{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.023 visninger | Oprettet:

spørgsmål ang kanin + bur {{forumTopicSubject}}

Hej
har fået anskaffet mig 3 fransk vædder kaniner der skal bruges til at avle lidt til slagtning men har lidt spørgsmål

hvornår er kaninerne køns modne ?

skal også have bygget bur da det jeg fik med var lige småt nok

tænker jeg vil bygge det i etager ud af EUR paller så der bliver 80x120cm hvilket jeg sys er stort nok (de kommer også på græs)
men hvor højt skal det være ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  spørgsmål ang kanin + bur
  • #1   6. maj 2014 Burene skal være så høje at kaninen kan stå på bagben i buret. Ellers kan den risikere at få smadret ryggen.

    Kaniner kønsmodne ret tidligt, men det anbefales altid først at avle med dem når de er:
    Hunner - 8 måneder
    Hanner - 1 år


  • #3   6. maj 2014 Ved godt de skal gå vær for sig smiley

    så vis jeg laver dem 55cm høje vil det være fint ikke ? smiley


  • #5   7. maj 2014 Sascha: Hvad skulle der være i vejen for at bruge en han på f. eks. 6 mdr. i avl ?

  • #6   7. maj 2014 Jørgen - uden s
    Det er princip for mig ikke at bruge en han der er under 6 måneder da man ikke altid kan være sikker på temperamentet når den stadig er så ung. Derfor venter jeg altid til de er mindst 1 år. Og det er altid hvad jeg er blevet anbefalet.


  • #7   8. maj 2014 Et hurtigt generationsskifte er nøglen til en hurtig arvelig fremgang - det ser vi inden for en række dyrearter - så derfor får en række hanner lov til at blive fædre til nogen kuld tidligt, således at vi i en tidlig alder kan bedømme hannens avlsværdi - så har vi både hannen og hans afkom at bedømme ud fra.

    Princippet er anvendt i min besætning i 56 år, heraf de sidste 48 år med hollænder.


  • #8   8. maj 2014 Jeg synes et bur på 120 x 80 lyder okay. Det er trods alt meget dybt. Jeg ville dog nok lave det 65 højt bare for at være sikker.. Nu ved jeg dog ikke hvor store sådan nogle slagtekaniner er smiley

  • #9   8. maj 2014 Det kan sikkert også sagtens være nyttigt, men for mig er det princip at jeg ikke bruger hanner før de er mindst 1 år.

  • #11   8. maj 2014 Ja, men nu skal du altså også lige huske på at det er ikke et KRAV at burene er så stor iflg. lovgivningen.
    Jeg kan godt følge dig i, at de bliver større og sådan, men tvivler på at dem der avler f.eks slagtekaniner har 10 bure stående på størrelse med et stort 6 mandsspisebord.. Det er de færreste huse der har plads til det. smiley

    Jeg mener bare at 120x80 er en udemærket størrelse. Jeg ville selv nok vælge noget i nærheden af 140x100, fordi der ville så også være bedre plads til f.eks unger, men det er alligevel også et stort bur. smiley
    (Jeg kan personligt bedre lide bure der både er lange og brede, det giver kaninen mere plads ifl. mig.. Derfor vil jeg f.eks hellere have et bur der er 120x120 end et der er 150x80, bare for at komme med et eksempel smiley )


  • #13   10. maj 2014 Jeg skal lige nævne, at bure med dybde over 80 cm er upraktiske for folk med normal armlængde, da man ikke "uden at kravle" ind i buret kan få fat i kaniner, der befinder sig i den bageste del af buret. Så må man in drette længden efter behov.

  • #15   10. maj 2014 Jørgen - Er det ikke derfor der som regl også er låger i toppen af bure? smiley

    - men ved mange rottebure er der altså gerne 75-80cm dybt og kun en låge i fronten men vi klarer det nu alligevel smiley


  • #16   11. maj 2014 I de fleste hjemmegjorte staldanlæg er dybden afhængig af længden på ejerens arme. 80 cm er fint for mig (som måler 1,85 m.). Og den idelle højde i et 2 etagers buranlæg er, at forbrædtet i øverste etage flugter med undersiden af ejerens arm (hos mig ca. 1,35 m).

  • #17   23. maj 2014 nu er burene bygget og de blev 120x80 i 3 etager med en højde på 65cm og det går fint har været i stalde hvor burne var det halve....

    kaninerne er ude hele dagen kun inde om natten og vis det er virkelig lorte vejr....

    og som der også blev sagt høje oppe har jeg ikke plads til 10 bure på str. med et 6 mands bord

    men tak for hjælpen smiley


  • #18   25. maj 2014 Unge mennesker kan have gavn af 3 etager - en gammel "nisse" som jeg undlader ned nederste etage, da det ikke er bekvemt for mig at håndtere kaninerne og arbejde i det det niveau.

  • #19   25. maj 2014 Kan også godt se det fornuftig i at undlade den nederste og Vis jeg for brug for flere bure blir det også kun 2 etager smiley

  • #20   26. maj 2014 Bare vent, til du bliver ældre...

  • #21   26. maj 2014 Haha ja det blir ikke. Godt smiley

Kommentér på:
spørgsmål ang kanin + bur

Annonce