{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.807 visninger | Oprettet:

Bagsiden af marsvine avl {{forumTopicSubject}}

Vi oplever gang på gang at der sidder unge tøser herinde som har fået den "fænomenale" ide, at de vil avle på deres marsvin og tror, at det at få marsvine unger er lutter guld og grønne skove, og alle som en bliver de stiktossede og enormt fornærmede når vi, der har opdrættet i længere tid, forsøger at fortælle dem, at de måske lige skal overveje en ekstra gang, om de rent faktisk har det der skal til, hvis det nu ikke går som det skal...

Så nu vil jeg fortælle, hvordan MIN store bededag er foregået...

I Februar satte jeg en af mine ynglingshunner i avl. Moderen til min junior danmarksmester. Min Temporary Insanity. Og lykken ville ingen ende tage, da jeg konstaterede, at hun var drægtig med min triple champion, Chinkhai. Jeg glædede mig som et lille barn til de unger, mine forventninger var enorme, for de ville være klar til at komme med til Nordisk.

I går aftes lagde jeg mærke til, at Temp var lidt mindre energisk end hun plejede. Jeg tog hende ud, mærkede på maven og der var stadig liv. Jeg kunne mærke, at hun var åben, så jeg tænkte, at det nok var ved at være oppe over. Så hun blev sat for sig selv inden jeg gik i seng.
Da jeg kom ud i formiddags for at give nogle mælkebøtter, opdagede jeg, at hun sad i et hjørne og hun havde slet ikke rørt sin mad i løbet af natten. Og hvis Temp ikke rører sin mad, så VED man der er noget galt, for hun er ellers altid sulten.
Så jeg tog hende ud og mærkede på maven og der var ingen liv derinde mere.
Jeg vaskede mine hænder af og stak en finger op i hende for at se om jeg måske selv kunne lirke ungerne ud. Det kunne jeg desværre ikke rigtig komme til.
Jeg ringede til min dyrlæge ved 13-tiden, var derude omkring 13.30.
Vi startede med at tage et røntgen billede. Der var 3 unger derinde. En lå og blokerede ved åbningen, en lå med hovedet i forkert retning og den sidste lå normalt. Men ingen af dem kunne komme ud.
Jeg tror det der er sket er, at vandet er gået og hun har haft veer, men da den ene unge blokerede for dem allesammen, så er de ikke kommet ud, fødslen er gået i stå igen og alle 3 unger er døde indeni hende i stedet for.
Dyrlægen og jeg vurderede situationen. Hun havde endnu ikke fået den sødlige lugt de får, når de får drægtighedssyge og hun virkede umiddelbart også nogenlunde frisk, så jeg tænkte der måske var en lillebitte chance for, at hun ville klare et kejsersnit.
Jeg overlod hende derfor til min dyrlæge og kørte ud til Sofie (LUX) for at vente.
Vi brugte tiden på at gå i Fakta for at købe en masse forskelligt grønt jeg kunne tilbyde hende når operationen var ovre.
Ved 15-tiden ringede min dyrlæge, operationen var vel overstået og hun var ved at vågne. Jeg kunne hente hende mellem 15.30 og 16.00.
Jeg var hjemme med hende ved 16.30 tiden og lagde hende på en varmepude. Hun var stadig dopet af morfin, men virkede egentligt frisk nok.
Over de næste timer gav jeg hende jævnligt vand med druesukker og biolapis og tilbød hende noget af alt det grønt jeg havde købt. Men hun ville ikke spise noget.
Efter jeg selv havde fået aftensmad, ved 19-tiden, tænkte jeg, at nu virkede hun vågen nok til, at jeg ville give tvinge hende til at spise noget critical care, så hun i det mindste fik et eller andet i maven.
Jeg gik ud for at blande det og da jeg kom tilbage lå hun og lavede "jeg er ved at dø"-gisp. Der gik ca. 30 sekunder, så var hun væk.

Jeg er selv pt fysisk og mentalt udmattet. Jeg har brugt den sidste time på at tude og tænke, om det at opdrætte marsvin rent faktisk er det værd, når det så går galt.
Jeg var rigtig rigtig glad for Temporary Insanity, hun var en utrolig stor personlighed. Det her skulle have været hendes sidste kuld inden hun skulle have været pensioneret. I stedet endte det med at koste hende livet.
Og jeg har mistet en af mine absolut ynglinge. Og det kostede mig 4800,- (!!!) fordi det er helligdag i dag.

Så når vi forsøger at advare om, at det at opdrætte marsvin altså ikke bare er lutter lagkage..... Så er det IKKE for sjov vi siger det!
Min dag i dag er et meget klassisk eksempel. Jeg har til dato aldrig haft en hun, der har overlevet et kejsersnit. Men jeg er "dum" nok til at forsøge alligevel, fordi jeg hver gang håber der er en chance for, at det vil lykkedes denne gang. Og jeg er lige knust hver gang det bare ikke er nok og de dør alligevel. Det er virkelig virkelig hårdt.
Og ikke mindst, det koster rigtig rigtig mange penge.
Så til dem herinde, der går med overvejelserne at de vil avle marsvin: Kan I klare det mentalt og økonomisk, hvis det nu skulle gå helt galt en dag som i dag?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bagsiden af marsvine avl
  • #1   4. maj 2012 Puha, hvor lyder det ikke spor rart. Føler med dig!

    Min Bededag blev også brugt på dyrlæge. Min skønne skønne teddy Pixeline var igår aftes meget sløv og oppustet. Jeg var hjælpeløs og kunne intet gøre. Mine forældre var gået i seng og ville ikke tage til vagtdyrlægen. Jeg lagde mig til at sove, men sov kun et par timer fordi jeg var så bekymret for Pixeline. Var hun mod død når jeg stod op?

    I morges levede hun stadig og kl 12 tog vi til dyrlægen.
    Nu får hun Fibreplex, men hendes tilstand er stadig kritisk. Det er virkelig ikke sjovt at sidde med et marsvin som kan dø hvert øjeblik og man kan ikke gøre noget.

    Jeg er derudover enig i dig med hensyn til avl. Der er skræmmende mange, både store og små, som kaster sig ud i avl af dyr som de ikke ved et klap om, men som kun vil avle fordi det lyder spændene og unger er jo åh så søde... Ja vist er de søde, men vil man virkelig kaste sig ud i avl for at eje et par søde unger i 4 uger?


  • #2   4. maj 2012 Ja, det er det man skal gøre op med sig selv. Er man villig til at risikere at man måske mister sin hun, bare fordi man synes marsvineunger er søde? Er det virkelig det værd?
    Jeg ved i hvert fald, at lige nu sidder jeg og ønsker, at jeg ikke havde sat Temp i avl igen.


  • #3   4. maj 2012 Man vil altid fortryde sine valg. Hvis du ikke havde sat hende i avl havde du ærgret dig over at du ikke havde fået et sidste kuld på hende. På det tidspunkt anede du jo ikke hvad du havde i vente.

  • #4   4. maj 2012 Det er trist at det endte sådan smiley
    Desværre er der mange som i selv siger, der bare vil have unger fordi de er søde, og så er de ligegyldige senere hen og de kan bare lide fordi de ikke har råd til at få dem til dyrlægen alligevel.

    Jeg synes det er fedt at du reagerede så hurtigt på at dit marsvin havde det dårligt og kom til dyrlægen med hende. Men jeg er ked af udfaldet


  • #5   4. maj 2012 børn er ikke modne nok til at kunne bedømme "om det er det værd" derfor får mine børn slet ikke lov til at få unger på deres marsvin, slut prut diskussion færdig! er svaret. Jeg har også prøvet et par stykker at de kæmperegninger hvor det så alligevel ender med død marsvin (hvorfor vælger de altid en søndag eller helligdag de små skiderikker?) så ved fx drægtighedssyge (som jeg ikke har oplevet nogle år efterhånden 7-9-13) bliver kræet simpelthen aflivet i stedet for at sende den gennem lang lidelse, jeg har fx en gang prøvet at tvangsfodre en hun en hel uge efter hun havde født to svage unger som døde døgnet efter. Dyrlægen bad om lov til at obducere hende bagefter og var meget forundret over hun overhovedet havde levet en hel uge uden at tabe sig nævneværdigt (hun indtog INTET selv), leveren var helt hvid pga svær ketose og jeg ville aldrig have fået hende til at spise selv igen alligevel. Det er for hårdt psykisk den slags oplevelser (at man kæmper og kæmper og det ikke lykkedes alligevel) så jeg må da sige jeg er blevet LIDT hurtigere på "aflivningsaftrækkeren" efterhånden som jeg har set eks på hvem man KAN redde og hvem man ikke kan... har de fx først været gået fra foderet helt i 1 døgns tid kan man ligesågodt opgive hvis ikke man har sat tvangsfodring i gang allerede efter ½ døgn., jeg ville ikke ofre behandling når jeg ved at grisen højest sansynligvis bare vil lide desto længere tid. Men ang. priserne: det er pigernes forældre som skal betale dyrlægeregningerne så det burde jo egentligt være dem du talte til, ikke pigerne selv...

  • #6   4. maj 2012 Rikke F: Tak. Det er netop det, der er pointen med hele mit indlæg. Man skal ikke sætte sin hun i avl hvis ikke man også er klar til at tage ansvaret hvis det skulle gå galt.
    For når det først går galt, så går det som regel rigtig galt.


  • #7   4. maj 2012 Susan S: Nej, men det er alligevel pigerne der tager valget, fordi de enten ikke regner med det kan gå galt eller regner med, at selvfølgelig betaler deres forældre da, uden at de overhovedet har snakket med dem først.
    Havde Temp udviklet drægtighedssyge inden hun fik kejsersnittet, så var hun nok også bare blevet aflivet, men i og med hun ikke havde, så håbede jeg der ville være en chance.


  • #8   4. maj 2012 Er fuldstændig enig med det du skriver, Cavy!
    Håber du er okay, sidder også selv her hjemme med en syg mut, som også har været til dyrelæge, hvor det også kan ende galt..


  • #9   4. maj 2012 Det værste er, at sådan én negativ oplevelse fylder SÅ meget - det kan ødelægge så meget for en, rent psykisk.

    Sidste sommer mistede jeg også en hun til drægtighedssyge, - en fantastisk lækker teddyhun som skulle have sit første kuld, glædede mig som en vild og vanvittig.
    - Hun får 4 døde unger, virkelig smukke perfekte babyer og så blev hun ellers syg, hun var selvfølgelig til dyrlæge (At betale ved kasse 1, og det var dyrt!) og så ellers oppe hele natten, give hende vand og mad - med druesukker og grød eller hvad jeg nu kunne få i hende. To nætter gik sådan! Det ene sekund virkede hun bedre, det næste var det tilbage til nulpunktet smiley Til sidst måtte jeg ta' til dyrlæge igen og få hende aflivet.

    Oveni havde jeg fået kasteret en masse drenge, som endte med at dø på stribe - hvorfor vides ikke helt, det kom ligesom "i striber" - nærmest en om dagen eller hver anden dag.

    En hun fik et kuld hvor to af ungerne var svage, kæmpede for dem i et par dage og måtte selv aflive dem da de til sidst var for svage - at ta' dem til dyrlæge havde været mindre humant, end at aflive dem selv - men for h... hvor er det grimt at måtte aflive selv!!!

    Jeg mistede noget nær 15 dyr på én sommer, pga. jeg bare ramte en stime af uheld der ville noget - til sidst turde jeg ikke gå ind i værelset hvor de står af frygt for at finde et dødt marsvin! Jeg måtte sende min kæreste derind.

    Følte mig som den dårligste marsvineejer nogensinde, havde lyst til at komme af med ALLE marsvin og det skulle bare være NU, for jeg var jo alligevel en elendig dyreejer smiley

    Det var rent psykisk simpelthen så grimt og ubehageligt, og jeg endte med at skære meget ned i marsvin og måtte bakke ud af nogle reservationer jeg havde hos en avler - hvilket jeg var vildt flov over og ked af, intet mere træls end folk som har reserveret dyr og så springer fra.

    En ting er hvor hårdt det hele var - noget andet er også hvor dyrt det var, i dyrlæge, medicin, diverse indkøb for at finde lækre ting for at få dem til at spise, alle de nætter hvor man kæmpede for et dyr.

    At opdrætte er meget andet end blot for sjov, bare fordi man vil ha' små søde marsvineunger osv.


  • #10   4. maj 2012 Ja, jeg havde en clamydia infektion hos mine marsvin sidste forår. Det er det værste jeg nogensinde har oplevet og det ønsker jeg virkelig ikke at nogen andre skal udsættes for, jeg var ved at gå psykisk ned.
    Sygdommen spredte sig bare fra dyr til dyr. Når man kom ud om morgenen vidste man ikke, hvor mange døde eller syge dyr der ville møde en. Jeg rendte ved dyrlægen faktisk hver eneste dag i en periode.
    Jeg var heldig og mistede kun 7, men for dælen, hvor måtte jeg behandle mange syge dyr i den periode. Og der er bare ikke ret meget man kan gøre.
    Hele den omgang kostede mig i alt 15.000,- i dyrlægeregninger.
    Der var jeg også meget meget tæt på bare at give op og sælge alt da smitten var ovre.
    Men mine søde venner fik mig overtalt til at lade være, for de vidste jeg ikke ville kunne undvære dyrene når jeg var kommet psykisk over den omgang sygdom der ramte.


  • #11   4. maj 2012 Ja man får lyst til at kaste håndklædet i ringen og bare give op, - de der dårlige perioder kan virkelig slå en helt ud!

    Var til dyrlæge i går med en af mine grise og jeg tænkte virkelig at jeg ikke ville få ham med hjem igen, kunne simpelthen ikke lade være med at sidde i bilen og tude da jeg havde været inde ved dyrlægen, - for han kom med hjem igen smiley

    Det er ikke lutter lagkage det med avl, - det er hårdt når det går galt og den risiko er der HVER gang!


  • #12   4. maj 2012 Vi havde en chinchilla avler på et tidspunkt, der fik giardia ind fra en kat hun havde fra DB...
    Det var også sådan noget med medicinering i døgndrift, og døde dyr på stribe.

    Der skal virkelig meget lidt til nogle gange.

    Sidste år blev et af vores dyr syg.
    Det hele var bare så elendig en oplevelse, at jeg mest havde lyst til helt at opgive, og bare komme af med hele dyrene.


  • #13   5. maj 2012 kan kun være enig. Jeg var ved at DØ af skræk da jeg opdagede at Champange (dyrehandler marsvin) var drægtig og vi 1) ikke vidste hvor gammel hun var. 2) ikke anede hvem far var. 3) ikke anede hvor langt hun var henne.
    Vores eneste trøst var at vi vidste hun havde fået godt foder alt den tid hos os og virkede fit for fight og så kunne vi ellers få lov at vente.
    Den 27 januar kl. lidt over 3 kom ungerne. det gik super godt og var hurtigt overstået. Den ene unge (toddy) var så ved at dø fra os og vi måtte til dyrlæge d.29. Han skulle øjendryppes og fik pincilin (800- et-eller-andet.) derudover kom et ekstra tjek-up senere.
    Skæbnen ville så at vi fik 2 hanner og 1 hun (havde håbet på så mange hunner som muligt.) og nu har vi netop betalt for kastration af de 2 hanner, og igen måtte Toddy have særbehandling da hans ene sten ikke ville falde ned måtte vi vente ekstra længe og da vi endelig fik ham på bordet viste det sig selvsamme sten var mærkelig og deform og de virkelig måtte grave for at finde den frem. Samtidigt med dette fik vores ene rescuegris mavefnidder og var ved at stille skoene og måtte have specialkost og medicin og måtte tvangsfodres for at holde maven igang.
    Så nej det er ikke altid lutter lagkage med de marsvin og unger.


  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
    #14   5. maj 2012 Sikke et trist indlæg jeg startede min morgen med. smiley

    Jeg håber så inderligt at du kommer ovenpå igen, og at folk vil tage sig tid til at læse dette indlæg og lære af det!


  • #15   5. maj 2012 Ja der kan gå meget galt når man avler, er enig! Men det er ikke kun for avlere det går galt, det sker også for mennesker der bare har dyr uden at få unger på dem -det sker for alle smiley

  • #16   5. maj 2012 Ja, men det er endnu en god grund for folk, der bare gerne lige vil have et kuld unger, til at overveje om det rent faktisk også er det værd, for de kan ligeså vel risikere at komme til at stå i den situation jeg stod i i går.

  • #17   5. maj 2012 Ja det ved jeg godt, men der er stadig risiko selvom man ikke avler.
    Jeg syntes også man bør tænke sig om og er enig med jer, det jeg siger er at det ikke kun sker for dem der avler.


  • #18   5. maj 2012 Rachel:
    Natrurligvis er der en risiko når man ikke avler. Der er en risiko for at blive syg så længe man lever. Det er ikke anderledes for dyr.

    Forskellen er bare, at når du begynder at avle, så begynder du at stresse avlshunnens krop ekstra meget, og så er der naturligvis større risiko for sygdom e.l. end ved "bare" at have kæledyr.

    Dvs. at du skal lægge den almindelige risiko sammen med risikoen for komplikationer hos mor såvel som unger.
    Hvis du har et marsvin der får en infektion via et sår, er der ikke noget risiko for at makkeren også får det.
    Hvis dit gravide hunmarsvin får en infektion, kan hun og unger risikerer at dø af det. Eller måske dør hun lige efter hun har født, og så star man pludselig men men masses må unger, og fordi man ikke rigtig har styr på tingene, er risikoen for at de også ryger, en del højere.


  • #19   5. maj 2012 Ja, risikoen er højere, det eneste jeg siger er at der er risiko lige meget hvad. Og jeg siger også at jeg er enig med jer. Så der er ingen grund til at "forklare" mere osv. Jeg ved det godt, jeg er enig med jer, jeg siger bare at der også er en risiko selvom man ikke avler.

  • #20   5. maj 2012 Det underminere bare lidt hele ideen med tråden, når man går ind og siger at der altid er en risiko.
    Også selvom du siger at du er enig, for det er lige præcis sådan et type argument det ender med der bliver brugt... "Der er altid en risiko"


  • #21   5. maj 2012 Jeg er enig i at man bør tænke sig om inden man avler, om man har nok erfaring og har penge og vil tage risikoen.
    Jeg mener ikke at man bare bør avle, fordi der er jo aligevel en risiko.
    Jeg har nok ikke skrevet det helt rigtigt, du misforstår mig smiley Det jeg mener er at der desværre er en risiko selvom man ikke vælger at avle, og at jeg egentlig bare syntes det er ærgeligt at så mange mister deres dyr da jeg også selv har prøvet at miste dyr.


  • #22   5. maj 2012 Selvfølgelig kan man ikke gøre noget ved at man mister dyr, det er naturligt og en del af livet, men det er stadig ærgeligt.

Kommentér på:
Bagsiden af marsvine avl

Annonce