{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  fårekyllinge lyden? : Marsvin
  • #1   4. aug 2011 Så vidt jeg ved, er der delte meninger om hvad lyden betyder - der er ikke rigtig nogen, der er enige om det smiley

  • #2   4. aug 2011 mit marsvin kan finde på det, hun går helt i trance og og står helt stivnet mens hun siger lyden, hun stopper først når jeg når helt ud til dem.. og kort efter jeg er gået begynder hun igen... jeg har så opdaget jeg bare skal smide noget spiseligt derind når hun gør det, så forbliver der ro.. hun gør det kun om natten..

  • #3   4. aug 2011 Ja, der er meget forskellige meninger om hvorfor de siger det - teorien går lidt på at det er i en faresituation, men om det er rigtigt ved jeg ikke.

    Her på det seneste, har jeg hørt lyden et par gange, det sker gerne når døren står åben ind til marsvineværelset men desværre kan jeg ikke komme ind og se HVEM det er der siger lyden, for ligeså snart jeg bevæger mig stiiiille derhenad så kommer der 4 hunde dappende lige efter mig og så larmer de og marsvinet stopper, hrm.

    Men det er lidt en sjov lyd, og jeg har aldrig hørt den hvor jeg har været i nærheden af dem.


  • #4   4. aug 2011 Hmm, nogen burde forske i det! smiley Synes lyden er lidt skummel, lidt skræmmende, faktisk. Hørte lyden på en hjemmeside idag, og har aldrig troet at sådan noget kunne komme fra marsvin. Men beskrivelsen af hvordan andre marsvin reagere på det, kunne godt tyde på at det er en eller anden form for advarsel? Som om de har set eller hørt et eller andet. Men det må vel forblive et mysterie, håber nogen finder ud af det en dag smiley

  • #5   4. aug 2011 Hm, hvad er det for en lyd? Nogen der har et link eller noget,

  • #6   4. aug 2011 (link fjernet)

    Den sidste lyd på siden..


  • #7   4. aug 2011 Hos de vilde marsvin i Sydamerika høres fårekyllingelyden hver eneste time – nemlig som et udtryk for den evige psykiske stress der er forbundet med at være et byttedyr. Hos domesticerede marsvin hører man den sjældent, og alligevel kan man godt drage en sammenligning med de vilde marsvin, da de ændringer som er sket fysiologisk, adfærdsmæssigt og stress-psykologisk i domesticeringsprocessen i virkeligheden ikke er ændringer som sådan men blot forskydninger.

    Vores tam-marsvins stress-tærskel er meget højere end de vilde marsvins. Det skyldes blandt andet at tammarsvinets binyrer er mindre. De vilde marsvin har brug for hele tiden at være i højt alarmberedskab for at overleve og har derfor højere koncentrationer af cortisol og katekolaminer i blodet i stress-situationer (i rolige situationer er niveauet det samme). Tam-marsvinene har også et betydligt mindre hjerte end vildmarsvinene da de ikke har samme behov for at bevæge sig og flygte fra fjender som vildmarsvinene har. Når vores marsvin alligevel tydeligvis har flugt-instiktet i behold, så skyldes det måske også at de gennem tusindvis af generationer har haft kød-gryden som deres fjende smiley

    Når vores tam-marsvin siger fårekyllinglyden er der derfor al mulig grund til at tage den alvorligt. Ofte er den et udtryk for psykisk stress, fx stress over at bo i et for lille bur eller være en del af en dårligt fungerende flok. Hører man den blot en enkel gang er der måske ikke den store grund til at tage affære, men hvis den høres mere hyppigt er der grund til at overveje om man kan forbedre det pågældende marsvins levevilkår. Det kan selvfølgelig også være noget helt tredje som er galt, men i langt de fleste tilfælde skyldes det psykisk stress.


  • #8   5. aug 2011 Tsok - Har du noget dokumentation for det?
    Jeg spørger da jeg aldrig før har hørt nogen kunnet komme med en skråsikker forklaring af lydens betydning.
    Jeg har selv hørt lyden fra mine egne dyr adskillige gange om natten ud af den blå luft, og derfor kan jeg heller ikke få det til at passe med psykisk stress. Især ikke eftersom de ikke går småt og trangt eller i dårligt fungerende flokke, og især da lyden i 99% af tilfældene foregik midt om natten.


  • #9   5. aug 2011 Jeg har også altid hørt, at den er et kæmpe mysterie, som folk kun har teorier til.. Men den kan ikke forklares direkte.
    Tsok - hvad er din kilde? smiley


  • #10   5. aug 2011 Kilden er en afhandling som hedder "Domestikation vom Wildmeerschweinchen (Cavia aperea) zum Hausmeerschweinchen
    (Cavia aperea f. porcellus)".... jeg har den som PDF fil på min PC, men den kan googles og findes smiley
    I denne refereres yderligere til en forskningsartikel: Stahnke, A. (1987) Verhaltensunterschiede zwischen Wild- und Hausmeerschweinchen.
    Z. Säugetierkunde 52(5) S.294-307

    Tysklands mest kendte marsvineforsker Norbert Sachser som har forsket i marsvin i 30 år, har beskrevet fårekyllingelyden hos tam-marsvinene som et stresssignal, ofte pga stress over fx at være undertrykt i en gruppe. : "Das Chirpen tritt vor allem dann auf, wenn ein Tier sozial überfordert ist, d.h. mit einer bestimmten sozialen Situation nicht richtig klarkommt. Insgesamt ist das Chirpen eine nur sehr selten ausgeführte Vokalisation."



  • #11   5. aug 2011 Og lige en til:

    http://www.vet-dent-lazarz.de/aktu17.htm

    Dr. med. vet. Bernhard Lazarz skriver blandt andet her at lyden høres når marsvinet er stærkt ophidset og nervøst samt at man kan opleve lyden når marsvinet sættes på dyrlægens bord, formentlig fordi det ikke har mulighed for at søge dækning og derfor bliver ekstra nervøst.


  • #12   5. aug 2011 Okay - tak for kilder, det var interessant.

    Jeg må dog indrømme jeg er af den overbevisning der må være flere årsager til lyden, ikke kun psykisk stress.
    Dette skyldes at jeg ikke kan få det til at passe med pludselig psykisk stress i de situationer hvor jeg har hørt lyden, og har hørt andre fortælle om hvornår de hørte lyden. I mit eget tilfælde, pludselig midt om natten hvor der er stille og slukket lys og der ikke er sket ændringer siden om dagen. Jeg er enig i at det ikke er en hygge-lyd, men jeg mener ikke psykisk stress kan være den eneste udløser til lyden.


  • #13   5. aug 2011 Puuuuha, tysk.. adr smiley Tak for link, men tror næppe jeg begiver mig ud i tysk, det slår knuder på min tunge.. smiley

  • #14   6. aug 2011 Jeg har også hørt det mange gange her hos mig. Meget ofte fra nye - eller relativt nye hunner som lige er blevet integreret i en gruppe -og ofte om natten, men oplevede det også for nyligt da jeg desværre var nødt til at give en af mine gamle hunner Ivomec - sekundet efter jeg satte hende tilbage i hendes indhegning kom der en lav serie "fløjt" som dog ebbede ud før de fik den høje karakteristiske fårekyllinge-lyd.



Kommentér på:
fårekyllinge lyden? : Marsvin

Annonce