{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For gammel til unger?
  • #2   2. apr 2012 Der er rigtig mange opdrættere i specielt England og Sverige, der ikke sætter deres hunner i avl før de er 1 år. Jeg har også selv før fået unger på hunner, der var over 1 år første gang og det er gået fint. Så det er lidt op til en selv.

  • #3   2. apr 2012 Hvad siger vægten? Det har jo også betydning.


  • #4   2. apr 2012 Jeg ville også sige at det er for sent. Jeg ville personligt ikke have lyst til at løbe den ydeligere risiko.

  • #5   2. apr 2012 hun vejer mellem 950 gram og 1 kg.

  • #6   2. apr 2012 Kan helt klart IKKE anbefales!

    Hun vil jo mindst være 1 år og 3 måneder, når hun skal føde.


  • #8   3. apr 2012 Mangler en ''synes godt om'' knap til den kommentar Julie. Jeg kunne virkelig ikke være mere enig med dig.

  • #9   3. apr 2012 Rollos: Det skyldes en meget gammel myte om, at hunnens bækken skulle vokse sammen ved 1-års alderen. Efter undersøgelser har vist at det rent faktisk bare ER en myte, er flere og flere begyndt at lade hunnerne blive voksne før de bliver sat i avl og dermed først parre dem efter 1-års alderen, hvilket rigtig rigtig mange erfarne opdrættere efterhånden har rigtig god erfaring med.

    Jeg ville hellere se nogle klare videnskabelige facts der rent faktisk viser, at der skulle være en større risiko for parringer efter de er fyldt 1 år. Jeg går ud fra folk har sådan nogle at basere deres rådgivning om ikke at parre efter hunnen er fyldt 1 år, når de nu kan sidde og sige med så stor sikkerhed, at der rent faktisk ER en risiko ved det?


  • #10   3. apr 2012 Cavy Cats: Nu er det sådan at der aldrig har været snak om at bækkenet vokser sammen. Derimod er der tale om at bækkenet mister sin elasticitet, og bliver mindre elastisk, hvilket KAN resultere i at hunnen kan få svært ved at føde sine unger.

  • #11   4. apr 2012 Sabrine: Og du har dokumentation for, at det sker inden de fylder 1 år?

  • #12   4. apr 2012 Har en anden hun fra december sidste år hvornår er hun gammel nok til parring?

  • #13   4. apr 2012 Det kommer meget an på hendes størrelse og vægt, men aller tidligst til Juni.

  • #14   4. apr 2012 okay hvad skal hun veje? Og nogle der kender nogle ved midt/vest sjælland der har hanner de udlåner til parring? (til den tid)

  • #15   4. apr 2012 Cavy Cats: Har du dokumentation for at det ikke gør? I så fald er jeg meget interesseret i links til disse undersøgelser. At du har haft ''held'' med at gøre det er jo ikke ensbetydende med at det ikke er korrekt at bækkenet mister elasticitet, men bare at du har været heldig at det endnu ikke er gået ud over en af dine hunner. At der er mange andre avlere som vælger at gøre det må stå for deres egen regning og det gør det ikke nødvendigvis til ''det rigtige''. Jeg ville personligt aldrig selv udsætte mine dyr for noget, hvis jeg på nogen måde var i tvivl om der var en øget risiko forbundet ved det. Det er min personlige holdning til det, og derfor mener jeg heller ikke at en uerfaren person skal kaste sig ud i den slags eksperimenter.

  • #16   4. apr 2012 Jeg har rigtig mange opdrætteres mere end 20 års erfaringer fra mange forskellige lande at basere det på. Mange af dem kunne ikke drømme om at sættere deres hunner i avl før de er omkring 1 år eller mere, fordi de vil, at hunnerne skal blive voksne først. Og INGEN af dem har i deres tid som avlere oplevet, at hunnerne skulle få nogen problemer bare fordi de er over et år, tværtimod lader hunnerne til at være mere modne til at få deres unger i den alder.

    Hvad basere du din påstand på?


  • #17   4. apr 2012 Michelle: Hun skal veje minimum 800 gram, men meget gerne mere end det.

  • #18   5. apr 2012 Cavy Cats: Jeg tror du mistforstår mig. Jeg fortæller dig bare min personlige holdning til det, hvilket er at hvis jeg er den mindste smule i tvivl OM DER KAN være en øget risiko, så er det ikke noget jeg på nogen måde kunne drømme om at gøre, og så er jeg ligeglad om en million opdrætere har gjort det i flere år. Jeg vil derfor også gerne have links eller information omkring hvor du har læst om den undersøgelse du påpeger som skulle bevise at der ikke er en øget risiko.

  • #19   5. apr 2012 (link fjernet) men det er jo så omkring myten omkring bækkenet, der skulle sammenvokse.
    Det andet har jeg på en pdf fil, så det kan jeg af gode grunde ikke linke til.


  • #20   5. apr 2012 Cavy Cats: Jeg ville meget gerne hvis du ville sende pågældende pdf til mig på min mail? Rakkaus@hotmail.dk
    Er meget interesseret i at læse det.

    På forhånd tak,
    Sabrine


  • #21   5. apr 2012 Cavy Cats: Har lige læst den artikel du har linket til. Der står faktisk i den at det er mere risikabelt at avle med en ældre hun fordi deres bækkener bliver mindre elastiske med alderen, og at det derfor kan være sværer for hunnen at føde sine unger. ''the ligaments between them become less elastic as the guinea pig gets older and there for the pelvis will not open as much during labour.''

    Men vil stadig meget gerne læse den anden artikel du har også.


  • #22   5. apr 2012 Ja, en ældre hun... men der står ikke noget om, at en 1 årig hun er at regne for en ældre hun. Jeg vil da i hvert fald mene at en 1 årig hun stadig er temmelig ung.

  • #23   5. apr 2012 Cavy Cats: Det kommer vel an på hvordan man ser på det. Da der ikke står nogen decideret alder i artiklen er det jo ikke til at sige hvad der vurderes til at være ældre hun, så jeg vælger stadig at gå efter tommelfingerreglen der siger at de skal have deres første kuld inden et år. Det er også dette min dyrlæge har rådet til, netop grundet at deres bækken mister deres elasticitet over tid.

  • #24   5. apr 2012 Tror du også stadig at der lever dinosaurer?
    Den tommelfinger regel er ca. ligeså forældet som reglen om, at de ikke må veje over 1 kg når de skal i avl.


  • #25   5. apr 2012 Cavy Cats: Jeg kan ikke se at der er nogen grund til at gå hen og blive provokerende. Synes jeg er en smule barnligt. Derudover kan det godt være at DU synes at den regel er forældet, men du har ingen ret til at sige at den ikke gælder, bare fordi DU vælger at have en anden. Jeg deltager ikke i denne diskussion fordi jeg ønsker mudderkastning, men ønsker derimod en saglig diskussion, som du med din unødige bemærkning gør klart at du ikke er i stand til at føre.

  • #26   5. apr 2012 Saglig diskussion? Du er ikke på nogen måde åben for overhovedet at lære noget som helst fra andre opdrætteres mangeårige erfaringer. Det er fuldstændig som at tale til en dør.
    Men altså, med din enorme mængde erfaring indenfor marsvineavl, så kan jeg da godt forstå du hellere vil holde dig til en tommelfinger regel der er akkurat ligeså forældet som den myte omkring at bækkenet skulle vokse sammen, som tommelfinger reglen hænger sammen med, end at ville lytte til erfaringer fra opdrættere, der har mere end 20 års erfaringer med at lade deres hunner parre i 1-års alderen eller mere, uden problemer.
    Jeg har til dags dato endnu ALDRIG mødt en opdrætter, der rent faktisk har erfaringer med, at hunnerne skulle få komplikationer udelukkende fordi de er blevet parret efter de fyldte 1 år. Men du må jo have nogle fakta at basere din tommelfinger regel på, går jeg ud fra. Om ikke andet, så i det mindste dine egne personlige opdrætter erfaringer.


  • #27   5. apr 2012 Cavy Cats: Nu er det jo så dig der taler ned til folk og begynder at bruge provokerende sprog, som ikke hører hjemme i en diskussion blandt voksne mennesker, så hvis jeg var dig tror jeg lige jeg ville tænke mig om inden jeg begynder at overfuse folk. Jeg har IKKE på noget tidspunkt sagt at du ikke må have dine egne regler hvordan du opdrætter DINE DYR, men lad venligst være med at fortælle mig at mine regler IKKE er gode før end du har bevis for din påstand.
    Med hensyn til at jeg ikke vil tage ved lære, så har jeg faktisk pænt spurgt dig om ikke du ville sende din pdf artikel samt læst den artikel du allerede har skrevet - hvor der forøvrigt står PRÆCIS det JEG har sagt hele tiden, så JO jeg vil netop GERNE lærer, men jeg VIL have noget håndfast materiale og IKKE bare tilfældige opdrætteres udsagn. Deraf mit ønske om at modtage artiklen over mail.
    Hvad angår min erfaring med marsvineavl, så kan det godt være at jeg IKKE har ligeså meget erfaring i det som dig, men jeg vælger at sætte mig ind i mine dyr, og arbejde ud fra hvad JEG synes er de bedste forholdsregler. At DU så har en anden holdning er ikke ensbetydende med at jeg skal have den samme. Der er andre opdrættere som har opdrættet ligeså lang tid som dig, som OGSÅ lever efter denne såkaldte ''forældede'' regel, så måske det er et dårligt argument at bruge at JEG ikke bør vide noget fordi jeg ikke har lavet ligeså mange kuld som du har. Den der mudderkastning kommer du slet ingen vejne med.


  • #28   5. apr 2012 Nej, der står netop IKKE det du hele tiden har sagt. Du påstår, at bækkenet mister sin elasticitet når dyrene fylder 1 år. Men du har endnu ikke kunne vise mig noget som helst sted hvor det rent faktisk står!
    1 års reglen stammer fra dengang man troede, at hunnens bækken voksede sammen ved 1 års alderen. Den har INTET at gøre med hvornår hunnens bækken mister sin elasticitet. Den er UDELUKKENDE baseret på myten om, at hunnens bækken skulle vokse sammen ved 1 års alderen. Efterfølgende er der så nogen, der tilsyneladende har valgt at overføre den her regel til at det også skulle gælde for hvornår hunnens bækken mister sin elasticitet, UDEN rent faktisk at have nogen som helst dokumentation at basere det på.


  • #29   5. apr 2012 Cavy Cats: Jeg har ALDRIG sagt at bækkenet mister sin elasticitet ved 1 års alderen. Jeg har bare sagt at de mister sin elasticitet. At du har trukket paraleller mellem at jeg ikke sætter hunner i avl for første gang som er over et år, til min tidligere post, er ikke ensbetydende med at det er det jeg har sagt. Jeg siger bare at min dyrlæge og mange andre opdrættere har rådet MIG til at bruge samme regel og det har jeg valgt at lytte efter, og at jeg NÆGTER at ændre dette før end jeg har fået BEVIS for at det IKKE vil skade mine dyr.

    Som før nævnt har jeg ikke nævnt noget om at du ikke må gøre det på din egen måde, men at provokere mig og svine mig til fordi jeg IKKE er enig med dig, synes jeg er meget ufint, og ikke særlig voksent.

    At 1 års alderen stammer fra dengang der var tale om at bækkenet voksede sammen har jeg personligt ingen mening om, men jeg ved at DMK råder til samme grænse som den jeg bruger. Jeg vælger at tro på at hvis der virkelig havde været belæg for at dyrene ikke var i større risiko ved senere avl, så have DMK også ændret denne grænse.

    Jeg beder dig endnu en gang om at sende mig dine artikler til min mail så jeg har mulighed for at læse dem.


  • #30   5. apr 2012 Og JEG vil så gerne se dokumentation for, at der skulle være en risiko for at sætte dem i avl efter de er fyldt 1 år, for det er der endnu IKKE nogen der har kunne give.

  • #31   5. apr 2012 Cavy Cats: Men du har jo heller ikke dokumentation for at der ikke er. Jeg ønsker ikke at diskutere dette i en uendelighed, og jeg vil gerne nævne igen at jeg respektere at du har en anden grænse i dit avl.

  • #32   6. apr 2012 Jeg har fulgt lidt med i jeres samtale og er blevet nysgerrig. Så jeg gik ind på DMKs hjemmeside og fandt følgende:

    "Når marsvin skal have unger...........
    og dit hunmarsvin mellem 5 og 10 måneder kan hun parres. Er den
    yngre eller især ældre, når hun skal parres første gang, kan det nemt gå galt. Er et hunmarsvin ikke blevet parret inden hun er 10 måneder, bør man ikke lade hende få unger. Marsvinets bækken
    vokser nemlig sammen ved et års alderen, og derefter kan hunnen få meget svært ved at føde.
    Hunnen må heller ikke være for tyk når den parres, højst 1000 gram for en førstegangsfødende, ellers kan den få drægtighedssyge og dø under graviditeten. Hvis du overholder disse to "regler" og har et sted at gøre af ungerne, er der alt mulig grund til at opleve dit hunmarsvin få unger."

    Er DMK så bare 20-25 år bagefter eller...?


  • #33   7. apr 2012 Ja, det der stammer fra et meget meget gammelt særtryk, som jeg ved DMK pt er i gang med at opdatere, så informationen bliver mere korrekt.
    Den stammer tilbage til dengang, hvor marsvin var så små, at et marsvin stort set ikke kunne veje over 1000 gram uden at være fed. Det er noget avlere over de sidste mange år har fået ændret på ved at avle størrelse ind på deres dyr.
    F.eks da jeg startede var de langhårede stadig sjælden variant i Danmark, dvs. der var ikke blevet arbejdet voldsomt meget med dem, og dyrene var stadig ret små i det. Men i løbet af de sidste 5 år har de opdrættere, der har/har haft dem, fået avlet så meget størrelse på dem, at hunnerne altså nemt kan komme over 1000 gram før de sættes i avl første gang, uden at være fede, specielt hvis de udstilles først.
    Og ved feks teddyer og nogle af de rigtig store korthårsracer, som feks sølv agouti, der får du sandsynligvis svært ved at finde en hun, der rent faktisk vejer under 1000 gram første gang den sættes i avl.

    Derudover, så er DMK også godt klar over, at hunnens bækken ikke vokser sammen, hvilket også er en af grundene til, at det der særtryk pt arbejdes på at blive opdateret.
    Men det blev som sagt skrevet dengang man stadig troede det gjorde.


  • #35   7. apr 2012 Cavy Cats Opdræt .
    Nå jeg kan se, at du her har svaret på noget af det, jeg lige skrev til dig i en pb. Det giver jo en del mere mening så smiley



  • #36   9. jul 2012 Jeg har et marsvin som skal have unger om en uges tid. Hun er 1 år og 10 måneder og det er hendes første kuld. Hun blev gravid ved et uheld (lad venligst vær' med at stille spørgsmål da det er indviklet). Denne diskussion har gjort mig mere rolig. Jeg var meget nervøs for hvad der evt. kunne gå galt men Cavy Cats Opdræt du har reddet min dag! smiley

  • #37   9. jul 2012 Liv A: Jeg kender en opdrætter i Norge, som nogen gange ikke sætter sine hunner i avl inden de er omkring 2 år. Jeg kender også en avler, der havde en 3 år gammel hun, der blev gravid for første gang ved et uheld og der var ingen problemer overhovedet med fødslen.
    Jeg har selv en 17 måneder gammel hun, der er drægtig for første gang (fordi den første han hun gik med var sløv), og jeg er egentligt ikke urolig for hende.
    Jeg havde en 16 måneder gammel hun der fødte for første gang tidligere i år, ungen hun fik i det kuld kan nu ses i min profil i albummet Dove.

    Rigtig mange går og siger, at man ikke skal parre dem når de er over 1 år, enten fordi bækkenet vokser sammen (som er ene gammel myte) eller fordi det bliver mindre elastisk. Men ingen af dem har rent faktisk kunne komme med et eksempel, hvor det er blevet bevist, at en fødsel gik galt fordi hunnen var blevet for gammel. Og i England er der efterhånden rigtig mange opdrættere, der ikke sætter hunnerne i avl før de er omkring 1 år. En af grundene er, at marsvin faktisk ikke er fuldt udvoksede før de er 18 måneder og de fleste af de engelske opdrættere oplever faktisk færre problemer ved efterfølgende kuld på hunnerne, når de har givet hende lov til at vokse sig mere færdig først, inden hun blev sat i avl for første gang.

    På et eller andet tidspunkt skal flere danske opdrættere nok også blive mere åbne over for den viden, men vi er nok bare lidt langsommere herovre smiley


  • #38   9. jul 2012 Mon ikke det kommer med tiden smiley
    Men mange tak for dit svar smiley


Kommentér på:
For gammel til unger?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce