607 visninger
|
Oprettet:
Kalde sig opdrætter? {{forumTopicSubject}}
Hej Gnavergalleri.dk
Jeg har brug for din mening
Synes i at man kan kalde sig en opdrætter hvis man har 4 Dværghamstere altså hvis man går seriøst op i det - og ved hvad man laver!!!:)?
Jeg snakkede med en i tlf'en og hun havde 4 dværghamstere og kaldte sit opdræt et lille hobby opdræt?
Hvad synes i?
Knussser Mille
Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.101
Men så er der jo forskel på om man er en opdrætter eller en god / anerkendt opdrætter.
Jeg synes at man er seriøs når man har styr på dyrets pasning, pleje og så selvfølgelig avlen hos det dyr det handler om. Man skal hav et mål med avlen og ikke bare avle for at få penge eller fordi ungerne er søde.
Og så er det en fordel at dyrene har stamtavle.
Nu ved jeg ikke hvilken art du taler om, men det er i hvert fald ikke seriøs avl hvis ikke det er renartet dyr man avler på.
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.005
Det irriterer mig, når folk laver unger for sjov, og siger "jeg opdrætter ikke"... Men hvad er det så de laver?
Og så går man naturligvis bare meget op i tingene, så snart man vælger at få unger
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 72 Gnavere: 29 Emner: 78 Svar: 4.988
mar 2012
Følger: 14 Følgere: 14 Gnavere: 7 Emner: 41 Svar: 340
Opdrætter = man for unger en gang i mellem, men det er ikke til udstilling. Altså ikke noget der bliver gjort for at fremme racen.
Avler = man plandlægger nøje det kommende kuld og gør det kun med henblik på at fremme racen. Og evt få gode udstillings dyr.
Efter min mening kanman være begge med kun en han og hun kanin og et kuld hvert andet år.
Og så kan man gøre det på hyggeplan eller det seriøse plan.
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.731
I mine øjne har "Avler" en negativ klang og for mig er det noget der ikke er særlig seriøst.
"Opdrætter" bliver man i mine øjne først når det er noget der er planlagt, med formål mv. og ikke bare et hyggekuld fordi man synes det er sjovt.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 12 Svar: 2.238
Når jeg hører ordet "avl" kommer jeg nemt til at tænke på masseavl og dyr som bruges som avlsmaskiner. Så ordet avl opfatter jeg hurtigt som noget mere negativt og useriøst end opdræt.
Man siger jo aldrig masseopdræt eller opdrætsmaskiner. Derfor forbinder jeg opdræt med noget finere, renere og mere seriøst.
maj 2011
Følger: 13 Følgere: 9 Gnavere: 1 Emner: 2 Svar: 29
Jeg tror der er føelser på spil her os .... og ja uanset hvor mange unger man får så kan det gøres forkert og uetisk, og man kan os ha mange marsvin og derved få mange unger men fordelt på mange hunner... er man så avler eller opdrætter...
Tror bare man som køber skal være langt mere kritisk og besøge forskellige "sælgere".
Bare lige lidt til "tænkeren" ... ord bliver negative når de hæftes på en negativ oplevelse.
Hilsen
Frederik
jun 2010
maj 2011
Følger: 13 Følgere: 9 Gnavere: 1 Emner: 2 Svar: 29
Det hedder med et finere ord "familieydelsescheck" og betales hvert kvartal til familier med børn. Alderen på børnene bestemmer størrelsen på checken...
Jeg afsluttede mit sidste indspark med at kalde det "lidt til tænkeren"...
Det er jeg ked af i ikke fik gjort .... men ha i nu en god weekend alligevel...
jun 2010
maj 2010
Du har helt ret i det du skriver, og det er et problem at man også fortsætter med at få pengene selvom man flytter til udlandet, bare man er DK statsborger...
Men som Von Fancy siger, hvad har det med noget som helst i denne tråd at gøre?
---
For mig er avler og opdrætter ikke andet end synonymer.
Men avler bliver tit brugt i negativ kontekst, derfor opfattes det også mere negativt end ordet "opdrætter".
Jeg har siddet med en bestyrelse og skullet finde ud af nogle ting i henhold til godkendelse af opdræt. Her har snakken også været en tur omkring avl vs. opdræt, og opdræt lyder simpelthen bare "pænere" - på trods af at det rent sprogligt altså ikke er andet end synonymer.
Men de fleste der har med dyr at gøre, vil hellere kaldes opdrættere end avlere.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 72 Gnavere: 29 Emner: 78 Svar: 4.988
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 9 Emner: 52 Svar: 414
-Jeg avler/opdrætter på en mindre bestand af ørkenrotter
og om tyve år vil jeg måske sige: Jeg avlede/opdrættede lidt ørkenrotterr for tyve år siden.
Ang. seriøs og useriøs mener jeg stadig at avl og opdræt er det sammen, seriøse avlere er også seriøse opdrættere og useriøse opdrættere er useriøse avlere.
Og syntes ikke man skal se ''avler'' som et grimt ord i forhold til opdrætter, et opdræt kan være lige så meget industri som avl
- Jeg opdrætter 1000 hunde hvert år
- Jeg avler 1000 hunde hvert år.
det lidt det sammen syntes jeg altså
apr 2010
Følger: 48 Følgere: 48 Gnavere: 4 Emner: 16 Svar: 1.298
Synes også at ordet "avler" klinger lidt negativt...
maj 2010
I industriel øjemed lyder opdræt faktisk lidt tåbeligt...
"Jeg er svineopdrætter"... Det lyder bare sært. Så det er ikke altid avl lyder negativt, men måske kan det så også få folk til at associere avl med større besætninger.
maj 2010
Følger: 20 Følgere: 23 Gnavere: 1 Emner: 16 Svar: 690
men inden for mus, rotter o.l. som er meget brugte foderemner, har "avler" altid været et negativt ord, som indebar noget HELT andet... Det skilte da jeg startede med gnaver meget hårdt mellem "foderavler" og "tamrotte opdrættere" - det var næsten enten eller... Private-"1 kuld for hyggens skyld", som fejlagtigt kom til at kalde sig for avler - ja de blev jo nærmest stemplet som foderavler asap :S
Med dyr som i så udbredt grad har været brugt til foder, har avler en ekstrem negativ klang og har haft det rigtig længe... (lige så længe jeg kan huske)
det samme med hamstere synes jeg at opleve...
Jeg ville f.eks. heller ALDRIG tænke ret positivt om en "katte avler" - men en "seriøs katte opdrætter" har jeg helt klare positive FORVENTNINGER til
Det samme med hunde - en som kalder sig selv for hundeavler vil jeg helt automatisk gå uden om... jeg forbinder hundeavler med en puppymill i dansk udgave, intet andet :S Det runger af avl for pengenes skyld i mine øre...
tror det handler meget om de forventninger man ligger i de to betegnelser...
men grænserne flyder nok mere og mere ud arterne i mellem i takt med at online kommunikation er SÅ udbredt - også på tværs af div. arter, så begge udtryk bliver mere og mere brugt for de samme forventninger og det man forsøger at opnå med sit opdræt/avl..
maj 2010
Svineavl er virkelig med til at sætte "Avl" på spidsen for mig og rummer alt hvad jeg mener der ligger af negative ting i ordet "avl" - dyr der får unger pga. industrien, så landmanden tjener penge og nogle får mad på bordet... intet andet...
maj 2010
avl af værste skuffe imho :S
maj 2010
Det hedder også en pelsavler, der for mange er negativt, men det er ikke "avl" der gør det negativt, det er det med pels der får folk op og ringe.
I en svinebesætning har man med avl af svin at gøre. Man har ikke med opdræt af svin at gøre
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 9 Emner: 52 Svar: 414
jeg høre for det meste ''svineopdræt/ hesteopdræt osv.''
Det er ikke fordi industriel avl / opdræt af dyr er forkert i mine øjne, (så ville det i hvert fald være dumt af mig tage uddannelsen; landmand) men jeg synes bare at det lyder mest rigtigt at sige avl.
Kalde sig opdrætter?