1. sep 2015 Ja, det var jeg smiley
    At det er gået rigtig godt med ham. Han har tager næsten 100 gram på igen, og hun bemærkede også, at der var langt mere liv i ham igen. Jeg skal stadig fodre ham med critical care, og så har jeg også fået noget mælkesyrebakterie til hans mave.


  • #10   7. sep 2015 Min kanin fik smertestillende efter kastration og det fik min venindes kaniner også. Jeg tror ikke marsvin har højere smertetærskel så det havde måske været hensigtsmæssigt at et marsvin med den adfærd havde fået smertestillende. Det er jo ikke din skyld men din dyrlæge som åbenbart ikke har skønnet det nødvendigt.

  • #11   8. sep 2015 Han har skam fået smertestillende de første fem dage efter at han blev opereret smiley

  • #12   8. sep 2015 Super det havde du bare ikke skrevet

    Til Susan tvangsfodre med en fodrepiller?
    Putter du dem bare ind i munden og satser på dyret ikke smider det ud?
    Det lyder ikke rart jeg ville nok vælge at opløse noget af fodret med varmt vand og give det med sprøjte ligesom critical care hvis jeg ikke kunne få critical care.


  • #13   8. sep 2015 Nej, hov, den var lige smuttet smiley
    Kan sige at han er i bedring. Han er nået op på 985 g og er nu mere ude i buret end inde i sit hus. Han spiser stadig ikke så meget som jeg gerne ville have, så begynder at give ham C vitamin tilskud i dag, så han ikke får mangel på det lige pludselig oven i det andet smiley


  • #14   8. sep 2015 Det lyder til han er på rette vej stille og rolig men på rette vej
    Pøj pøj med ham


  • #15   8. sep 2015 Tak, vi krydser fingrer og nægter at give op smiley

  • #16   9. sep 2015 Vinnie: et marsvin der er vandt til at få foderpiller syntes ikke det er fedt at få hovedet stoppet med pillegrød, så ja, hvis jeg har haft brug for tvangsfodring er det med pillerne de plejer at få.
    Forbygger desuden også tandproblemer at den er tvunget til at tygge maden. Hvis den INTET spiser selv og du tvangsfodrer den med grød i en uge er det nok til den vil have fået for lange tænder, SÅ hurtigt gror de...
    Man knækker pillerne i ½ cm lange stykker og stopper dem ellers ind en af gangen ind i siden så de kommer ind til kindtænderne (jeg plejer at bruge pegefingeren). Er kun sjældent blevet bidt, men det kan da ske.
    Lægger man dem helt ind til kindtænderne spytter de dem ikke ud igen, det kan de ikke, så de tygger og synker.


  • #17   10. sep 2015 Tror sku heller ikke marsvinet synes det er fedt at få din finger ind i munden. Jeg kan simpelthen ikke tro du har ret i at tænder vokser så voldsom på en uge så der bliver behov for tandbehandling og i øvrigt så kan du jo drysse critical care på foderet så det bliver mere næringssrigt.
    Man stopper ikke ikke pillemoset i dyret. Min kanin får critical care lige nu og løfter lige i mundvigen så lukker han munden op. Han bliver altså overhoved ikke pakket ind i håndklæde eller på anden måde holdt.
    En uge med tvangsfodring har jeg kun oplevet med større kirurgiske indgreb som da min kanin blev opereret for blæresten.
    Håber du har din dyrlæge indover når du føler dig nødSaget til at tvangsfodre


  • #18   11. sep 2015 ja det var faktisk dyrlægen der rådede mig til det for at forbygge tænderne blev for lange...

  • #19   12. sep 2015 Hvis man har et sygt marsvin som overhoved ikke tager næring til sig så skal den have 3 spiseskefulde critical care pulver pr.kg
    Dette skal så opløses med 2-3 spiseskefulde vand pr. Spiseskefuld pulver eller til man opnår en grød som kan suges op med en sprøjte med afskåret spids. Det er faktisk en ret stor portion. Et marsvins mave kan indeholde ca 20 ml pr.kg. og en mundfuld til et marsvin er ca 0,3-0,5 ml.
    Hvis du skal kompensere eller helt overtage madindtaget, så skal der sørme gives mange piller.


Kommentér på:
Mit marsvin taber sig

Annonce