{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
838 visninger | Oprettet:

Danmarks kaninavlerforening {{forumTopicSubject}}

Hej gnavergalleri smiley

Jeg har lige meldt mig ind i DK, da jeg godt kunne tænke mig at avle. Ikke mange kuld, men bare et enkelt en gang i mellem.
Jeg har 3 blandinger af slagteracer, en fransk vædder, 2 dværgvæddere og snart en lille rex.
De 4 store kaniner jeg har, kommer fra en der har avlet til slagt tidligere, men som ikke gad mere. De er alle under et år, men jo altså ikke øremærket da hun ikke er registreret opdrætter.
De to dværgvæddere samt den lille rex kommer fra en avler der er medlem af DK og er derfor øremærket.
Mine spørgsmål er mange, men indtil videre kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan det fungere med alt det avl og øremærkning etc.
Må jeg f.eks. bruge min franske vædder i avl og øremærke de unger han laver, selv om han ikke selv er øremærket?
Egentlig vil jeg også bare gerne vide, hvordan tingene hænger sammen i den her verden.
Er det f.eks. en fordel at man har udstillet sine kaniner, når man skal avle, eller betyder det ikke noget? Avler man på kaniner der er fejltegnet?
Øremærker man også, når man avler til slagt?

Jeg håber i kan hjælpe og gøre mig klogere smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Danmarks kaninavlerforening
  • #1   7. maj 2017 Du må øremærke dine egne unger så tosset du vil - kan ikke huske placeringen men i det ene øre sættes dit avlernummer og i det andet øre et tal du kan identicisere kaninen med.
    Du må gerne øremærke til slagt men det har ingen praktisk betydning medmindre du vil finde dem hvis de løber væk.
    Nej hvis du vil avle til udstilling skal de leve op til standarden for den race du ønsker at udstille pågældende kanin som. Nogle kan godt krydse noget andet indover hvis de fx ønsker at påvirke farve eller kropsbygning i positiv retning men det kræver noget mere kyndig vejledning eller erfaring. Så vil umiddelbart sige nej medmindre du rådfører dig med en der virkelig kan sit genetik


  • #2   7. maj 2017 Tak Betina smiley

    Men betyder det så i virkeligheden ikke at øremærkning er ligegyldig med mindre man vil avle til udstilling?

    Kan jeg i princippet udstille en fransk vædder som dværg vædder? smiley jeg er med på det ikke giver mening, men altså det du siger, er at man godt kan blande racerne på kryds og tværs i virkeligheden, og så udstille blandingen som eksempelvis en dværgvædder? smiley
    Jeg er ikke helt sikker på jeg er klar over hvad det er du siger nej til? smiley


  • #3   7. maj 2017 Dværgvæddere og lille rex går vel ikke sådan lige typisk for at være slagtekaniner?
    Men selvfølgelig kan de da slagtes.


  • #4   7. maj 2017 Nej Aase, det var nu heller meningen de skulle slagtes smiley de er kælekaniner og havde tænkt på måske at udstille dem smiley
    Det med slagt var mere ift. de store blandinger jeg har smiley


  • #5   8. maj 2017 Det var et nej til det med at krydse racerne medmindre du virkelig ved hvad der lægger bag og har et meget udtænkt mål med at gøre det og så er det måske ikke første generation men anden tredie generation der går racepræget og fx kroppen fra den du valgte at krydse indover men som jeg skriver skal du have virkelig kvalificeret hjælp for at gøre det og jeg tænker også det er nødvendigt med nogle meget rene linier bag.
    I princippet (hvis den er øremærket korrekt eller købt yngre end ti uger så du selv kan mærke) kan du udstille en kanin fra dyrehandlen HVIS den lever op til racestandarden ellers vil den selvfølgelig få 00


  • #6   8. maj 2017 Ok Betina smiley
    Men det var nu ikke det jeg spurgte om smiley
    Spurgte om det var en fordel at udstille sine kaniner inden man avler? Og om man avler på fejltegnede kaniner? Min ene dværgvædder er f.eks. S/h japaner, men med dårlige aftegninger. Ville man avle med ham? smiley


  • #7   8. maj 2017 Jamen det kommer jo helt an på hvad der ligger bagved. En fejltegnet kanin med gode gener kan mig bekendt godt give fine unger men igen handler det jo om erfaring og om hvad man sætter sammen

  • #8   13. maj 2017 Du kan vel godt avle med fejltegnede kaniner.
    Jeg har prøvet lidt med hollændertegnede hermelinere og har endnu ikke avlet en jeg vil udstille. Men jeg har fx en helt kikset tegnet, men som til gengæld er super typet. Hun laver unger, som er tæt på korrekt tegnede. Grunden til jeg avler med hende er, at dem jeg ha,r som er bedre tegnede ikke har så god type. Og de laver ikke nødvendigvis bedre tegnede unger.
    Det er altid svært med de tegnede synes jeg.
    Derfor har jeg primært hvide blåøjede. Udover at jeg synes de er dejlige, så tænker jeg det er en god variant at øve udstilling på og generelt bare få erfaring med. Tegning er jo ikke alt.

    Jeg udstiller helst før jeg avler. Ikke så meget fordi jeg vil have dommerens ord for om kaninen er ok. Men fordi hunnerne er pænere inden de får et kuld - der kan fx komme lidt hagepose - og så er det løb jo kørt.


Kommentér på:
Danmarks kaninavlerforening

Annonce