{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.237 visninger | Oprettet:

redebygning {{forumTopicSubject}}

Hej, har for nyligt fået to kaniner, ved ikke hvilket køn de er, men de sku være af samme køn, og har gået sammen i 1½ - 2 år.. Idag da jeg kom ud til dem ku jeg se en af dem har bygget rede? Hvis det er to hun kaniner der går sammen, bygger de så rede? Eller er der en risiko for at det alligevel er en af hver?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  redebygning
  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 141 Svar: 6.140
    #1   18. maj 2012 1. kaniner er koloni dyr og bør ikke holdes sammen i bur.
    2. hunner kan være falsk drægtige og kan derfor finde på at bygge rede
    3. hvis det er en han og hun burde der have kommet unger op til flere gange, og hunnen vil have været meget overbelastet pga. hannen.

    (link fjernet)
    (link fjernet)


  • #2   18. maj 2012 Tak for svar smiley Så selv to hunner bør ikke gå i samme bur eller hva? Selvom de altid har gjort det?

  • #3   18. maj 2012 Nogle hunner kan godt. Men jeg ville også skille dem ad.

  • #4   18. maj 2012 1 kanin = 1 bur, 2 kaniner = 2 bure

    Jeg ville skille dem ad.


  • #5   18. maj 2012 Skil dem ad, så er du helt sikker på du ikke pludselig finder en af dine kaniner såret

  • #7   18. maj 2012 De har gået sammen de sidste 1½ - 2 år? Og går i et stort bur med løbegård.. Så hvis de ikke ku sammen tror jeg da de allerede ville ha skadet hinanden for længst?

  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 141 Svar: 6.140
    #8   18. maj 2012 Hvis ikke fysisk så psykisk. Det er næsten 100 % sikker at to fertile kaniner er efter hinanden på det ene eller andet tidspunkt.

  • #9   18. maj 2012 Okay, så må jeg hellere skille dem af imorgen smiley

  • #11   18. maj 2012 Er ikke hjemme nu, og skal jo lige ha det andet bur fundet frem og gjort klar

  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 141 Svar: 6.140
    #12   18. maj 2012 Det kan nok godt vente til imorgen, hvis man først har mulighed for at finde et bur til den tid. Hun kan jo ikke bare lade den rende frit i indenfor hvis den ikke er vant til det - derudover er jeg ret sikker på at hun har to hunde, som muligvis gerne vil "lege" med dem smiley

  • #13   18. maj 2012 > Simse < : Ja det har jeg nemlig smiley Altså to hunde der bestemt ikke ville ku lade dem være hvis de rendt frit..

  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 141 Svar: 6.140
    #14   19. maj 2012 Fordi der er meget stor forskel på at have fertile kaniner sammen og neutraliserede kaniner sammen - derfor linkede jeg også til en side som hedder "fordele ved neutralisation"

  • #15   19. maj 2012 Hvis jeg havde to kaniner i samme bur.. Så vil jeg da være sikker på kønnene.



  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 141 Svar: 6.140
    #16   19. maj 2012 Har man to kaniner i sammen bør de være neutraliseret, uanset køn. smiley
    Og de bør slet ikke bo i et bur, prøv at se hvordan mine to kaniner bor: http://www.gnavergalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumId=11767

    Det er hvad jeg kalder optimalt til et fungerende par.
    De har flere forskellige huse og huler, to madskåle, to "toiletter" forskellige højder og tunneller, som er nødvendigt når man har et kaninpar.


  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 141 Svar: 6.140
    #18   20. maj 2012 Det ændre rigtigt meget at de bliver neutraliseret. Det dæmper deres territoriale adfærd en smule, og gør at de ikke længere forstyrres af diverse hormoner.

    Jeg synes godt nok at folk skal til at åbne øjnene op og se at vi er nogle der taler af erfaring.
    Jeg er medlem af et kaninforum hvor man kender meget til kaninadfærd, og næsten alle deres kaniner er neutraliseret og går sammen to og to.
    De bor ikke i almindelige bure, som kan købes i en dyrehandel - de har masser af plads og får det bedste af alt.
    Deres kaniner er blevet 12-15 år gamle.

    Man sætter selvfølgelig ikke et par kaniner sammen i et lille bur, hvor de ikke kan gå væk fra hinanden. Det skal ske under kontrollerede forhold, og man skal slet ikke gøre det hvis man ikke kender til deres adfærd!
    Prøv at læse dette:
    http://dansk-kanin.dk/viewtopic.php?f=8&t=20
    http://dansk-kanin.dk/viewtopic.php?f=6&t=8054


  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 141 Svar: 6.140
    #19   20. maj 2012 Og ja, ALLE dyr kan slås - både flokdyr, kolonidyr og solitære dyr.
    Marsvin, mus, rotter, kaniner, hunde, katte, hamstere - uanset hvilken dyreart det er, så kan de slås hvis kemien ikke passer sammen!

    Det kan gå galt fra den ene dag til den anden, det kan det hos alle dyr.
    To hunde kan også finde på at flyve i flæsket på hinanden lige pludselig.
    Man har flere gange set at to marsvin eller heste ikke kunne enes fra den ene dag til den anden, og de er jo flokdyr som slet ikke bør gå alene.


  • #21   21. maj 2012 Hva nu hvis det fx var samme køn og søskende? (bare et spørgsmål) smiley

  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 141 Svar: 6.140
    #22   21. maj 2012 Anni gram: Stadigvæk kun hvis de er neutraliseret, da de ellers VIL have deres egne ting og kan ikke dele noget som helst med den anden.
    Jeg havde to hanner sammen for snart 5 år siden, og den ene fik ikke foder og måtte ikke være i træhuset, da den anden han var så dominerende og territorial.


  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 141 Svar: 6.140
    #24   22. maj 2012 Ja, alle dyr vil da bestemme over hinanden. Man har ikke en velfungerende flok, hvis der ikke er en alfa, og det er uanset dyreart.

    Et velfungerende neutraliseret kaninpar kan oftest godt spise af samme bunke grønt eller skål med foder uden at der sker noget. De kan faktisk mærke at der mangler noget, hvis den ene dør eller bliver flyttet. Man har set kaniner blive deprimeret over at dens partner døde.

    Du har sikkert ikke læst det link jeg sendte til dig, vel?
    Nej, fordi du tror kun på dig selv og vil ikke indse at andre har dannet deres egne meninger baseret på deres egne erfaringer og forskning.
    Du er velkommen til at komme hjem til mig, efter du har læst det link dér, og se mine to kaniner som fungere super godt sammen.
    Jeg er også sikker på at andre på dansk kaninforum vil lade dig se deres velfungerende kaninpar.


  • #25   23. maj 2012 Hva med kaniner i zoo, der går mange sammen? smiley

  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 141 Svar: 6.140
    #26   23. maj 2012 Har du set deres helbred? Har du tjekket deres kønsorger? De fleste er helt sikkert total skambidte.

    Prøv at kigge nederst på denne side: (link fjernet)


  • #27   23. maj 2012 Nej det har jeg ikke, er længe siden jeg har været i zoo smiley

  • #29   24. maj 2012 Jeg er enig med Simse :).

    Min ene veninde havde 3-4 Marsvinehunner og 1 hankanin gående sammen. De havde gået sammen fra kaninen var 12 uger og marsvinene kunne blive taget fra deres mor. Hun er blevet hakket ned fordi hun havde dem gående sammen, men da alle marsvinene døde, var Stampe så deprimeret, at han ingen livsgnist havde i øjnene. Han døde hvad, en uge efter det sidste marsvin døde, fordi han ikke havde lyst til livet mere.
    - Dette er jo næsten det samme, da kaniner og marsvin ikke er af samme dyreart, og der kan ske slemme ting. - De havde prøvet at skille dem ad, men marsvinene skreg og Stampe stressede og blev sur, hvis man tog dem væk fra hinanden.


  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 141 Svar: 6.140
    #31   24. maj 2012 Jeg er MEGET imod at holde kaniner og marsvin sammen. Total dårlig kombination.

  • #32   24. maj 2012 Lisa: Det kan jeg da i hvert fald.
    Han blev stresset, deprimeret, og man kunne se han mistede gnisten i øjet.

    Simse: Jeg siger heller ikke du er for det ;).
    Fortæller bare at man godt kan, hvis altså dyrene kan sammen.


  • #33   24. maj 2012 En kanin og et marsvin kommer aldrig til at 'kunne' sammen
    To vidt forskellige arter, og de har slet ikke samme behov eller snakker samme spring
    smiley


  • #34   24. maj 2012 Stampe og muttepigerne klarede det fint, og ville IKKE skilles fra hinanden :).

    Men jeg skrev slet slet ikke dette for at diskutere! Det var blot en fortælling om at de godt kan sammen, og self skal man da være opmærksom så ingen kommer til skade!


  • #36   25. maj 2012 Lisa: Hentydede jeg til du ikke var ligeglad?
    Fair nok, at du er meget imod det. Og jeg anbefaler heller ikke andre at gøre det, for ved godt det kan gå gruelig galt.
    Og også som jeg skrev, det var ikke for at diskutere :).


  • #37   25. maj 2012 Det kræver meget plads at have to kaniner til at enes, det skal være muligt for dem at spise, drikke, sove og gå på toilettet hver for dig.

    Det lykkes mig, for jeg havde 2 fertile hunkaniner til at gå rundt i hele min lejlighed som på det tidspunkt var 24 m2, og det fungerede fint, fordi de havde rig mulighed for at gå væk fra hinanden.


Kommentér på:
redebygning

Annonce