{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
111 visninger | Oprettet:

Kløe og hul i pels {{forumTopicSubject}}

Hej
Er der mon nogen her der har oplevet lignende.

Pixie har fået et hul i pelsen lige ovenpå ryggen, og igår aftes opdagede jeg at pelsen nærmest sidder og smuldrer. Er det normalt at pelsen går løs på den måde, når der er kradset hul?
Hun er ikke generet af det og det virker ikke til at være ømt når jeg forsigtigt tjekker det.
Tænkte om der er noget man evt. kan smøre det med? Nogen der ved noget?

På forhånd tak 🐰

Kommentarer på:  Kløe og hul i pels
  • #1   6. jun Det er pelsmider. Til dyrlæge med hende.:)
    Og alle andre dyr hun har været i kontakt med skal også behandles, da det smitter

• #2   6. jun Hvis du nu har flere hundrede kaniner - og kun én er ramt - ville jeg nøjes med at få den angrebne behandlet.

• #3   6. jun Det smitter jo også til andre dyr. Nu er eer ingen billede af de to kaniner på profilen sammen, men måske der er andre dyr i huset som har kontakt med kaninen..

• #4   11. jun For mig er mider i huden et skindkvalitetetsproblem. I min besætning på i gns 100 kaniner har jeg haft 6-7 tilfælde de sidste 30 år - behandling af angrebne kaniner har været let og succesfuld - og der er ikke registreret spredning til andre kaniner - så behandling af alle de andre kaniner er i mine øjne medicinsvineri.

• #5   12. jun Hvis kaninerne færdes i de samme løbegårde eller har direkte fysisk kontakt hjælper det intet kun at behandle den ene.

• #6   12. jun Og en kanin med sund hud og pels kan jo sagtens smittes? Det kommer med hø og halm eller kan trækkes med fra andres kaniner.

• #7   12. jun Hvis man kigger tilstrækkeligt godt efter i mikroskop og tilstrækkeligt tit, kan man finde mider på de fleste sunde kaniner, men de kaniner gennemfører et normalt liv uden problemer. Hvis du flytter en sund kanin ind i et bur, hvor der har gået en kanin med mider, vil du heller ikke kunne finde kliniske symptomer på den. De kaniner, der får symptomer, er som regel kaniner med tykt skind, der kan sprække og derved etablerer miderne sig i sprækkerne. Men det ville være hovedløst spild af giftige parasitmidler, hvis man skulle behandle 100 kaniner, fordi en enkelt kanin har en kløende plet i nakken. Vi skal også tænke på miljø rundt omkring os - og i min besætning er der ofte gået 5-8 år fra en kanin er blevet behandlet, indtil der optræder en ny.

• #8   14. jun Nu er det altså de færreste der har 100 kaniner. Er de syge skal de behandles, og har de mider i pelsen - så skal de behandles. Nu kan jeg kun se to kaniner på ts. Profil.

• #9   16. jun Men mit eksempel viser, at der IKKE sker smitteoverførsel fra kanin til kanin, hvis de går under gode forhold - så derfor er behandling af ikke-angrebne kaniner overflødig.

• #10   17. jun Amen for pokker da.
    Hvis kaninerne går sammen, deler løbegård eller håndteres af samme person, så smitter det. "Gode forhold" min mås, uanset hvad kan du ikke sikre dig mod smitte medmindre man flytter dem helt væk fra hinanden.

• #11   19. jun Praksis viser, at kaniner med sund pels ikke bliver angrebet af mider, selv om de går sammen med en angrebet kanin. Kom dog ud og se nogle kaninstalde, så du kan vide, hvad du har med at gøre.

• #12   19. jun Du er SÅ heldig at du er så god til at lyde som om du er bedre end andre hold da op. Og diskussionen kan ikke droppes før du har streget under at det er den anden part der er helt galt på den.. :|

• #13   21. jun Du er stadig velkommen til at besøge min stald.

Kommentér på:
Kløe og hul i pels