{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.819 visninger | Oprettet:

Han marsvin, parre anden han marsvin ! {{forumTopicSubject}}

Har 2 han marsvin, som har nogen problemer med hinanden . Da jeg fik min anden han, var den store helt vild og prøvede flere gange at parre den.
Og de blev hinandens bedste venner, da den lille blev omkring 4 mdr, blev han meget dominerende, og synes at han ejede det hele, og bed den store flere gange . Så de måtte i hver deres bur .
De sover i samme bur om natten, med en skillevæg i mellem .

Men så prøvede jeg lige at sætte dem sammen idag, under opsyn, hbor de lugtede til hinanden i numsen, og igen prøver den store t parre den lille .
Men hvorfor ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Han marsvin, parre anden han marsvin !
  • #1   13. jun 2011 "parring" mellem to dyr af samme køn er dominering.

  • #2   13. jun 2011 Okay, skal jeg bare lade dem være så eller, for den store er normalt bange for den lille . Men når han lige pludselig prøver at parre am nu .

  • #3   13. jun 2011 Det skal jeg ikke kunne svare på desværre. Har ikke nogen erfaring med hanmarsvin.
    Skild dem ad indtil der en, der ved noget om det svare:-)


  • #4   13. jun 2011 De er os normalt skildt ad, så venter med at sætte dem sammen igen senere, til jeg ved mere . Men ellers tak smiley

  • #5   13. jun 2011 Hvis de ikke laver andet end at parre hinanden, hvorfor så skile dem ad?
    Det er dominans og naturligt. De skal finde ud af hvem der skal være dominerende, og så længe de ikke bider hinanden eller laver værre skrammer, så lad dem da blive sammen.


  • #6   13. jun 2011 De har gået adskildt i ca et halv nu, pga de sloges, derfor jeg tog dem fra hinanden .

  • #7   13. jun 2011 Tror det ville være bedst at holde dem adskilt.. Det har jeg også gjort med mine efter at dominans blev til slås...

  • #8   13. jun 2011 Enig med von Fancy

  • #9   13. jun 2011 Der kan ske meget på kort tid, og muligheden er der også for de nu kan gå sammen.
    Som sagt hvis ikke de laver andet end parrer hinanden, så er der ingen fare. De skal finde ud af hvem der skal bestemme og det skal gøres gennem dominans. Så længe der ikke er bidsår og lignende trælse skrammer, så er det fint.


  • #10   13. jun 2011 Altså har prøvet at sætte dem sammen igen nu, og holder godt øje, og de bliver ved med at vrikke med numsen, og dominere, men er klar til at skilde dem ad .

  • #11   13. jun 2011 Du skal nok lige revidere dine ønsker hvis du sidder klar til at skille dem ad.
    Hvis du ønsker de skal gå sammen, skal du ikke skille dem af med det samme de måske begynder at jagte hinanden. At finde ud af hvem der skal bestemme i buret kan være alt fra vrikken med rumpen til jagten og klapren tænder af hinanden.
    De skal selvfølglig skilles ad hvis de begynder at bide hinanden, jagten for at bide mv. men det ser ofte voldsommere ud end det egentlig er.


  • #12   13. jun 2011 Skilder dem os først ad når de slås eller en af den blir bidt .

  • #13   13. jun 2011 Men lige pt, går det meget godt, de ligger dog i hver deres ende af buret, men de ligger og slapper af smiley

  • #14   13. jun 2011 Det afhænger jo altså af om man bruger små bure til 2 hanner eller om man giver dem godt med plads.

    Og skulle de slås mens man ikke er hjemme så er min erfaring altså at det ikke ligefrem er fordi man kommer hjem til et dødt marsvin eller lign.


  • #15   13. jun 2011 Nadja H - hunner kan også komme op og slås og blive uvenner, så ifølge din logik burde hvert dyr gå for sig selv for at undgå at de blev uvenner. Marsvin er flokdyr og bør derfor altid gå sammen med en burkamerat uanset om det er hanner eller hunner der er tale om.

  • #16   13. jun 2011 De har et rimelig stort bur . Og der gik max 15 min, så var de igen i totterne på hinanden, så'n virkelig . Da jeg skildte dem ad sidst, var den ene blevet bidt.

  • #17   13. jun 2011 Men fik engang at vide af en herinde .
    At der var en tysk professor der havde studeret marsvine adfær i 30 år, som sagde at når hanner blir 4 mdr så skal de ikke gå sammen .


  • #18   13. jun 2011 Det er nok en stor gang lort den person har fortalt da.

    Marsvin er flokdyr hvad enten det er hanner eller hunner.

    Og det afhænger af deres temperment og lign. plus plads om de kan sammen eller ej, og en alders forskel på de hanner som går sammen er en god ting.

    Så det kan sagtens lade sig gøre.

    De sår du mener de får er det blødende sår eller rifter eller hvordan?


  • #19   13. jun 2011 Blødende sår .
    Der er ca et halvt år imellem dem . Men den ene er lidt over et år nu, og den anden over et halvt år .


  • #20   13. jun 2011 Denice M - kildekritik er en god ting i sådanne sammenhænge og den person der har fortalt dig det har enten misforstået noget eller glemt det med kildekritik. Der er absolut intet der underbygger at de lige netop ved 4 mdr. ikke længere skal/kan gå sammen. Det passer nogenlunde med der hvor de kan blive lidt "teenagere" og gerne vil bestemme, men det er absolut ikke ensbetydende med de ikke kan gå sammen der eller fremover. Det er forskelligt fra dyr til dyr, så man kan aldrig generalisere på den måde.

  • #21   13. jun 2011 Men det passede nu meget godt med at da den lille var omkring 4 mdr, blev han irriterende, og begyndte at slås, og bed den anden, og han ejede os ly, den store måtte ikke engang komme ind i huset, og det hjalp heller ikke at jeg så købte 2 huse .

  • #22   13. jun 2011 Noget kan tyde på du så er uheldig og har 2 macho hanner som begge vil bestemme.

    det kan man ikke hel garderer sig imod. Men at påstå at hanner stopper med at kunne gå sammen når de er 4 uger er i hvertfald ikke noget, som der overhovedet kan underbygges.

    Jeg har pt. 2 hold hanner som går sammen 2 og 2. Det ene hold med 2 hanner er begge over 4 mdr. og det andet hold med hanner er den ene 3 mdr. og den anden voksen.

    Og intet tyder på de vil komme til at slås eller at de slås. Og jeg har mange gange før haft hanner til at gå sammen også langt over 4 mdr.


  • #23   13. jun 2011 Mine hanner er også stor og fine begge 2 i de hold der går 2 hanner sammen.

    Så det er ikke sådan at 2 hanner sammen er lig med at den ene er lille/tynd bare fordi den lader den anden bestemme.

    Der er forskel på at være undertrykt og på at være underdani.


  • #24   13. jun 2011 Må nok bar indse at de ikke skal gå sammen så .

  • #25   13. jun 2011 nadja H - marsvin er flokdyr uanset om det er hanner eller hunner. Så må man bare indrette sin/sine grupper så de trives - dvs. voksne hanner med hanunger f.eks. - så kommer man udenom at hanner er svære at få til at gå sammen når de er voksne og de behøver ikke gå alene.
    Det er én måde at indrette sig efter dem på, for at imødekomme at de ER flokdyr og ikke bør gå alene uanset deres køn.

    Denice M - så vidt jeg læser mig til snakker du om sår mv. SIDSTE gang de gik sammen, denne gang snakker du om der indtilvidere ikke er noget - så hvorfor snak om de ikke skal gå sammen?? - eller er det nu de pludselig skændes eller hvad?


  • #26   13. jun 2011 De er os oppe at skændes nu igen, hvor de gik i totterne på hinanden .
    Og der stadig kun må være én i huset .


  • #27   13. jun 2011 Når men er fast besluttet på at de ikke skal gå sammen . For de var oppe at slå før, hvor jeg måtte stoppe det, og den ene havde den andens hår i munden .

  • #28   13. jun 2011 Denice M - oppe at skændes, hvordan og hvor meget? Ang. huse så fjern huset eller giv dem et til hver i stedet så de ikke behøver diskutere hvem der må være i huset.

  • #29   13. jun 2011 Ja når du ikke vil det, så må du jo skille dem ad og finde ud af at give dem hver deres ven i stedet for, eller overveje kastration.

  • #30   13. jun 2011 Er enig med sortfod - få dem kastreret, hvis de stadig ikke kan sammen, må du overveje at få en hun til dem hver, eller få en hun til den ene og sælg den anden. (Hvis du ikke har tid og råd til flere)

  • #31   13. jun 2011 en kastration får altså ikke hanner til at enes.

    Når det gælder marsvin, så ændrer en kastration IKKE på adfærd... så kan de ikke enes før kastration, så kommer de bestemt heller ikke til at enes efter.



  • #32   13. jun 2011 Helt enig.
    Min kommentar om kastration var også mht. at kastrere dem og give dem hver en dame i stedet for. For nej, en kastration hjælper ikke på om de kan enes.


  • #33   13. jun 2011 Men sgu da ikke uden at kasterer dem først Inge-Lise D

  • #34   13. jun 2011 Øøøøh det tager jeg sgu som en kompliment...

    Men undskyld da at vi rent faktisk ved hvad vi taler om.. modsætning til nogle af de mere charmerende herinde


  • #35   13. jun 2011 Nadja H - måske vi bare har mere forstand og erfaring indenfor marsvin, deres pasning og trivsel end dig, og det kan du ikke helt tåle at erkende? - det lyder nærmere sådan.

  • #36   13. jun 2011 Der er intet nedværdigende i at udtale sig om nogen man har erfaringer omkring og viden om.

    Og nogle mennesker burde derimod holde mund og lade være med at udtale sig om noget de ikke aner noget om.

    Og hvis ikke du kan li folk kan du jo skippe deres indlæg det gavner hverken tråden eller stemningen herinde at man begynder på personlige angreb fordi man ikke er enig.



  • #37   13. jun 2011 Nadja H - hvad er det præcist du finder så provokerende ?

  • #38   13. jun 2011 De sloges og ikke bare skændtes, men har prøvet at fjerne huset, og give dem et hver, men det hjælper ikke en skid .
    Og min søster har 2 hunner, som hun faktisk ikke gider at ha mere, hvor at den ene hun, er søsteren til den ene han .
    Men min kæreste vil ikke have at jeg skal have flere, han hader allerede dem jeg har i forvejen, for ellers havde jeg skam os taget dem til mig .


  • #39   13. jun 2011 Så må du jo finde ud af hvad du gør.
    For dyrenes skyld er der nogle scenarier:

    1: Kastrér dem begge og giv dem hver en dame
    2: Giv dem hver deres hanunge
    3: Sælg den ene og giv dem tilbageblivende en dame (kastrér først) eller en hanunge
    4: Sælg dem begge

    Det er hverken for at være provokerende eller noget andet, men med mindre de skal holdes som alenedyr så er det jo sådan sagerne står når de ifølge dig ikke kan enes.


  • #40   13. jun 2011 Altså de har gået alene i et halvt år nu, og det går fint .

  • #41   13. jun 2011 Ja for dig, men det ændrer ikke på de begge er flokdyr og vil blive gladere hvis de fik selskab.

Kommentér på:
Han marsvin, parre anden han marsvin !

Annonce