{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.076 visninger | Oprettet:

Min kanin spiser alt...! {{forumTopicSubject}}

Og med alt mener jeg ALT!
Jeg har fået min kanin fra tidligere ejer, hvor ham altid har været vant til at gå på gummilign. Måtter også elsker han hans tæpper så da jeg for en uge siden tænkte “det kan umuligt være sundt for den lille kanin at spise hans tæpper så jeg fjernede dem fra buret og prøvede mig frem med spåner smiley

Men! Min kanin er en bestemt herre og var ikke specielt begejstret for at miste sine tæpper så jeg måtte tømme buret igen og gå tilbage til gummi måtterne og tæpperne....

Derudover færdes han også frit rundt i min lejlighed, dog er der skærmet af så han ikke kommer i nærheden af ledninger og lign.

Men! Efter han flyttede ind her fik han hurtigt øjnene op for min store palmeplante og den har han spist vældigt af og givet mig en grim plante nu, så mit spørgsmål er: Tager han skade af at spise af den plante, altså kan kaniner tåle det? Jeg er udemærket klar over at de normalt færdes i naturen og spiser det de kan finde, men en ting er at jeg nu har en grim plante, en anden ting er at jeg er itvivl om hvor vidt det er godt for ham?

Og det er ikke fordi han mangler mad eller andre ting som kan aktivere ham herhjemme, for hele hans bur er fyldt op med normal foder, gnavestick, aktivitets høbold, og skål til snack som gulerødder og lign. Så det er ikke fordi han mangler noget overhovedet.
Jeg vil nok mene at jeg er blevet curlingmor for ham og gør alt for at han har det godt.

Så et andet spørgsmål er: keder min kanin sig stadigvæk siden min væg mangler lidt tapet eller er det bare for at slibe tænderne?
Han er utroligt glad for papkasser også og spiser dem med stor lyst og jeg læste mig frem til at der var fibre i pap som var godt for kaniner hvis der ikke var alt muligt kemisk i det, men hvornår er nok, nok?

Fra tidligere ejer er han også blevet helt vild med tørret rosenblade så jeg tænker jeg slutter af med et generelt spørgsmål: HVAD MÅ DEN KANIN EGENTLIG SPISE OG HVAD ER DET RENE GIFT FOR HAM?

Og inden nogen spørger om jeg har læst op på lektien inden jeg fik kanin, så er svaret ja. Vi har haft kaniner hjemme i mange år men de stod udenfor og der var halm jo det de havde som strøelse i buret og det man normalt ville give kaniner som hø, mælkebøtter, gulerødder m.m. Men jeg har alligevel aldrig hørt om kaniner der har gummimåtter som bund i buret og bare har nogle tæpper, før jeg fik ham her. Det er self. Det han altid har været vant til men det her kan jeg simpelthen ikke gøre mig klog på...

På forhånd tak🙂


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min kanin spiser alt...!
  • #2   25. aug 2018 Som Maja skriver, så kig på frikanin.dk, der står alt omkring hvad han må og ikke må spise.

    Måske du skulle prøve at vænne ham af med de gummimåtter og tæpper lidt efter lidt, og så bruge en kattebakke med fx spåner eller kaningrus.


  • #3   25. aug 2018 - han må gerne spise papkasser, selvfølgelig ikke en hel kasse på én dag, men ja...

    Min kanin har også papkasser til rådighed, hvor jeg skærer to huller i to af siderne, så han kan komme ind og ud og egentlig bare hygge sig i dem.
    I den ene papkasse har jeg taget en brugt toiletrulle og klippet lidt i den hvori der så er hø indeni rullen, det er også god aktivering - har den i papkassen så jeg undgår hø svineriet smiley
    Og angående tapet spiseriet, så er der fibre i tapet, så måske han ikke får fibre nok?


  • #4   25. aug 2018 Tusind tak for svar🙂 fibre burde han næsten få nok af men han har ikke haft en papkasse i et par uger så måske derfor han er gået videre til tapet 😂

  • #5   25. aug 2018 Han har allerede kattebakke med både spåner og kaningrus🙂

  • #6   25. aug 2018 En papkasse er i hvert fald altid en god idé at have til rådighed, netop pga han kan slibe sine tænder i den, så det ikke går udover tapet og møbler - for hvis han først begynder at gnave i de ting, så kan det være det svært at vænne ham af med det igen.

  • #7   25. aug 2018 Men bruger han også den bakke? Med hø ved siden af selvfølgelig

  • #8   26. aug 2018 Det gør han ja:)

  • #9   26. aug 2018 Hej Mia.
    De steder ,hvor den bider i ting den ikke burde, der kan du prøve at ligge lidt lækre spiselige ting du ved den kan lide.
    Måske den efterhånden så holder sig fra det forbudte.
    En vase eller lignende på gulvet med æblegrene eller andre spiselige kunne måske lokke den fra din palme.
    Normalt siger man jo at kaniner smager på alle ting og hvis de ikke kan tåle det så lader de det være.
    Men selvfølgelig ingen regler uden undtagelser:)
    Da det er en inde kanin har den jo ikke sammebehov for at gemme sig i halm for at holde varmen. Har før set kaniner der bor uden alle de " normale" ting.
    Det vigtigste er jo hø og vand. Og så også at den har det godt og trives.


Kommentér på:
Min kanin spiser alt...!

Annonce