{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.555 visninger | Oprettet:

Drægtig marsvine unge? {{forumTopicSubject}}

Jeg kan ikke huske om der har været en lignende debat før, men:

Mit lille unge marsvin Carolyn som jeg fik d. 15. August da hun var 9-10 uger, af min fars ven (som er dyrehandler. Han havde fået hende og hendes søster indleveret af private som 9 ugers) har fået to store "bobler" på siderne som jeg lagde mærke til i sidste uge.
De er ikke kæmpestore, men føles præcis ligesom når mine forrige marsvin har været drægtige (trods det er mange mange år siden jeg har haft drægtige marsvin).
Så i dag, forsøgte jeg at mærke hende på "boblerne"/maven, og man kan tydeligt mærke noget stort derinde - det bevæger sig endda!
Da jeg fik hende (som 9-10 ugers) vejede hun kun omkring 350g - hun har altid været meget lille i størrelsen i forhold til hendes søster Marilyn som jeg fik samme dag.
I tilfælde af at hun er drægtig, plejer man så ikke først at kunne mærke ungerne/ungen når moren er omkring 6 uger henne? I det tilfælde vil det sige at hun er blevet drægtig som 7-8 ugers! (Inden hun kom til min fars ven's dyrehandel).

Jeg synes det er så synd hvis hun skal have unger så ung :(!
Er der nogle råd til hvordan jeg med sikkerhed kan finde ud af om hun er drægtig? (Dyrlægen kan vel finde ud af det, men er der andre råd?)
Og i tilfælde af at hun er, er det så ikke farligt for hende at få unger så tidligt?...
Har nogen prøvet noget lignende`?

(Undskyld mit lidt forvirrende indlæg).

Mvh.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Drægtig marsvine unge?
  • #1   19. sep 2010 Dyrlægen kan sige det med sikkerhed, men ellers kan du evt. se om du ikke kan finde en erfaren opdrætter i dit område, der vil mærke på din pige og se om han/hun kan mærke unger.

    Hun er desværre både alt for ung og alt for lille smiley så jo, hun kan godt få problemer med fødslen, men det er ikke nemt at vide før den kommer.


  • #2   19. sep 2010 Von Fancy .:
    Jeg kender desværre ikke nogle erfarende opdrætter i nærheden af hvor jeg bor.
    Den nærmeste er hende jeg købte Zambouka fra, men det er næsten 2 timers kørsel herfra.
    Mine forældre og jeg fik nogle unger gennem årene da jeg var mindre, og jeg kan huske det føltes præcis ligesom det føles når man mærker på Carolyn nu..
    Ja det er meget ungt, jeg prøvede lige at veje hende og nu vejer hun 496g, så i det mindste har hun taget lidt på, men det kan vel også være pga. hvis hun nu er drægtig?
    Tak for svaret!

    Lotte F:
    Okay, tak for dit svar!
    Det glæder mig at høre at dit marsvin fik 4 raske unger, og det hele gik godt (trods hendes meget unge alder).


  • #3   20. sep 2010 Jeg har lige prøvet at have hende ude og mærke igen, og det er MEGET tydeligt at der er noget der bevæger sig derinde..
    Man kan næsten mærke formen af en eller to unger, de/den sparker og bevæger sig næsten konstant når jeg mærker (specielt i højre side og midten på hende, men det skifter lidt), og så ved jeg ikke om det bare er mig men det giver og en slags gnæg lyde hvis man lytter godt efter på maven af hende og hun slikker sig også tit på maven..
    Jeg vil være meget (positivt) overrasket hvis hun ikke er drægtig, men hvis hun er hvor længe tror I så umiddelbart der går inden hun får unger (jeg ved godt det er svært for jer at sige med så få informationer)?..


  • #4   20. sep 2010 Det lyder som om hun er drægtig
    Tydelige bevægelser i maven og en lyd af de skærer tænder - det er meget tydelige tegn desværre.
    Jeg vil skyde på hun nedkommer i hvert fald indenfor de næste 4 uger. Jeg vil mene der ikke er særlig længe til fødslen.


  • #5   20. sep 2010 Sunde håber da det var en ups parring.... 13 uger var godt nok ikke meget

  • #6   20. sep 2010 Der er ikke så meget at gøre, andet end vente og holde skarpt øje med hende, og sørge for at hun får ordentligt foder -evt. lidt tilskud så hun får lidt ekstra.

  • #7   20. sep 2010 Ellers så Royal Rabbit, er lidt nemmere at give dem.

    Jeg blander gerne 2 dele ovator og 1 del royal rabbit.

    Mener også ærteflager feder?


  • #8   20. sep 2010 Okay mange tak for jeres svar!.
    Jeg har lige mærket på hendes søster Marilyn, og desværre kan jeg også mærke noget der - ikke så meget som Carolyn, hun er heller ikke så tyk som Carolyn - men det kan vel være at hun er blevet parret en-to uger senere end Carolyn?...
    Det var godt nok ikke hvad jeg havde forventet smiley Men som I siger er der jo intet at gøre ved det, og jeg må bare håbe på det bedste...
    Jeg læste lidt på internettet i nat, om andre der havde haft marsvin der havde fået unger alt for tidligt - og de fleste havde heldigvis fået sunde unger og selv overlevet..
    Det er bare Carolyn er MEGET lille af sin alder, Marilyn er meget større og kraftigere..

    Er der noget specielt godt foder som man kan give dem?...
    Banan? Royal Rabbit? Havregrød? Som I skriver.


  • #9   20. sep 2010 Jeg ville aldrig give mormarsvinet havregrød. Det er ikke marsvine mad. Men jeg ville give det godt med fedende tørfoder som Rollo skriver Royal Rabbit eller hvad der ellers kan gives. Samt godt med grønt og hø. Eventuelt også majsflager

  • #10   20. sep 2010 Hvis du sætter en skål ind i buret til ungerne så fint nok.

    Men ikke via en sprøjte. Det er ikke marsvine foder, og dyret skal ikke selve tygge grøden. Så derved bruger den ikke sine tænder.

    Men masser af hø, god fedende tørfoder. Så skal det nok hjælpe på vægten. Og så godt med det grønt som feder.


  • #11   20. sep 2010 Okay mange tak!
    Jeg har givet dem lidt ekstra hø, og vil prøve at give dem noget af det I har forslået!..


  • #12   20. sep 2010 Man kan godt give mormur havregryn, men jeg ville ikke give hende det som grød. Ungerne skal heller ikke have havregryn, det gør at de får for meget kalk og det kan gå ud over deres knoglevækst.
    Skal de have noget der feder lidt, havde jeg nok valgt bare at give dem et par gulerødder eller som Rollos skriver, noget RR smiley


  • #13   20. sep 2010 Okay, mange tak for svaret smiley

  • #14   20. sep 2010 Er der ikke også noget med at fosfor indholdet i havregryn, i større mængder kan være skidt for marsvin?
    - Der er et eller andet der, kan ikke huske det præcist.

    Derudover så synes jeg havregrød sviner, og jeg er måske doven men synes det er 100x nemmere med noget RR i foderet, for der er flere gode ting i RR for grisene.

    Min lille nu 4mdrs drægtige hun (Også købt sådan), får ovator + RR.
    - Hun er ikke vildt lille, men i den alder synes jeg de skal ha' noget mere at stå imod med, for samtidig med at hun har unger skal hun jo også gerne selv vokse og blive større! smiley

    Er de begge drægtige, så vil jeg skille dem ad når fødslen nærmer sig.


  • #15   20. sep 2010 Rollo det er calcium indholdet ( kalk) indholdet der bliver for meget med havregrynd.

    Men tæt på. hehe



  • #16   20. sep 2010 Rollos Marsvin:
    Tak for svaret -
    Jeg ved endnu ikke om de begge er drægtige, men jeg har lige lagt mærke til at de er begyndt ikke at enes!...
    Marilyn jagter Carolyn så man pludselig hører skrig og raslen derovre fra!..
    Det er sket meget her til aften, og lagde også lidt mærket til det i nat (dog ikke noget jeg tænkte yderligere over) - men nu er det altså ca. hver 20 minut, og det er jo SLET ikke godt hvis de er drægtige - at Carolyn f.eks. stresser pga. Marilyn er dominerende og jagter hende eller lignende..
    Tror I også det er bedst at skille dem ad pt?.. Eller skal jeg se dem an lidt endnu?
    Jeg ville bare ønske at jeg med sikkerhed vidste om de var drægtige, og om hvor lang tid der så evt. er til de nedkommer..


  • #17   2. okt 2010 Jeg har nu fået bekræftet at de er drægtige..

    Carolyn:
    - Hun er kugle rund/pæreformet, og tyk trods hendes lille størrelse.
    - Hendes mave føles helt "proppet"/fuld, og man kan tydeligt forsigtige mærke ungerne.
    - Ungerne sparker utroligt meget denne uge (de sparkede også meget sidste uge, og en del ugen inden), det er sådan at hvis man sidder med hende på maven/skødet kan man mærke ungerne sparke igennem hende på ens mave/skød, og når jeg kigger på hende inde i buret bevæger hendes mave sig meget, hvis man ligger en hånd på maven er det helt vildt derinde.. Der er også lyde fra hendes mave, en masse "skulpen" og klikkende tænder..
    - Hun spiser, drikker og ligger rigtigt meget.
    - Hendes bækken/haleben (?) er der ca. en tommelfingers bredde imellem, og det har der været hele denne uge..

    Marilyn:
    - Hun er pæreformet, men langt fra lige så fyldt og tyk som Carolyn, trods Marilyn er meget større/kraftigere bygget!
    - Hvis man mærker på hendes mave kan man svagt mærke en unge, og af og til sparker den.
    - Hun spiser og drikker konstant, og virker lidt vild i det..

    Jeg ved godt I selvfølgelig ikke kan sige noget med sikkerhed, men hvornår vil I skyde på at de får unger (indenfor hvor mange uger)?
    Det er MANGE år siden jeg sidst har haft marsvin med unger, jeg var ikke særlig gammel den gang, så trods jeg ved en del om processen med dem ved jeg langt fra alt..
    Vi havde tænkt os at tage op på min fars gård i weekenden her, men ved ikke om jeg tør lade de drægtige marsvin være alene hjemme hvis de kan få unger hvornår det skal være nu..

    Mvh.


  • #18   2. okt 2010 De går ikke sammen vel?

    Jeg vil skyde på at Carolyn føder indenfor en uges tid måske, og den anden går der nok lidt længere for. Men kun gæt.


  • #19   2. okt 2010 Altså, opdrætter må vel kunne fortælle hvornår broderen blev taget væk fra dem, og så kan du beregne ud fra det, hvornår de seneste føder.

  • #20   2. okt 2010 Von Fancy: Nej, de går i hver deres bur for tiden - dog ved siden af hinanden smiley

    Annbritt J: Ja det er sandt, men disse to fik jeg ikke fra en opdrætter.
    Jeg fik dem fra min fars kammerats dyrehandel (jeg fortrækker at købe fra opdrættere, men da det var en bekendts dyrehandel tog jeg imod dem) - dog er det ikke min fars kammerat's skyld at de er drægtige, han havde nemlig lige fået marsvinene ind fra private som 8 ugers - og da jeg tog imod dem var de lige blevet 9 uger gamle..

    Tak for svarene begge to..


Kommentér på:
Drægtig marsvine unge?

Annonce