{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
647 visninger | Oprettet:

Fodring af ældre kaniner + Dr. Dyr tjek {{forumTopicSubject}}

Hej GG,

Jeg har en sød kanin, Stampe, som fyldte seks år i decembers. Det betyder at han er en ældre kanin, og derfor burde jeg (måske endda lang tid før,) sørge for at hans kost også passer til hans alder.
Lige pt køber vi hans foder i den lokale dyrehandler, som selv laver deres foderblandinger.
Umiddelbart virker blandingerne sunde osv., men jeg har også fået et indtryk af, at han faktisk er begyndt at tage på. Han får en varieret kost dagligt på størrelse med en en kaffekop (de små) og spiser fint. Han vejer nok omkring de fem kilo, men skal snart vejes igen.

I mange år havde vi problemer med ham. Han ville aldrig spise sin mad op, og spiste generelt ikke særlig meget. Han var undervægtig, dog ikke sygeligt, men det var en kamp og den stod på i godt og vel små fem år. Nu spiser han endelig, men han er så begyndt at tage lidt for meget på synes jeg.

Hvad giver I jeres kaniner?
Han får grønt et par gange i ugen, men så vidt jeg mindes, så skader det slet ikke at give dem lidt grønt hver dag.
Har I evt. nogle fodermærker, som er til at komme til i butikker?

- Hans vægtforøgelse kan dog muligvis også have noget at gøre med, at han om sommeren går frit i haven i dagtimerne, men her i vinteren jo blot har været i hans bur...

Og ikke mindst et sidste spørgsmål.
Hvad koster et normalt sundhedstjek hos dyrelægen ca.?
Han har en negl, som har vokset for meget og dermed vil jeg tage ham til dyrelægen og få den klippet, hvilket jo giver anledningen til et sundhedstjek også.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fodring af ældre kaniner + Dr. Dyr tjek
  • #1   16. mar 2018 Synes det er fantastisk du tænker på din kanin smiley Dog vil jeg dog ikke sige at de 6 år er "gammel" endnu.

    Min egen bliver 9 i år og han får faktisk ikke anderledes foder, end da han var mindre. Jeg fodre med Burgess Excel m mynte til almindelige voksne kaniner. Han får foder som han altid har fået, 20-30 gram og så ellers bare hø og grøntsager - hver dag smiley https://dyrenepaatorvet.dk/produkter/84-gnaverfoder/5813-burgess-excel-kanin-adult-mmint-2kg/?gclid=EAIaIQobChMInYr2g9Px2QIVhoKyCh3sPwc2EAYYASABEgKXCPD_BwE

    Gå som udgangspunkt udenom blandingerne da de er fuld af fedt og mest bare er ligesom junkfood for os mennesker. Pillefoder er som regel det bedste. Burgess er netop begyndt at blive forhandlet i maxi zoo.

    Du kan selv klippe din kanins negle hvis du har mod på det, evt. med hjælp fra forældre. Men ellers tror jeg negleklip koster omkring 50 kr hos en dyrlæge. Sundhedsundersøgelse er måske mellem 3-500 kr afhængig af dyrlæge.

    Jeg har ikke set ændringer hos min nin endnu og jeg har derfor heller ikke ændret meget i hans daglige rytme eller spisemåde. Det fungerer tydeligvis og så ser jeg ingen grund til at gøre det.


  • #2   16. mar 2018 Tak for svar. smiley

    Jeg har også på fornemmelsen, at det er grundet han får en foderblanding... det er nemlig ikke første gang jeg hører om det unødvendige fedt der er i de blandinger. Det er bare sjovt, for han har det meste af sit liv levet af blandingerne - Og det har først fået betydning nu. For som du kan læse, så havde vi førhen problemer med at få ham til at veje en mere gennemsnitlig vægt, da han lå omkring undervægtig.

    Det rette er selvfølgelig blot at skifte til noget sundere mad nu... Men hvad gør I, hvis jeres kanin ikke vil spise så, da den simpelthen ikke gider det helt normale pillefoder. Han har flere gange haft det, men med det samme man sætter skålen ned til ham slår han den om på hovedet? Derfor ville han ikke spise meget andet end hans grøntsager. smiley

    Angående negleklip... vi har altid klippet hans negle ca hver 2.-3. måned, eller efter behov. Men der er en af hans negle som vi ikke kunne klippe fordi vi havde glemt den, den ene gang, den begyndte derefter at "krølle" og er derfor nu ikke mulig at klippe bare sådan. Det er den øverste negl, som i teorien ikke rører jorden. Har du en idé til, hvordan man selv kan få den klippet? Ved min lokale dyrelæge koster det nemlig 150kr...


Kommentér på:
Fodring af ældre kaniner + Dr. Dyr tjek

Annonce