{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
650 visninger | Oprettet:

Fortabt kanin, Gøre den livsglad? :) {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen,

Idag har jeg været oppe i en dyrehandel, jeg så de her 6 kaniner. Jeg kiggede på dem i lang tid og fandt så 2 som jeg syntes var rigtig søde, da damen tog dem op sprællede de rigtig meget og spjættede en del.
Da de kom hjem til mig kom de ud på græs, de lagde sig ned i hjørnet og kiggede, de var skræmt (Jeg gav dem self. lidt tid til at forstå alting INDEN jeg satte dem på græs)
Der gik lidt tid men så gik de stille og roligt rundt...

Men hvad skal jeg gøre for at de bliver livsglade?
de er ikke særlig glade

Tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fortabt kanin, Gøre den livsglad? :)
  • #1   4. maj 2013 1.

    Indret et kaninbur med ALT det en kanin behøver.
    2.

    Giv dem en uges tid, hvor du ikke tager dem op - lokker dem med lidt grønt, snakker med dem, og nusser dem og bare sørger for de har mad og vand.

    3. Begynd så at tage dem op,og gør dem tamme.


  • #2   4. maj 2013 4. De skal ikke gå i samme bur, de skal have hver deres. Så skal de nok begynde at blomstre og udforske tingene.

  • #3   4. maj 2013 Giv dem hver deres bur, og giv dem ro de første par dage.


  • #4   4. maj 2013 1) Hver deres bure

    2) Giv dem godt med halm/hø/et sted de kan putte sig

    3) Giv dem ALT den tid de behøver - når de er klar, skal de nok begynde at komme frem og undersøge.. Jo mere ro, jo bedre.


  • TNJ
    TNJ Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 3 Følgere: 14 Svar: 103
    #5   5. maj 2013 Jeg har rigtig god erfaring med at lade kaninerne komme til mig. Det kræver en bunke at tålmodighed + endnu en bunke, men når det så lykkes, så er lige netop det øjeblik guld værd!

    Jeg har dem i hver sit bur, hvilket fertile kaniner også bør være. Det er også lettere at gøre dem tamme når de går hver for sig, yderligere et plus smiley
    Derefter plejer jeg at lade dem være, men har nogle faste rutiner med at fodre osv., og lige så stille kan man begynde at håndfodre, så må man gerne røre lidt, og så kommer det sådan hen ad vejen. Pt har jeg bl.a. to der bor i hestebokse som jo er ret store, men de kommer hen for at snakke hver gang jeg er derovre, og de nyder det, vender tilbage til min hånd flere gange og laver små sjove hop og krummelurer. Sætter jeg mig ind til dem er jeg pludselig deres personlige klatredyr og mine ben er åbenbart også meget sjove at springe over smiley
    Jeg er godt klar over, at det langt fra er alle der har den mulighed, men den ene af netop de to kaniner har jeg brugt ovenstående metode på, og hun var helt rå da jeg fik hende hjem. Hun er også utroligt nem at komme til i et almindeligt bur.
    Hvis kaninerne er utrygge ville jeg bestemt vente med at løfte rundt på dem til de er faldet ordenligt til og er mere trygge ved dig, det plejer for mig at give det bedste resultat.
    Som hovedregel tager jeg ikke kaniner ud af buret de første par dage de er her, det er jo en stor omvæltning for dem at skifte omgivelser... smiley


  • mikkel
    mikkel Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Svar: 177
    #6   5. maj 2013 Flytning er som regel en meget skræmmende oplevelse for kaniner, man bør derfor lade dem være i fred det første stykke tid, derefter kan man åbne buret og lade dem undersøge de nye omgivelser. Lidt efter lidt ville de så komme dig tættere er du hos dem når de undersøger omgivelserne. Det kan tage tid, ja sågar kan det tage uger. Men det er sådan man opbygger et tillidsforhold til kaninen.

    Når den så har vendet sig til dig og omgivelserne, så kan du prøve at få den op på dit skød og nusse den lidt på issen, det er nemmest hvis den har lært at associer din hånd med noget positivt, såsom en snack.

    Når den har lært at det er trykt at sidde på dit skød, så kan du løfte træne den. Hos nogle går processen meget stærkt, hos andre kaniner, især dem så er blevet misrøgtet hos den lokale dyrehandler, de kan som sagt tage laaang tid. Men opgiv ikke og giv dem den tid de har behov for.

    Det er også vigtigt at kaninerne får pladsen, den rigtige kost og adspredelse (kaninlegetøj om du vil)

    Hvis kaninerne er neutraliseret kan de godt gå sammen, men her gælder at de har masser af plads, ikke neutraliseret kaniner skal have hvert deres bur. Buret skal være stor nok til at de kan tumle rundt, det kræver ca. 2kvm hvis de er meget ude (læs 4+ timer om dagen) eller hedder der 8-10kvm pr. Kanin. Så der kræver det Bur plus Løbegård.

    Opfylder du ders behov, skal du nok få glade kaniner.



  • #7   5. maj 2013 Tak alle sammen ,

    de har fået hver ders bur smiley

    Jeg vil følge jeres råd smiley


Kommentér på:
Fortabt kanin, Gøre den livsglad? :)

Annonce