{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
966 visninger | Oprettet:

Marsvin udstillinger-div. {{forumTopicSubject}}

Hej gg

Jeg går lidt med tankerne om få et marsvin til udstilling. Men har div. Spørgsmål om dem.

1-race?
2-hvordan passes de? Altså skal de klipper osv.
3-underholdning? Skal de have legetøj osv.
4-hvor/hvem kan man købe dem hos? Gerne links til avlere.
5-noget man skal være opmærksom på med marsvin i det hele taget?
6-har det noget at sige om det er en hun eller han?
7-hvor er der konkurrencer henne? Ger e links.

Jeg vil helst have en Langhåret smiley skal være 100% race ren da jeg til tider avler!

Mvh magnus smiley

Gerne et link til en side hvor jeg kan læse on det.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvin udstillinger-div.
  • #1   12. jul 2012 1) Hvad består dit spørgsmål i? En lang række racer kan udstilles, det kræver de er racetypiske og desuden har racedyrsstamtavle. Derudover kan kæledyr udstilles.

    2) De skal passes som alle andre marsvin. Man vinder intet med mindre dyret er velplejet, sundt og raskt. Om de skal klippes afhænger af racen og hvis det er et langhåret om det skal udstilles i fuld pels eller ej.

    3) De behøver ikke diverse legetøj nej.

    4) Opdrættere. Se evt. http://www.marsvineklub.dk/kredse_alle.php

    5) Ja de skal være minimum 2 sammen da marsvin er flokdyr. Derudover skal de have hø, et godt tørfoder med c-vitamin i da de ikke selv producerer dette, vand samt gerne varieret grønt.

    6) Nej ikke af hensyn til hverken tamhed eller udstilling. De skal dog som nævnt leve min. 2 sammen da de er flokdyr.

    7) Over hele landet. Du kan se DMK's udstillinger på http://www.marsvineklub.dk/udstilling.php

    Udstilling kræver medlemskab af DMK.

    Mht. hvilket/hvilke dyr du søger, bør du oprette en købes annonce på markedes til det.


  • #2   12. jul 2012 ved de langhårede er der både sheltie, texel, coronet, merino, peruaner, alpaka og et par stykker mere som ikke bliver helt så langhårede....
    vil man udstille skal de helst være uklippede fra fødsel og så langt frem som muligt, Over 10-12 mdr kan man sjældent holde dem i fuld pels og så skal de klippes fremover og især hvis de skal i avl da det ikke just fremmer parring hvis det hele er dækket af hår... du kan desuden ikke holde dem i par sålænge de bliver udstillet i fuld pels...


  • #3   12. jul 2012 tag evt ud og kig på en udstilling,så kan du stille alle de spørgsmål til os.

    kig evt på www.danskmarsvinforening.dk



  • #4   12. jul 2012 Hvis det er langhårede, du vil udstille, så kom til DMKs udstilling i Roskilde her i August og find mig på udstillingen, så vil jeg gerne vise dig, hvordan man udstiller langhårede og lære dig at wrappe dem smiley

    Jeg er stort set enig med det von fancy siger, men vil lige lave en tilføjelse til hendes nr. 5) Hvis du skal udstille en langhåret er du nødt til at holde den alene mens den bliver udstillet, for ellers klipper burkammeraten pelsen af den. Men efter den er færdig med at blive udstillet skal den have selskab ligesom alle andre marsvin. Mens den bliver udstillet kan man nøjes med at have den i et bur, hvor den kan se, høre og snakke med de andre. Det er også det eneste tidspunkt jeg ville acceptere, at et marsvin blev holdt alene, fordi der er tale om en kortere periode af dens liv.


  • #5   12. jul 2012 Efter min mening er der en ting mere at tage stilling til - nemlig kvaliteten af de dyr, du evt vil udstille og avle på.
    Altså alle kan jo udstilles, men ikke alle har 'udstillingskvaliteter', hvis du kan følge mig. Og så skal man tænke på hvilken kundekreds som man sigter efter.
    Hvis man godt vil have noget der kunne have interesse for andre udstillere/opdrættere, så er det vigtigt at man fra starten indkøber med visse kvalitetskrav i baghovedet..... og altså ikke bare køber fordi et dyr er sødt eller smukt, for det er ikke altid nok.
    Det gælder uanset om du vil have langhårede, ruhårede, korthårede eller kæledyr. Mht sidstnævnte, så er folk slemme til at sætte et 'bare' foran - men fakta er at udstillingskrav til kæledyrene er pænt høje, og konkurrencen er rætti hård.


  • #6   12. jul 2012 Jeg håber, det er ok, jeg tillader mig at stille et tillægsspørgsmål til denne tråd af ren og skær nysgerrighed? Ellers undskylder jeg på forhånd og sletter naturligvis mit indlæg igen, hvis det ønskes. smiley

    Men nu er det jo sådan, at marsvin fra naturens side er ret forsigtige og lidt sky dyr (selv om jeg godt ved, de kan blive meget tamme og tillidsfulde); hvordan håndteres dette i forhold til udstillinger? Jeg tænker på stresspåvirkning etc. Gør man noget hjemmefra, udover tilvænning til pelspleje osv., for at forberede marsvinene på at blive udstillet, så det ikke bliver så stor en "gyser" for dem?


  • #7   12. jul 2012 de fleste tager så meget hensyn til deres dyr at de har et håndklæde eller lign. med til at dække buret til med, eller også læger vi noget ovenpå, fx et udstillingsbræt så marsvinet føler sig lidt mere tryg. Marsvin der er vant til at bo i skabsbure kan godt blive lidt utrygge når der pludselig er højt til loftet som på en udstilling. Marsvin der har været på udstlling bare 2-3 gange vænner sig til det og bliver gansk cool til sidst. Jeg har haft en han som sad og slikkede fingre på dommeren så kold i måsen var han til sidst over udstillinger:)

  • #8   12. jul 2012 desuden spiller dyrets temperament ind - nogen dyr/linjer ER bare mere rolige og klarer udstillingsstresset i stiv arm, og en del nyder faktisk den ekstra opmærksomhed.

  • #9   12. jul 2012 Tak for forklaringen, Susan. smiley

    Og så tænker jeg lige BINGO... jeg tror måske, du netop har givet mig forklaringen på, hvorfor det tager så lang tid (efter min mening) for mine muttetøser at blive helt trygge i deres løbegård her hos mig. De kommer netop fra skabsbure, hvorimod min løbegård jo ikke har noget "loft". smiley


  • #10   20. jul 2012 Forslag! Inden man begynder at udstille dyr så prøv at besøge en udstilling først.
    Man kan stille op i mange klasser.
    Børnedyr, Kæledyr og racedyr.
    Der findes 2 foreninger i Danmark som laver udstillinger den ene er DMK og den anden er DMF (danskmarsvinforening.dk).
    I DMF er man velkommen til at kigge og spørge om alt det man ikke har styr på og der er en del inden man skal udstille første gang.
    I DMF er man velkommen til at detage i kæledyrs klassen på en udstilling uden at være medlem først. Så har man en change for at se hvad det er og om det er noget for en!


  • #11   20. jul 2012 I DMK er man også velkommen til at kigge og spørge om alt det man ikke har styr på, det er ikke kun i DMF smiley

  • #12   20. jul 2012 Selvfølgelig kan man det Ann Britt men i alle de indlæg som er i den tråd her er DMF ikke nævnt med et ord og jeg syntes at man skylder nye folk oplysning om de foreninger der er. Stop dog det bøvl om DMK kontra DMF og lad folk selv danne sig en mening/holdning, jeg tror de er komentente til det.
    Hvergang jeg her på Gnavergallriet har skrevet noget om DMF går der højest 1 min og så er der et indlæg om DMK hvorfor?
    Der er to gode foreninger i DK og folk vælger fra og til ud fra de meninger/holdninger/erfaringer osv.
    Jeg syntes det er rigtig fint med et valg.


  • #13   20. jul 2012 Det handler ikke om bøvl DMK kontra DMF - det handler bare om at folk svarer ud fra den klub/forening de selv er medlem af.
    Det er fint med et valg - men DMF folkene er dem der bedst ved hvordan tingene fungerer i DMF og så må de da selv bare på banen og fortælle det, når DMK folkene fortæller hvordan tingene fungerer der. smiley

    Jeg ved ikke hvordan "DMK-indlæg" opfattes, men til gengæld opfatter jeg det da provokerende at DMF kommer ind og f.eks. skriver "I DMF er man velkommen til at kigge og spørge om alt det man ikke har styr på og der er en del inden man skal udstille første gang." - som om det ikke er muligt i DMK smiley Det er træls den ene klub altid skal fremhæves frem for den anden, og det er nok bl.a. det der afføder mange kommentarer generelt set, så det går begge veje.


  • #14   20. jul 2012 Malene R: Som von Fancy siger, så handler det om, at der ikke er ret mange af dem der deltager her i tråden, der rent faktisk aner noget om DMF og derfor kan vi jo ikke udtale os om DMF.
    Vi kan jo selvfølgelig godt fortælle alle de ting vi har hørt om DMF, men så ville det jo ikke blive positiv omtale. Og derfor er det bedre, at vi helt lader være med at udtale os om DMF, ikke?
    Der er det bedre, at der er nogle DMF folk, der selv kommer og fortæller om, hvordan de oplever deres forening.
    Den eneste grund til jeg skrev som jeg gjorde var fordi du i dit indlæg fik det til at lyde som om det kun var i DMF man kunne komme og kigge og spørge og så var jeg jo nødt til at nævne, at det kan man nu også i DMK.


  • #15   20. jul 2012 Igen angriber i: Jeg må ikke skrive Noget om DMF og i kender kun til negative ting om DMF.
    I må syntes det går dårligt med "Jeres" klub siden i hele tinden kritisere DMF.
    Tænk positivt!


  • #16   20. jul 2012 Der er ingen af os der angriber - vi forsøger at forklare hvad det du ser som "bøvl om DMK kontra DMF" egentlig er, hvor i alverden ser du angreb henne?

  • #17   20. jul 2012 Der er ingen der angriber. Vi forsøger bare at forklare dig, hvorfor vi ikke har skrevet noget om DMF i den her tråd, fordi du brokkede dig over, at DMF ikke var nævnt med et eneste ord i tråden. Der er jo ligesom en grund til, at der ikke er nogen fra DMK, der skriver noget om DMF. Det er sådan set det eneste vi har forsøgt at fortælle dig. Og med det samme går du i forsvarsposition og ser det som et angreb. Men det er det altså ikke.
    Og der er ingen af os, der har kritiseret DMF i den her tråd. Vi har jo netop ikke skrevet noget om DMF af de grunde som vi har fortalt dig.


  • #18   20. jul 2012 Von Fancy du skriver 1. det er provokerende når jeg skriver om DMF men du/I må gerne skrive DMK (se hele "debatten")
    2. den ene forening fremhæves frem for den anden er træls skriver du. Hvornår har du fortalt i en tråd at der findes andet end DMK?
    3. Ann Britt skriver at hun kun har hørt negative ting om DMF
    Med dette vil jeg gerne stoppe debatten, da jeg tror det er gået op for andre læsere hvordan tingene hænger sammen og at det ikke har deres store interesse.


  • #19   20. jul 2012 1) Nej, læs hvad jeg skriver - jeg skriver, jeg finder det provokerende at du går ind og skriver "I DMF er man velkommen til at kigge og spørge om alt det man ikke har styr på og der er en del inden man skal udstille første gang." - hvor det automatisk kommer til at lyde som om at det ikke er muligt i DMK. Jeg finder det ikke provokerende at du kommer ind og giver dit besyv med omkring DMF, absolut ikke, det er heller ikke det jeg skriver.

    2) Jeg har ingen interesse i at fortælle om DMF - jeg er ikke medlem, jeg har ingen førstehåndkendskab til hvordan tingene fungerer i DMF, og eftersom jeg altid har været, og har tænkt mig at forblive, medlem i DMK er det fuldt ud naturligt det altid vil være den klub jeg svarer ud fra - så hvorfor skulle jeg fortælle om DMF?
    Hvis du fulgte med i de ting jeg skrev, ville du dog have set at jeg HAR anerkendt at der er kommet en forening mere og jeg ikke har noget imod at begge klubber nævnes i en debat - jeg anser ikke DMF som et "fy-ord", så lad være med at lægge mig ord i munden eller pådutte mig holdninger du slet ikke ved om jeg har


  • #20   20. jul 2012 Det er lige så godt dig der tolker på det jeg skriver som omvendt.


  • #21   20. jul 2012 Ja jeg tolker den sætning som provokerende. Det er min menneskeret at tolke hvad andre skriver, som jeg vil - men vil du absolut se det jeg skriver, som et angreb på dig som DMF medlem, så står det dig også frit for. Jeg kan så kun ryste på hovedet, da det absolut ikke er den hensigt det er skrevet med.

  • #22   20. jul 2012 Ja, hvis du nu læste hvad jeg skrev, så skrev jeg, at jeg mest har hørt negative ting om DMF, og derfor har jeg ikke udtalt mig om noget i DMF i den her tråd. Jeg skriver efterfølgende også, om det jo ikke var bedre, at det var nogle DMF folk, der kom og udtalte sig om DMF, end at det var os, der kun har hørt negativ omtale, der skulle udtale os om DMF.
    Det var som svar på dit brok om, at DMF ikke var nævnt med et eneste ord i tråden. Jeg gav dig bare grunden til, hvorfor det var tilfældet.
    Men af en eller anden grund så virker det som om du vælger ikke at læse alt det vi skriver, men kun læser noget af det.


  • #23   20. jul 2012 Der er ingen her, der har noget imod, at DMF bliver nævnt også. Der var bare ikke nogen der gjorde det tidligere, fordi vi ikke er medlem i DMF og det derfor ville være dumt at vi begyndte at udtale os om DMF. Længere er den altså ikke.

  • #24   20. jul 2012 "Vi kan jo selvfølgelig godt fortælle alle de ting vi har hørt om DMF, men så ville det jo ikke blive positiv omtale. Og derfor er det bedre, at vi helt lader være med at udtale os om DMF, ikke?" citat Cavy Cats
    jeg startede egentlig med at skrive at jeg var træt af at hver gang jeg skriver DMF kommer der et indlæg om DMK og hvad de også kan og i kommentere med at det er vældig i orden at der kommer indlæg fra DMF og derefter kommer angrebet så og siger jeg ligger jer ting i munden osv. Hva er i igang med? Måske i også skulle læse hvad der er skrevet og hvem der vendte denne diskution. Men enig bliver vi hvis ikke.
    Jeg er glad for DMF og det er jeg sikker på andre også er og vil blive.
    Til alle derude hold humøret højt og positivt, så skal alt nok gå.
    Men von Fancy ryst du bare på hovedet! Fint med mig jeg kan godt leve med det.


  • #25   20. jul 2012 Det gør jeg så smiley

  • #26   20. jul 2012 Nej, du startede med at skrive: "Selvfølgelig kan man det Ann Britt men i alle de indlæg som er i den tråd her er DMF ikke nævnt med et ord og jeg syntes at man skylder nye folk oplysning om de foreninger der er." Citat Malene R.

    Og jeg gav dig så bare grunden til, hvorfor DMF ikke er nævnt af nogen af os andre. Intet andet.
    Men det var lidt som om du ikke forstod det og begyndte at beskylde os for angreb og alle mulige andre ting.


  • #27   20. jul 2012 I guder altså.

    Folk der har skrevet i denne tråd er DMK medlemmere, og snakker derfor om deres viden omkring DMK.

    Så må DMF medlemmerne da selv på banen og fortælle om DMF hvis de ønsker det. Os der sidder i DMK kan da ikke udtale os om DMF.

    Og sætningen her: I DMF er man velkommen til at kigge og spørge om alt det man ikke har styr på og der er en del inden man skal udstille første gang.

    Får det til at lyde som om man ikke er velkommen til DMK til t komme og kigge og spørge inden man udstiller. Og det er udelukkende derfor der kommer et DMK indlæg bagefter med følgende tekst:

    I DMK er man også velkommen til at kigge og spørge om alt det man ikke har styr på, det er ikke kun i DMF

    Og så pludselig skal det vendes til at vi er DMF hadere eller lign. Folk fortæller bare at de er i DMK og derfor ikke kan udtale sig om hvordan DMF gør tingene. Det er der vel ikke noget forkert i.
    Dem som er medlem af DMF er velkommne til at skrive i tråden og fortælle om DMF.



  • #28   20. jul 2012 jeg er medlem af begge foreninger og sad i den første bestyrelse i DMF så hvis der er noget nogle vil vide om DMF de ikke kan finde på deres hjemmeside (og som ikke er indbefattet af tavshedspligten;)), kan jeg måske svare... jeg vil ikke bagtale nogle af foreningerne for problemerne skyldes ikke foreninger, de skyldes personerne som sidder i foreningerne... og den slags skifter jo på gfér... så bare to tre år efter man har haft "bøvl" med en forening kan der jo sidde helt andre personer bag...

Kommentér på:
Marsvin udstillinger-div.

Annonce