{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.060 visninger | Oprettet:

Rotteavlers standard i udlandet? {{forumTopicSubject}}

Jeg stødte på en amerikansk hjemmeside omkring rotteavl, da jeg sad og søgte på lidt tilfældige ting angående rotter og løbetid/brunst-periode. På siden læste jeg om linje-avl, og tænkte, at det gør avlere da ikke - men er det bare en dansk ting?
Hvis ja, kan den så uddybes for mig? smiley Jeg håber nogen kan hjælpe smiley

Her er siden jeg fandt min nye information på: http://ratguide.com/breeding/breeding/breeding_methods.php

Jeg læser videre på emnet lige meget hvad, men tænkte, at jeg lige ville spørge om der er en forklaring på dette?

Kommentarer på:  Rotteavlers standard i udlandet?
  • #1   21. apr 2014 Der er nogle der har linje avl her hjemme også.
    Jeg er ikke selv en af dem.

Men fx longhair, chokolade, og amber linjerne kan være ret indavlet fordi der netop ikke er ret mange af dem, så er der nogle der sætter far og datter sammen fx. og det er jo som hunde med far og datter, hvor man avler efter noget bestemt.

Kan ikke se problemet ved at gøre det, hvis det er gennemtænkt og man gør det en enkelt gang fx. altså hvor man ikke bare sætter dem sammen familie mæssigt gang på gang på gang.

Men har ikke sat mig så meget ind i linjeavl, godt nok har jeg selv amber og chokolade smiley men min chokolade dreng blev brugt i avl ved en hun der ikke var i familie med ham, og min amber dreng har ingen kendt baggrund ud over mor og far, men han vil nok også få sig en kæreste eller to, hvis hans temperament osv. egner sig til den tid, for at "bibeholde" amber farven i Danmark.
    Har selv en hun, der gerne skulle bære amber også, som jeg har fundet en kæreste til et andet sted i landet, hvis ikke han er for gammel til den tid. Det hele skal jo passe sammen med alder osv. også.

• #2   21. apr 2014 Det er meget svært at sige, at man gør på en given måde i et andet land, og hvorfor vi så ikke gør det her hjemme.

I USA er det f.eks. meget normalt, at man anskaffer dyr, og laver om på dyrene så de passer ind i ens egen tilværelse, frem for at tilpasse egen tilværelse til dyrene. Det kan du bl.a. se i og med at de fjerner klør og tænder på dyr, tager unger tidligt fra og håndopmader, for derigennem at få "tamme" dyr osv.

Det er en meget anderledes tilgang til tingene, end vi ser her hjemme.

• #3   21. apr 2014 Okay, tusind tak Webmor smiley

Furrytails: Ja, jeg kender godt til nogens måde, at gøre vilde dyr til vores (menneskets) kæledyr, men nu tænkte jeg specifikt på det med tamrotterne, og avlsmotoderne, der bruges i andre lande (også lande med en god dyrevelfærd blandt opdrættere og avlere.) smiley

Jeg troede, at DK, i tidernes morgen, havde taget tamrotte avlen til sig fra andre lande, og tog det regelsæt med som eksisterede den gang. (Historien bag vores avlsstandard interessere mig en del)
    Hvem kunne have udviklet grundlaget for vores nuværende standard? Det kunne være rigtig spændende, at høre om! smiley

• #4   21. apr 2014 Jeg kender ikke til tamrotter specifikt, men har kigget lidt rundt omkring med chinchillaer.

Der er et kæmpe spænd i hvordan man holder chinchillaer rundt om i verdenen, og her har mit indtryk været, at man især fra amerikansk og engelsk side, har den indstilling, at det man gør er det rigtige, og alle andre skal lærer af deres eksempel.
    Tyskland har det med at have rigtig mange dyr, og mange forskellige ejere/opdrættere + de laver flere forsøg mht. dyrs trivsel, og går i høj grad ud fra det, når de holder deres dyr (bare se på deres store blad Rodentia :)).

Så har vi lande som Danmark, Sverige o.l. Vi har ikke specielt mange dyr eller ejere/opdrættere, set i forhold til andre lande, men til gengæld er vi mere villige til at tage viden ind rundt omkring fra. Det er ikke unormalt at folk har både engelsk og amerikansk literatur, og dem der kan andre sprog, som f.eks. tysk, har som regel også hentet erfaringer her fra.

Jeg ved ikke om det også er sådan med rotter, men jeg kunne forestille mig at det foregik på nogen lunde samme måde. Altså at man er villig til og glad for, at hente erfaringer ind fra en lang række andre lande, og herigennem danne sig et eget indtryk - der faktisk kan vise sig at være meget positivt, fordi man ikke hænger så meget fast i, at vi i DK har den rigtige måde at gøre det på

• #5   21. apr 2014 Rigtig lækker forklaring smiley tusind tak!

Kommentér på:
Rotteavlers standard i udlandet?

x