{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.945 visninger | Oprettet:

Mor kanin æder unger {{forumTopicSubject}}

Hej alle jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig lidt i den situation jeg sider i.

Min hun kanin Pandora er her til morgen født, jeg så at hun var igang da jeg ville fodre her til morgen, så jeg gik igen og kom tilbage da jeg igennem vinduet fra huset kunne se at hun var færdig.
Da jeg kommer der ud ser jeg at hun sider og æder en unge, jeg håber sådan at den var død eller syg ved fødslen og at der er derfor hun har ædt den, der lå så 3 levende unger i reden.

Hun har haft 3 kuld før, de 2 første er helt og aldeles vellykkede, men sidste sommer fik hun et kuld på 3, og der forsvandt de alle, tror netop hun har ædt dem, det skete over 3 dage at de "forsvandt".

Denne gang valgte jeg at parre en anden hun op samtidig, så jeg ville kunne ligge dem hen til hende hvis dette skulle ske igen.

Jeg er ret nervøs, hende den anden har ikke født endnu, og er meget nervøs for at Pandora skal æde de andre unger .

Hvad ville i gøre ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mor kanin æder unger
  • #3   2. maj 2013 Havde tænkt at tjekke igen om et par timer, hun er heldigvis så tam at hun intet har imod at jeg roder ved ungerne, det har hun aldrig haft.
    Hvis jeg havde sat mig og kigget på hun fødte ville hun heller ikke ha taget sig af det.
    Men det med at lade naturen gå sin gang er jeg ikke vild med, nu hvor der er en chance for at rede dem.
    Men jah, æder hun en til fjerner jeg dem, og håber på at den anden føder i løbet af dagen, så de kan komme der ud, ellers må sutteflasken frem igen ..


  • #4   2. maj 2013 Susanne: Jeg håbede at det bare var sidst at hun ikke kunne passe dem, derfor jeg valgte at se om hun kunne denne gang, men jeg har bare fået bekræftet at hun ikke skal have unger mere.
    Derfor valgte jeg at parre den anden op samtidig så jeg ville kunne ligge dem over til hende når de havde født, men hun har ikke født endnu, men tror de kommer i løbet af dagen for hun bevæger sig ikke meget der ude og virker lidt sløv. Det er 32. dagen i dag.


  • #6   2. maj 2013 Susanne: Havde du fjernet dem nu, og så lagt dem ud til de anden så snart hun havde født eller hvad ?

  • #7   2. maj 2013 jeg ville ikke tage chancen at hun åd de sidste, det tager ikke lang tid for hende så er du sikker på dein anden hun føder idag så tag dem væk

  • #8   2. maj 2013 Hvisbikke jeg forstyrre mere der ude i dag er jeg 99,9 procent sikker på at der ligger unger inden i morgen tidlig fra hende den anden. Men hun er dog førstegangs fødene så hun er svær at aflæse. Men hun virker sløv, spiser ikke rigtig og ligger meget ned så tror de kommer inden længe.

  • #10   2. maj 2013 Det er jo det, nu har hun haft 2 helt fine kuld før, for henholdsvis 2 og 3 år siden, de andre er fine og friske og ligger i en fin rede.
    Som skrevet ved jeg ikke om den var død den jeg så hende spise, så bare at der lå en halv unge som hun var i færd med at spise.
    Sidst så alle ungerne sunde og raske ud og de lå i reden osv, men da jeg kom hjem om eftermiddagen var de bare "forsvundet" så går ud fra at hun har ædt dem.

    Har mærket hende på maven, og hun har ikke særlig meget mælk i patterne i forhold til hvad hun flejer at have, kan det have noget med det at gøre ?


  • #12   2. maj 2013 Okay. Det gør jeg så. Har i erfaringer med hvordan den anden mor kanin kan tage imod dem ? Ligger hun overhovedet mærke til at der kommer 3 ekstra der lugter helt anderledes ?

  • #14   2. maj 2013 Okay. Tak for hjælpen.

  • #15   2. maj 2013 Kom lige i tanke om at sidst hun spiste sine unger spredte hun dem ud i hele buret. Det har hun ikke gjort denne gang, de ligger fint i reden endnu og hun ligger of slapper af, jeg tror jeg ser i morgen tidligbom de alle er der og om de har fået mad og så må jeg tage den der fra.

  • #17   2. maj 2013 Så har den anden kanin født. 3 unger også, 2 friske i reden og en uden for reden der ikke havde fået mad og den var godt kold, men hensyn til Pandora ser alt fint ud, de ligger stadig i reden varme og livlige så har en god fornemmelse i maven smiley

  • #19   3. maj 2013 Mange tak smiley

  • #21   3. maj 2013 Jamen, i går aftes fødte hende den anden, men da Pandoras unger lå så fint i reden lod jeg dem lige der.

    Her til morgen kiggede jeg til Pandoras unger og alt ser fint ud, de er varme og har runde maver.
    Jeg ville så kigge til hende den andens unger men da hun var inde i rummet hos dem valgte jeg at lade være med at forstyre, og tage ud og ride.

    Nu er jeg så lige kommet hjem og den anden hun var ude af reden så jeg kunne kigge, der lå hendes unger desværre døde i reden, det er første gang hun har unger, men det er selvfølgelig rigtig ærgeligt smiley

    Men Pandoras ser endnu fine ud, så tror at det var et sygt kuld sidst siden det gik så galt, og så var det sikkert en død født unge jeg så hende æde i går .

    Men har lige et spørgsmål, nu hvor hende den andens unger er døde, hvor længe skal der så gå hvis jeg ville parre hende op igen ?


  • #22   3. maj 2013 For mig er der 2 væsentlige årsager, når hunnen æder ungerne.

    1) Dårlige moderegenskaber (arveligt).
    2) Hunnen er tørstig.

    Jørgen


  • #24   3. maj 2013 Tak Jørgen, hun har altid adgang til vand, og hun har jo haft kuld før som er gået rigtig fint smiley Men alt ser fint ud intilvidere smiley

    Susanne: Jeg ville også mene at det var for hårdt at parre hende op igen nu .


  • #25   3. maj 2013 (link fjernet)

    Læs afsnittet Vild- og tamkaninens territorium.
    Det kan også være grunden til at hunkaniner æder sine unger.


Kommentér på:
Mor kanin æder unger

Annonce