{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.111 visninger | Oprettet:

Hvor højt kan man marssvin hoppe? {{forumTopicSubject}}

Ja, hvor højt kan marsvin egentlig hoppe?

Jeg skriver både fordi jeg er nysgerrig, men også fordi jeg har bygget et træhus til min veninde i julegave og er kommet lidt i tvivl om huset er for højt.
Jeg har med vilje ikke lavet en rampe, da jeg har bygget et hus med rampe til mine egne og de har ikke brugt den en eneste gang.

Huset er i to etager, og fra bunden til "1. etage" er der 17-18 cm.
Jeg har et på nogenlunde samme størrelse selv, og mine hopper op og ned af det uden problemer, men jeg syntes alligevel det ser utrolig højt ud!

Så nu er det så, jeg gerne vil have at i skal sige noget klogt om, hvor højt jeres marsvin hopper, og hvor højt "for højt" er smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor højt kan man marssvin hoppe?
  • #1   12. dec 2011 Altså de må jo ikke springe ligesom kaniner.. Men hvis dine gør det kan hendes helt sikkert også lære det smiley

  • #2   12. dec 2011 Marsvin kan måske hoppe lidt, men de må ikke. Det skader deres ryg.

  • #3   12. dec 2011 De vil sagtens kunne hoppe op på huset i den højde smiley - selvfølgelig hvis grisene ikke er helt små.

  • #4   12. dec 2011 Ok, tak smiley

  • #6   12. dec 2011 Ja huse kan den godt hoppe op på

  • #7   12. dec 2011 Okay, så skal det bare lige slibes med sandpapir og pakkes ind. Tror egentlig også hun bliver ret glad for det smiley

  • #8   12. dec 2011 mine ting er 15-17, og har ingen problemer med at hoppe op og ned af huse og hylder smiley
    og jeg er sikker på at det er det eneste der har holdt Tess igang, da hun ellers helst bare vil spise og ligge og sove ^^
    Men hvis de ikke er vant til at bevæge sig i andet en horisontalt, kan det være de har brug for lidt "optræning" først ^^ (kommer an på deres alder).

    Jeg passede min venindes 2, lige efter at hun havde fået dem, og de kunne ikke engang rejse sig på bagbenene!


  • Walter K
    Walter K Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Svar: 14
    #9   12. dec 2011 Hejsa folkens, nu kommer jeg ind på en område jeg nok må indrømme jeg ikke har min største viden, men lidt har jeg dog.

    Jeg har været avler af mange forskelige ganver, mus, rotter, hamster, dværg hamster og så videre, dog ikke marsvin og kaniner og den skags, meget af det jeg har afvlet har været hovedsagligt til foder, men også til kæle dyr.

    Jeg har altid gået meget op i min avl, så nu ved i lidt om hvem jeg er.

    Marsvin kan hoppe, og de skal have lov til det, motion er sundt og alle dyr har brug for det, nej de skal ikke hoppe op eller ned fra noget der er en halv meter højt, vil jeg ikke andbefale, men fordi du får dem til at kravle eller hoppe deres egen højde gør ikke noget.

    Hvis der er nogen af jer der afvler dyr som ikke må hoppe eller leje eller hvad der nu kommer dyret naturligt, syntes jeg bestemt man skal overveje om man skal avlive, for der er sket en fejl i ens avl hvis dyret ikke kan holde til at være dyr, efter min mening er det utrolig frastødende.
    Det er så lige meget hvad for en form for dyr det er!

    Det jeg vil frem til, byg du dig blodt en mindre forhindring til dyret, det har godt af det, og da den form for dyr for det meste ikke har meget plads vil jeg også tro den vil syntes det er sjovt, det er dine egne jo et godt bevis på.


  • #10   12. dec 2011 Grunden til der bliver nævnt at marsvin ikke skal hoppe er at nogle, mod marsvinets bygning og natur, tror marsvinet kan bruges til hop - som ved kaninhop.
    Den slags hop og spring er marsvins kroppe (ryg) ikke bygget til, og derfor skal det frarådes på det kraftigste at overveje at udsætte sit marsvin for det.
    Det at hoppe op på et hus eller lignende er ikke noget marsvin tager skade af, men det er som skrevet, heller ikke det der er tale om når der kommenteres på marsvin og hop.

    Et hop på det tråstarter nævner på et hus, vil jeg ikke se som noget problem. Det vil de fleste marsvin hurtigt finde ud af. Jeg tror faktisk mange huse til marsvin er næsten lige så høje (har ikke målt).


  • Walter K
    Walter K Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Svar: 14
    #11   12. dec 2011 Titlen er en ting, men husk og læs hvad folk spørg om!

    Marsvin må gerne hoppe, det tager de ingen skde af!
    Så længe man ikke overdriver, fordi der er en mindre forhindrings bane, hvor marsvinet skal hoppe op eller ned fra ting for at komme op til sin mad, eller for at komme ind i sit hus er helt i orden, og det er sundt for dyret, som det med alle andre.

    Nej du har helt rat, man skal ikke få sit marsvin til at hoppe over ting som man gør hvis det var kanin hop, og man skal bestemt også tænker over hor højt hoppet eller faldet er.

    Det her det er sådan en tommelfinger huske regel hvis man kan sige det, det er ikke koregt mål, for nogen er højer ok for andre skal det være mindre.

    Men mål ca dit marsvin hvor hjøt det er når det står på alle fire ben og slapper af, tag så dens højde to gange, det er en fit mål og der burde ikke ske noget.

    Igen vil jeg gerne lige minde om at dette er egen erfaring og ikke noget en forsker eller anden klog person har sagt noget om.


  • Walter K
    Walter K Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Svar: 14
    #12   12. dec 2011 Jeg vil gerne undskylde for mine stavefej og dårlige dramatik, men er det svære belastet af handicapet ordblindhed

  • Walter K
    Walter K Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Svar: 14
    #13   12. dec 2011 Nu ved jeg ikke hvem der er avler her inde, eller hvem der er her for at vise deres store glæde for deres kæledyr.

    Som avler er det Avlerens andsvar at rådgive folk så godt som muligt, ikke virke bedre viden men dele ud af deres erfaring.

    Som avler er du med andsvarlig for at dyrene har det godt hjemme ved folk via din rådgivning.

    Dette betyder også at du skal være vel infomeret.

    Når folk spørg om en ting, læs ikke kun titlen, men det der spørg om, tag ikke forhastet konklusioner.


  • #14   12. dec 2011 Walter K - Hvem skriver du til?

    Jeg f.eks. er opdrætter af marsvin, og er her primært for at rådgive og vejlede. Hvilket er hvorfor jeg deltager i en tråd som denne.
    Jeg ved dog ikke hvor du ser henne at nogen kun læser titlen, som du bliver ved med at skrive?
    De fleste svar her i tråden mener jeg, kommenterer på trådens indhold, så jeg ved ikke hvad det er du er så enig i, hvis du da er det?


  • Walter K
    Walter K Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Svar: 14
    #15   12. dec 2011 Lille citat fra C_S (Marsvin kan måske hoppe lidt, men de må ikke. Det skader deres ryg.)
    Denne vejledning er forkert.

    Jeg ser den som om personen ikke har set spørgsmålet men blot svare på titlen.

    Jeg er ening i Von Fancy i at et marsvin skal udsættes for samme hop som man gør med sin kanin.

    Jeg ved det forkommer men jeg kan kun fra råde det.

    Var det bedre?


  • #17   12. dec 2011 Walter K: C_S rettede jo også senere det hun havde skrevet?

  • #18   12. dec 2011 Walter: ja som Maria skriver så rettede jeg det jo. Er det virkelig et så stort problem?

  • #19   12. dec 2011 Walter K - ja nu forstod jeg hvad du mente. Men som de andre siger, rettede CS jo også sin "vejledning" bagefter.

Kommentér på:
Hvor højt kan man marssvin hoppe?

Annonce