{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
722 visninger | Oprettet:

Marsvin drægtig, men tynd. Foder? {{forumTopicSubject}}

Hej GG.

Mit marsvin Happy Meal fandt min veninde og jeg ved en landevej. Hun var utrolig tynd og så var hun drægtig. Hos min veninde (veninden fik lov til at have hende imens hun havde unger da min veninde aldrig har oplevet et marsvin med unger) fødte hun så 4 unger. Deriblandt en hanunge. Alle unger klarede sig og min veninde siger hun tog ungerne fra Happy Meal da de var 4 uger og vejede 300 gram som jeg sagde hun skulle.

Men nu er Happy blevet drægtig igen, og det kan kun være hanungen da Happy ikke har været sammen med andre hanner. Og det er jo noget rigtig skidt fordi Happy stadig er meget tynd så det vil tære ekstra hårdt på hende at føde kort efter sidste fødsel. Jeg har både plads og tid til at have Happy og sine unger. Hvis altså der kommer nogen levedygtige, da en mor og søn parring jo kan give vanskabte unger.

Men jeg vil høre om jeg kan give hende noget foder der vil give en de rette vitaminer, mineraler osv... plus noget som samtidig kan få hende til at tage på. Jeg har hørt Fibre Performance til heste skulle være godt som sublement (lige nu får alle marsvinene piller med C-vitamin). Men er der noget andet der også kan bruges?
Da jeg har hest så har jeg foder til den. Den får Icelandic Power og lucerne med tilsat olie som begge giver energi. Kan marsvin tåle det ved langsom tilvænning? Eller skal jeg give hende noget helt tredje?

Tak på forhånd smiley

Kommentarer på:  Marsvin drægtig, men tynd. Foder?
  • #1   14. sep 2011 Mor+søn parring giver næppe vanskabte unger, det sker yderst sjældent.
    Men jeg ville tage hunnen hjem til dig, for din veninde lyder ikke ansvarlig nok, når hanungen kan nå at få lov at parre hunnen, da det ikke sker bare ved max 300g.

Fiber P kan ikke anbefales da det kan gøre fostrene for store til at hun kan føde dem, da det er et kraftfoder.
    Jeg ville give hende et godt (almindeligt) tørfoder med c-vit, masser af hø og varieret grønt.

• #2   14. sep 2011 jeg ville personigt ikk give noget med olie i.

Jeg tror hellr ikke at jeg ville supplere med for mange sjove ting uden c-vitamin. Istedet ville jeg vælge vitakraftkugler, idet de er kendt for at være lidt i den fede ende. Enten regular eller babykuglerne.

• #3   14. sep 2011 Ok tak for svar begge. Så vil jeg ikke give Fibre Performance eller anden slags foder der ikke er beregnet til marsvin.

Fik Happy hjem her for nogle uger siden og min veninde nægter nærmest at det er hanungen, men det kan kun være den. Tror også først hun vænnede ungerne fra da de var 7 uger ifølge hvad jeg har prøvet at regne ud.

• #4   15. sep 2011 Du kan evt. blande rabbit royal i marsvinepillerne, hvilke piller får hun? Der er jo ret stor forskel på hvor meget c-vit der er i, og dermed hvor meget man blande i smiley
    Jeg har i mange år blandet både rabbit royal og fiber p (ikke samtidig, da de ligner hinaden ret meget) i foderet - sammen med alt muligt andet guf, og jeg har altså ikke haft nogen problemer med for store unger. Jeg kender flere andre opdrættere der har gjort det samme, også uden problemer. Og jeg har svært ved at forstå hvad der skulle være i fiber p/ rabbit royal der får ungerne til at blive for store? Det er der endnu ingen der har kunne fortælle og ud fra varedeklarationen er der helt almindelige ting i..

Mine marsvin får indimellem en håndfuld lucerne, det er lidt forskelligt om vi har en med melasse eller olie til hestene, men det er jo meget lidt olie der er i, så det kan jeg ikke se noget problem i at hun får lidt af - der er jo masser af krudt i og de er vilde med det smiley

Kommentér på:
Marsvin drægtig, men tynd. Foder?

x