{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
427 visninger | Oprettet:

Klaus A
Klaus A
Tilmeldt:
10. dec 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Hold af udekaniner {{forumTopicSubject}}

Hej

I familien overvejer vi at få kaniner. Både for at vores børn kan være sammen med dyr men også for at producere vores eget kød.

Vi har læst lidt om at have kaniner, og planen er at anskaffe 1 han og 2 hunner, som i alt skal give 4 kuld om året. Vi er ikke til at have kaniner i bur. Derfor planlægger vi at indhegne ca. 300 m2 af haven til dem, hvor de bl.a. skal have mulighed for at grave huller. Det betyder også, at også hegnet skal graves 30-40 cm ned i jorden. Planen er, at de skal være ude hele året. Inden vi går i gang med projektet, har vi lidt spørgsmål til indhegning(er) og kaninhus.

Hanen og hunnerne skal gå i hver deres indhegning og kun sættes sammen, når de skal parres. Derudover skal hanungerne vel også tages fra deres mødre, inden de bliver kønsmodne, og indtil de er store nok til at kunne slagtet? Kan de sættes sammen med avlshannen, eller skal de have deres egen indhegning? Hvad med hunungerne kan de gå sammen med deres mødre, indtil de skal slagtes, eller skal de også have deres egen indhegning?

Når det skal være udekaniner, stiller det også nogle krav til huset. Kan der laves ét stort hus, som er inddelt i separate ”boliger”, hvor kaninerne har udgang til de forskellige indhegninger, eller bliver de stresset af at kunne lugte/høre hinanden?

Skal kaninenhuset isoleres med eksempelvis rockwool? Hvor stor en bolig skal 1 han/2 hunner have? Hvis der er nogen, som har fotos af deres udekanin bolig, kunne det være godt at se dem.

Gode råd til at have udekaniner er også meget velkomne.

Vh
Familien Andersen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hold af udekaniner
  • #1   11. dec 2017 Uha det var mange spørgsmål smiley
    Hvis du ikke har læst Urban farming skrevet af Tine Kortenbach, vil jeg anbefale jer at læse den. Denne bog kan give dig svar på de fleste spørgsmål.
    Jeg avler ikke til slagt og har aldrig ikke neutraliseret kaniner sammen.

    Kaniner kan godt gå i bur side om side, det vil ikke stresse dem. Om du kan have jeres to hunner sammen er der ingen garanti for.
    Hun unger kan normalt gå sammen med deres mor til de er ca. 12 - 16 uger, hvis de har masser af plads.
    Jeg ville aldrig sætte han ungerne ind til deres far.
    Personligt har jeg stor respekt for de skader kaniner kan lave på hinanden, deres tænder er små knive. Har set billeder af manglede øre, næser, skambidte kønsorganer. De kan det ene øjeblik ligge stille og roligt side om side, hvorefter de pludselig farer i flæsket på hinanden. så vælger man at have dem sammen, skal de overvåges nøje og ses efter dagligt for bidskader.

    Hvis buret er hævet fra jorden og er bygget så det er helt tæt og tørt,, ser jeg ingen problemer i at have undendørs kaniner. De skal bare have masser af halm som de kan holde varmen i. Mine bor udendørs i bur (ikke isoleret) uden problemer.

    Der findes en del facebook grupper der omhandler kaniner til slagt, der vil du kunne se bure og anlæg folk har bygget - Urban farming bogen har også eksempler af bure/anlæg. I kan også melde jer ind i danmarks kaninavlerforening og der igennem få råd og vejledning.

    God fornøjelse med projektet smiley


  • Klaus A
    Klaus A Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #2   11. dec 2017 Hej Annette

    Tak for svar. Urban Farming er hertil eftermiddag blevet bestilt.

    Super med din beskrivelse af problemer med at have kaniner gående sammen. Det var også min fornemmelse ud fra, hvad jeg har læst, og derfor planlægger jeg også flere indhegninger.

    Buret skal helt klar hæves fra jorden, også for at mindske problemer med rotter. Halm har jeg også læst mig til er godt.

    Tak for henvisning til facebook grupper og kaninavlerforeningen.

    Vh
    Klaus


  • #3   12. dec 2017 Det lyder super godt, og Urban Farmer med Tina er en rigtig god bog. Har læst den.
    Udover kaninslagt, står der rigtig meget om korrekt fodring og pasning.

    Mvh Jens


  • #4   2. jan 2018 Et MUST er, at hanner skal slagtes, inden de bliver kønsmodne og begynder at slås. Hvis der skal blive et fornuftigt slagteprodukt ud af dem, kræver det rimelig fodring og megen overvågning.

Kommentér på:
Hold af udekaniner

Annonce