{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.568 visninger | Oprettet:

Avl - om hunnen {{forumTopicSubject}}

Følgende er skrevet af Annfrid Kjelbergsengen, som bla arbejder med Naturmedicin, også til dyr:

Hva er vel søtere enn to marsvinsnuter som presses mot burveggen og deres velkomsthyl når du kommer hjem? Jo - miniatyrutgaven av disse, marsvinbabyer!
Slik tenker nok mange, og ettersom veien ikke er lang fra tanke til dyrebutikk er det fort gjort å være igjang. Vi har trolig gjort det samme de fleste av oss, noen med mye tanker og funderinger i forkant, men mange mer eller mindre på impuls.
Våre søte små ville nytt godt av at vi tenkte mer og leste mer og avl, drektighet og fødsel før vi satte igang.
Uansett hvor godt forberedt du er vil drektigheten være en stor påkjenning for hunnen din, og det er ingen garanti for at hun overlever. Det første spørsmålet du bør stille deg er derfor: Er jeg villig til å risikere hennes liv?

Egner hunnen min seg for avl?
Dette er det første spørsmålet vi må stille oss.
Så lenge hun er frisk og rask, har god alder, størrelse og vekt vil de fleste marsvinhunner fysisk klare en drektighet og fødsel godt. Men hva legger vi i punktene over?

- Frisk
Hunnen viser ingen symptomer på at hun er i dårlig form.
Ingen renning fra øyne eller nese, puster normalt, hopper og spretter rundt, har ikke hovne lymfekjertler eller syster/kuler rundt om på kroppen.

- God alder
Dette punket strides de lærde om hva som er en god alder for en hue å få sitt første kull. En gammel myte sier at hunnens bekken vokser sammen når de fyller 1 år - dersom de ikke har født før den tid. Dette har ført til at noen setter hunnenen sine til parring svært tidlig for å være "på den sikre siden". Erfaring og forskning viser at dette er en myte uten feste i virkeligheten.
Det som skjer - hos marsvin som andre arter - er at med alderen blir alle kroppens ligamenter mindre elastiske. Elastisiteten avhenger av fler faktorer enn alder, det påvirkes blandt annet av ernæring, mosjon og genetiske faktorer.
Marsvinet er avhengig av en kraftig bekkenløsning for å kunne føde normalt. Er ligamentene blitt for lite elastiske vil hun kunne få problemer med fødselen og sjansene for at det kan oppstå komplikasjoner er gradvis økende ved høyere alder, men det er altså ingen magisk grense ved 1 år.
De er faktisk ikke ferdig utvokst før nærmere 1,5 år.

- Størrelse og vekt
Her finnes heller ingen fasitsvar på hva som er optimalt, men det er opp til hver enkelt eier å vurdere sine dyr. Hunnen bør ha en minimumsvekt på 700g, men de fleste oppdrettere vil helst ha dem opp mot 900-1000g før man vurderer å pare henne. Kroppen til marsvinet skal være tønneformet, kompakt og fast i fisken. Hun bør ha fått nokk tid til å bli voksen i kroppen, samtidig som hun ikke må være overvektig.
En fet marsvindame må ikke settes i avl da dette gir økt risiko både for drektighetssyke og fødselskomplikasjoner

- Mentalt moden
Dette kan være ett litt diffust punkt, men det er uansett viktig å vurdere. Hvor voksen er hunnen din i hodet? Noen hunner begynner tidligere enn andre å anlegge en mer voksen og rolig holdning til verden. Ungdyrene er gjerne mer aktive, mer lettskremt osv enn de litt mer voksne damene. Er hunnen din for ung når hun blir mor vil hun kanskje ikke være mentalt i stand til å ta seg av sine små på en skikkelig måte, og du risikerer å måtte støttefore de små.
Dette handler ikke så mye om fysisk alder som mental alder samt hvor tillitsfulle dyrene er.
En rolig trygg og avslappet hunn er som oftest en bedre egnet mor enn en med ”nervene utenpå kroppen” Ungene lærer også svært mye av sin oppførsel fra sin mor, og er hun avslappet i forhold til mennesker er oddsene bedre for at også ungene blir tillitsfulle og trygge.
I tillegg til disse punktene må du også vurdere hva du ønsker å få ut av parringen: Rasedyr for utstilling, en herlig pet-gjeng eller er målet noe helt spesifikt? Om hunnen din egner seg til avl i forhold til din målsetning er en helt annen diskusjon.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl - om hunnen
  • #1   9. jul 2012 Spændene læsning smiley

  • #2   9. jul 2012 Spændende læsning. Tak fordi du deler det herinde smiley

  • #3   9. jul 2012 Endnu et super spændende indlæg - tusind tak. smiley

  • #4   9. jul 2012 Jeg har lige et spørgsmål, som jeg vælger at stille i denne tråd, som omhandler marsvinehunner og avl...

    Jeg går meget ind for, at mine dyr skal være voksne og både fysisk og mentalt modne til avl, før jeg begynder at avle på dem, og at al avl sker med ansvarlighed og ikke mindst respekt for dyrenes fysiske og psykiske velfærd. Og da jeg er nybegynder udi marsvineavl (med planer om at avle kæledyr), har jeg valgt at anskaffe en voksen hun, som har fået sit første kuld unger. Men jeg har et spørgsmål, som jeg desværre ikke har kunnet finde svar på i nogle af de bøger, jeg har læst: Hvor længe er det tilrådeligt, at man lader gå imellem hvert kuld for ikke at overbelaste hunnen? Eller spurgt på en anden måde; hvis jeg har en hun, som for nyligt har haft et kuld unger, hvornår er det så forsvarligt overfor hendes velfærd at lade hende blive med unger igen?


  • #5   9. jul 2012 Det er meget individuelt fra hun til hun. Nogle kommer i form hurtigere end andre. Det du skal tænke på er sådan set bare, at hun i hvert fald ikke skal vente så længe, at hun når at blive fed. Samtidig skal du vente længe nok til at hun har fået en god form igen.
    En tommelfinger regel siger 3 måneder, men der findes hunner, der ganske enkelt ville blive for fede, hvis de skulle vente 3 måneder mellem kuldene.


  • #6   9. jul 2012 Tak for dit svar. Jeg vil prøve at holde godt øje med hende, så jeg kan vurdere, hvornår hun er klar igen. Lidt kommer jo også an på, hvornår jeg får en egnet mage i huset til hende - lige p.t. har jeg jo kun mine 3 tøser.

    Jeg venter på 2 hangrise på 1½ år, som er blevet "overskudsgrise" i deres nuværende hjem (det der med folk, som får dyr og pludselig bliver trætte af dem igen - argh!!) og nu mangler et sted at på. Om en af dem vil være velegnet til at lave et kuld grislinger med min hun, vil jeg jo først kunne sige, når de kommer hjem, men de skal hele vejen fra Sjælland til Nordvestjylland, så det kræver lidt planlægning. smiley


  • #7   13. jul 2012 Joan : Hvis de ikke har fået unger før så ja smiley

  • #8   13. jul 2012 Når men så må de ikke få unger..

    Håber ikke det jeg skrev før at du misforstod det.. Mit hoved er træt smiley


  • #9   14. jul 2012 Hvis de er to år gamle og ikke har haft unger før, så er de for gamle til at få unger nu.

Kommentér på:
Avl - om hunnen

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce