{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.197 visninger | Oprettet:

Vil gerne vide mere ! :) {{forumTopicSubject}}

Hej Alle smiley

Jeg vil meget gerne vide mere om avl, da jeg er ikke særlig erfaren inden for dette, og egentlig gerne vil lære mere. Der ud over vil jeg gerne høre om man kan være medlem af en forening eller klub selvom man ikke har nogen renracet kanin (om man kan komme til udstilling eller andet selvom ens kanin ikke er renracet).
Jeg vil rigtig gerne længere/dybere ind i kanin miljøet, så hjælp mig ! smiley - Mange tak !

Mvh Lisa


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vil gerne vide mere ! :)
  • #1   21. jan 2014 Hej Lisa

    Kaninavl kan være rigtig mange ting, så det vil være så godt som umuligt at forklare dig præcis hvad du har brug for at vide.

    Det første du skal overveje er, hvad du har af muligheder kontra hvilket resultat du gerne vil ende med.
    Hvis du går og drømmer et lille hold af super gode avls-hopkaniner vil kravene ikke være det samme som f.eks et ønske om at avle udstillingskaniner - og såmænd heller ikke, hvis du gerne vil avle de bedste kælekaniner smiley

    Klubber og foreninger er ikke noget krav, men en rigtig god investering!

    Her møder du andre mennesker, der er lige så vild med de specifikke emner indenfor kaninhold som du selv er. Samtidig får du et kæmpe netværk, der kan gavne dig både på kaninfronten og generelt (nogle af vores bedste venskaber har vi fået via interessen for kaninerne), så jeg ville personligt ikke være foruden smiley

    Det er dog altid tilladt at starte i det små - der skal jo være plads til både at lave fejl, men osse til at kunne erkende 'nederlaget', hvis virkeligheden ikke helt lever op til ens drømme og forventninger. Så kan man altid prøve en anden retning, det har mange af 'os andre' gjort smiley

    Håber du kan bruge ovenstående til yderligere eftertanke smiley



  • #2   22. jan 2014 Det var virkelig brugbart! smiley
    - tusind tak!

    Kan sige med det samme, at jeg meget gerne vil lære mere om at avle kælekaniner. Er der klubber/foreninger inden for dette.? smiley kender du nogen.? smiley

    Det er i hvert fald rart, at man kan stille sådan et meget nuanceret sprøgsmål og blive taget seriøst, der jo mange som ikke ser kaniner, som noget der blot sidder i et bur og intet andet, desværre smiley - så det er ret at blive taget seriøst her!


  • #3   22. jan 2014 Okay, dejligt smiley

    Kælekanins-avlere har (desværre) ingen klub eller forening. Danmarks Kaninavlerforening har osse plads til kælekanins-ejere og avlere, men for at være helt ærlig overfor dig og andre, har jeg svært ved at se, hvad de konkret kan tilbyde - udover netværket, altså!
    Man er selvfølgelig velkommen, avler eller ej, og kælekaniner i alle farver, former, racer og blandinger derimellem kan udstilles som (sjovt nok) som kælekaniner smiley


    Mod alt forventning, så kan kælekaniner være noget af det sværeste at avle - din succes er nemlig fuldstændig afhængig af efterspørgsel, og den varierer hele tiden!
    Samtidig skal du stille store krav til dine avlsdyr, og her tænker jeg temperament samt ophav.

    Mange kælekanins-avlere har stor fokus på 'salgbarheden' af deres dyr, og vælger derfor unikke avlsdyr, der ser spændene ud (afvigende pelsvarianter, nyintroducerede farver, sære tegninger mm) - desværre er kaninerne sjældent af gennemavlede varianter/linier, for eftersom disse dyr osse er 'nyheder', avlet med henblik på salg, er ønsket om en høj standard ikke altid højere end de 2-500,- som en kælekanin 'af den kaliber' kan sælges for.
    Det betyder desværre, at der bliver solgt mange kælekaniner, som har større chancer for sygdomme end dem, du finder hos regulære avlere. Temperamentet bliver der heller ikke altid taget højde for, hvis der er mange penge på spil..

    Mit råd til valg af avlsdyr og salg:

    - Find og opbyg dit avl på din yndlingsrace og -farve.
    Det betyder intet, hvad man tror 'kunderne' vil have. Din entusiasme og interesse overfor dyrene er det, som en 'god køber' lægger mærke til, og det er den slags mennesker, man ønsker at sælge sine dyr til.

    - Køb voksne avlsdyr af 'rene linier'.
    Ved at indkøbe voksne dyr til avlen har du lettere ved at gennemskue temperamentet. Det kan ofte være en stor hjælp at overtage dyr, der allerede har været brugt i avl, så ved man de er fertile.
    Rene og gennemavlede linier sikrer dig imod langt de fleste sygdomme og fejl. Det sikrer osse, at du er sikker på, hvilke farver afkommet får. Når to kaniner med forskellige farver ikke passer sammen rent genetisk, får man oftest sorte eller vildtgrå unger. Det samme kan ske med dyr fra blandede linier, og det kan være skuffende hvis man har sat næsen op efter at få de samme farver som på forældredyrene.


    - Lad dig ikke presse af 'kunder'.
    Som udgangspunkt skal du avle kaniner fordi du synes det er rart og sjovt. Ikke fordi andre kræver det af dig. Lad ikke nogen presse dig til at lave kuld, du egentlig ikke ønsker selv, fordi de lover at købe af dig. For det løfte behøver de nødvendigvis ikke at holde. Du skal heller ikke stå på pinde, gøre alverdens krumspring for at stille 'kunder' tilfreds.
    Når du fremviser en kanin til salg, skal du kunne udvise så meget selvtillid (uden at være arrogant) så 'kunden' forstår, at det er et privilegium at købe hos dig. Forstår de ikke det, må de købe et andet sted.


    Forstå, at der er en 'bagside af medaljen': For det er der. Nogle dyr vil blive syge, og uanset hvor gode forældredyrene er, kan der komme aggressive unger af dem. Disse dyr bør ikke sælges/gives væk, og beholdes de, har du snart ikke plads (eller råd) til at lave, hvad du i virkeligheden gerne vil.
    Gør det klart for dig selv, hvad der skal ske med disse uheldige dyr. Den bedste løsning er som regel aflivning, og kan man ikke gøre det selv, må man alliere sig med nogen, der kan.


    - Driv dit avl som en lille virksomhed, dog uden profit som det endelige mål:
    At holde en høj standard og det du lover er noget, som folk husker. De vil fortælle deres venner og bekendte om deres oplevelse hos dig, så sørg for, du altid giver den samme information og vejledning hver gang.
    Giv aldrig 'kunder' særbehandling, men gør det klart, at alle får den samme gode behandling.
    Giv 'stamtavler' og købsbevis med. Det giver et godt indtryk, og det viser, at du står inde for det dyr, du er ved at sælge. Det kan/må man godt, selvom man ikke er medlem af nogen foreninger (bare man ikke bruger logo'er/billeder, der hentyder til f.eks Danmarks Kaninavlerforening).


    - Vær lydhør overfor kritik og husk, at man altid kan lære nye ting.
    Alle laver fejl ind i mellem, og det er helt okay. Bare det ikke er det samme fejl, man begår konstant! Bliver du konfronteret med kritik eller rettelser, så tag det til dig og undersøg rigtigheden af dette. Det er sådan man bliver klogere, og der er ingen skam i.
    Hvad angår salg af kælekaniner, så vil der osse komme til at ske fejl. Unger vil blive solgt (fejlagtigt) som det ene eller andet køn, nogle dyr vil udvikle sygdomme/dø tidligt af uklare årsager og sådan er det. Man kan ikke gøre andet end at beklage og tage ved lære.


    ______________

    Håber ikke jeg har druknet dig i unødvendig information! smiley

    Når alt dette så er skrevet, hvordan står det til med din viden konkret angående 'avl' - altså, hvordan dyr sættes sammen, hun med unger pasning mm?

    For det er jo ret så væsentligt! smiley


  • #4   26. jan 2014 Altså da, jeg var mindre satte jeg jo bare kaniner sammen der ikke var i familie, vi havde nemlig masser af plads og beholdte alle kaniner.
    Så derfor har jeg ikke den store viden om korrekt og ordentlig pasning !!
    Ligeledes har jeg hellere ikke den store viden om avl, altså lige pt. vil jeg meget gerne have et kuld med chinchilla farvede unger, da dette er min yndlings farve, så derfor har jeg fundet en hankanin, som har denne farve.
    Mit problem lige pt. er plads, jeg bor hjemme lige nu hjemme ved min far, der er meget syg, og kan derfor ikke klare alle dyrene, så vi må 'nøjes' med Pjuske og så har jeg fået lov til at beholde en af hendes unger, så derfor kommer der ikke det store avl endnu, men så kan jeg jo forberede mig.. smiley - men kan jo godt høre, at kælekaniner ikke er den sikre vej til en velfungerende avl.
    Så den hjælp er jeg meget glad! Og meget glad for at finde en med så stor viden, og som siger det lige ud. Jeg må jo hellere finde ud af præcis hvorfor en race Pjuske er, eller hvilken blanding hun er, da dette er en kanin, som fungere rigtig godt.
    Kan du måske kigge forbi min profil og se.? Mange siger hun er en løvevædder, dævrgkanin, løvehoved eller hermelin... Men det er jo mange blandinger...


  • #5   26. jan 2014 Der er heldigvis rig mulighed på nettet for at lære om den korrekte pasning af hun med unger, og hvordan parringer udføres bedst muligt - osse hvis der søges i forum herinde smiley

    Du har helt ret i, din kanin er chinchilla-farvet. Måske en kende mørk, men da denne farve ikke er min spidskompetence, skal jeg ikke kunne sige om det er godt eller skidt smiley
    Den bedste måde at få chinchilla-farvede unger på, er at bruge en han af samme farve.

    Så vidt jeg kan læse mig frem til, er chinchilla 'en vildtgrå uden gult pigment'.
    Hvis du vil undgå overraskelser (forudsat din kanin er rent chinchilla (hvilket er usandsynligt med en blanding)) skal du undgå at parre den med zobel, siameser og russer tegning. Farver som egern, jerngrå og havana-brun kan osse give noget rod.
    Ovenstående er selvfølgelig skrevet ud fra udstillingsavlerens synspunkt, da sådanne parringer vil give variationer af chinchilla, der ikke kan udstilles. Dyrene bliver hverken syge eller dårlige, og som kælekanins avler kan denne variation endda være lidt spændene og sjov smiley

    Nej, plads kan hurtigt blive et problem smiley Men skal du beholde en unge, så behold en hun, som du godt kunne tænke dig at avle videre på. Avlsalderen for en huns første kuld går fra 6-8 mdr til 2 år. Det kan dog anbefales at vente til hunnen er 1 år, så kender du temperamentet bedre.
    En han kan du altid låne andetsteds til du får bedre pladsforhold smiley

    Hvad angår race på Pjuske, må vi erkende, hun er en blanding - sikkert af mange ting.
    Man kan dog se en manke, hvilket tyder på løve-hoved eller -vædder. Hvis du kigger på ørerne, kan du se de er brede på midten, halvt står og lægger ned. Det kan tyde på, der er noget dværgvædder osse.
    Nærmere tør jeg ikke gætte!


Kommentér på:
Vil gerne vide mere ! :)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce