{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
945 visninger | Oprettet:

Hvad ville i gøre? {{forumTopicSubject}}

Jeg skulle for tre uger siden til als for at hente et marsvin. Jeg tilbød via facebook at transportere marsvin for andre på ruten mod et lille benzin tillæg på 50,-. der var to der skulle have dyr med. Det ene blev hentet på Als og det andet tog jeg med fra fyn og med hjem til mig på sjælland hvorfra dyrene ville blive afhentet. det ene marsvin blev hentet med det samme. Men det andet marsvin har jeg stadig gående her tre uger efter. Det virker umiddelbart som om at ejeren af marsvinet gerne vil komme og hente det men hun bliver hele tiden forhindret. Nu er jeg så i tvivl om det overhovedet bliver hentet da tre uger er lang tid at blive forhindret i. Hvad søren gør man i sådan en situation.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad ville i gøre?
  • #1   17. feb 2013 ok, 3 uger er altså længe at brænde inde med et transitdyr.. det havde jeg kun gjort for en god ven.
    Bor den nye ejer enormt langt væk fra dig eller hvad?
    Jeg går så ud fra at du heller ikke har set transportpengene endnu for den gris?

    I dine sko havde jeg nok skruet bissen på og sat en eller anden form for ultimatum.. afhentning senest d. xx ellers...


  • #2   17. feb 2013 Ja det er længe og min tålmodighed er ved at være brugt. Jeg har ingen penge set nej. Den nye ejer bor et par timers kørsel i tog fra mig, så turen er jo ikke uoverkommelig, når man nu glæder sig til at få sin lille mut hjem. Ja det kan godt være at jeg skal ændre min flinkeskole holdning og skrue bissen på.

  • #3   17. feb 2013 det er somme tider det som hjælper... der er jo flere 'stokke' til at argumentere med.. at man sætter grisen til salg.. eller at man tager 100kr i kost/logi pr. påbegyndt uge eller noget i den stil.
    Evt. kan du måske osse kontakte opdrætter og høre om han/hun har nogen ideer/preferencer.

    Jeg mener, den person du har taget grisen med hjem for, har jo hele tiden været klar over at det kostede en togtur.


  • #4   17. feb 2013 problemet er nogen gange, at selvom du har aftalt hvornår dyret skal afhentes, så er der folk der lige melder fra alligevel - og så står man der.

    Jeg er selv blevet yderst sippet med at tage dyr med hjem, og plejer altid at pointere at jeg KUN tager det med hvis det bliver hentet senest en eller anden dato.


  • #5   17. feb 2013 Jeg kontakter ejeren i morgen og giver hende en deadline for at hente, så må jeg se om det rykker noget. Ellers må jeg finde et nyt hjem til hende. dejligt med nogle brugbare råd. Tak,

  • #6   17. feb 2013 ja , jeg har stadig nr til sælger, hvem ved måske kan hun komme hjem til fyn igen.

  • #7   17. feb 2013 man skal bestemt ikke altid være for flink.

    F.ex. kendte jeg engang en opdrætter, hvor en køber henvendte sig på 2 hanunger, men om de kunne gå hos opdrætter til hun kunne få dem hentet. Jamen min veninde var flink, så det kunne de selvfølgelig godt. Der gik de så vel en 2-4 måneder, og så kom der en MEGET kort mail lige pludselig, med at 'forresten ville hun ikke have dem alligevel'... og så sad min veninde der med
    alle sine talenter (og en køber, som hun ikke ville sælge til fremover).


  • #8   17. feb 2013 der er udstilling på frederiksberg i midten af næste måned - der kan sælger måske arrangere noget transport. De fleste opdrættere er joheller ikke intereseret i at deres dyr hænger i limbo på den måde.

  • #9   17. feb 2013 Hvor er det dog bare sørgeligt at det skal være sådan, men det er åbenbart nødvendigt at lave helt klare retningslinier omkring aftaler med folk så man ikke bliver snydt på den måde. øv øv øv

  • #10   17. feb 2013 Lyder som en god plan med frederiksberg udstillingen

  • #11   17. feb 2013 desværre ja. Jeg kender flere, som ikke længere tager dyr med for folk, fordi folk render fra at betale de aftalte transitpenge.



  • #12   17. feb 2013 Hvor er det dårlig stil! smiley

  • #13   17. feb 2013 ja jeg er personligt og blevet nød til at begynde at tage reservations gebyr hvis folk vi vente med en afhentning -_- træls man er nød til det

  • #14   17. feb 2013 Jeg havde nok krævet, at der skulle betales for kost og logi, når det er så længe den går, og der ikke er indgået aftale om det forud.
    Og derefter ville jeg så have sagt til ejeren, at jeg vil have en dato for, hvornår den bliver hentet, og er den ikke hentet derefter, så sælger jeg den videre, for så vil ejeren tydeligvis ikke have den.
    Ganske kort og kontant. Der skal også være grænser for, hvor venlig man skal være overfor folk, for ellers er det netop, at ens venlighed bliver udnyttet.


  • #15   18. feb 2013 Jeg tror faktisk det er ulovligt at sælge dyret videre.
    Men ja, jeg ville nok også begynde at tage for kost og logi.
    Gør det fra i dag af... Sig at hvis den ikke bliver hentet, begynder du at tage penge pr. påbegyndt uge.


  • #16   18. feb 2013 Pia, det kommer jo an på om sælgeren har fået penge, via bank eller ej.
    Derfor er det en god ide at kontakte sælger som det første, forelægge problemet, og så tage den derfra. Måske er sælger blevet lisså syltet som transportøren.


  • #17   18. feb 2013 Ja, hvis sælger ikke har fået penge, så skal den tages op med sælger.
    Men hvis sælger har fået penge, så må man ikke bare sælge dyret. Det kan sidestilles med tyveri.


  • #18   18. feb 2013 jojo, men hvis det nu var mig som var sælger, så ville jeg godt kunne finde på at få dyret hjem, og så sige at køber selv måtte hitte ud af hvordan han/hun får transporteret dyret hjem til sig.. eller få sine penge tilbage.
    Jeg ville have det skidt med at 'mit' dyr sad i sådan et ingenmandsland, med en flink transportør som 'gidsel'... hvor min næste tanke nok umiddelbart ville være, om det nu osse var den rigtige køber til mit dyr.


  • #19   18. feb 2013 Det kunne jeg som også finde på, men det er jo noget andet end at sælge dyret videre smiley

  • #20   18. feb 2013 præcis - medmindre sælger ikke har fået penge for dyret, og giver grønt lys eller sådan noget smiley

  • #21   18. feb 2013 Det er klart, at sælger selvfølgelig skal kontaktes først.

  • #22   18. feb 2013 Hej, ja nu er der så sat en deadline på, marsvinet skal være hentet senest søndag. Jeg tager kontakt til sælger og hører hende om hun har nogle ideer omkring hendes lille mut i "ingenmandsland" Det kunne jo være en fin løsning hvis hun kunne tage den tilbage. Jeg vil helst ikke have en anklage om tyveri hængende over hovedet, det kunne lige passe at have transporteret, samt passet og plejet det i tre uger og så også blive anmeldt for tyveri. Tror hellere jeg må tale med sælger inden jeg på nogen måde videreformidler smiley

  • #23   18. feb 2013 Hvis den er købt og betalt må du i hvert fald ikke sælge den videre (eller videreformidle den).
    Hvis opdrætter er med på det, kan jeg ikke se det skulle være et problem at opdrætter får den tilbage... men det kan jo ende med at køber skal have pengene tilbage, hvis køber ikke vil afhente, og dyret ellers er betalt smiley


  • #24   18. feb 2013 Dyret er købt og betalt, har lige været i kontakt med sælger. hvad syv sytten gør jeg så, hvis hun ikke henter det. Skal jeg virkelig have et marsvin gående uden at kunne skille mig af med det, som jeg ikke er interesseret i. Sælger vil vist heller ikke have det retur, fantastisk situation:(

  • #25   18. feb 2013 Har du givet køberen en "senest afhentnings" dato?:)

  • #26   18. feb 2013 åh jeg ved sgu ikke hvad der er lovligt i lovens øjne.. men jeg husker engang at der var et opstaldningsted, som var 'brændt inde' med en hest, hvor ejer ikke betalte. Så opstaldningsstedet havde udgifter til kost og logi (og smed, fordi det til sidst var uholdbart med dens hove), og her endte man med at solgte hesten. Hvis jeg husker rigtigt, så var det vist helt legalt, fordi udgifterne nåede et niveau, hvor det var lig med eller højere end hestens værdi - og så må man vistnok godt gøre udlæg i 'varen' på den måde.

  • #27   18. feb 2013 ... alternativt ville jeg få den smidt i nakken af sælger igen, og så var det ikke længere mit problem. Hvis sælger stiller sig på bagbenene, så i papkasse på vedkommendes dørtrin.

  • #28   18. feb 2013 Man kan sige, at hvis udgifterne løber op i marsvinets værdi, skal man stadig kunne underbygge det med kvitteringer mv., i forbindelse med evt. videresalg.

  • #29   18. feb 2013 Sælger vil vist ikke have den og der er lidt langt for mig at køre til Odense for at stille den på dørtrinnet. Men den gode nyhed er at jeg har en lovning på at det bliver hentet på torsdag og så håber jeg at det sker. Det viser sig desværre også at det er et marsvin der er opvokset på kun grønt og hø af forskelligt slags så det har aldrig før været vant til tørfoder, så nu håber jeg at maven klare det. Marsvinet virker sundt og raskt. Men det havde nok været godt at vide. De marsvine maver kan jo være lidt skrøbelige.

Kommentér på:
Hvad ville i gøre?

Annonce