{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.121 visninger | Oprettet:

Paya har født {{forumTopicSubject}}

Så har min rottepige som forventet fået sine unger. Har kun haft hende i 5 dage, og var ikke lige planen at jeg skulle have en drægtig hun, men nu er det jo sket, og vil lige høre hvordan jeg skal gribe det an.

Skal jeg tjekke ungerne fra dag et, eller vente til senere?

Noget specielt foder til enten Paya eller ungerne?

Skal hun have andet ned til redemateriale, hun har hø pt?

Hun deler bur med min anden hunrotte Petit, som jeg tog op i dag inden hun fødte, og har haft oppe siden. Ergo har Petit ikke set ungerne, men jeg har ikke noget sted at gøre af hende i nat, så hun bliver jo nødt til at komme tilbage til Paya, tror i det går?

Kom også gerne med andre råd, hvis jeg har overset noget


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Paya har født
  • #1   7. jan 2011 Prøver lige at svare med egne erfaringer smiley
    1. Skal jeg tjekke ungerne fra dag et, eller vente til senere?
    Når jeg får unger tjekker jeg lidt efter fødsel om ungerne har mælk i maven - det tydeligt at se.. HVIS moderen tillader det, tager jeg gerne ungerne op dagligt, 2-3 gange om dagen i 5 min. af gangen, for at de vænner sig til min lugt allerede inden de har fået øjne.. Hvis mor ikke tillader at man tager dem op så tit, så er en enkelt gang for lige at tjekke deres fortsatte trivsel med mælk i maven og sådan.. smiley

    2. Noget specielt foder til enten Paya eller ungerne?
    Hun har godt af at få masser af ekstra nærring med alle de unger der dier hos hende.. Jeg giver altid kogte æg, kattevådfoder, havregrød, babygrød, og et kæmpe hit - Nutridrink m. protein.. Og killingemodermælkserstatning er også godt smiley

    3. Skal hun have andet ned til redemateriale, hun har hø pt?
    Bruger personligt aldrig hø til rotterne, det skulle støve en del, og det har rotter ikke så godt af smiley Jeg bruger selv deres bundmateriale (Hemperade) og nogle revede aviser/toiletpapir..

    4. Hun deler bur med min anden hunrotte Petit, som jeg tog op i dag inden hun fødte, og har haft oppe siden. Ergo har Petit ikke set ungerne, men jeg har ikke noget sted at gøre af hende i nat, så hun bliver jo nødt til at komme tilbage til Paya, tror i det går?
    Hun har bedst af at være alene til ungerne er omkring 2-3 uger, hvor du så kan prøve at se om moderen vil lade hende komme ned til hende og ungerne.. smiley Så hvis jeg var i dit sted ville jeg prøve imorgen at se om ikke jeg kunne finde noget midlertidigt Petit kan bo i..

    5. Kom også gerne med andre råd, hvis jeg har overset noget
    Et godt råd, som du vil være glad for, er at huske at skille ungerne ad i køn når de er 5 uger, da de her er kønsmodne, du skulle nødig få flere unger.. smiley
    Ellers tillykke med de ikke planlagte unger, man kan lige så godt nyde dem alligevel - held og lykke med det hele smiley


  • #2   7. jan 2011 her er lige noget hjælp smiley (link fjernet) - der er også en masse andet om rotter, hvad de bør spise, bundlag, burindretning osv osv :). jeg har brugt den rigtig meget som hjælp med mine rotter smiley

  • #3   8. jan 2011 Desværre er den foderanvisning på Domestic rats side ikke ligefrem god. Der er flere af tingene de anbefaler at man giver, der slet ikke har nogen gavn overhovedet.
    Jeg anbefaler denne (link fjernet) hende der skrev artiklen har skrevet og udgivet en hel bog om fodring af rotter i forskellige situationer, dvs. af mor og unger, af syge, af gamle rotter. Men altså den her artikel er så til fodring af mor og unger.


  • #4   8. jan 2011 Annbritt: Tak for link, det var super lærrigt.

    Tak til i andre for gode råd også, Petit har forresten fået sit ejet bur og savner selvfølgelig Paya i stor stil, men hun er så oppe og render rundt på mit værelse det meste af dagen


Kommentér på:
Paya har født

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce