{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.353 visninger | Oprettet:

Hvordan "feder" man en chinchilla op? {{forumTopicSubject}}

Min hun chinchilla på 5-6 år, er meget tynd/mager på ryggen, hovedet og halsen, men ved selve maven er hun okay tyk, da hun fødte for 5 uger siden.

Chinchillaerne har fri adgang til kraftfoderet (ens piller, men kender ikke navnet på dem) og de får mindst 2 vitakraftkugler hver dag. Vi bruger dem som godbidder, da vi ellers kan fyrre sådan en pakke af på en uge, i stedet for en måned..
Nogle dage får de også en hel håndfuld.
En gang om dagen / hver anden dag får de enten lidt (meget lidt) persille, basilikum, gulerod eller / og tørret brændnæller.

Men mit spørgsmål er: Kan jeg gøre noget, så hun kommer til at få mere fedt/muskler på ryggen osv.?

Kan ikke li at røre ved hende, når hun er så tynd.. Og når man klør hende på halsen kan man virkelig mærke hendes knogler :s

Hun vejer ca. 630 g.. Hun har før vejet 660 g. (Hvis jeg husker rigtigt)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan "feder" man en chinchilla op?
  • #1   18. maj 2011 Hvis hun mangler muskelmasse, er det eneste du kan gøre at bruge hendes normale foder, samt sørge for motion.

    Opfedning resulterer bare i at dyret får fedt på kroppen.


  • #2   18. maj 2011 Hun skal nok have ekstra foder, da hun jo har skulle fodre hende selv om hendes unger, så kan man jo godt blive lidt maver når man nu ikke kun skal spise for sig selv.
    Men hun skal vel også have lidt muskler, så lidt træning vil vel gavne? smiley


  • #3   18. maj 2011 De får al den mad de kan spise smiley

    Ja, nu er hun jo meget doven, og vil bare nusse.. Men vi kan da prøve smiley


  • #4   18. maj 2011 Motion ja, rigelig mængder mad, og så jordnødder og solsikke kerne, men i små mænder..

  • #5   18. maj 2011 Men hvis hun kun har tabt sig 30 gram, burde det ikke være så tydeligt at se og mærke på hende.

  • #6   18. maj 2011 30 g. betyder vel meget på sådan et lille dyr.

  • #7   18. maj 2011 Nej, hun skal ikke have jordnødder og solsikke kerner som opfedning.

    Hun skal tage muskler på, ikke fedt.

    Jordnødder og solsikker er udemærkede som guf, men ikke andet.

    Hvis du reelt er urolig for hende, og hendes vægt bliver ved med at falde, bør du tage hende til dyrlæge.
    Men hvis du føles "normal", og vægten er stabil, så er der ingen grund til at gøre noget ud af det.


  • #8   18. maj 2011 Nej ved godt at de ikke skal have nødder osv.. Det er også sjældent at de får det, da ingen af dem trænger til mere fedt på kroppen.

    Det kan også være fordi hendes pels er tyndere end de andres?
    Den er ikke så kraftig, som VIbsen's pels.


  • #9   18. maj 2011 Mine får det som guf ja, de kunne få sundere ting som guf, men mine skal op i vægt, og de tager også stille og roligt på, uden at være fede.
    Det var det jeg mente ..


  • #10   18. maj 2011 Jeg ved godt hvad du mente, men det er ikke sådan de skal tage på.

    Slet ikke når vægten er så relativt høj, og der kun er tale om 30 gram.

    Hvis du bruger det til at fede dem op på, så gør du det helt enkelt forkert.

    Den eneste korrekte måde at få undervægtige dyr op i vægt på er, at give dem deres hovedfoder, og sørge for at der kommer nye muskler på.
    Det tager lang tid, men sådan er det.

    Det er heller ikke sundt for undervægtige mennesker, at tage vægten på i sukker eller fedt. Der skal en alsidig kost til, så vægten kommer på, på den rigtige måde.

    Der er ikke ret langt fra en normal vægtig chinchilla til en fed chinchilla.
    Jeg er heller ikke sikker på hvorfor dine absolut skal op i vægt.
    Omkring 500 gram er helt fint, hvis de er som de skal være. Nogle dyr vejer bare ikke mere end 450-500 g
    Hvis det er et dyr på 600-700g der er nede på 500, så er det noget helt andet.

    Men der er bare ikke nogen standard vægt for chinchillaer. Man må mærke efter, og så tage den der fra.


  • #11   18. maj 2011 Jeg bruger det ikke som direkte fede kur, men som en fedene snack, samtidig med at de for rigeligt motion, hø, og deres fuldfoder. Mine får ikke solsikkekerne, de får en jordnød og en rosin dagligt hver.

    De er ude og løbe 1 times tid til 2 afhængig af hvornår jeg er hjemme osv. og der for de rigtig brændt krudt af, og brugt deres muskler godt i kroppen.


  • #12   19. maj 2011 Nu tager en normalvægtig chinchilla altså ikke skade af at spise hverken jordnødder eller solsikke frø. Så længe det er med måde.

    Det er ikke en specielt fedende guf i forhold til f.eks. tørrede frugter, der godt nok ikke indeholder alverdens fedt, men har vanvittigt meget sukker.

    Det er helt fint at du fodre med den type guf. Det skal du ikke høre et ondt ord om. Hele jordnødder er også super aktivering.

    Men det er altså et problem, når man går ind og råder til, at det er vejen for dyrene at tage på.


  • #13   19. maj 2011 Både og, kan godt se hvad du mener.
    Men jeg mener nu godt hun kan suplere med det fedende guf, som jeg gør.
    Men hvis det kun er 30 gram det drejer sig om syntes jeg ikke det lyder som et vildt voldsomt vægttab, derfor jeg mente at en jordnød og lidt solsikke kerner ville være godt.


  • #14   19. maj 2011 Både og, kan godt se hvad du mener.
    Men jeg mener nu godt hun kan suplere med det fedende guf, som jeg gør.
    Men hvis det kun er 30 gram det drejer sig om syntes jeg ikke det lyder som et vildt voldsomt vægttab, derfor jeg mente at en jordnød og lidt solsikke kerner ville være godt.


Kommentér på:
Hvordan "feder" man en chinchilla op?

Annonce