{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
831 visninger | Oprettet:

Mia J
Mia J
Tilmeldt:
18. maj 2012
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 31

Marsvin og killing {{forumTopicSubject}}

Hej GG'er smiley

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål, da jeg er ret grøn inde for marsvin.

Kan man have en katte killing og et marsvin sammen eller vil killingen på et tidspunkt skade marsvinet eks, når killing er blevet til kat, eller kan de leve sammen hvis man får killingen fra helt lille?
jeg mener om de kan få et så godt forhold til hinanden at de kan "putte" sammen, lige som man ser en hund og kat kan gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvin og killing
  • #1   19. jun 2012 killingen kan rive øjet ud på marsvinet med en enkelt klo i leg, jeg ville ikke lade dem "lege" sammen for rovdyr leger på en helt anden måde end byttedyr gør. En kat der er vokset op med marsvin i huset (hvor de er i bur, men den har adgang til at snuse gennem tremmer) vil derimod ofte acceptere marsvinene som nogle den skal lade være, når først den ER voksen og holdt op med killingelege... min kat gør ikke marsvinene noget, dog turde jeg ikke lade en marsvineUNGE uovervåget sammen med den, den er på str med en mus jo og ville nok blive ædt... men de voksne marsvin interesserer hende slet ikke.

  • #2   19. jun 2012 Vil du så lade marsvinet rende frit eller have katten i et bur??

    Nej de skal ikke gå sammen uden opsyn, og marsvin SKAL gå mindst to sammen. En anden dyreart kan ikke erstatte dens socialebehov.


  • #3   19. jun 2012 Jeg er enig med Susan.

    Dog kan begge mine katte godt lade marsvine unger være i fred det er ikke noget problem. Men det afhænger af hvor godt/skidt kattens jagt instinkt er. Og mine ejer ikke jagt instinkt ( undtagen når vi snakker fluer)


  • Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 31
    #4   19. jun 2012 Susan S - Nej, er ville da ikke lade dem være alene, jeg mente bare at hvis nu min datter sad med marsvinet ude og katten kom ind og lagde sig ved siden af dem eks... man kan vel vende alle dyr til meget.. igen hund burde og jage kat men der er da mange der har både kat og hund som sagtens kan ligge i samme kurv og sove eks. smiley Men jeg ejer ingen af delene, det var et rent teoretisk spørgsmål.. smiley

    > Simse < - Ja, det var min plan, har et lille hamster bur killingen passer helt perfekt i??

    Sortfod © - Okay, tak smiley det var lidt mere det jeg var ude efter at høre smiley


  • #5   19. jun 2012 Altså min ene kat har jeg haft sammen med marsvin siden hun var fravænnings klar. Og den anden fik jeg da han var 2 år gammel. Han havde aldrig set marsvin før.

    Den lille sov i marsvine burene da jeg kun havde hende. Det voksede hun så fra.

    Den store han er bange for de store marsvin og holder sig på afstand.

    Mine bure er skabsbure med plexiglas fronter på, og står i stuen. Der bor kattene også.

    Jeg har aldrig oplevet nogen problemer. Mine katte kommer også når jeg har marsvinene ude, men har som sagt aldrig gjort dem noget.

    Men som jeg skrev før handler det meget om hvor meget jagt instinkt kattene har eller ikke har.



  • Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 31
    #6   19. jun 2012 Ja, det tror jeg også det har.
    vi har selv før haft ørkenrotter samtidig med vi havde kat og hund og de gjorde aldrig rotterne noget heller.. smiley heller ikke selvom rotterne rendte rundt på sofaen mens katten lå i vindueskarmen... smiley men hun var også meget doven "med streg under doven" anlagt.. smiley


  • #7   19. jun 2012 Det kommer helt og aldeles an på katten. Nogen katte er pænt meget ligeglade med marsvin, mens andre ser dem som en lækker lille snack. Er det sidstnævnte, så tror jeg ikke man kan overbevise dem om noget andet... lissom ingen heller ikke kan bilde mig ind at chokolade smager grimt smiley



  • #8   19. jun 2012 Jeg forstod det som at de skulle bo sammen, så det ville jo sige at de enten skulle rende frit eller bo i et bur.
    Ja de kan godt vænne sig til hinanden.
    Og nej, hvorfor skulle hunde jage katte, hvis de er vant til dem? De er begge et rovdyr, så i princippet kunne man også sige at katten skulle jage hunden, da den er mere vild en hunde.
    Min hund jager alt som flygter fra den, uanset om det er en anden hund, kat, kanin, rådyr, frø osv. det er bare et instinkt at jage dem.

    Hunde og katte kan have et fint nok forhold, men katte er altså solitærdyr og hunde er flokdyr.
    Solitære = Bor normalt alene, og har ikke brug for andre end sig selv
    Flokdyr = Er afhængige af artsfæller.

    Marsvinet er flokdyr, så synes ikke at du skal lade den gå alene. smiley


  • #9   19. jun 2012 (jeg siger forresten ikke at katten er ascoial, men at den i realiteten ikke har brug for artsfæller)

  • #10   19. jun 2012 Forskernes betegnelse for katte er at de er domisticerede dyr. Det gælder faktisk også for hunde, da forskere har fundet ud af at hunde - selvom mange tror det - IKKE er flokdyr.
    Domisticerede dyr dægger ret godt, eftersom vi har med levende individer at gøre, og at de er blevet avlet igennem generationer og dermed har lavet en udvikling, som vi ikke vil kunne sammenligne med vildtlevende dyr. De er derfor hverken solitære eller flokdyr.


  • #11   19. jun 2012 Øh, Domisticeret betyder at de er blevet "tamme" ikke at de mister alle deres instinkter og socialebehov.

  • #12   19. jun 2012 Domesticeret*

  • #13   19. jun 2012 Simse: Ja, det er jeg skam godt med på smiley Forskerne vælger lige præcis at bruge denne betegnelse FORDI dyrene gennem generationer er taget fra deres vante miljø ind i vores, og det har haft betydninger for dyrenes udvikling af adfærd.


  • #14   19. jun 2012 Synes det her har en fin beskrivelse af kattens socialebehov.
    (link fjernet)


  • #15   19. jun 2012 Nej, katte vil aldrig kunne blive venner med marsvin. De har intet til fælles og kattens jagtinstinkt ligger så dybt i den at man aldrig ville kunne stole 100% at den ikke vil gøre marsvinet noget.

    Jeg har jordens fredeligste kat som tilsynladende aldrig kunne finde på at gøre mine marsvin noget. Alligevel hapsede han engang en marsvineunge - der skete heldigvis ikke noget da han slap den ligeså snart jeg råbte nej til ham. Hvis han får lov napper han også forsigtigt fat i marsvinenes nakke (det får han aldrig lov til, men han har gjort et par gange når jeg vendte ryggen til - uden der skete noget for han har aldrig decideret bidt dem). Deruover kan han også finde på at daske til marsvinene med poterne, hvor kløerne er trukket ind så han ikke river dem.

    Så uanset om du så har jordens fredeligste kat så skal du altid holde øje når et rovdyr er sammen med et byttedyr. Især når det er katte da kattes rovdyrinstinkt ofte er tydligere end hundes.

    Derudover kan de slet ikke kommunikere så de får intet ud af at være sammen. Tror mere begge parter vil blive stresset af det - katten fordi den ikke må angribe og marsvinet fordi den bliver iagttaget af et rovdyr.

    Og så er marsvin flokdyr! Dvs du skal have mindst to marsvin, af samme køn medmindre hannen er kastreret. De er meget sociale og afhængige af hinanden så det ville være synd kun at have en. Og nej - en kat kan ikke erstatte et andet marsvin.

    Mange katte vil derimod helst være adskilte. Det er et selvstændigt dyr som ikke har brug for artsfæller - løver jager dog i flok, men kan ikke komme på andre kattedyr end løver som holder sig i flok.


  • #16   19. jun 2012 Simse: Uhh nu kommer vi så igen ind på at en eller anden tilfældig dyrelæge vælger at kommentere på noget de garanteret ikke har overværet i praksis. De har mulighed for at tage ekstra uddannelse indenfor adfærd, men af hvad jeg kan se er det ikke tilfældet med overstående dyrlæge. Vi er mange katteejere (og opdrættere) som rent faktisk står i situationen til daglig. Jeg har selv en pige, som på ingen måde ville kunne undvære selvskab, og som ligger og putter og vasker min anden kat og omvendt. Jeg ville nok nærmere betegne kattene som værende gruppedyr.

  • #17   19. jun 2012 ang. katte: min søs har omkring 15 katte rendende rundt på hendes ejendom så at katte ikke skulle være flokdyr....mjae.... nogle af dem er da åbentbart. Bare se på løver fx. Hun siger dog at de (altså kattene) mister "flokdrivet" hvis de bliver fixet så hun får dem ikke kastreret for så skrider de simpelthen siger hun, hun har prøvet med 5-6 stykker, de smuttede allesammen efter nogle uger/måneder... jeg ved ikke om der er noget om det for nu min kat fx, hun er jo fixet som 12 ugers og hun gider ikke andre katte, de skal bare VÆK fra hendes have, jo hurtigere jo bedre, hun flyver lige i flæsket på dem. Jeg er den eneste hun virkeligt elsker. Ja jeg ved ikke hvad jeg skal kalde det ellers når katten ved hver given lejlighed sidder og overslikker en som om man var et kattemaltbolsje... måske hormonerne får hunnerne til at gå i flok og hvis de så er væk så har de jo ikke noget at holde sammen for? Hun har oplevet flere gange at to hunkatte har lagt deres killinger samme sted og så skiftedes til at passe dem mens den anden var på jagt...

  • #18   19. jun 2012 Katte kan godt har brug for arts fæller. Mine 2 ville i hvertfald blive rigtig kede af at mangle den anden. Det har jeg oplevet.

    Derudover så kommer det altså an på katten om de gør marsvinene noget, og som sagt hvor tydeligt deres jagt instinkt er.

    Og mine marsvin har altså på ingen måde stress over jeg har kattene i stuen hvor de kan stikke hovederne ind i marsvinene. Ligesom de heller ikke har stress over angora kaninen gør det.

    Og kattene og kaninen går forresten også sammen i stuen frit uden problemer.


  • #19   19. jun 2012 Min hankat er kasteret. og han ville ikke undvære min hunkat i hvertfald.

  • #20   19. jun 2012 Ligesom mennesker er der også forskel på katte, nogle er ikke så sociale og foretrækker at være selv, nogle er sociale i perioder af gangen og andre er meget socialt anlagt. Hvorom alting er vil man, hvis man laver en rundespørge eks. på kattegalleri, finde at langt størstedelen af katteejere og avlere, vil kunne fortælle om hvor sociale deres katte er, og hvor meget de nyder at ligge i ske, nusse og vaske hinanden.

    Min den ene pige er stereliseret, men er stadig utrolig social og foretrækker at ligge i ske med min anden misser. Så jeg tror ikke at man generalisere på den måde men hensyn til om det skulle være på grund af at de er blevet neutraliseret.

    Susan S: Ud fra hvad jeg kan læse så går din kat alene hjemme hos dig? Er det korrekt forstået? I så fald er der nok ikke noget at sige til at hun vil jage fremmede katte væk. De er jo ikke en del af hendes gruppe/flok (kald det hvad i vil). Alle katte fra andre grupper rundt omkring i jeres kvarter vil naturligvis blive set som værende trusler da de er fra revaliserende grupper. Men hvis du bringer en ny killing hjem til hende, så tror jeg det vil være en anden sag smiley Dog findes der selvfølgelig undtagelser.


  • Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 31
    #21   19. jun 2012 Har selv en faster som anskaffede sig en kanin unge for nogle år siden og har en hunkat, og katten tog ungen til sig som var det dens killing, vaskede den rendte den i røven så¨snart den var ude og om natten sov den oven på kaninburet.. så jeg tror nu altså også nok at det kommer an på kattens sind og ikke så meget andet.. det var ikke meningen at tråden skulle udvikle sig til en snak om katte instinkter *GG*



  • Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 31
    #22   19. jun 2012 Men nej, det var ogsaå meningen at hvis vi skulle have nogle af delene så 2 marsvin og en kat.. alle fra afvænningens alderen..

  • #23   19. jun 2012 Rakkaus: det tør jeg så ikke prøve selvom jeg ellers tit har villet hente en på internatet... for hvis hun nu flipper ud. Hun har boet ved opdrætteren op til hun var omkring 5-6 måneder så hun var jo ellers vant til at gå i flok.

  • #24   19. jun 2012 Var det mig der misforstod noget, eller skrev du længere oppe, at du har et lille hamsterbur, du vil have killingen i???

  • #25   19. jun 2012 Cavy Cats: Hehe jeg er ret sikker på at hun mente det sarkastisk fordi Simse spurgte om hun så havde tænkt sig at have katten i bur smiley

  • #26   19. jun 2012 Ok, jeg blev lige en smule forvirret.

    Men jeg vil så sige, at min kusine havde 2 marsvin, som en af deres katte mente måtte kunne spises. Nu har hun ikke 2 marsvin mere, det sørgede katten for.


  • #27   19. jun 2012 Cavy Cats: Det lyder bestemt ikke rart. Men jeg ville nu personligt heller ikke turde at have mine katte i det samme rum som mine marsvin uden konstant opsyn. Ikke fordi mine katte virker til at have et stort jagtinstinkt, men man kan aldrig vide hvornår deres jagtinstinkt pludselig sætter ind smiley

  • Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 31
    #28   19. jun 2012 Ja, det var meget sarkastisk..*g* Men nej, ville heller ikke have dem sammen uden op syn.. og når vi er er hjemme vil katten være ude og svinene på tøsens værelse.. smiley så der er ingen fare der.. smiley

  • Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 31
    #29   19. jun 2012 men hvrofro er der så forskel på at katte og kaniner sagtens kan være sammen uden problemer? er det grundet størrelsen på en kanin kontra et marsvin? eller er det fordi at kaninen ikke vil flygte fra en kat fordi den ikke ser den som et rov dyr?


  • #30   19. jun 2012 ja det er sgu nok størrelsen tror jeg... ligesom at min kat ikke ser de voksne marsvin som et bytte, men hun får klart "killerblik" når der badutter en unge rundt ude i græsningsburet... men så siger jeg bare BABBAB Hillary! og så ved hun godt jeg HAR set hende og lader som ingenting mens hun skrider...*SS*

  • #31   19. jun 2012 Mia J: Nu kan jeg kun snakke for mig selv, men jeg ville personligt heller ikke turde at have mine katte sammen med mine kaniner (den gang jeg opdrættede kaniner), netop af samme årsag som marsvinene. Godt nok er kaninerne større, men de er stadig byttedyr vs. kattene som stadig er rovdyr, så derfor vil der kunne opstå samme uheldige situation. At nogle har held med det, er jo bare godt for dem, men som sagt ville jeg personligt ikke turde at løbe risikoen smiley Better safe, than sorry smiley

  • #32   19. jun 2012 Og bare fordi én kat og én kanin har fundet ud af det sammen er jo ikke ensbetydende med, at det samme gælder for alle katte og alle kaniner.

  • #33   19. jun 2012 Nej men det gælder også omvendt at fordi 1 kat kan finde på at hapse marsvin, så gør langt fra alle katte det.

  • Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 31
    #34   19. jun 2012 OKay, nej det er rigtig men sådan er det vel med alle dyr? man har jo også set katte og undulater sidder og hygge sig sammen..
    Men har da også selv i min barndom haft et par folkeskole kammerater som har haft kat og kaniner som ikke har haft nogen problemer som sagtens har kunne ligge side om side smiley Men ja, i sidste ende er der jo kun en måde frem hvis/når man gerne vil have begge slags i hjemme.. et åbent øje på missetatten og en lukket låge til svineburet smiley


  • #35   19. jun 2012 ha ha undulater og katte... prøvede min undulat på det en gang... ja så blev det 110% KUN til den ene gang...

  • Mia J
    Mia J Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 31
    #36   22. jun 2012 hehe, ja, men det er skam ikke løgn min onkel og tante havde engang en engelsk undulat og han stor han kat og de havde det virkelig godt sammen, fuglen kunne hoppe rundt på ryggen af katten og hive den i pelsen, og det værste katten gjorde var at rulle om på ryggen så fuglen kunne " nusse" eller hvad den nu gjorde på maven i stedet for... verden er forunderlig smiley heldigvis

  • #37   22. jun 2012 ... jeg havde så en nulhjerne af en undulat (måtte omdøbe ham til brian), der 'flyttede' ind til marsvinen, og rendte rundt derinde og stjal deres grønt (selvsamme grønt skræmte ham i hans eget bur), han lærte sig endda at drikke af deres vandflasker... og jeg fandt ham på et tidspunkt hvor han lå og sov moset inde mellem et hus og en madskål.

  • #38   22. jun 2012 lina: sådan en undulat havde jeg også, det fik han dog ikke lov til for en af de marsvin han ville ind til syntes han var en pain in the butt så hun foraøgte at bide ham flere gange og så måtte jeg flytte ham til et andet rum så han ikke drønede ind til mutterne hver gang han fik flyvetur.

Kommentér på:
Marsvin og killing

Annonce