{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.341 visninger | Oprettet:

pernille  L
pernille L
Tilmeldt:
12. aug 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Lam opflasket kaninunge, alder 18 dage {{forumTopicSubject}}

har 4 kaninunger jeg opflasker da moren er død, har gjort dette fra de var ca 5 dage og nu er de 18. de har fået 2/3 espilac hvalpemælkserstatning og 1/3 fløde.

nu her til aften er en af dem der har drukket lidt dårligt blevet lam i bagparten. Er der nogen der kender årsag til dette og ev. behandling?

samt mulige forebyggende ting, da der er tre unger tilbage der endnu ikke er lamme.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lam opflasket kaninunge, alder 18 dage
  • #1   24. aug 2012 mit bud lyder på de ikke har fået ret meget råmælk og deres immunforsvar derfor er svagt og det er enten virus eller bakterier. Muligvis kan det være mennigitis, det har jeg set (ikke fået konstateret ved prøver, men symptomerne ligner) med marsvineunger som ikke har fået råmælk. Starter med lammelse i benene som breder sig og de ligger pludseligt døde med nakken bøjet kraftigt bagud.
    Hvad flasker du dem op med? er der c-vitamin i? det kan man ikke påregne unger i den alder kan danne selv.
    Det ALLERVIGTIGESTE (pga det med immunforsvaret og manglende råmælk) er renlighed: hav flere sprøjter, brug en til hver unge og smid dem i opvaskemaskinen efter hver brug, eller stil dem i en kop og fyld med kogende vand fra el-kedlen og lad dem stå et par min. Mælken opbevares i køleskab og du må ikke bruge af det i over 1 døgn efter dåsen er åbnet eller mælken er tilberedt. Tag kun lidt frem af gangen og lun til ungerne og smid det ud som er i overskud af det der har været lunet.
    renlighed, ro og regelmæssighed: det gælder for alle babyer:)


  • #2   25. aug 2012 afliv den. som de andre skriver har den nok ikke fået nok råmælk

  • #3   25. aug 2012 Jeg har også opflasket unger før, den ene døde i sidste uge, Hun blev lidt over 2 år smiley jeg brugte mælk erstatning der bruges normalt til killingere smiley Hun fejlet ingenting, hun døde dog fordi det varmt den dag smiley

    Jeg købte det fra Maxi Zoo, sådan noget pulver smiley


  • pernille  L
    pernille L Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #4   26. aug 2012 Susan C: har godt læst marsvin skal have c-vit men skal kaniner også??? hved du hvor meget per dag?

    Holder alt så rent det går, alt bliver kogt inden brug og mælken står tilsluttet i køleskab (esbilac færdigblandet holder sig i 72 timer i køleskab), overskydende opvarmet mælk bliver smidt ud.

    Er nok rigtigt at de ikke har fået nok råmælk, de fik ikke en god start, fra moderen døde til jeg fik dem gik der også lidt over et døgn da de skulle graves op af jorden af ejeren. Men synes de skulle have en chance...

    Den syge kaninunge er nu lam i et forben og et bagben,
    skal aflives med da jeg kender dyrlægen og kun betaler for medicin får den lige et døgn, da den stadig er frisk
    .
    Har været forbi dyrlægen og få metacam, baytril og et skud FMP. så må vi se om det virker, ellers tester vi ivomec mod Encephalitozoon cuniculi. men synes det er noget tidligt hvis det er det den har fået.

    nogen der ved hvor udbredt den er i danmark?


  • #5   26. aug 2012 ALLE pattedyr har brug for c-vitamin. Rigtig mang af dem laver det selv, men det kræver de får sollys, det gør redeunger som regel ikke..Derfor jeg også ville give kaninunger lidt c-vitamin i mælken, skade dem gør det i hvert fald ikke. Måske det er tilsat mælken, det kan man jo lige tjekke. Hvis man tager sådan lidt gs mellem menneskers og marsvins behov ville jeg nok give 5-10mg pr kg kropsvægt, men jeg har INGEN tabeller over det præsise behov ved kaniner. De danner det jo selv når de får sollys så det er nok også svært at lave sådan en udregning?
    aner intet om den parasit du nævner men krydser da fingre for det er den og i får brugt med det.


  • #6   26. aug 2012 Det er d vitamin man danner i sollys ikke c. C vitamin får man via kosten . Bare lige lidt Info smiley

  • #7   26. aug 2012 Hvis den er lam i bagben og et forben er det dyrplageri at lade den venter til imorgen. Afliv den dog selv, og hvis du ikke kan de så kør ud på den nærmeste bondegård og spørg om han ikke vil hjælpe dig. Det er sku ikke uorden at vente

  • #8   26. aug 2012 ja det er så hvad jeg er blevet oplyst, altså at hesten skal have sollys for også at danne c-vitamin (OG d-vitamin), men siden du ved bedre kan du måske fortælle hvordan den så danner det c-vitamin? for at heste danner c-vitamin er der ingen tvivl om, de får det IKKE hovedsageligt i kosten som du oplyser, det er kun aber, marsvin og mennesker der er nødt til at spise det normalt.

  • #9   26. aug 2012 Uanset hvilken hest man har og hvilken tid på året, er det vigtigt, at hesten får dækket behovet for vitaminer og mineraler. Om sommeren hvor hesten går på græs, skal den suppleres med vitaminer og mineraler i form af et vitamin- og mineraltilskud, tilskudsfoder eller fuldfoder afhængig af hestens energibehov. Der er stor forskel på græsmarkerne, men generelt har græs et utilstrækkeligt indhold af kalcium, fosfor, kobber og zink i forhold til hestes behov. Derfor er det nødvendigt at supplere med en form for tilskud – også når hestene går på græs.

     
    Google er din ven ellers læs den store foderbog! Der er specfikt om fodring af heste. smiley


  • #10   26. aug 2012 jeg kan ikke se svaret på hvor heste og kaniner så danner c-vitamin som jo ligesom var det jeg spurgte om.

  • #11   26. aug 2012 De omdanner fodret til ascorbinsyre.

    Og omkring c vitamin til heste så kan du læse om det på side 203 i den store foderbog skrevet af dyrlæge Nanna, det er i afsnittet om fiberudnyttelsen falder, det er altså en super bog, kan varmt anbefalde den, den gør også op med mange af de gammeldags måder at foder på. Har brugt den meget da jeg var under uddannelse smiley


  • #12   26. aug 2012 ok du siger altså de omdanner fibre til c-vitamin? men det underbygger jo bare at jeg mener de små skal have c-vitamin for der er sgi da ikke meget fiber i mælk...

  • #13   27. aug 2012 Det er en lidt forenklet måde at se det på, men ja. Der burte være tilgængeligt c vitamin i mælken, men det er ikke sikkert med erstatning. Jeg har ikke sagt den ikke skulle have c vitamin, det var komentaren om at man udvinder c vitamin via solen jeg sagde noget til. Jeg mener den skal aflives og det kan kun gå forlangsomt, især når den nu er endnu mere lam, og lade den ligge til i morgen er i min verden dyremishandling. Og det kan da være den kan rettes lidt ved at få c vitamin, men den vil altid være et skravl, og så mener jeg den bør aflives, man skal ikke holde noget i live bare fordi man kan, som man gør med mennesker

  • #14   27. aug 2012 ok, jeg er efterhånden lidt småforvirret over hvad du mener (fik indtrykket af du ikke mente den skulle have c-vitamin, men bliver da i tvivl nu) så jeg tror bare jeg dropper emnet. Det skrevne ord er en svær en og nogle mennesker misforstår man uanset hvad man gør for at undgå det;)

  • #15   27. aug 2012 Hé hé det har du ret i susan.
    Jeg har skrevet længer oppe afliv den, og skrev så man ikke får c vitamin via solen. Og det er sådan set det griner


Kommentér på:
Lam opflasket kaninunge, alder 18 dage

Annonce