{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
981 visninger | Oprettet:

Kaninhop - sure kaniner hopper bare bedre? {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg flere gange oplevet at der findes hoppere som hidser deres kaniner op, for så hopper de bedre, men hænger det virkelig sådan sammen?

Har man god samvittighed når man vinder 1. pladsen med en kanin som man har prikket til, jagtet rundt med en hånd i numsen af den for at få den til at løbe hurtigere?

Handler det mere og mere om at få en præmie med hjem i stedet for at hygge sig med sin kanin, og være glad for at man har haft en god dag, selvom man ikke lige fik en medalje med hjem til at hænge på væggen?

Jeg vil gerne påpege at jeg er selv konkurrence menneske, og med utallige præmier, så fortæller det også lidt om det - og går jeg på hopbanen, så går jeg ind med forventning om at der bliver ydet det bedste, jeg har trods alt betalt for at være med, det står jeg gerne frem og indrømmer.

MEN, jeg forstår ikke hvordan man kan få sig selv til at køre sin kanin op, så den både kan bide fra sig, blive utryg, og bange blot fordi man gerne vil have en præmie med hjem.

Er der ikke nogen af jer der vil forklare mig hvorfor det er nødvendigt for jer at hidse jeres kaniner op?

Hilsen Sabrina - som savner sin afdøde Great champion Hot'n'sweet, som aldrig har bidt mig en eneste gang, og ikke havde behov for at blive ophidset til stævnerne.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kaninhop - sure kaniner hopper bare bedre?
  • #1   12. sep 2011 Hidser man den op ved at skubbe lidt til den? Den bliver jo hverken sur eller noget.

  • #2   12. sep 2011 Når du siger skubbe lidt til den, hvordan mener du så?

  • #3   12. sep 2011 At man skubber den lidt under rumpen, eller ved bagbenene

  • #4   12. sep 2011 Det skal lige siges at jeg ikke selv hopper med mine kaniner, og kommer nok heller aldrig til det.

  • #5   12. sep 2011 Nogle gange kan det være nødvendigt at vise dem på rette ved at "skubbe" lidt til dem hvis de går helt i stå. F.eks. hvis de falder over en god plet at snuse til så de mister koncentrationen.
    Men hvis kaninen bed efter mig hvis jeg gjorde det, så havde jeg den ikke mere.
    Jeg har pensioneret min ynglings kanin, forstået på den måde at han ikke kommer med til stævner mere. Han er nemlig et rigtig snusehoved og rigtig træls at have med fordi jeg må trække ham gang på gang. Og syntes det er synd for ham (og for mig) at jeg bliver sur på ham hver gang. Ham kan man ikke få i gang igen ved at prikke til, så bliver han stædig og sparker springene ned, hvis han vælger at hoppe videre.

    Det var måske et offtopic eksempel. Men et eksempel i min påstand om, at man ikke kan tvinge sin kanin gennem banen. Man kan "Hjælpe" dem på vej, måske i et lidt hurtigere tempo, men man skal kende sin kanin godt når man starter stævner, for alle kaniner er forskellige og skal føres forskelligt.

    Hvis kaninen bliver nervøs fordi man pacer den frem for hurtigt mellem springene vil den alligevel ende med at rive ned, så man ingen præmier får.
    Jeg tror derfor ikke, at nogle hidser deres kanin op med vilje, da det bestemt ikke er en fordel. - Men det er bare min tanke


  • #6   12. sep 2011 Nej, der er forskel på at forsøge at få den til at gå fremad, og så at hidse sin kanin op med at 'jagte' den rundt og gøre den bange for hånden.

    Eller sidde og prikke sine fingre hårdt ind i siderne på kaninen så den bliver sur og får lyst til at bide.


  • #7   12. sep 2011 Heidi F - Jeg snakker ikke om hvad der sker inde på banen. For der skal man ikke dumme sig over for sin kanin, for så står dommeren altså og disker en.

    Jeg snakker om inden stævnestart, hvor man sidder lidt 'bagved' og prikker, og river sin kanin i snoren for at hidse den op.


  • #8   12. sep 2011 Jeg mener ikke kaniner hidses op hvis man prikker til den. Mange gør det jo for at få kaninen til at "vågne op" og blive opmærksom på springet. Ved at kilde kaninen eller løfte den lidt kommer kaninen op på tæerne så den bedre kan se springets højde og derved får et bedre afsæt.

    Jeg tror det er de færreste der gør det for at hidse kaninen op. Og jeg må indrømme at jeg aldrig har set noget direkte skubbe til deres kanin på hopbanen (ikke at du har skrevet det). Det folk gør er jo at de enten følger med kaninen med hånden bag ved den, eller lige rør den bag i så den ved den skal frem.

    En kanin skal nok vise hvis den føler sig truet eller utryg. En utryg kanin vil lægge sig fladt ned med ørene langs ryggen for at gøre sig så mindst synlig som muligt. Det er altid en kanins første træk. Altså at gemme sig.
    Andet træk vil være at flygte. Men en kanin der prøver at flygte vil være meget stresset og have mange pludselige bevægelser samt være ukoncentreret. Og det er ikke tilfældet med kaninhop.
    Selvom vi driver kaniner frem vil man kunne se at de er koncentrerede og rolige. En hurtig kanin kan sagtens være rolig. Kaninerne har ofte overskud til at se springet an selvom der drives.

    Kort sagt. Kaninen føler sig ikke truet eller utryg af situationen.


  • #9   12. sep 2011 Ok, ja jeg har set enkelte som gør det. Og jeg ved ikke om det er for at kaninen skal være "Klar" til start. Jeg har aldrig selv gjort det, og kan ikke se fordelen i det.
    Det skulle være hvis man står længe og venter på at det bliver ens tur, så kaninen lige skal vækkes igen. Men det kan gøres ved at snakke med den. Jeg ville ikke turde prikke og jage kaninen, for hvis den bliver sur på føren kan det da kun blive et dårligt gennemløb.
    Jeg ser kaninhop som et samarbejde mellem kanin og føre. Som sagt kan man ikke tvinge kaninen igennem banen (på samme måde som springryttere kan med deres heste, hvor de bruger pisk og spore), man kan kun håbe på at kaninen er i humør til at hoppe på dagen.


  • #10   12. sep 2011 Ja okay , det har jeg aldrig hørt eller se før, så det kan jeg ikke udtale mig om.

  • #11   12. sep 2011 CS - måske jeg bare har været heldig med mine kaniner så. Har jeg skulle vise dem springet, så har jeg taget en korrektion, løftet den op, vist den springet - sat den ned igen og lade den hoppe det.

    Men nu ved jeg heller ikke hvordan en kanin kan 'falde i søvn igen' man behøves jo ikke at hoppe opvarmning med sin kanin 2 timer før den skal hoppe smiley



  • #12   12. sep 2011 Nogle gange kan de godt ligge sig til at slappe af hvis de står længe og venter. smiley
    Men så kan man jo igen argumentere med at man har opvarmet for tidligt, for meget eller at det er for varmt.


  • #13   12. sep 2011 Sabrina: Du skal ikke tage "vågne op" bogstavlig talt. For selvfølge falder de ikke om og sover. Derfor bruger jeg gåseøjne så jeg håbede det blev forståeligt for folk. Her menes der at kaninen ikke rigtig gider hoppe eller bliver lidt slatten i det. Derfor "vækker" man den.

  • #14   12. sep 2011 Men det er jo heller ikke sådanne eksempler jeg snakker om smiley
    Jeg snakker om når man sidder lidt 'bagved' og prikker kaninen i sidderne eller får den til at løbe hurtigt rundt ved at drive den frem med en hånd bag i, så den er klar og oppe i tempo til at styrte igennem en let lige bane, så den kan få en hurtig tid.


  • #15   12. sep 2011 Jeg har før også det folk sidde og gøre deres hunkaniner brunstige inden de skulle ind på banen, for nogle hunner hopper bedre og er åbenbart mere opmærksomme i brunst.
    Der hidser man den jo også op, er det ikke lidt hvad du mener? At der er nogen som simpelthen sidder og gør kaninerne sure og derved også mere "opmærksomme"?

    Hvis det er hvad du mener, kan jeg kun give dig ret. Kaninen bliver jo utrolig forvirret og vred.



    Det der med at løbe i r*ven på sin kanin konstant, synes jeg også er meget forkert. Kort sagt, får kaninen jo ikke lov til at tænke (og her snakker jeg både om opvarmning og træning).
    Kaninen har jo ikke en chance for at følge med i hvad der sker, når den bare bliver 'pacet' frem..


  • #18   12. sep 2011 Enig med Nicole A

    Godt emne Sabrina smiley


Kommentér på:
Kaninhop - sure kaniner hopper bare bedre?

Annonce