{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
734 visninger | Oprettet:

Projekt opgave.. {{forumTopicSubject}}

Hejsa!

Vi har skema fri uge, og jeg har valgt at have om kaniner. Min problemformulering er

''Der er mange mennesker i Danmark som har kaniner som kæledyr, men mange ved ikke hvad de kræver før de har anskaffet sig en. Hvordan skal man passe og pleje en kanin?''

Tænker på at lave et lille hæfte som produkt omkring hvordan man passer og plejer en kanin. Og et stykke legetøj ud af tomme rosin pakker.

Nogle har en idé til et stykke legetøj? Har 30 tomme æsker...

Hvad vil det egnlig sige at kaniner er koloni dyr?

Håber i kan hjælpe...

-Mette


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Projekt opgave..
  • #1   11. jun 2013 Ov... kom lige til at tænke på.., Der er jo mange forskellige måder at have kanin på..
    er der enlig noget som bare ligge fast? Altså udover foder, vand, opmærksomhed??


  • #2   11. jun 2013 Håber i for hvad jeg mener..

  • #3   11. jun 2013 det eneste faste er nederste trin i den basale behovspyramide: vand og mad.

  • #4   11. jun 2013 Vil de så sige at den behovspyramide der er til mennesker også kan bruges til dyr?

  • #5   11. jun 2013 Det med kolonidyr er du bedre tjent med selv at læse op på, end at få en masse forskellige svar om det her inde.
    En koloni kan nemlig være forskellige ting, dog med samme udgangspunkt, og så skal du finde ud af hvad for en type kolonidyr kaninen er.

    http://animaldiversity.ummz.umich.edu/accounts/Oryctolagus_cuniculus/
    Personligt er jeg ret glad for at slå efter på denne side, der står nogle gode ting om de vilde dyr.


  • #6   11. jun 2013 Ok.. Jeg prøver at søge lidt rundt igen...


  • #7   11. jun 2013 Husk at få kildeangivelser på dine oplysninger. Dermed er det ikke godt at bruge et svar fra gnavergalleri udelukkende, der skal også en henvisning på, så der kan argumenteres for, at oplysningen er troværdig smiley

    Held og lykke med projektet smiley


  • #8   11. jun 2013 tjae, måske? det kan man vel lave en opgave ud af i sig selv? undersøge om den kan?:)

  • #9   11. jun 2013 Lulle: Søger også meget rundt på nettet og i bøger smiley

    Susan: Måske.. Det eneste problem er at jeg ikke kan finde ud af at lave problemformulering...


  • #10   11. jun 2013 Susan:Men kan ikke helt se hvordan i hulan kaniner har andre behov i pyramiden udover den nederste brik med fysisk behov...

  • #11   11. jun 2013 naj hvis man tager direkte efter maslows behovspyramide kan jeg godt se du ikke kan overføre det direkte, men man kunne mådske "oversætte" til kaninsk... Jeg gad godt vide hvilket fag du skal skrive i? for hvis det er natur/teknik alene er den måske lidt irrelevant, men skal du helst sammenkæde flere fag, fx både natur/teknik og samfundsfag kunne det være rigtigt godt fx at få flettet noget om kaninsamfund/behov ind med menneskesamfund/behov...

  • #12   11. jun 2013 Vi må selv bestemme hvilke fag vi fletter ind...
    Men vores hoved emne er ''Hverdag og konsekvenser'' også må vi selv find vores egen emne... nogle af min venner har taget Mode, Fedme, Musik, Computer, skateboard osv..


  • #13   11. jun 2013 det lyder da som om man godt kunne lave et eller andet med at sammenligne kaninsamfund med menneskesamfund.... men det er jo dig der skal lave opgaven så om du kan gruble dig frem til en interessant problemformulering må jo være op til dig...:)

  • #14   11. jun 2013 Jep... tror jeg fortsætter med den jeg er igang med... MIn probleformulering er nu:

    ''Der er mange mennesker i Danmark som har kaniner som kæledyr, men mange ved ikke hvad en kanin kræver for de har anskaffet sig en, en af grundene er at der står mange forskellige ting i bøger og på nettet. Hvad kræver en kanin? ''

    Er igang med at lave et hæfte med ting omkring pasning af kaniner...


  • #15   11. jun 2013 Uh, jeg skal også lave en projekt opgave, selvom det ikke lige er om kaniner.
    Følger lige med. smiley


  • #16   12. jun 2013 Tænkte på om hvis jeg nu laver et hæfte/folder omkring pasning af kaniner, om man så ikke kunne prøve at sende den ind til dyrenes beskyttelse???
    Det kunne være at de ville ændre i deres folder... (Det ville være dejligt hvis de ville)

    Seriøst fandt lige det her på deres hjemmeside:

    ''Man kan dog normalt lade kuldsøskende
    af hunkøn blive sammen som voksne og
    danne flok. Der kan komme slåskampe
    i hunnernes brunstperiode, men det er
    normalt ikke alvorligt''

    Passer det ikke at Koloni dyr og sociale dyr ikke er det samme??


  • #17   12. jun 2013 (link fjernet)

  • #18   12. jun 2013 Du får ikke noget ud af at skrive til DB.
    Der er en her inde, der har skrevet at de har lyttet (kan ikke huske dyret, og det var en forening der skrev).
    Sådan helt generelt, holder de på at de ved bedst, og nægter pure at holde sig opdateret. Virkelig trist at de mener at deres få "eksperter" har mere viden end de special foreninger der er rundt om i landet.

    Nej, kolonidyr og sociale dyr er ikke det samme, og dog.
    Der foregår en eller anden form for socialt samvær med dyr der lever i kolonier, men de er først og fremmest sammen, fordi det giver bedre beskyttelse jo flere der er samme sted (risikoen for at du bliver ædt, er væsentligt mindre hvis du er sammen med 100 andre, end hvis du er alene).
    De er heller ikke direkte solitære, som dyr der kun ser hinanden i yngletiden.


  • #19   12. jun 2013 Pia: Ok... Men tror alligevel at jeg vil prøve at sende et hæfte ind... Min lære har sagt at det hiver lidt op i karakteren smiley

    Så kan jeg godt skrive at

    Kaniner er sociale dyr til en hvis grænse. De er nemlig kolonidyr. Det vil sige at de kan godt lide at bo med andre kaniner omkring sig. Altså uden for deres ''værelser''/territorium. De giver dem en form for trykhed, fordi risikoen for er mindre hvis man er sammen med 100 andre, end hvis man er alene.




  • #20   12. jun 2013 Det der med at kaniner ikke er gnavere, har det også noget med at de spiser deres Nat-afføring??

  • #21   13. jun 2013 Er det ikke ligemeget om det er ude eller inde, så skal burene være 120X60 cm i bundareal??

  • #22   13. jun 2013 der er ikke noget "skal"... medmindre du kan finde det i lovgivningen eller har en god underbygning for din påstand:) husk, altid underbyg påstande med kilder... kunne du nu finde fx en videnskabelig undersøgelse der påviste at under de og de burmål, så holdt kaninerne op med at yngle eller lign, ja så havde du en underbygning for din påstand, men som den står pt er det bare en påstand og dermed unødvendigt fyld i en projektopgave....

  • #23   13. jun 2013 Ups.. det gik lige lidt hurtigt.. glemte lige et helst...



    Er det ikke ligemeget om det er ude eller inde, så skal burene helst være 120X60 cm i bundareal?


  • #24   13. jun 2013 du mangler noget underbygning for jeg ville som, lærer eller censor straks tænke "hvorfor?" du skal tænke sådan når du laver en opgave: ALT du siger skal underbygges med kilder, enten dine egne observationer i praksis: fx hvis du har haft et par kaniner som har gået på 110x50 som gnavede tremmer og lavede andre ting der indikerede de mistrivedes, men det gik væk da de fik 10 cm mere på hver led... det er en kilde der er udemærket på det niveau du er. Du skal begrunde ALT du skriver, det er det der er min hovedpointe. Ingen påstand uden "bevisførelse"!

  • #25   13. jun 2013 Nåååå nu er jeg med.. Er lidt meget langsom idag...

    Så er det nok hvis jeg siger/skriver med mine egne erfaringer?

    Men hvad nu hvis det er sådan en ting som man bare ved fx. at jorden er rund, skal man også finde kilder til det??


  • #26   13. jun 2013 ej måske ikke lige det med jorden er rund... det er et etableret fakta efter vi har haft folk i rummet der har taget billeder og sendt ned der viser jorden ER rund. Det har nok folk dokumenteret:) Det er jo noget af øvelsen når man skriver opgaver, hvad bør dokumenteres for ikke bare at stå som en subjektiv påstand...?

  • #27   13. jun 2013 Nååå nu tror jeg at jeg er med. Så det man ved/tror alle og endhver ikke ved skal man finde kilder til. smiley

  • #28   13. jun 2013 Du skal undgå at skrive at ting skal være på en måde, hvis du ikke kan underbygge det.
    I stedet kan du evt. skrive at de fleste anbefaler et eller andet. Men her er det også en meget god ide lige at komme med lidt kilder. Jeg antager at Dansk Kaninavlerforening har nogle anbefalinger? Så bruger du jo bare dem som kilde smiley

    Har I ikke lært om kilder i skolen endnu?


  • #29   13. jun 2013 Pia: Det var en god ide det DK.

    Ik rigtig... Eller også var det en af de (meget få) timer som jeg har sovet i lærene har snakket om det. Vi har aldrig skulle skrive kilder ned, ud over i en historie opgave, men det var meget nemt... Brugte kun vores historie bog og en hjemmeside...


Kommentér på:
Projekt opgave..

Annonce